عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

«
»

اخبار مهم اوکراین و جهان 

تهیه و تنظیم از حسین. تلاش

منبع: نشریه هفته

30.07.2022

۱ – وزارت دفاع روسیه از تلفات پرسنل بالای ارتش اوکراین خبر داد

ژنرال ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه در نشست روزانه خود در بعدازظهر شنبه از حملات دقیق نیروهای روسی به اهداف نظامی در اوکراین خبر داد. قطار حامل یک گردان تهاجمی اوکراینی از تیپ 1 ویژه رئیس جمهور اوکراین در 11 ژوئیه در ایستگاه راه آهن کراسنوآرمیسک منهدم شد. بیش از 140 نفر از نیروهای ارتش کشته شدند. حدود 250 جنگجو دیگر مجروح شدند. تمام تجهیزات نظامی از مدار خارج شده بود. در یک حمله دقیق دیگر به یک واحد اوکراینی در نزدیکی روستای یاسنوبردوفکا، تا 30 نفر از نیروهای ارتش کشته شدند و یک انبار گلوله های Grad منهدم شد. ارتش اوکراین همچنین در نزدیکی آرتموفسک و بوگودخوف از نظر فناوری و پرسنل متحمل خسارت شد. در مجموع، حدود 80 سرباز اوکراینی در اثر حملات موشکی دقیق کشته شدند و 18 قطعه تجهیزات نظامی از کار افتادند. 
کوناشنکوف همچنین از حملات متعارف متعدد به تمرکز تجهیزات و پرسنل نیروهای مسلح اوکراین خبر داد. از جمله 8 نقطه فرماندهی و سه انبار با راکت و مهمات توپخانه منهدم شد. نیروی هوایی روسیه یک فروند جنگنده میگ 29 اوکراینی را در نزدیکی شهر کریووی روگ منهدم کرد. علاوه بر این، دو رادار کنترل آتش AN/TPQ-36A و АN/TPQ-37 ساخت آمریکا در نزدیکی شهرهای نیکیفوروفکا و نوورونزوکا منهدم شدند. دو هویتزر M777 ساخت آمریکا در نزدیکی شهر استپنوگورسک منهدم شدند. 
سخنگوی ارتش در پایان گفت: پدافند ضد هوایی روسیه در 24 ساعت گذشته 13 پهپاد اوکراینی را در آسمان استان های خارکف و خرسون و بر فراز جمهوری خلق دونتسک سرنگون کرد. علاوه بر این، شش موشک واکنشی و دو موشک بالستیک توچکا-یو رهگیری شدند. 

۲ – گازپروم: شرکای اروپایی ما به تعهدات خود عمل نمی کنند

روسیه مجبور شد انتقال گاز خود به اروپا را از طریق خط لوله نورد استریم 1 به دلیل نقص در عملکرد توربین کاهش دهد. معاون رئیس گازپروم ویتالی مارکلوف روز جمعه گفت. این مشکلات به این دلیل است که شرکت آلمانی زیمنس سازنده توربین ها به تعهدات خود عمل نمی کند. 
مارکلو گفت تا به امروز، زیمنس تنها یک چهارم از کل ایرادهای موجود در توربین های خود را برطرف کرده است. روز چهارشنبه، اپراتور Nord Stream 1 Gascade گزارش داد که انتقال گاز از طریق خط لوله به یک پنجم حداکثر ظرفیت کاهش یافته است. یک روز قبل، گازپروم هشدار داده بود که باید عملیات دومین توربین زیمنس خود را برای تعمیرات اساسی متوقف کند. 
پیش بینی می شود پس از تعطیلی، انتقال گاز از طریق نورد استریم 1 بیش از 33 میلیون متر مکعب در روز نباشد. این در زمانی اتفاق افتاد که غول انرژی هنوز منتظر یک توربین دیگر برای خط لوله بود که قرار بود پس از سرویس در کانادا از آلمان بیاید. مارکلوف شکایت کرد: شرکای اروپایی ما ما را به کاهش عرضه گاز به اروپا بدون دلیل کافی متهم می کنند. 

۳- وزارت دفاع روسیه در مورد حمله به بازداشتگاه در یلنووکا: قتل عام خونین زلنسکی

ژنرال ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه درباره حمله بعد از ظهر شنبه به زندانی که سربازان و مزدوران اوکراینی در یلنووکا در آن نگهداری می‌شوند، اظهار نظر کرد. 
ارتش اوکراین با موشک‌اندازهای مدرن HIMARS آمریکا به این زندان حمله کرد. 
اکثر 193 اسیر جنگی اوکراینی در اثر ضربه دقیق و عمدی کشته یا معلول شدند. 
بر اساس آخرین اطلاعات مقامات نظامی روسیه، 50 شهروند اوکراینی در این حمله کشته شدند: 48 جسد از زیر آوار بیرون آمدند و دو اسیر جنگی اوکراینی دیگر در راه انتقال به بیمارستان بر اثر جراحات جان باختند. 
73 پرسنل ارتش اوکراین با جراحات جدی به مراکز درمانی مجاور منتقل شدند. 
کوناشنکوف افزود که در آنجا تمام کمک های پزشکی مورد نیاز به آنها داده شد. 
تمام مسئولیت های سیاسی، جنایی و اخلاقی قتل عام خونین علیه اوکراینی ها بر عهده شخص زلنسکی، رژیم جنایتکار او و واشنگتن است که از آن حمایت می کند. 
علاوه بر این، وزارت دفاع در مسکو فهرست اسامی اسیران جنگی کشته شده در حمله اوکراین را منتشر کرد. 

