نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

«
»

از استالین باید آموخت

zyuganov4

سخنرانی گنادی زیوگانوف

رهبر حزب کمونیست روسیه در اجتماع میدان سرخ مسکو بمناسب زادروز استالین.

http://skpkpss.ru/21-12-2014-novosti-kprf-g-a-zyuganov-uchitsya-u-stalina/

مترجم: ا. م. شیری

۱۳ دی- جدی ۱۳۹۳

۲۱ دسامبر، در ۱۳۵- مین سالروز تولد یوسف ویساریونویچ استالین، هزاران نفر به میدان سرخ مسکو آمدند. رهبران حزب کمونیست روسیه برهبری گ. آ. زیوگانوف در پیشاپیش مردم حرکت می کردند. تاجهای گل به آرامگاه و. ای. لنین و مزار استالین در دیوار کرملین نثار کردند.

در روند مراسم با شکوه، رهبر حزب کمونیست روسیه در مقابل خبرنگاران سخنرانی کرد.

zyuganov

گنادی زیوگانوف خطاب به حاضران گفت: زادروز یوسف ویساریونویچ استالین را به شما تبریک می گویم. ۱۳۵ سال از آن تاریخ بیاد ماندنی گذشت. ما امروز فقط زادروز یک دولتمدار برجسته را برگزار نمی کنیم.    ما روز تولد انسانی را جشن می گیریم که همراه با لنین پس از سقوط امپراتوری شکست خورده روسیه در جنگ جهانی اول، کشور واحد را سر و سامان داد.

رهبر حزب کمونیست روسیه اظهار داشت: «من اخیرا اظهار نظری را در این خصوص شنیدم، که بلشویکها، گویا، مانع پیروزی روسیه شدند. لازم به ذکر می دانم که در آن جنگ چهار امپراتوری: امپراتوری های روسیه، آلمان، اطریش- مجار و عثمانی متلاش گردیدند. فقط بر روی ویرانه های امپراتوری روسیه، در سیمای جدید آن کشور اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی، کشور بزرگ و متحد شورائی بنا گشت. فقط در سایه نبوغ لنین و استالین کشور ما احیا شد و به یک کشور قدرتمند در جهان تبدیل گردید».

zyuganov3

گنادی زیوگانوف در ادامه سخنان خود گفت: «امروز، در زمانیکه جمهوری فدراتیو روسیه را با تحریمهای جدید محاصره می کنند، ناتو به سرحدهای آن رسیده است، در حوزه دریای بالتیک آمریکائی ها میزبانی می کنند، و مأموران سیا، نازیها و باندریها به شهر کییف انباشته می شوند، سخنان فراموش نشدنی استالین در سال ۱۹۳۱، در دیدار با زبده ترین صنعتگران را لازم به یادآوری می دانم. او گفت، ما دیگر آرزو نمی کنیم کتک خورده ها باشیم. خوانین مغول ما را کتک زدند، بیکهای ترکیه، اشراف لهستانی- لیتوانیائی و فئودالهای سوئدی ما را کتک زدند. ما از بارونهای ژاپنی و سرمایه داران انگلیسی- فرانسوی کتک خوردیم. ما بعلت عقب ماندگی صنعتی، علمی کشاورزی کتک خوردیم. اما دیگر نمی خواهیم کتک بخوریم. بدین سبب باید در مدت ۱۰ سال آن راهی را طی کنیم که کشورهای پیشرو در طول ۱۰۰ رفته اند. ما امروز عقب مانده ایم و باید بر این عقب ماندگی چیره شویم».

گنادی زیوگانوف تأکید کرد: «لازم به گفتن می دانم که این ندای استالین را همه کشور شنید. در عرض ۱۰ سال، ۶ هزار بهترین کارخانه احداث گردید. مدارس علمی بزرگ تأسیس شدند. نظام تربیت کادرهای درخشان تشکیل گردید. و ما در سال ۱۹۴۵ بطور اتفاقی پیروز نشدیم. سال آینده ۷۰ سالگی این حادثه بزرگ و افسانه ای را برگزار خواهیم نمود. ما ضمن بزرگداشت این تاریخ، باید بخاطر آوریم که ما در آستانه جنگ، سه پیروزی بزرگ زیر رهبری استالین بدست آوردیم. ما در طول ۱۰ سال با ساختن آنچه که برخی کشورها طی قرنها ساختند، توانستیم بر زمان غلبه کنیم. ما با تشکیل نیروهای تولیدی و ایجاد بهترین پایه های علمی و صنعتی در سرتاسر قلمرو  اتحاد شوروی، توانستیم بر مکان غلبه کنیم. و اصلا اتفاقی نبود زمانیکه فاشیستها ما را به دیوار کرملین فشردند، تقریبا ۲ هزار مؤسسه تولیدی را به آنسوی ولگا انتقال دادیم که بعد از چند هفته آنها کار خود را از سر گرفتند».

