عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

«
»

اختلافات فاحش میان آمریکا و روسیه علی‌رغم ابزار محبت‌های ترامپ و پوتین

علی‌رغم تعریف و تمجید‌های رؤسای‌جمهور آمریکا و روسیه از یکدیگر، واشنگتن و مسکو در زمینه‌های مختلف اختلافات فاحشی با هم دارند. خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت با وجود تعریف و تمجید‌های متقابل، مسائل اوکراین، سوریه و اتهام مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، از جمله اختلاف نظر‌های موجود میان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، پیش از برگزاری نشست دو جانبه شانزدهم ژوئیه در هلسینکی است.

اختلافات فاحش میان آمریکا و روسیه علی‌رغم ابزار محبت‌های ترامپ و پوتین

پوتین و ترامپ بار‌ها به یکدیگر ابراز محبت کرده و تمایل خود را برای بهبود روابط میان دو کشور به نمایش گذاشته‌اند؛ اما بر خلاف این تعارفات، واشنگتن تحریم‌های بیشتری را علیه مسکو اعمال کرد و ترامپ در موج بی‌سابقه اخراج دیپلمات‌های روسیه از آمریکا نقش داشت.

در ادامه این مطلب آمده است: روابط میان واشنگتن و مسکو از زمان آغاز ریاست جمهوری ترامپ و مطرح شدن اتهام مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا و همچنین ظن وجود ارتباط میان اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ و کرملین رو به وخامت رفته است. روسیه همواره داشتن هر گونه نقش در این امور را که به شدت رئیس جمهور آمریکا را به دردسر انداخته است، تکذیب می‌کند. واشنگتن اطمینان داده است که دونالد ترامپ در دیدار با پوتین در هلسینکی به وضوح به وی خواهد گفت مداخله روسیه در انتخابات آمریکا کاملا غیرقابل قبول است.

از سوی دیگر، آمریکا همانند متحدان اروپایی خود، مسکو را به حمایت نظامی از جدایی‌طلبان حامی روسیه در شرق اوکراین متهم می‌کند. روسیه این مسئله را هم تکذیب می‌کند. واشنگتن که مدت‌ها تلاش می‌کرد از این جنجال‌ها دوری کند سرانجام در ماه مارس تحویل سلاح‌های ضد تانک به اوکراین را تصویب کرد که این اقدام خشم مسکو را برانگیخت. ترامپ در مورد الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه رویکرد مبهمی دارد.

فرانس‌پرس در ادامه نوشت: حملات آمریکا و متحدانش به اهداف نظام بشار اسد در آوریل سال 2017  روسیه را به شدت رنجاند. واشنگتن با تمرکز بر مبارزه با داعش به طور قابل توجهی مداخله در جنگ سوریه را کاهش داده است و عرصه را برای مسکو که از سپتامبر سال 2015 به نفع نظام سوریه در حال جنگ است، خالی گذاشته است. پشتیبانی نیروی هوایی روسیه در روز‌های اخیر به نظام سوریه اجازه داد تا شهر درعا را از افراد مسلح پس بگیرد.

از سوی دیگر، مسکو و واشنگتن همواره یکدیگر را به نقض پیمان کاهش تسلیحات که میان دو کشور امضا شده است، متهم می‌کنند. پوتین در سخنرانی در اوایل ماه مارس از ساخت سلاح‌های جدید شکست‌ناپذیر، مافوق صوت و زیردریایی‌هایی ساخت روسیه سخن گفت. آمریکا هم در ماه فوریه دکترین نظامی جدیدی را تصویب کرد. مسکو رویکرد جنگ‌طلبانه و خصمانه آمریکا را محکوم می‌کند.

روسیه هرگونه گسترش فعالیت‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را در مرز‌های خود نشانه تهاجم و تلاش برای محاصره کردن این کشور می‌داند. مسکو همچنین در مورد طرح دفاع ضد موشکی که از سال 2010 از سوی آمریکا راه‌اندازی شد، نگران است. این طرح قرار است از سال 2020 در رومانی و لهستان عملیاتی شود.

در ادامه این مطلب آمده است: پرونده هسته‌ای ایران یکی دیگر از عوامل اختلاف میان آمریکا و روسیه است. تصمیم یک جانبه دونالد ترامپ به خروج از توافق هسته‌ای ایران که در سال 2015 پس از مذاکرات طولانی تصویب شده بود و اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران، روسیه را نیز مانند اروپا متحیر کرد.  روسیه که متحد ایران در سوریه است، از اروپایی‌ها خواست از منافع مشترک در این پرونده در برابر آمریکا دفاع کنند.

روسیه دیدگاه مثبتی به نشست دوازدهم ژوئن میان دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در سنگاپور دارد که به امضای بیانیه مشترک منجر شد، اما هیچ نتیجه عمده‌ای در خصوص تسلیحات هسته‌ای پیونگ‌یانگ نداشت. پوتین، کیم جونگ اون را برای شرکت در نشستی اقتصادی که قرار است ماه سپتامبر در شرق روسیه برگزار شود، دعوت کرده است.

شایان ذکر است پوتین و ترامپ قرار است امروز یکشنبه در نخستین دیدار رسمی خود، در پایتخت فنلاند درباره مسائل مختلف و اختلافات میان مسکو و واشنگتن گفتگو کنند.