۴ – ونزوئلا حکم دادگاه انگلیس در مورد ذخایر طلای این کشور را محکوم کرد

معاون ریاست جمهوری ونزوئلا با رد تصمیم “غیر عادی” دادگاه انگلیس مبنی بر ممانعت از دسترسی دولت کاراکاس به ذخایر طلای خود به نفع رهبر مخالفان، “اصلاح” این حکم و استرداد این ذخایر را خواستار شد.
به گزارش تارنمای شبکه تلویزیونی تله‌سور، “دلسی رودریگس” معاون ریاست جمهوری ونزوئلا در واکنش به اقدام دادگاه انگلیس مبنی بر جلوگیری از بازگرداندن ذخایر طلای این کشور به دولت “نیکلاس مادورو” رئیس‌جمهوری ونزوئلا، تاکید کرد “این سیاست به دنبال غصب ثروت مردم ونزوئلا است”.
وی اعلام کرد: من با دولت بریتانیا تماس می‌گیرم و آن‌ها این فرصت را دارند که (حکم را) اصلاح کنند. برای از سرگیری مسیر صحیح مرتبط با حقوق بین‌الملل عمومی در رابطه با ونزوئلا، آن‌ها باید برای اصلاح اقدام کنند و این یک فرصت و پیامی است برای دولت بریتانیا تا به شیطنت‌ها در تظاهر به اینکه خوان گوایدو رئیس‌جمهوری کشور است، پایان دهد.
دادگاه عالی انگلیس در ۲۰ دسامبر گذشته (۲۹ آذر ۱۴۰۰) بخشی از درخواست استیناف خوان گوآیدو رهبر مخالفان ونزوئلا را مبنی بر اینکه وی مقام کنترل‌کننده ذخیره طلای ونزوئلا به ارزش یک میلیارد دلار نزد بانک انگلیس است، تایید کرد. دادگاه انگلیس اکنون در حالی در تایید درخواست گوایدو از استرداد ذخایر طلای ونزوئلا به دولت این کشور سر باز زده است که دلسی رودریگس این اقدام را “ماموریت جعلی رهبر مخالفان برای توجیه عملیات سرقت این دارایی‌ها” توسط انگلیس توصیف کرد.
بر اساس حکم دادگاه انگلیس، احکام دیوان عالی ونزوئلا مبنی بر انتقال طلای این کشور از لندن نادیده گرفته می‌شود. به نوشته خبرگزاری رویترز، این آخرین پیروزی برای خوان گوایدو سردسته مخالفان ونزوئلا است که پس از اینکه دولت انگلیس او را به جای مادورو به عنوان رئیس‌جمهور این کشور آمریکای لاتین به رسمیت شناخت، در یک سری درگیری‌های حقوقی بر سر طلا به دست آمده است.
رودریگس با بیان اینکه مادورو در روزهای آینده، شواهد قانع‌کننده‌ای را ارائه خواهد داد، از دولت بریتانیا خواست تا حکم اعلام شده را اصلاح کرده و منابع متعلق به این ملت آمریکای جنوبی را بازگرداند. وی تاکید کرد گوایدو هرگز رئیس‌جمهوری ونزوئلا نخواهد بود و عدالت در ونزوئلا با این گروه‌ جنایتکار اجرا نخواهد شد.
این مقام دولتی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی ونزوئلا تنها مرجعی است که اختیار دارایی‌های یاد شده را بر عهده دارد، تصمیم دادگاه انگلیس را نقض مصونیت منابع طبق قوانین بین‌المللی دانست.

۵ – ونزوئلا حکم دادگاه انگلیس در مورد ذخایر طلای این کشور را محکوم کرد
بانک مرکزی ونزوئلا نیز در انتقاد شدید از اقدام دادگاه انگلیس، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: این تصمیم قضایی با تظاهر به نادیده گرفتن مقام‌های قانونی بانک مرکزی ونزوئلا و برای توجیه شبکه جنایی که زمینه برای سوء استفاده از ذخایر ونزوئلا را فراهم می‌کند، حاکمیت حقوق بین‌الملل و نظم قانون اساسی ونزوئلا را نقض می‌کند.
در ادامه این بیانیه آمده است: بانک انگلستان، با نقض کل سیستم سرمایه‌گذاری بین‌المللی و ضمانت محول شده، همواره رضایت خود را از این دستگاه‌های غیرقانونی نشان داده است تا از اختلاس طلای ونزوئلا سود ببرد.
معاون رئیس‌جمهوری ونزوئلا به تازگی در واکنش به مسئله دعوای قضایی با انگلیس بر سر کنترل ذخایر طلای این کشور به ارزش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو (حدود یک میلیارد و ۶۳۰ میلیون دلار) تاکید کرد “انگلیس قصد دارد طلای ونزوئلا را بدزدد”.
تلاش ونزوئلا برای برگرداندن این طلاها تا کنون موفقیتی نداشته و این مساله به گروگانی نزد لندن برای تحت فشار قرار دادن دولت قانونی “نیکلاس مادورو” رئیس‌جمهوری ونزوئلا تبدیل شده است.
بانک مرکزی ونزوئلا وابسته به دولت مادورو در ماه مه ۲۰۲۰ از بانک انگلیس با هدف پس گرفتن کنترل ذخایر طلای ونزوئلا شکایت کرد در حالی که دولت مادورو اعلام کرد، قصد دارد این ذخایر را با هدف تامین مالی برنامه ونزوئلا برای برنامه مهار همه‌گیری ویروس کرونا به فروش برساند.
از زمانی که دولت انگلیس در اوایل سال ۲۰۱۹ به جمع ده‌ها کشور دیگر در حمایت از گوآیدو با “متقلبانه” خواندن پیروزی مادورو در انتخابات ریاست جمهوری پیوست، بانک انگلیس از آزادسازی ذخایر طلای ونزوئلا به دولت مادورو امتناع کرده است. مخالفان دولت ونزوئلا مدعی شده‌اند که دولت مادورو می‌خواهد از این ذخایر برای تامین مالی متحدان خارجی‌اش استفاده کند؛ اتهامی که دولت ونزوئلا رد کرده است.

