نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

«
»

از حرف تا عمل

فرهاد

از درد کهنه کشور من زخم بستر است

آتش گرفته طره ای در خون شناور است

دارو تقلبی و مداری بود طبیب

بیمار زیر تیغ ستم جور خنجر است

از بمب انتحار به شهر و روستا

گویی که لاله زار و گلستان احمر است

شیخ سعود با قمه وسیع خون چکان

با مکر و حیله واعظ مسجد و منبر است

بار دیگر هواس خراسان ز ده بسر

خواهان بردگی و کنیزی و نوکر است

آزدگان اسیر غلامی نمی شوند

این پند نیک از دل تاریخ در سر است

رسول پایان

بارک اوباما رئیس جمهور امریکا در آخرین سخنرانی سالانه خویش در کانگرس امریکا از تهدید هراس افگنان در کشورهای خاور میانه افغانستان، پاکستان، امریکای مرکزی یادآوری نمود افزود اگر کانگرس خواهان پیروزی بر ضد داعش میباشد تصویب نمایید که امریکا از نیروهای نظامی بر سرکوبی داعش، القاعده استفاده نماید.

مردم و آگاهان امور به نسبت روشن نبودن سران قصر سفید در مبارزه با هراس افگنان سخت نگران بوده می افزایند اگر سران قصر سفید، متحدین منطقه ئی و جهانی آنها در تعهدات خویش در مبارزه با تروریزم هراس افگنی مواد مخدر، حکومت داری خوب، احیا و بازسازی صادق میبودند. در سال 2015 میلادی هزاران واقعه تروریستی در کشور ما صورت نمیگرفت می افزایند مردم ما بخاطر دارند دو روز بعد از واقعه یازدهم سپتامبر 2001 میلادی رئیس جمهور بوش عهد کرد که جهان را به سوی پیروزی رهبری میکند در آن زمان اعضای کنگره ایالات متحده با یک صدا از تصمیم بوش بخاطر شرکت دولت در جنگ پشتیبانی کردند به تاریخ 14 سپتامبر یعنی یک روز بعد با تصویب قطعنامه تاریخی هر دو مجلس به رئیس جمهور اختیار داده شد که از تمام نیروهای لازم و مناسب علیه آن کشور ها، سازمانها یا اشخاص استفاده کند که تشخیص میدهد. حملات تروریستی یازدهم سپتامبر 2001 میلادی را طرح ریزی تصویب و مرتکب شدند یا به آن یاری رساندند یا به این سازمانها یا اشخاص پناه دادند تا از این راه اقدامات تروریسم بین المللی به دست آن کشور ها و سازمانها، اشخاص علیه ایالات متحده جلوگیری شود.

با تاسف به نسبت بازیهای دو گانه، ریا کارانه سران قصر سفید متحدین جهانی و منطقه ئی آن از آن زمان تا الحال گروهای تروریستی مختلف بر علاوه طالب، القاعده و ده ها گروهای دیگر در کشور ما و جهان اعلام موجودیت نموده اند که کشورها را نگران ساخته است.

ستانکزی سرپرست وزارت دفاع ملی در پارلمان کشور گفت در حال حاضر بیست و دو گروه تروریستی در مقابل افغانستان میجنگد. مسئولین ایالات متحده امریکا شاخه داعش را در افغانستان و پاکستان به گونه رسمی در فهرست سیاه وزارت خارجه امریکا قرار داده است و به گفته آنها پس از این تمامی دارایی های افراد مربوط به این گروه ها در ایالات متحده امریکا ضبط خواهند شد هم چنان از کشته شدن پنجاه تن اعضای داعش در حمله هوایی ولسوالی های ننگرهار خبر میدهند. در باره کار های فوق یک تن کارشناسان به تاریخ 26/10/1394 از طریق طلوع نیوز دیدگاه خویش را چنین بیان داشت.

گروهای تروریستی از جمله داعش زیر نظارت امریکایی ها قرار داشته طبق نظر آنها اداره آی.اس.آی آنها را، تمویل، تسلیح بر ضد کشورهای منطقه از جمله کشور ما اعزام مینمایند افزود اخبار کشته شده گان داعش یک دروغ محض بوده این سخنان را سران محلی به رسانه ها میدهند وقتی که با مردم مراجعه شود واقعیت ها روشن میشود. افزود هزاران تن از گروه داعش از کنر به نورستان انتقال داده شدند تا در آینده ولایات شمال را نا امن سازند.

معاون والی هلمند میگوید زمانی که طالبان و سایر هراس افگنان بالای پسته های امنیتی حمله مینمایند طیارات امریکایی بالای آنها بمبارد نمی نماید بعد از آنکه بسته های امنیتی چور و غارت توسط تروریستان قرار گرفت گرفت منطقه به واسطه امریکایی ها بمبارد میشود.