رهبر حزب کمونیست اظهار داشت: «ما در مبارزه برای وحدت حزب هم پیروز شدیم. تلاشهای انواع تروتسکیستها برای تجزیه و تقسیم آن قرین موفقیت نشد. کشور ما به تنهائی، با وحدت و قدرت وارد جنگ شد. امروز در این باره بسیار میگویند، که بسیاری از فرماندهان بیگناه را سرکوب نمودند. ظاهرا بیگناه هم بودند. اما مایل به یادآوری هستم، که در طول همه سالهای جنگ، در شهر چند میلیونی مسکو  حتی یک مورد اقدام خرابکارانه روی نداد. به همین سبب هم بود که بسیاری از دیپلوماتها و کارشناسان غربی می گفتند، که در پایتخت ما حتی یک ستون پنجمی یا ستون ششمی مشاهده نشد. کشور متحد و منسجم تصمیم گرفت و به وظیفه اصلی عمل کرد».

zyuganov2

گنادی زیوگانوف باز هم تصریح نمود: «امروزه گفته می شود که تعاونی کردنها را بدرستی انجام ندادند. اما مایلم یادآوری کنم، که صرفنظر از آنکه انبار اصلی غله واقع در کوبان- اوکراین به تصرف فاشیستها در آمد، کشور تحمل کرد و با گرسنگی توده ای مواجه نگردید. ما نان ارتش عظیم، تقریبا ۲۰ میلیونی را تأمین کردیم. بدین ترتیب، سیاست استالین در این رابطه واقعا چشمگیر بود. و این را باید امروز آموخت و ، اساسا باید آن را پی گرفت».

رهبر حزب کمونیست در ادامه اظهار داشت: «گمان می کنم، که رئیس جمهور پوتین در زمانهای اخیر سعی می کند خوبی ها و مثبتهای زیادی را از تاریخ کشور اخذ نماید. او برای اولین بار بصراحت و روشنی در این باره گفت (از جمله، همین دیروز در دیدار با هیئت ضد اطلاعات در کاخ کرملین) که سعی می کنند از ما باج خواهی کنند، می کوشند ما را از طریق تحریمها محاصره نمایند، می خواهند ما را تهدید نمایند. اما خرس روسی از تهدیدها نمی هراسد، و تایگای خود را واگذار نمی کند. با این حال، برای تحویل ندادن آن، باید پیش از همه، تولیدات مدرن در آنجا راه اندازی کرد. برای انجام این منظور، کشور ما همه امکانات را دارد، اما در میان دولت و مدیریت بسیاری از عرصه ها آن، انسانهایی که استالین به آنها اتکاء می کرد، وجود ندارد».

گنادی آندریویچ تصریح نمود: «چه کسی در دوره استالین صنایع قدرتمند و فن آوری موشکی- فضایی را ساخت؟ کارالیف، کورچاتوف، کلدیش. این سه نابغه روسیه در اینجا، در دیوار کرملین، در کنار آرامگاه استالین آرمیده اند. چه کسی صنایع را رهبری نمود؟ کاسیگین، که در دوره برژنف در مدت ۱۶ سال چنان اندوخته قدرتمند صنعتی ایچاد کرد که کشتی نجات ما را امروز به ادامه شنا قادر ساخته است. برابری موشکی- هسته ای ما در کجا فراهم آمد؟ در بهترین مدارس علمی. فقط در اطراف شهر مسکو ۲۷ شهرک بزرگ علمی ساخته شد. هم منابع و هم سرمایه را باید در این زمینه صرف نمود. برای نیل به این مقصود باید نظارت مردمی و پارلمانی تقویت شود. اما، متاسفانه، امروز تنها چیزی که نیست، نظارت است».

zyuganov1

رهبر حزب کمونیست سخنانش را با این اظهارات ادامه داد: «من انتظار داشتم، که پیام پوتین تقویت نقش دولت در مدیریت اقتصاد، در ملی کردن منابع کانی و بخش های گلیدی تولید، همچنین، تقویت بخشهای مالی- اقتصادی، اجتماعی و کشاورزی در دولت را مورد تأکید قرار دهد. متاسفانه، این مشکلات نه تنها حل نشده، حتی مطرح هم نگردید. در نتیجه، پیام بسیار مهم در خصوص سیاست خارجی شنیده نشد و در سیاست داخلی هم بازتاب نداشت. ارزش روبل روسیه در ماه دسامبر تقریبا تا دو برابر کاهش یافت. و این بمعنی آن است، که بدون حتی یک دقیقه اتلاف وقت، باید راه های مواجه با دشواریها را از استالین فراگرفت. ما نه در ده سال آینده، بلکه در مدت سه- چهار سال پیش رو، بایستی بسرعت بدویم و آن مسافتی را طی کنیم که در پانزده سال گذشته نرفته ایم. اگر چنین نکنیم، نه تنها ما را در هم می شکنند، حتی تکه- پاره هم می کنند».