۶ – بانک جهانی از ارائه وام به سریلانکا خودداری کرد

بانک جهانی اعلام کرد تازمانیکه سریلانکا اصلاحات ساختاری عمیقی را برای ایجاد ثبات در اقتصاد در حال سقوط خود انجام دهد وام جدیدی را به این کشور اختصاص نخواهد داد.
منظور بانک جهانی از اصلاحات ساختاری عمیقی سیاست های نئولیبرالی و حذف فوری یارانه های دولتی و پائین آوردن دستمزدها در کنار برداشتن قوانین کاری است که مانع پیشبرد اهداف نئولیبرالی میشود است.
به گزارش فرانس پرس، اقتصاد سریلانکا در حال حاضر با رکودی بی سابقه در حال دست و پنجه نرم کردن است. آمارها نشان می دهد بیش از ۲۲ میلیون نفر از مردم سریلانکا چندین ماه است که با کمبود مواد غذایی و سوخت، خاموشی‌های گاه و بیگاه و تورم شدید روبرو شده اند.
با ضربه شدیدی که اقتصاد سریلانکا طی دوران همه‌گیری کرونا متحمل شد و قطع مالیات از سوی دولت راجاپاکسا، سریلانکا در میانه بدترین بحران اقتصادی از زمان استقلال این کشور از انگلیس در سال ۱۹۴۸ و طی ۷۰ سال گذشته است.
۸۶ درصد بدهکاری سریلانکا به کشورهای و بانکهای غربی است.
نرخ تورم ۵۰ درصدی در کنار کمبود مواد غذایی، دارو و سوخت صدها هزار نفر معترض را از ماه‌ها پیش به خیابان‌های این کشور کشانده است.
ماه گذشته اعتراضات گسترده در این کشور به استعفا و فرار رئیس جمهور وقت، “گوتابایا راجاپاکسا” منجر شد. نمایندگان پارلمان سریلانکا در حال حاضر به “رانیل ویکرمسینگ” نخست وزیر سابق کشور به عنوان رئیس جمهوری جدید رای مثبت داده اند …
بنابر اعلام بانک جهانی، این نهاد مالی جهانی در خصوص تأثیر بحران بر مردم سریلانکا ابراز نگرانی کرده است و می گوید تا زمانی که دولت این کشور اصلاحات لازم را انجام ندهد، وامی به سریلانکا پرداخت نخواهد کرد.

به گفته این مؤسسه اقتصادی جهانی مادامی که یک چارچوب سیاست اقتصاد کلان مناسب ایجاد نشود، بانک جهانی وام جدیدی را به سریلانکا اختصاص نمی دهد.

۷ – جمهوری خلق دونتسک چهار شهر دیگر را آزاد شده اعلام کرد

صبح روز شنبه، جمهوری خلق دونتسک اعلام کرد که کنترل چهار شهر دیگر را به دست گرفته است. این شهرها اوکتیابرسکویه، یالینسکویه، گئورگیوکا و مالی کرمنچیک هستند. این پیروزی به لطف پشتیبانی آتش فعال ارتش روسیه امکان پذیر شد. همانطور که در پیام مربوطه در تلگرام آمده است تا 30 جولای 262 شهر در خاک جمهوری خلق آزاد شده است. 

۸- گازپروم ارسال گاز به لتونی را متوقف کرد

شرکت انرژی روسیه گازپروم از صبح روز شنبه عرضه گاز به لتونی را متوقف کرد. این شرکت این اقدام را با نقض “شرایط برداشت گاز” توجیه می کند. گازپروم جزئیات بیشتری ارائه نکرده است. 

۹ – صلیب سرخ بین المللی برای تخلیه اسیران جنگی مجروح از یلنووکا کمک می کند

ناگهان صلیب سرخ به سرنوشت فاشیست هایی که توسط رژیم فاشیستی اوکراین مورد حمله قرار گرفته اند علاقمند شد.

کمیته بین المللی صلیب سرخ (ICRC) پیشنهاد نجات اسیران جنگی مجروح را از بازداشتگاه مورد حمله در یلنووکا داده است. این سازمان روز جمعه در بیانیه ای نوشت:

“ما درخواست دسترسی برای ارزیابی سلامتی همه کسانی که در زمان حمله در محل بوده اند، کرده ایم.”

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ همچنین پیشنهاد تهیه لوازم پزشکی، تجهیزات حفاظتی و مواد پزشکی قانونی را ارائه کرد. مراقبت از آسیب های تهدید کننده زندگی اکنون در اولویت قرار دارد. این سازمان با خانواده ها در تماس است و خواسته ها و سوالات آنها را می پذیرد. از بستگان خواسته شد تا با صلیب سرخ در ژنو تماس بگیرند. 

در حمله به بازداشتگاه اسرای اوکراینی در روستای یلنوفکا در نزدیکی دونتسک، حداقل 53 نفر کشته شدند. حداقل 75 نفر دیگر مجروح شدند. طرف های روسی و اوکراینی یکدیگر را مسئول این حمله می دانند. 

