زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

«
»

از نشست مکه تانشست اسلام آباد

نویسنده : مهرالدین مشید

روز سه شنبه دو نشست یکی در ریاض و دیگری در اسلام آباد براگزار شد که  هر دو نشست پیوند به جنگ افغانستان داشت. در نشست ریاض علمای دینی به ابتکار سازمان همکاری های اسلامی با میزبانی عربستان سعودی برگزار شده بود که هدف اش جستجوی راۀ حل برای منازعۀ هفده ساله در افغانستان بود؛ اما در نشست اسلام مقام های اطلاعاتی چهار کشور پاکستان، ا یران، روسیه و چین دور هم جمع شدند تا راههای مبارزه با داعش را پیدا کنند و با استراتیژی واحد در برابر داعش بجنگند. این چهار کشور که از گروۀ طالبان به نحوی پشتیبانی می کنند و از طالبان بحیث جنگاواران نیابتی برضد غرب در افغانستان استفاده می کنند، معلوم است که خواهان صلح نیستند و هدف از نشست اسلام آباد باروت پاشی بر جنگ افغانستان بود که همزمان با نشست ریاض برگزار گردیده بود.

چهارشنبۀ گذشته برابر به یازدهم جولای بیش از صد عالم دینی از 57 کشور اسلامی در جده و مکه گردهم آمدند تا از ین تریبیون طالبان را برای گفت وگو با حکومت افغانستان دعوت کنند. این نشست ناروا خواندن جنگ را آغازی برای گفت و گو ها اعلام کردند تا پایگاۀ دینی این جنگ را از بنیاد فرو ریزند و به جهانیان برسانند که جنگ افغانستان با اسلام کاری ندارد و بلکه با زبان خموش گفتند که جنگ افغانستان یک جنگ استخباراتی است. این نشست جنگ افغانستان را ناروا اعلان کردند و از طالبان خواستند که با حکومت افغانستان وارد گفت و گو شوند. ملک سلیمان پادشاۀ عربستان سعودی دراین نشست ابراز امیدواری کرد که ابتکار کشور اش و سازمان کشورهای اسلامی یک صفحۀ تازۀ امنیت و ثبات را در کشور جنگ زدۀ افغانستان، باز خواهد کرد و وی ابراز خوش بینی کرد که تلاش‌های عالمان جهان اسلام برای بستن صفحۀ گذشته و گشایش صفحۀ تازه در افغانستان کمک کند و این آرزوهای افغان‌ها را که امنیت وثبات می‌خواهند به واقعیت مبدل خواهد کرد. وی هرچند روند صلح افغانستان را دشوار خواند و اما گفت که رسیدن به صلح در افغانستان، نیازمند گفت‌وگو، آشتی و تحمل با رعایت خطوط دین اسلام،  ممکن خواهد بود.

در این نشست به دلیل اختلاف های شدید سیاسی میان ریاض و تهران، هیچ عالم دینی از ایران در این نشست حضور نداشت؛ اما در حاشیه این نشست، قبله عیاض، قونسل نظارت اسلامی پاکستان، به خبرنگاران گفت که همه طرف‌های درگیر در افغانستان، باید به دور یک محور جمع شوند، مشکلات را تشخیص و برای حل آن اقدام کنند. وی افزود که طالبان، برای نیل به اهداف شان، باید راه سیاست و انتخابات را برگزینند. وی در پاسخ به یک پرسش گفت: «حمله برمسلمانان، در اسلام گنجایش ندارد و حملات انتحاری هرگز در اسلام جواز ندارد.» حکومت افغانستان از تصمیم این نشست ابراز حمایت کرده و از آن استقبال کرد؛ طالبان با نشر اعلامیه یی فیصلۀ این نشست را امریکایی خوانده وگفتند که در این نشست عالمان اسلامی به گونۀ مستقل اشتراک نکرده بودند و این نشست را مورد انتقاد قرار داده و گفتند، این نشست از اشغالگران امریکایی کرد.

هرچند پیش از برگزاری نشست ریاض واکنش طالبان  معلوم بود که در برابر این نشست واکنش منفی خواهد بود؛ زیرا طالبان به دعوت  سعودی برای اشتراک در این کنفرانس نه گفتند و آن را یک نشست امریکایی خواندند که عدم حضور طالبان مانع برگزاری نشست نشد و این نشست به کار خود ادامه داد و با ناروا خواندن جنگ افغانستان این نشست پایان یافت. این بر همگان واضح است که جنگ افغانستان یک جنگ استخباراتی است و رنگ دینی ندارد و طالبان مانند سایر گروه های تروریستی ابزاری در چنگال شبکه های استخباراتی پاکستان، ایران و اخیرا روسیه هستند. پس اتخاذ تصمیم مستقل از چنین گروۀ  وابسته غیر ممکن است؛ بلکه حرف اول را باید شبکه های جهنمی بزنند که گروههای تروریستی را تمویل و تجهیز می کنند و به جنگ در افغانستان می فرستند. نشست اسلام به اشتراک مقام های اطلاعاتی چهار کشور پاکستان، ایران، روسیه و چین در واقع پاسخ اصلی حامیان تروریزم در برابر نشست دو روزۀ جده و مکه بود. به گزارش الوقت «سرگئی ایوانوف» مسئول رسانه‌ یی سرویس اطلاعاتی روسیه روز سه‌شنبه از نشست اطلاعاتی چهارجانبه با حضور سران سرویس‌های اطلاعاتی ایران، روسیه، چین و پاکستان خبر داد. به نوشته خبرگزاری «تاس»، این نشست روز سه‌شنبه در شهر اسلام‌آباد پاکستان برگزار شده و «سرگئی ناریشکین» رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه به نمایندگی از مسکو در این نشست حضور داشتت. ایوانوف گفت: “مباحث بر خطرهای ناشی از پا گرفتن داعش در افغانستان، متمرکز بود. ” وی افزود که در این کنفرانس درباره اهمیت برداشتن گام‌های هماهنگ برای ممانعت از سرایت داعش از عراق و سوریه به افغانستان و بروز تهدید برای کشورهای همسایه، تفاهم صورت گرفت و در ضمن شرکت‌کنندگان در این نشست بر اهمیت مشارکت بیشتر قدرت‌های منطقه‌ یی در تلاش‌های جاری برای حل و فصل منازعه در افغانستان، تأکید کردند. این نشست چند روز پس از آن برگزار شد که “مایک پامپئو” وزیر خارجه آمریکا در سفری از پیش اعلام‌نشده وارد کابل، پایتخت افغانستان، شد. مقام‌های وزارت خارجه روسیه پیش از این واشنگتن را به طرح‌ریزی برای انتقال داعش به افغانستان متهم کرده‌اند.

