مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

اروپا شریک اقدامات تروریستی، نظامی و اقتصادی آمریکا در جهان

اروپا شریک اقدامات تروریستی، نظامی و اقتصادی آمریکا در جهان

با پایان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ (۱۳۲۴) آمریکا نه تنها بر کشورهایی همچون ژاپن، آلمان و دیگر بازندگان جنگ سیطره یافت، بلکه بسیاری از کشورها از جمله فرانسه و انگلیس که برای خود در جهان قدرتی محسوب می شدند و در این جنگ با آمریکا همراه بودند نیز عملا پیرو دستورات کاخ سفید شدند.

عملا پس از جنگ جهانی دوم، آمریکا هدایت و رهبری کشورهای اروپای غربی و بسیاری از کشورهای جهان عرب را عهده دار شد و شوروی سابق نیز تا ابتدای دهه ۹۰ میلادی فرمانده کشورهای اروپای شرقی و دیگر کشورهای سوسیالیستی جهان گردید.

پس از فروپاشی شوروی در ابتدای دهه ۹۰ میلادی، عملا آمریکا یکه تاز عرصه جهانی شد و بسیاری از کشورها نیز همچون کشورهای عربی عملا زیر سیطره کاخ سفید قرار گرفتند و سیاست های خود را با کاخ سفید هماهنگ کردند که این هماهنگی تاکنون نیز ادامه دارد؛ البته در همین جا باید گفت که آمریکا خود نیز زیر سیطره صهیونیسم جهانی قرار دارد و بر اساس منافع آن اقدام می کند.

در چند دهه اخیر آمریکا یا مستقیما وارد جنگ با کشورهای جهان شده و یا غیرمستقیم از این جنگ ها حمایت کرده و در همین راستا بسیاری از کشورهای اروپایی همچون انگلیس و فرانسه نیز در اقدامات جنایات بار نظامیان و سیاستمداران آمریکایی در جهان شریک بوده اند که جنگ ویتنام، حمایت از جنگ رژیم بعث صدام علیه ایران، جنگ اول و دوم خلیج فارس، جنگ های سوریه، لیبی و یمن، اقداماتی بوده که آمریکا و کشورهای غربی مشترکا مستقیم و یا غیر مستقیم علیه دیگر کشورها وارد جنگ شده و خسارت های جبران ناپذیری به مردم این کشورها وارد کرده اند.

روزنامه انگلیسی «ایندپندنت» بر اساس نتایج تحقیقات یک گروه ضد جنگ، در گزارشی ۲۰ ساله از (از سال ۲۰۰۱ تا کنون) اقدامات نظامی آمریکا و همپیمانانش در جهان اعلام کرده که ایالات متحده و متحدانش روزانه ۴۶ بمب و موشک به دیگر کشورهای جهان پرتاب کرده اند.

طبق این تحقیق، گروه های ضد جنگ موسوم به “مدیا بنیامین” و “نیکولاس جی. دیویس”، ایالات متحده و متحدانش از سال ۲۰۰۱ حداقل ۳۲۶ هزار بمب و موشک به کشورهای دیگر پرتاب یا شلیک کرده اند که از این میان بیش از ۱۵۲ هزار بمب در عراق و سوریه پرتاب شده است.

این تحقیقات که برگرفته از آمار رسمی ارتش ایالات متحده و همچنین داده های دفتر تحقیقاتی روزنامه نگاری، پروژه داده های یمن و بنیادهای آمریکایی می باشد، به تازگی منتشر شده است.

نتایج این تحقیقات در حالی منتشر می شود که دولت «دونالد ترامپ» در سال ۲۰۲۰ انتشار آمار بمباران جنگنده – بمب افکن های خود در جهان را متوقف کرده بود و شمار بمباران های کشورها توسط ایالات متحده در این سال به طور تخمینی ارائه شده است.

در تحقیقات منتشر شده همچنین آمار حملات و بمباران صورت گرفته توسط بالگردهای نظامی آمریکا لحاظ نشده است.

نتایج این تحقیقات نشان می دهد که آمریکا از زمانی که به عنوان یک کشور مستقل تشکیل شد، تقریبا هر سال در یک جنگ حضور داشته و در طول تاریخ ۲۴۴ سال استقلال این کشور در ۲۲۷ سال در جنگ حضور مستقیم داشته است.