۱۰ – پنتاگون: حمله ارتش اوکراین به محل نگهداری اسرا در یلنوفکا غیرعمدی بود

پنتاگون معتقد است که کیف نمی خواست به بازداشتگاه پیش از محاکمه در یلنووکا حمله کند. یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا در خصوص حمله روز جمعه نیروهای مسلح اوکراینی به روستای یلنوفکا، جایی که اسرای اوکراینی از جمله نیروهای گروه آزوف در یک بازداشتگاه موقت نگهداری می‌شدند، اظهار نظر کرد.
این مقام ارشد پنتاگون که نامش فاش نشده گفت: “اگر این حمله از طرف اوکراینی بوده، به شما اطمینان می‌دهم که آنها نمی‌خواستند این کار را انجام دهند و این اتفاق عمدی نبوده است”.
وی یادآور شد که اطلاعات درباره حمله به محل نگهداری اسرای اوکراینی را تنها از طریق رسانه‌ها شنیده و وزارت دفاع آمریکا هنوز اطلاعات کاملی در این زمینه ندارد. طبق اطلاعات وزارت دفاع روسیه در این حمله ارتش اوکراین، 47 نفر از سربازان به اسارت گرفته شده اوکراین کشته و 75 زندانی دیگر زخمی شدند.

۱۱ – لاوروف و بلینکن درباره جنگ اوکراین و صادرات غلات گفتگو کردند

سرگئی لاوروف و آنتونی بلینکن روز جمعه برای اولین بار از زمان آغاز جنگ اوکراین تلفنی گفتگو کردند. وزیر امور خارجه آمریکا گفت که به طور واضح به همتای روس خود گفته است که ایالات متحده طرح های روسیه برای الحاق مناطق بیشتری از اوکراین را نخواهد پذیرفت. 
“اگر روسیه به برنامه‌هایش ادامه دهد، هزینه‌های قابل توجه بیشتری را به روسیه تحمیل خواهیم کرد.”
لاوروف بلینکن را متهم کرد که تسلیحات سنگین غربی که در اختیار اوکراین قرار می‌گیرد باعث مرگ کودکان در منطقه جنگی می‌شود. 
درگیری تنها با عرضه تسلیحات از غرب طولانی می شود. این کار نیز تعداد قربانیان را افزایش می دهد. 
این دیپلمات ارشد روسیه همچنین تاکید کرد که تمام اهداف عملیات نظامی ویژه در اوکراین محقق خواهد شد. 
موضوع دیگری که مورد بحث قرار گرفت، توافق با میانجیگری سازمان ملل برای صادرات میلیون ها تن غلات از اوکراین بود. 
در این گفتگو، بلینکن از لاوروف خواست تا اطمینان حاصل کند که روسیه به تعهدات خود عمل می کند. لاوروف به نوبه خود انتقاد کرد که تحریم های غیرقانونی غرب روسیه را از صادرات غلات و کودهای شیمیایی بازمی دارد. 
علاوه بر این، وزرای خارجه دو کشور درباره پیشنهاد آمریکا برای آزادی بسکتبالیست آمریکایی بریتنی گرینر و شهروند آمریکایی پل ویلان که در روسیه در زندان هستند، گفتگو کردند. 
دولت آمریکا هنوز جزئیاتی در مورد این پیشنهاد منتشر نکرده است. اما در رسانه های آمریکا، گمانه زنی هایی در مورد تبادل زندانیان وجود داشت. 
بر این اساس، مبادله با ویکتور اما روسی که در آمریکا زندانی است، باید بخشی از این پیشنهاد باشد. 

۱۲ – انجمن های جمهوری خلق لوگانسک در سولدار پیشروی می کنند

شبه نظامیان مردمی جمهوری خلق لوگانسک با موفقیت در شهر سولدار در شمال شرقی جمهوری خلق دی پی آر پیشروی می کنند. 
پیام دراینباره به همراه ویدئویی در کانال تلگرامی شبه نظامیان منتشر شد. 
این حمله توسط نیروی هوایی روسیه پشتیبانی می شود. یکی از سربازان جمهوری خلق لوگانسک در این ویدئو می گوید: “پیروزی مطمئناً از آن ما خواهد بود.”
پیش از این، ایوان فیلیپوننکو، دبیر مطبوعاتی شبه نظامیان خلق لوگانسک گزارش داده بود که واحدهای روسیه و جمهوری خلق لوگانسک در حدود ۲.۵ کیلومتری سولدار موضع گرفته اند و از آنجا به سمت شهر پیشروی می کنند. 

۱۳ – ابراز تعجب مسکو از ادعای مداخله ادعایی روسیه در سیاست داخلی ایتالیا

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه از انتشار برخی گزارشات در رسانه‌های ایتالیایی مبنی بر دخالت روسیه در روند سیاست داخلی این کشور ابراز تعجب کرد.
زاخارووا شب گذشته، جمعه، در واکنش به انتشار اطلاعاتی درباره اینکه گویا نمایندگان سفارت روسیه در رم با برخی احزاب سیاسی ایتالیایی “به منظور تضعیف کار کابینه ماریو دراگی” در تماس بودند، تاکید کرد: “روسیه ایتالیا را به عنوان “یک کشور مستقل و قدرتمند که سیاست داخلی و خارجی مستقلی را دنبال می‌کند” می داند که به حق، جایگاهی منحصر به فرد در تاریخ جهان دارد و تأثیر مثبتی بر روند اوضاع بین المللی دارد و مسکو هرگز در امور داخلی این کشور دخالت نکرده و نخواهد کرد.”