نشست اسلام آباد در برابر نشست مکه در واقع از ماهیت اصلی جنگ افغانستان پرده بر می دارد که این جنگ نیابتی است، با اسلام و دین کاری ندارد و در ضن ابعاد منطقه یی و جهانی جنگ افغانستان را بازگو می کند.

در این شکی نیست که فتوای عالمان جهان اسلام در سعودی در پیوند به ناروا خواندن جنگ افغانستان آخرین دیوار ترفند تروریزم را فرو ریخت و بر تابوت وحشتناک آن میخ کوبید. این فتوا جنگ درافغانستان را حرام دانست و پس از این آنانی که در این جنگ مدعی شهادت اند، حرام می میرند. پس از این پروندهءشهادت استخباراتی آی اس آی به کلی بسته شد و داعیه داران این جنگ در واقع در صف شیطان قرار دارند. بر بنیاد های اصول دینی جای شان جهنم است. پس از این هرنوع مقاومت و دفاع در برابر وحشت تروریستان یک امر مقدس و در ضمن ملی و اسلامی است.  این فتوا دوکان تروریزم را بست و بازار جنرال های تروریست پرور پاکستان را به کلی سرد گردانید. پس از این اوراد های شیطانی ملافضل رحمان نوکر آی اس آی دیگر شنونده یی نخواهدداشت و طومار فتنه گرانهء مولا نا سمع الحق دیگر خریداری ندارد. این فتوا نقطهء عطفی در جنگ افغانستان می تواند باشد که حمله های مردمی و نیرو های امنیتی افغانستان در برابر تروریستان برحق است و این فتوا از کعبه مکان مقدس مسلمانان برای آنان قوت تازه بخشید و دفاع آنان را از وجب وجب کشور یک امر دینی و ملی و مقدس شمرد. پس از این چشمه های پولی طالبان نیز خشک،  منابع تمویل آنان محدوتر و نابودی لانه های امن آنان یک امر شرعی پنداشته خواهد شد.

هرچند فتوا سعودی بستر های شرعی و اخلاقی را برای حرام شمردن جنگ هموار کرد و جال زمان آن رسیده است که این علما حکومت های شان را ترغیب کنند و بر آنان فشار آورند که فشار بر تروریزم و حامیان آنان را افزایش بدهند تا جنگ افغانستان را پایان بدهند. در غیر این صورت این فتوا شاید به آن قوت تاثیر گذار نباشد. این فتوا فقط فرصت ها را برای کوبیدن تروریستان و ارادهء محکم برای نابودی تروریزم میسر کرد تا جبههء ضد تروریزم قاطعانه و یک پهلو و رک و راست برضد تروریرم و حامیان آنان عمل کند؛ زیرا ضربه وارد کردن بر تروریزم یگانه گزینه برای نابودی آن است و فتوا در برابر آن شاید مسکنی بیش نباشد. این فتوا ها هرگز دندان تروریزم را نمی شکند و آن را قلع و قمع نمی کند.

واکنش منفی طالبان در برابر اعلاامیه مکه بیشتر ثابت کرد که تروریزم با منطق صلح سازگاری ندارد و تلاش های صلح از قاطعیت مبارزه با تروریزم می کاهد و حتا ضیاع وقت است؛ زیرا این تلاش ها تروریزم را تقویت کرده ، برای آنان فرصت سازی کرده  ومشروعیت می بخشد. پس هرگونه واکنش های حوش بینانه در برابر خیره سری های تروریستان خوش باوری سیاسی و یا به انحراف کشاندن افکار عامه است که اراده غرب برای پایان جنگ افغانستان را بیشتر از این زیر پرسش می برد. هفده سال جنگ نشان داده است که کابل قادر به مدیریت جنگ نیست و لجاجت تروریزم در کنار نداشتن استقلالیت کامل با توجه به وابستگی هایش به شبکه های خارجی، غیر قابل شکننده است و طالبان هرگز به روند صلح نمی پیوندند تا زمانی که حامیان منطقه یی و جهانی شان سیاست های راهبردی شان را تغییر ندهند. با این تعیبیر کلید پایان جنگ افغانستان در دست طالبان نه؛ بلکه در دست آنانی است که این جنگ را برای رسیدن به اهداف راهبردی شان تمویل می کنند. یاهو