این تحقیق پس از آن انجام شد که نیروهای هوایی ایالات متحده در ۲۵ فوریه (هفتم اسفند) هفت بمب ۵۰۰ پوندی (۲۲۶ کیلوگرمی) در شرق سوریه پرتاب کردند و یکی از پایگاه های جبهه مقاومت اسلامی را هدف قرار دادند.

اروپا شریک تررویسم اقتصادی آمریکا

آمریکایی ها به غیر از کشتار و اعمال انواع جنایت ها در حق مردم جهان در چند دهه گذشته، در همان راستا اقدام به تحریم های اقتصادی علیه برخی کشورها همچون ایران، سوریه، یمن، لبنان، کوبا و ونزوئلا کرده است، اقداماتی که مستقیما مردم این کشورها را هدف گرفته و مشکلات فراوانی برای آنها به دنبال داشته و شرکای اروپایی یانکی ها نیز همگی در این اقدامات که از آن به عنوان “تروریسم اقتصادی” یاد می شود، دست داشته اند.

“میک والاس” نماینده ایرلندی پارلمان اروپا در پیامی که در این باره در توییتر منتشر کرده، اعلام نمود، «آمریکا در حال حاضر علیه ۳۸ کشور در جهان تحریم اعمال کرده که نوعی تروریسم اقتصادی به شمار می‌آید که اتحادیه اروپا در بسیاری از این تحریم‌ها آمریکا را همراهی کرده است».

این نماینده پارلمان اروپا با اشاره به تحریم چندین دهه ای کوبا از سوی آمریکا، تصریح کرد، «کوبا با وجود آنکه تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد، اما به بیش از ۳۹ کشور جهان تیم پزشکی برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا اعزام کرده است».

والاس چند روز پیش نیز با انتشار ویدئویی در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که «طی ۲۰ سال گذشته، شاهد افزایش چشمگیر در استفاده از تحریم‌ها توسط یک یا گروهی از کشورها بر دولت‌های دیگر یا اشخاص بودیم که معمولا به‌عنوان واکنشی به بهانه اقدامات ضد حقوق بشری اعمال شدند».

این قانونگذار اروپایی با بیان اینکه از دهه ۱۹۹۰ شاهد افزایش چشمگیری در توسل یکجانبه به تحریم‌ها خارج از چارچوب شورای امنیت سازمان ملل از سوی برخی کشورها بوده‌ایم، تاکید کرد که «اکثر این تحریم ها توسط آمریکا انجام شده و متاسفانه اکنون این اقدام توسط اتحادیه اروپا نیز در حال افزایش می باشد که نقض کامل قوانین بین‌المللی است».

نکته مهمی که در این بین وجود دارد این است که تا دهه های پیش، کشورهای اروپایی سیاست مستقلی درخصوص بسیاری از مسایل بین المللی داشتند، ولی این کشورها به ویژه انگلیس و فرانسه در سه دهه گذشته خود را تا حد «پادویی آمریکا» پایین آورده اند و گوش به فرمان واشنگتن در تمامی زمینه ها شده اند.

با روی کار آمدن «جو بایدن» در آمریکا در اول بهمن ماه سال جاری برخی فکر می کردند که سیاست های واشنگتن در جهان تغییر خواهد و به سمت صلح و آرامش رهنمون خواهد شد، ولی با اقدامات ۵۰ روزه بایدن در کشورهای سوریه، عراق و ادامه حمایت ها از متجاوزان سعودی – اماراتی در جنگ یمن، عکس این قضیه ثابت شد.

مساله مهم دیگری که در این جا وجود دارد این است که هم سران جدید آمریکا باید فکر و عملکرد خود را نسبت به دیگر کشورها تغییر دهند و هم کشورهای غربی همچون فرانسه و انگلیس، تا جهان بتواند روی صلح و آرامش را به خود ببیند. مطمئنا در دنیای این چنینی، تعاملات کشورها بر اساس احترام خواهد بود و امید است دیگر سخنی از تحریم و دخالت در امور کشورها و جنگ در جهان شنیده نشود.