۱۴ – بانک سوئیس حساب نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در ژنو را مسدود کرد

نمایندگی روسیه در دفتر سازمان ملل در ژنو اعلام کرد که یکی از بانک‌های سوئیس حساب شخصی گنادی گاتیلوف، نماینده دائم روسیه در این سازمان را مسدود کرده است.
به گزارش خبرگزاری نووستی حساب شخصی گاتیلوف، نماینده دائم روسیه در ژنو که از جمله برای پوشش هزینه‌های پزشکی وی استفاده می‌شد، بدون هیچ دلیل و بدون توجه به وضعیت دیپلماتیک وی و تنها به این دلیل که او روسی است، مسدود شده است.
این در حالی است که ایگنازیو کاسیس، رئیس جمهوری سوئیس، مخالف نظریه مسدود کردن دارایی های روسیه به ارزش 500 میلیون دلار است. وی یادآور شده بود که حق مالکیت یک حقوق اساسی برای هر انسانی است. کاسیس تاکید کرد که این تصمیم سابقه خطرناکی برای سوئیس ایجاد کرده و مصادره پول کشورها نیاز به توجیه قانونی خاصی دارد.
پیش از این اعلام شده بود که میزان دارایی‌های مسدود شده روسیه در کشورهای عضو اتحادیه اروپا به 13.8 میلیارد یورو رسیده است.

۱۵ – فایننشال‌تایمز: تضعیف مقاومت اروپا در برابر روسیه محتمل است

افزایش تورم و بالارفتن هزینه‌های زندگی در اروپا و امکان سهمیه‌بندی انرژی در زمستان، ممکن است غرب را به تجدیدنظر در موضع سخت خود علیه روسیه وادار کند.
به گزارش روزنامه “فایننشال تایمز”، بسیاری از مقامات غربی تاثیرات تحریم های اروپا بر اقتصاد روسیه را قابل توجه می دانند، اما برخی اعضای اتحادیه اروپا نگران پیامدهای سنگین این تحریم ها بر اقتصاد و معیشت شهروندان خود هستند.

این رسانه انگلیسی به نقل از منابع اروپایی اعلام کرد که هیچ برنامه ای برای کاهش محدودیت های اتحادیه اروپا وجود ندارد. یک مقام دولت آلمان هم که خواست نامش فاش نشود، تایید کرد که اتحادیه اروپا آماده بررسی سیاست خود در قبال روسیه نیست.
شورای اتحادیه اروپا روز سه شنبه طرح کاهش داوطلبانه مصرف گاز در اتحادیه اروپا را به میزان ۱۵ درصد از اول اوت تا ۳۱ مارس سال آینده (۱۰ مرداد ۱۴۰۱ تا ۲۸ فروردین ۱۴۰۲) تصویب کرد.
پیش از این نیز و در پی سفر “آموس هولشتاین” مشاور ارشد امنیت انرژی ایالات‌متحده به فرانسه و بلژیک برای گفت‌وگو بر سر برنامه ریزی اضطراری اروپا و آمریکا در شرایط کمبود گاز در زمستان، رسانه های آمریکایی از نگرانی دولت “جو بایدن” نسبت به تضعیف احتمالی موضع اروپا در برابر روسیه خبر داده بودند و آن را آزمون بزرگی برای مقاومت و اتحاد اروپا در برابر کرملین دانستند.

۱۶ – رئیس جمهوری چین خواستار ارتقاء ارتش کشورش در سطح “کلاس جهانی” شد

“ شی جین پینگ” رییس جمهوری چین روز شنبه بر ضرورت ترقی ارتش این کشور در سطح “کلاس جهانی” تاکید کرد.
به گزارش پایگاه خبری چاینا دیلی، رئیس جمهوری چین و دبیرکل حزب کمونیست این کشور تصریح کرد: با توجه به شرایط بی ثبات جهان، امنیت ملی چین به فراخور شرایط فعلی با بی ثباتی و عدم اطمینان بیشتری مواجه است.
شی بر ضرورت تربیت نیروهای نظامی حرفه ای با استفاده از جدیدترین فن آوری‌ها تاکید و خاطرنشان کرد: نیروی نظامی این کشور باید آموزشهای لازم بر اساس تغییرات ایجاد شده در شرایط جدید جهان را کسب کند.
وی تاکید کرد: پرورش کارکنان نظامی حرفه ای برای تبدیل شدن نیروهای مسلح چین به یک ارتش در سطح کلاس جهانی بسیار حایز اهمیت است.

