جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

«
»

اسرائیل چگونه در داخل سوریه جاسوس استخدام می‌کند

جاسوسان رسانه‌های اجتماعی نویسنده: رضوان مرتضی مترجم: سایت «۱۰ مهر»برگرفته از : وب‌لاگ کرادلِه، ۲۳ اکتبر ۲۰۲۲ *

موساد اسرائیل برای جمع‌آوری اطلاعات دربارۀ سوریه، مرکز مهم محور مقاومت، به‌طور فزاینده‌ای به شبکه‌های اجتماعی روی می‌آورد تا مأمور جذب کند.

جنگ بین اسرائیل و ایران آنقدرها هم که به‌نظر می‌رسد نامحسوس نیست. این جنگ در جبهه‌ای گسترده در جریان است که نه‌تنها ایران، بلکه ترکیه، کردستان عراق و سایر کشورهای منطقه را نیز دربر‌ می‌گیرد. با این حال، سوریه همچنان میدان اصلی نبرد در این جنگ است، زیرا نمایانگر شریان حیاتی جغرافیایی بین ایران و حزب‌الله، و مقاومت لبنان است که از طریق آن اسلحه، غذا، سوخت و سایر کالاها جریان دارد.

تل آویو به‌طور معمول فرودگاه‌های دمشق و حلب را هنگام ورود یا خروج هواپیماهای ایرانی حامل اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ‌بمباران می‌کند. اسرائیل همچنین مدعی است که محموله‌های موشکی را در مسیر مقاومت در لبنان هدف قرار می‌دهد، اما بر اساس قوانین غیررسمی ‌درگیری، آنها از وارد کردن تلفات به مقاومت اجتناب می‌کنند. این برابر با خط قرمزی است که حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله ترسیم کرده است، و قول داده است در صورت کشته شدن اعضای حزب‌الله، به‌همان ترتیب انتقام گرفته خواهد شد. در نتیجه، روش فعلی اسرائیل پرتاب موشک‌های هشداردهنده در نزدیکی کامیون‌های حامل سلاح، بمباران آنها تنها پس از خروج رانندگان خودروهایشان است.

عوامل آنلاین

اقدامات تجاوزکارانه فقط به همین جا ختم نمی‌شود: در پس‌زمینه، مدام زمزمه‌هایی از جنگ مبهم دیگری از جاسوسی و ضدِجاسوسی شنیده می‌شود. رواج شبکه‌های جاسوسی اسرائیل که در سوریه فعالیت می‌کنند مطمئناً یک تحول تازه‌ای نیست. مامور موساد «الی کوهن» را به‌یاد بیاورید، که در دهه ۱۹۶۰ به محافل بالای حکومت در سوریه نفوذ کرد و به‌همین دلیل دستگیر شد و با هیاهوی زیادی در میدان عمومی ‌دمشق به دار آویخته شد. با این حال، امروزه استفاده از رسانه‌های اجتماعی، جذب نیرو را برای کشورها هم بسیار آسان‌تر و هم دشوارتر کرده است.

اسرائیل با هدف جذب جاسوسان و خبرچین‌ها، از شبکه‌های رسانه‌های اجتماعی برای نفوذ مخفیانه به لبنان و سوریه ــ با تأکید ویژه بر نفوذ در ارتش عربی سوریه (SAA) استفاده می‌کند. آخرین عملیات امنیتی اسرائیل که خنثی شد، استخدام یک پزشک سوری مقیم سوئد و دو برادرش ــ هر دو افسر ارتش سوریه ــ برای کار در سازمان اطلاعات اسرائیل موساد بود.

یکی از این دو برادر که دارای درجه سرتیپی بود، در بخش نقشه‌برداری و توپوگرافی ارتش عربی سوریه (SAA) کار می‌کرد و مأموریت یافت تا نقشه‌های شهر دمشق و اطراف آن شامل جزئیات جاده‌ها، بزرگراه‌ها و پل‌ها را در اختیار موساد قرار دهد. این عملیات جاسوسی خاص توسط سرویس‌های امنیتی لبنان فاش شد که موفق شدند حساب‌های آنلاینی را دنبال کنند که گفته می‌شود توسط افسران موساد برای استخدام ماموران دستگیر شده قبلی استفاده می‌شده است. تحقیقات نشان داد که بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲، بین این حساب‌ها و یک فرد نزدیک به فرودگاه بین‌المللی بیروت، با استفاده از شماره تلفن‌های سوری و سوئدی ارتباط وجود دارد.