گنادی زیوگانوف متذکر شد: «در ارتباط با این، بمنظور تحکیم اتحادیه آوروآسیا بایستی از سیاست هر چه قوی تر استفاده کرد. بجای این، باز هم نه فقط بر سر مسئله گاز، حتی بخاطر آن که مثلا کسی در بلاروس چنین و چنان معامله می کند. با هم شروع به مباحثه می کنند. این سیاست مطلقا نابخردانه است! ما ابزارها داریم، وزارتخانه ها داریم، کمیته ها و کمیسیونهای مشترک فعالیت می کنند. جمع شوید و تصمیم بگیرید. زیرا ما نه تنها برای تحکیم صنایع خود، حتی، برای تقویت اقتصاد جمهوری بلاروس برادر قادر باشیم. رابطه با خلق اوکراین را ضرورتا و باید تقویت کنیم».

گنادی آندری اویچ زیوگانوف تأکید نمود: «ما موظفیم برای پشتیبانی از جمهوری های خلق دانتسک و لوهانسک، در کل برای کمک به روسیه جدید، به هر کار ممکن دست بزنیم. برای اینکه آنها در راه منافع ما می رزمند. امروز آنجا جبهه مقدم است. امروز در آنجا، همچون حومه مسکو در زمان خود، سرنوشت کشور ما تعیین می شود، سرنوشت اسلاویت تعیین می شود. ما موظفیم برای بیرون راندن دار و دسته نازی های باندری از کییف که بزور قدرت را تصرف کرده اند، به هر کار ممکن دست بزنیم. برای نیل به این مقصود، ما هم تجربه تاریخی، هم اراده، هم دانش و هم توانایی داریم».

رهبر حزب کمونیست روسیه سخنرانی خود را با این جملات به پایان رساند: «استالین در این رابطه نابغه بود. او، هم در عرصه اقتصادی، هم در عرصه سیاست ملی و هم در عرصه حل مشکلات علمی و کشاورزی نمونه بود. سیاست او امروز در خانه ما را می کوبد، و، می پندارم، کشور ما صدای او را می شنود. من اخیرا نتیجه نظرخواهی عمومی را شنیدم. دوره ای را که لنین و استالین در آن می زیستند و کار می کردند، خلقهای ما بهترین دوره ارزیابی می کنند. و جمعیت کشور برای دفاع و حفاظت از آن و برای تداوم مطمئن آن آماده اند. بار دیگر زادروز رفیق استالین را به شما تبریک می گویم».

پیام تبریک مترجم متن

با پوزش از حضور همه رفیقان، دوستان، همرزمان و همراهان عدالتخواه و صلحدوست بعلت تأخیر در عرض تبریک و تهنیت به دو مناسبت مهم تاریخی- زادروز استالین بزرگ (۲۱ دسامبر، طبق تاریخ قدیم و ۳۱ دسامبر مطابق تاریخ جدید روسیه)، اولین رهبر سازندگی های سوسیالیستی، اولین منحل کننده مالکیت خوانین و زمینداران، مالکان و سرمایه داران و بطور کلی، طبقات استثمارگر و ستمگر بر زمین و منابع و ذخایر انباشته در زیر و روی آن، بر وسایل و ابزارهای تولید در تاریخ بشر، و همچنین، بمناسبت آغاز سال جدید ترسائی ۲۰۱۵- ترجمه متن سخنرانی گنادی زیوگانوف، رهبر حزب کمونیست روسیه بمناسبت سالروز تولد استالین در میدان سرخ مسکو را بمثابه ارمغان هر دو رویداد مهم تاریخی، تقدیم نموده و هر دو عید را به تمامی انسانهای آزاده و نیک اندیش تبریک و تهنیت می گویم. اگر چه پیام تبریک و عیدانه خود را با تأخیر تقدیم می دارم، اما از ایام قدیم بدرستی گفته اند: «تأخیر از هیچگاه به»!

لطفا، تصاویر تجمع میدان سرخ مسکو را در نشانی های فوق ملاحظه فرمائید!