رئیس جمهوری چین افزود: ارتش چین موفق شده است با اعمال اصلاحات در بخش منابع انسانی خود به دستاوردهای تاریخی پس از هجدهمین کنگره ملی حزب کمونیست چین در ۲۰۱۲ دست یابد.
دبیر کل حزب کمونیست خاطرنشان کرد: ارتش باید از نزدیک روندهای در حال تحول در الگوهای جنگی مدرن را دنبال کند، زیرا تقویت توانایی نیروهای نظامی با هدف پیروزی در جنگ باید هدف اولیه پرورش استعدادهای نظامی باشد.
شی همچنین بر ضرورت افزایش دانش نظامی برپایه فن آوری های نوین در ارتش چین تاکید کرد.
رئیس جمهوری چین این اظهارات را در حالی بیان کرد که پیش تر، “تان کفی” سخنگوی وزارت دفاع چین روز سه شنبه در واکنش به سفر احتمالی نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان اعلام کرد که درصورت انجام شدن این سفر، ارتش چین بیکار نخواهد نشست.
به گزارش تارنمای روزنامه گلوبال تایمز چین، این مقام نظامی چین تاکید کرد چنانچه آمریکا بر سفر نانسی پلوسی به تایوان پافشاری کند، ارتش چین بیکار نخواهد نشت و اقداماتی قوی برای خنثی کردن هر گونه مداخله گری خارجی و تلاش های جدایی طلبانه انجام خواهد داد.
پیش از این مقامات وزارت خارجه چین نیز درباره تبعات خطرناک سفر احتمالی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان هشدار داده بودند اما سخنان امروز یک مقام ارشد نظامی چین، پیامی متفاوت از پیام های روزهای اخیر مقامات سیاسی و دیپلماتیک بوده و ماهیت نظامی این پیام، نشانگر جدیت چین نسبت به واکنش های قوی درقبال هرگونه اقدام تحریک آمیز از سوی آمریکا است.
پایگاه خبری “واشنگتن پست” نیز روز گذشته در گزارشی نوشت ارتش آمریکا در حال بررسی “حرکت ناوهای هواپیمابر یا ارسال هواپیماهای جنگنده برای پشتیبانی نزدیک هوایی” در جریان سفر احتمالی ماه اوت “نانسی پلوسی” رئیس مجلس نمایندگان این کشور به تایوان است.
این رسانه آمریکایی می‌نویسد اقدام اخیر ارتش آمریکا پس از آن صورت گرفت که چین هشدارهای تندی به دولت آمریکا درباره سفر پلوسی به تایوان ارسال کرد.
چین هشدارهای تندی به دولت آمریکا درباره سفر احتمالی ماه اوت نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان این کشور به تایوان ارسال کرده است.

پایان آگاهی دهی خبر های مهم جهان

شهر مانچستر؛ انگلیس

۲۹ حولای ۲۰۲۲

پیشتازی لولا داسیلوا در نظرسنجی‌های انتخاباتی برزیل

نظرسنجی‌های انتخاباتی برزیل نشان می‌دهد بخت پیروزی رئیس جمهوری سابق این کشور ۱۸ درصد بیش از رئیس جمهوری فعلی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تازه‌ترین نظرسنجی (Datafolha) نشان می‌دهد که لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا با کسب ۴۷ درصد از آرا پیروز دور نخست انتخابات ریاست جمهوری این کشور خواهد بود.

بخت پیروزی لولا ۷۶ ساله که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ میلادی ریاست جمهوری کشورش را برعهده داشت، نسبت به نظرسنجی ماه گذشته تغییری نکرده است.

این نظرسنجی بخت پیروزی ژائیر بولسونارو رئیس جمهوری فعلی را با افزایش یک پله‌ای نسبت به ماه گذشته، ۲۹ درصد نشان می‌دهد. به این ترتیب به نظر نمی‌رسد که از طرح خود در زمینه هزینه‌های اجتماعی که دو هفته پیش به تصویب مجلس رسید، سودی برده باشد.

هرچند این نظرسنجی از افزایش سه درصدی محبوبیت بولسونارو در نزد افراد فقیر جامعه خبر می‌دهد همچنان آرا به نفع لولاست.

میزان حمایت افراد کم درآمد از لولا ۵۴ درصد در مقابل ۲۳ درصد بولسونارو است و میزان محبوبیت لولا در نزد زنان برزیلی ۶۴ در برابر ۲۷ درصد آرای رقیب است.

این نظرسنجی در جامعه آماری ۲ هزار و ۵۵۶ برزیلی و در روزهای ۲۷ و ۲۸ ژوئیه (۵ و۶ مرداد) صورت گرفته است.

لولا از احزاب چپ، تقریبا یک سال و نیم را به دلیل محکومیت در پرونده اختلاس ساختگی در زندان سپری کرد، حکمی که بعدها لغو شد. این چهره همچنان در میان مردم برزیل محبوب است.

دولت بولسونارو در تلاش برای شروع کمپین انتخاباتی وی به طور فزانیده ای به هزینه های اجتماعی از جمله کمک های نقدی به حوزه های انتخابیه خاص متوسل شده است. این رئیس جمهوری از حزب راست لیبرال همچنین حملات بی اساس خود به سیستم رای گیری الکترونیکی کشور را شدت بخشیده و در مورد پذیرش شکست احتمالی‌اش در انتخابات، تردید ایجاد کرده است.

نیرو های ذخیره اوکراین در مناطق کیف و چرنیهف با سلاح های دقیق مورد حمله قرار گرفتند – یک تیپ مکانیزه از کار افتاد، یک تیپ موتوری به شدت مورد اصابت قرار گرفت. 

نیروهای روسیه با تسلیحات دقیق به ذخایر نیروهای اوکراینی در نواحی کیف و چرنیهف حمله کردند. 

سپهبد ایگور کوناشنکوف، سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه روز جمعه در جمع خبرنگاران اعلام کرد:

تسلیحات بسیار دقیق دریایی، هوایی و زمینی در 28 ژوئیه به ذخایر دشمن در مناطق کیف و چرنیهف حمله کردند. 

در نتیجه، به گفته سخنگوی، یکی از تیپ های دشمن متاثر از این حمله به طور کامل توانایی رزمی خود را از دست داد و دیگری متحمل تلفات شدید شد. 

در نتیجه این حملات، تیپ 30 مکانیزه که برای عملیات در دونباس در زمین آموزشی نظامی نزدیک شهرک لیوتژ در منطقه کیف آماده می شد، توانایی رزمی خود را به طور کامل از دست داد. علاوه بر این، تیپ مکانیزه 57 رنج. تیپ پیاده‌نظام موتوری که آمادگی رزمی را در منطقه چرنیهیو در میدان آموزشی نظامی گونچاروفسکویه بازیابی می‌کرد، متحمل تلفات سنگین شد. 