یک تن از آگاهان به تاریخ 26/10/1394 از طریق طلوع نیوز گفت نبود مدیریت خوب، موجودیت هزاران سرباز خیالی، بازی های ریا کارانه، قوت های خارجی سبب افزایش جنگ های خونین در کشور گردید می افزایند در حالی که یک سال شش ماه میشود شهر کابل وزارت دفاع و سایر ادارات را سرپرست ها اداره نمایند مسئولین حکومت وحدت ملی توان تصمیم گیری را نداشته پس مردم حق دارند با ایجاد جبهات سرنوشت خویش را تعیین و از این وضع خونین خود را نجات دهند.

در همین حال به رهبری انوار الحق احدی جبهه ملی افغانستان نوین به تاریخ 24/10/1394 در شهر کابل اعلان موجودیت نمود. رهبر جبهه متذکره میگوید حکومت وحدت ملی در تمامی بخش ها ناکام میباشد می افزاید برای پایان دادن به پریشانی های مردم باید انتخابات زود هنگام برگزار شود افزود مردم از شعار پراگنی ها به ستوه آمده اقتصاد تا سیاست و امنیت کشور روز به روز به سوی پرتگاه نزدیک میشود ما اپوزیسیون هستیم در فکر سازش با این حکومت نیستم و این حکومت بهبود نمی یابد و تنها راه تغییر قانونی این حکومت افغانستان را نجات میدهد!

مردم در این رابطه میگویند:

شهروندان ما بخاطر دارند زمانی که گروه سیاه عقب گرد به نام طالب برای اولین بار در شهر کابل مسلط شد مرحوم دوکتور نجیب الله را که حاضر نشد جای آثار تاریخی طلا تپه را برای هراس افگنان افشا نماید بعد از وارد کردن ضربه ها به سرش شهید و به چهار راهی آریانا حلق آویز کردند. آقای احدی در آن زمان از طریق رادیو صدای امریکا پیروزی طالبان را برای مردم تبریک گفت افزود خوشبختانه بعد از سالها پشتون ها توانستند قدرت و افتخارات خویش را دوباره به دست آورند جای تاسف است که اعضای فعلی انرا یک عده افراد مربوط به همان گروه تشکیل میدهند. مولوی قلم الدین در زمان طالبان معین امر بل معروف بود در چندین جلسه دشنام های را برای باشندگان مکروریان ها داد قدسیت قلم و اخلاق انسانی و اسلامی برای ما اجازه نمیدهد خدمت خوانندگان یادآور شوم جملات توهین و تحقیر کیبل زدن زنها قطع دست و پاها اعدام های خود سرانه مبدل ساختن سرزمین انگور یعنی کوهدامن زیبا به سرزمین سوخته، آتش زدن صدها هزار خانه و قطع میلیونها درختان میوه دار از جمله تاک های انگور، انفجار بت های بامیان کشتارهای گروهی در ولسوالی های یکاولنگ، قیصار بلخ، کوهدامن و سایر جنایات که صورت گرفته. مولوی قلم الدین و یارانش شریک جرم پنداشته میشوند نمیتوانند خود را از انزار مردم پنهان سازند. با تاسف هنوز هم با بی شرمی بیان میدارد برادران و عزیزان آسیای میانه را شما آزاد ساختید اما شما مستعمره باقی مانده اید. وزیر ارشاد و اوقاف در همایش، سیمینار علمی و تحلیلی راهبردهای دینی و مبارزه با افراط گرایی در کابل تدویر گردیده بود هشداد داد که تند روی در کشور بیشتر گسترده شده و خطرهای برخاسته از این پدیده نیز چند برابر شده است. در این همایش بسیاری از علمای دین که از سراسر کشور اشتراک داشتند کارنامه های طالبان و داعش را خلاف دین اسلام میدانند.  

از جانب دیگر در زمان که آقای احدی به حیث وزیر مالیه کشور وظیفه انجام میداد نظر به نوشته قلم به دستان کشور بیش از یک هزار فابریکه، موسسات متوسط، کوچک و بزرگ تولیدی، تجارتی، خدماتی، دولتی و مختلط را زیر نام خصوصی سازی به نرخ کاه ماش لیلام نمود. زمانی که خبرنگار بی بی سی از وی پرسید به اساس کدام فرمان این کار را انجام دادی در جواب گفت خواستیم از شر آن خود را رها سازیم. در صورت ضرورت فرمان هم اخذ میشود جای تاسف است دستاورهای صدها سال را آقای احدی در زمان قدرتش لیلام نمود از این ناحیه صد ها هزار کارمندان و کارگران ماهر آنرا غرض کاریابی به کشورهای منطقه و جهان وادار به مهاجرت افغانستان را به بازار مصرفی و تهیه کننده مواد خام کشورهای منطقه و جهان مبدل رنج آنرا ده ها میلیون مردم ما می کشند.