در ادامه تحقیقات مشخص شد که این حساب‌های کاربری متعلق به پزشک سوری معین یوسف می‌باشد که مقیم سوئد است و قبلاً از طریق لبنان به سوریه سفر کرده بود. او با حقوق ماهیانه ۷۳۰۰ دلار، بخش نفرولوژی بیمارستان استکهلم را مدیریت می‌کند. سرویس‌های امنیتی اوت گذشته یوسف را به اتهام کار برای موساد در فرودگاه بین‌المللی بیروت دستگیر کردند. وی در بازجویی خود به بازپرسان اطلاع داد که در سال ۲۰۱۸ فردی به‌نام «کریستوفر» از طریق ایمیل با وی تماس گرفته و مدعی شده است که در شرکت‌های محیط زیست و تصفیه آب کار می‌کند و به او برای اجرای پروژه رایگان تصفیه آب در سوریه پیشنهاد کمک داده است.

پس از برقراری ارتباط مستقیم از طریق تلفن، آنها حدود یک ماه بعد در هتل شرایتون استکهلم با یکدیگر ملاقات کردند تا در مورد پروژه آب گفت‌وگو کنند. در آن زمان دکتر توصیه کرد که «کریستوفر» با دو برادرش در سوریه، بنام‌های لوای و مازن، کار کند.

پرورش و آماده‌سازی توسط موساد

لوای (Louay) یک سرهنگ بازنشسته ارتش سوریه است و مازن (Mazen) سرتیپ بود که در بخش مهندسی توپوگرافی خدمت می‌کرد و اوایل امسال بازنشسته شد. به‌نظر می‌رسد همسر برادر او که یک مهندس عمران در شهرداری دمشق است نیز بخشی از این پروژه بوده است.

اسرائیلی‌ها برای جلب اعتماد او، از دو سال قبل از افشای هویت پزشک سوری، تلاش می‌کردند. در این مدت جلسات متعددی در سوئد، سوئیس، ایتالیا و جمهوری چک با وی برگزار شد. «شرکت» حتی هزینه‌های سفر او را برای این ملاقات‌ها تقبل کرد. در آخرین جلسه در سوئیس، در اوت ۲۰۲۰، از یوسف خواسته شد تا نقشه‌ای به‌دست آورد که توزیع شبکه آب سوریه را در کل قلمرو آن نشان می‌دهد. او برای خرید یک تلفن همراه با تراشه سوئدی و یک لپ‌تاپ با نرم‌افزار رمزگذاری برای ارسال نقشه/اسناد، اجاره دفتری در سوریه که توسط برادرش اداره ‌شود، و خرید بلیط بیروت از طریق رم، ۲۵۰۰ یورو دستمزد دریافت کرد. همچنین به یوسف گفته شد که برای برقراری ارتباط با برادرش مازن، اپلیکیشن واتس‌اَپ را در خطِ تلفنِ همراهِ سوئد خود فعال کند؛ او برای این کار و حفاظت از خود و برادرش ــ به این بهانه و دلیل که برادرش به‌خاطر دریافت اسناد محرمانه لو نخواهد رفت، از آموزش‌های امنیتی لازم برخوردار شد.

یوسف در بازجویی اعتراف کرد که در آن لحظه متوجه شد که با یک افسر اسرائیلی موساد در ارتباط است. پس از بازگشت به سوریه، پدر و دو برادرش به نام‌های لوای و مازن را از سوء‌ظن خود آگاه کرد. وی افزود: بحثی بین ما انجام شد و تصمیم گرفتیم با او ارتباط برقرار کنیم.