مجارستان و روسیه در حال برنامه ریزی برای توافق گازی مشترک هستند


به گفته ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، این کشور قصد دارد برای خرید ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز اضافی با روسیه قراردادی منعقد کند. 

اوربان روز جمعه در رادیو دولتی گفت که توافقنامه مربوطه ممکن است تا پایان تابستان امضا شود. 

نخست وزیر با اشاره به بحران انرژی گفت: «ما در حال مذاکره با روسیه در مورد خرید ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز دیگر هستیم. قرارداد می تواند در تابستان امضا شود – و پس از آن ما در در زمینه تامین انرژی در امنیت کامل خواهیم بود.»

او خطاب به بقیه کشورهای اروپایی و مردم مجارستان گفت: مجارستان گاز کافی خواهد داشت. 
به گفته اوربان، قبلاً درباره تحویل بیشتر صحبت هایی انجام شده است. 

روز قبل، اوربان و کارل نهمر، صدراعظم اتریش، بار دیگر از اقدامات بروکسل برای حل مشکلات تامین گاز اتحادیه اروپا به شدت انتقاد کرده بودند. 

در این نشست، رئیس دولت مجارستان همچنین نسبت به استراتژی تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه به عنوان ابزاری مناسب برای پایان دادن به جنگ اوکراین ابراز تردید کرد و در این زمینه نسبت به اقتصاد جنگی آینده نیز هشدار داد. 

اوربان گفت: سهمیه بندی اجباری گاز طبیعی «نخستین نشانه اقتصاد جنگی است.»

لاوروف: گفتگو با بلینکن؟ – شاید وقتی دیگر!

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در ابتدا پس از گفتگوی تلفنی در روزهای آتی به دلیل محدودیت زمانی درخواست آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود را رد کرد. 

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه به خبرگزاری روسی تاس گفت: برنامه و وقت وی در حال حاضر پر است. 

«سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه به محض اینکه زمانش مساعد باشد به این درخواست رسیدگی خواهد کرد. در حال حاضر برنامه وی مملو از تماس های بین المللی است. »

نشست شورای وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای در تاشکند و نشست های دوجانبه. 

بلینکن قبلاً اعلام کرده بود که تماس تلفنی «در روزهای آینده» با لاوروف در مورد آزادی بسکتبالیست آمریکایی بریتنی گرینر و هموطنش پل ویلان که در مسکو زندانی بودند، خواهد بود. 

وزیر خارجه ایالات متحده و همتای روس وی از زمان آغاز جنگ اوکراین در 24 فوریه با یکدیگر صحبت نکرده اند.

وزیر اقتصاد آلمان: با بزرگترین بحران انرژی روبرو هستیم

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان، از بزرگترین بحران انرژی در آلمان صحبت کرد. هابک در سخنانی گفت که دلیل این بحران وابستگی سیاسی مطلوب و ایجاد شده اقتصادی به گاز روسیه است. وی در عین حال گفت:  ما خود را در کوتاه ترین زمان از این وابستگی رها خواهیم کرد.

روسیه بیشتر از طریق خط لوله گاز نورد استریم 1 عرضه گاز به اروپا را کاهش داده است. هابک گفت: دهه‌ها طول کشید تا آلمان به این وابستگی به گاز روسیه وارد شد. ظرف چند ماه و چند سال، ما اطمینان می‌دهیم که بر این وابستگی غلبه می‌کنیم.  وی گفت: با این حال، اول از همه، باید از این زمستان و زمستان آینده جان سالم به در برد.

وی از همه شرکت ها و شهروندان خواست برای صرفه جویی گاز مشارکت کنند.

انتقاد سازمان ملل از رفتارهای دوگانه لهستان با پناهجویان

فیلیپه گونزالس مورالس، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حقوق مهاجران، دولت لهستان را به استانداردهای دوگانه در برخورد با پناهجویان متهم می‌کند.

وی در این باره گفت: اگرچه این کشور و شهروندانش باید به دلیل میزبانی از دو میلیون پناهنده اوکراینی ستایش شوند، اما از مقامات لهستان خواسته شده است تا به بازداشت مهاجران، عمدتاً از خاورمیانه و آفریقا پایان دهند.کودکان بدون همراه، خانواده‌ها، زنان باردار و بیماران روانی باید فوراً از کمپ‌های پذیرش مانند مراکز بازداشت در نزدیکی مرز بلاروس آزاد شوند.

هشدار آلمان درباره جدایی ناتو

آنالنا بائربوک وزیر امور خارجه در جریان سفر خود به آتن گفت که اختلافات درون ناتو به نفع کرملین هست و درباره این گونه اختلاف و جدایی ائتلاف نظامی غربی هشدار داد.  وی در این باره گفت: هرگز انسجام بین متحدان ناتو و شرکای اروپایی مهمتر از این دوران نبوده است. وزیر خارجه آلمان گفت:  روسیه به هر طریق تلاش می‌کند تا ناتو را تجزیه کند.

بائربوک در مصاحبه با روزنامه آتن «تا نئا» از رفتار رهبری ترکیه انتقاد کرد. وی گفت: اعضای یک اتحاد دفاعی مشترک یکدیگر را تهدید نمی‌کنند، بلکه حاکمیت یکدیگر را می‌پذیرند و به آن احترام می‌گذارند. وی از دولت یونان به دلیل علائم تمایل به مشارکت در گفتگو برای حل مناقشات با ترکیه تمجید کرد.

مدودوف: پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو واکنش نظامی متقابل روسیه را به همراه خواهد داشت

دیمیتری مدودف، رئیس جمهور سابق روسیه اعلام کرد که پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، واکنش نظامی متقابلی را از سوی روسیه به دنبال خواهد داشت. دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه تاکید کرد که اگر سوئد و فنلاند به ناتو بپیوندند، روسیه قادر به حفاظت از منافعش و تضمین امنیت خود خواهد بود.