سیگر یا اداره بازپرس ویژه ایالات متحده امریکا بازسازی افغانستان از وجود فساد گسترده در پروژه های ظرفیت سازی در وزارت معادن خبر میدهد. در گزارش آمده در برنامه ظرفیت سازی برای صنایع استخراجی افغانستان که از سوی امریکا تمویل میشود بیش از پنج صد میلیون دالر در آنها هزینه شده گذشته از این که در نتیجه این برنامه ها ظرفیت های لازم در این وزارت به وجود نیامده بخشی از این پولها آن حیف و میل گردیده است. یافته های گزارشی نشان میدهد بسیاری از پروژه های ظرفیت سازی در این برنامه ها نیمه کاره رها شده و هیچ نتیجه درپی نداشته در جای دیگر نشان میدهد در یکی از پروژه های ظرفیت سازی وزارت و معادن به سه صد هزار دالر عملی شده میتوانست بیش از چهل و سه میلیون دالر هزینه شده است و در نهایت این پروژه نتایج لازم را برای ظرفیت های لازم برای استخراج صنایع معدنی افغانستان در پی نداشته.

مردم و آگاهان میگویند یکی از عوامل عمده که سبب گسترش خون ریزی ها در کشور گردید مسلط بودن عاملین فساد، غاضبین میلیونها جریب زمین، مافیای اقتصادی، مواد مخدر، جنگ افروزان، قاچاقبران، دشمنان مردم در جامعه و قدرت بوده و میباشد تا زمانی که صلاحیت های افراد و گروه های متذکره محدود نگردد مافیا از ناحیه استخراج غیر قانونی هزاران معادن  کشت قاچاق، هزاران تن مواد مخدر، قطع جنگلات دست بالا داشته باشند نمیتوان با انجام بازی های ریا کارانه به تامین صلح و ثبات واقعی امیدوار بود. زیرا که گروهای فوق ذکر با هراس افگنان در ظاهر امر بخاطر دستیابی به قدرت و ثروت بیشتر اختلاف داشته اما در عمل وجه مشترک دارند. قوماندان نیروهای نظامی پیشین امریکا در افغانستان و رئیس سی.آی.آی سابقه طی مقاله در رسانه ها نوشته است به نسبت عملیات نکردن امریکایی بر ضد طالبان فعالیت های تروریستی طالبان گسترش یافته می افزاید قوت امریکائی باید مثل القاعده داعش بر ضد طالبان عملیات را انجام دهند زیرا که طالبان نیز دشمنان مردم افغانستان هستند.

در حالی که سران قصر سفید بعد از کشته شدن حسامه بن لادن ختم جنگ را در کشور ما اعلان نمودند. طلوع نیوز در پژوهشی که به تازگی انجام داده آمده است که فعالیت های گروهای مسلح مخالف دولت در سال 2015 به گونه چشم گیر افزایش یافته است. بر اساس این پژوهش در افغانستان در سال 2015 گواه نزدیک به ده هزار رویداد ضد امنیت بوده و با گذشت هر ماه در میزان نا امنی ها در کشور افزود شده. فرمانده پولیس ولایت ننگرهار به تاریخ 24/10/1394 گفت داعشیان از پشتیبانی سازمان استخباراتی پاکستان بر خوردار میباشند.

خلاصه این که تجربه خونین چند دهه به خصوص پانزده سال گذشته ثابت میسازد که بزرگترین عوامل دشواری های فوق تفاوت نهایت بزرگ در حرف و عمل عملکردهای سران قصر سفید متحدین منطقه و جهانی آنها بوده و میباشد با تاسف هنوز هم جریان دارد عدم توجه به تقویه قوای مسلح از ناحیه سلاح های پیشرفته هوایی زمینی، عدم مبارزه قاطع بر ضد هراس افگنان، مافیای مواد مخدر، اقتصادی عاملین فساد گسترده، مسدود نکردن ده ها هزار لانه های تروریزم در آن  طرف خط دیورند، عدم جلوگیری از مداخله صریح ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان در امور داخلی کشور ما، گسترش رقابت های خصمانه، جنگ نیابتی بین کشورهای منطقه و جهان بخاطر دستیابی به ثروت های مادی و معنوی کشورهای منطقه اثبات ادعای ماست. با تاسف که در این جنگ خونین میلیونها تن مردم گوشت دهن توب مواد سوخت کشور گشایان شده سود به دست نیاورده اند.

خلاصه این که وقت آن رسیده که تمام نیروهای سالم اندیش کشور بخاطر بیرون رفت از وضع موجود و جلوگیری از تکرار بازیهای خونین گذشته تمام آزردگی های دیروز خویش را کنار بگذارند و با جلب همکاری صادقانه نیروهای صلح جوی منطقه و جهان صدای اعتراض خویش را از طریق مبازرات مسالمت آمیز، حرکات جامعه مدنی بر ضد بازیگران بازیهای فوق بلند نمایند در غیر از آن با ادامه بازی های موجود کشور و مردم از این بیشتر قربانی اهداف شوم کشور گشایان و گماشته گان فاسد شان خواهند گشت.