حتی ارتش هم به خطر افتاد

یوسف اعتراف کرد که علاوه بر هدایای متواضعانه، مبالغی را به‌صورت مرحله‌ای به دو برادر و پدرش انتقال داده و همچنین به او قول تأمین مالی برای کارخانه سیمان پدرش داده شده است.

پس از دستگیری وی در بیروت، اطلاعات سوریه، چهار افسر ارتش سوریه و تعداد زیادی از سربازان مظنون به ارتباط با دشمن اسرائیلی را دستگیر کردند.  پدر یوسف، عمر، در یک ویدئوی ضبط‌شده ظاهر شد که در آن «اتهام شنیع» را رد کرد. گذشته از همه اینها، معامله با دشمن اسرائیلی در سوریه جرم و خیانت بزرگ می‌باشد که مجازات آن اعدام است.

منابع امنیتی لبنان به The Cradle اطلاع دادند که دستگاه امنیتی حزب‌الله برای تعقیب این عوامل محلی به اطلاعات سوریه کمک لجستیکی کرده است.  وب‌سایت‌های عبری اخبار دستگیری‌های بعدی را منتشر کردند و از افسران نیروی هوایی و واحدهای نظامی ‌ارتش عربی سوریه SAA در طرطوس نام بردند و مدعی شدند که اعضای حزب‌الله از بازداشت‌شدگان بازجویی کرده‌اند.

روش‌های نوین جذب و استخدام

بررسی‌های سرویس‌های امنیتی لبنان شیوه‌ای جدید از سوی موساد را آشکار کرده است. از لحاظ تاریخی، جاسوسان از طریق فریب زنان ــ همانطور که عموماً معروف است ــ «تله‌های عسل» یا از طریق باج‌گیری پس از به‌دست آوردن اطلاعات شخصی در مورد اهداف محلی، به خدمت گرفته می‌شدند.

امروز، موساد شبکه گسترده‌تر و کم‌توجهی را به‌کار می‌گیرد: بیشترین استخدام‌های اخیر از طریق پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد، جایی که  برای تعداد زیادی از همکارانی که در کشورهای دارای مشکل مالی زندگی می‌کنند پول به‌عنوان انگیزه اصلی است.  این روش بی‌رویه همچنین اطلاعات اسرائیل را با سهولت بیشتری در معرض آژانس‌های اطلاعاتی کشورهای هدف قرار می‌دهد، زیرا افراد جذب شده می‌توانند به راحتی برای همان مشوق‌ها به‌عنوان ماموران دوجانبه عمل کنند.

یکی از نمونه‌های عجیب تلاش برای جذب یک مقام حزب‌الله از طریق یک کارمند خدمات پستی (تحویل در محل) بود. زنی با یک شرکت تحویل بسته‌های پستی تماس گرفت و ۱۰۰ دلار به کارمند آن شرکت پیشنهاد داد تا کتابی را از یک کتابفروشی بیروت بخرد و آن را شخصاً به آدرسی در بیرالعابد، منطقه‌ای عمدتاً طرفدار حزب‌الله در حومه جنوبی شهر تحویل دهد. زن از تحویل‌دهنده درخواست کرد که نامه‌ای را که او ایمیل کرده است، حاوی عبارت «با ما تماس بگیرید»، همراه با شماره تلفن و یک ایمیل متصل به موساد، داخل کتاب بگذارد. همچنین از او خواست تا از ساختمان عکس بگیرد تا مطمئن شود که آدرس درست است.

آنطور که معلوم شد، فرد مورد نظر در خانه نبود، و پیک کتاب را به همسر وی تحویل داد. پس از بررسی فیلم‌های نظارتی، سرویس امنیت عمومی ‌لبنان مرد جوان را دستگیر کرد و او تأیید کرد که زنی که از او خواسته کتاب را تحویل دهد روس است و با او به زبان عربی استاندارد صحبت کرده است. در زمان نگارش این مقاله، این پیک همچنان در بازداشت به‌سر می‌برد تا تحقیقات بیشتر ادامه یابد.

https://thecradle.co/Article/Investigations/۱۷۲۵۱