وی پس از نشستی درباره وضعیت امنیتی در مرز با فنلاند گفت: اگر پایگاه‌های ناتو در خاک  این کشورها مستقر شود و تسلیحات مستقر شود، مراحل واکنش ما متقارن خواهد بود.

مدودف افزود: واکنش روسیه به همه این رویدادها، ضروری و کافی خواهد بود و من اطمینان دارم که ما قادر خواهیم بود از منافع خود و کشورمان محافظت کنیم و امنیت کشور و شهروندان روسی را با ابزارهای لازم تضمین کنیم.

وی تاکید کرد که تصمیم پیوستن استکهلم و هلسینکی به ائتلاف ناتو، وضعیت امنیتی در دریای بالتیک را پیچیده می‌کند.

معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه تاکید کرد که مسکو می‌داند این تصمیم چطور گرفته شد و چگونه ذهنیت‌های این دو کشور تحت تاثیر واشنگتن و بروکسل قرار گرفتند و در نتیجه این تصمیم، سیاست بی‌طرفی که فنلاند و سوئد دنبال می‌کنند، مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

لهستان: تصمیم احتمالی درباره کاهش اجباری مصرف گاز در اتحادیه اروپا باید به اتفاق آراء اتخاذ شود

لهستان بر این مسئله تاکید کرد که تصمیم احتمالی در مورد کاهش اجباری مصرف گاز در اتحادیه اروپا باید به اتفاق آرا اتخاذ شود. ماتئوش موراویسکی، نخست وزیر لهستان، در گفتگویی با پولسات نیوز گفت که می‌خواهد این امکان را داشته باشد که بتواند یک تصمیم در این باره را مسدود کند. لهستان مخالف تصمیم با اکثریت واجد شرایط  در این باره است. با توجه به کاهش قابل توجه عرضه گاز از روسیه، کشورهای اتحادیه اروپا اخیرا بر روی یک طرح صرفه جویی داوطلبانه برای گاز توافق کرده‌اند. این امر برای جلوگیری از محدودیت‌های ضروری در زمستان است.

درخواست کشورهای اروپایی از آلمان برای تداوم فعالیت نیروگاه های هسته‌ای

با توجه به بحران گاز، نارضایتی از تصمیم دولت آلمان برای حذف تدریجی انرژی هسته‌ای در دیگر کشورهای اتحادیه اروپا رو به افزایش است.

به گزارش خبرگزاری آلمان ، اکنون چندین کشور از سه نیروگاه هسته‌ای باقی مانده فعال در آلمان خواسته‌اند تا طبق برنامه‌ریزی های انجام شده در پایان سال تعطیل نشوند. علاوه بر این، لازم است بررسی شود که آیا سه راکتوری که اخیراً قطع شده‌اند می‌توانند دوباره راه‌اندازی شوند یا خیر.

از دیدگاه کشورهایی مانند مجارستان، رومانی، اسلواکی و فرانسه، ادامه فعالیت نیروگاه‌های هسته‌ای آلمان می‌تواند سهم قابل توجهی در صرفه جویی گاز داشته باشد، زیرا حدود 15 درصد از برق آلمان هنوز توسط نیروگاه‌های گاز سوز تولید می‌شود، در این صورت اگر روسیه تمام عرضه گاز به اتحادیه اروپا را قطع کند، ذخایر بیشتری برای گرمایش خانگی و صنعتی در دسترس خواهد بود.

ریچارد سولیک، وزیر اقتصاد اسلوکی هم روز سه شنبه در حاشیه نشست اتحادیه اروپا  این انتقاد را وارد کرده و اعلام کرد: اگر آلمان می‌خواهد در گاز صرفه جویی کند، لطفا اجازه دهید نیروگاه‌های هسته ای آن به کار خود ادامه دهند – یا سه نیروگاهی که سال گذشته تعطیل شدند، دوباره به شبکه بازگردند. مشابه این اظهارات را ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان نیز چندی پیش بیان کرده بود.

تشدید تحریم های استونی علیه روسیه

استونی دیگر برای دانشجویان روسی ویزا و اجازه اقامت صادر نمی‌کند. اورماس رینسالو، وزیر امور خارجه استونی در بیانیه‌ای گفت: ادامه تحریم‌ها علیه روسیه برای حفظ فشار بر این کشور ضروری است.

قدیروف: آمریکا «مادر تروریسم بین المللی» است/ آمریکا 750 پایگاه نظامی در 80 کشور جهان دارد

رمضان قدیروف، رئیس «جمهوری چچن» نسبت به قصد آمریکا برای معرفی روسیه بعنوان «حامی تروریسم» و  تشدید کمپین اطلاعاتی علیه روسیه و تضمین وضعیت کشور متجاوز برای آن هشدار داد و ایالات متحده را «مادر تجاوز و تروریسم بین المللی» خواند.

این سیاستمدار در کانال تلگرامی خود در این باره آمده است: «ایالات متحده یک کشور متجاوز و یک کشور تروریستی نیست. این کشور مادر تروریسم بین المللی است. ایالات متحده از سلاح هسته‌ای در مناقشات استفاده می‌کند، آنهم نه علیه نیروهای مسلح دشمن، بلکه علیه مردم غیرنظامی سایر کشورها.»

قدیروف یادآور شد: آمریکا 750 پایگاه نظامی در 80 کشور جهان دارد و در حال حاضر 173 هزار نیروی نظامی آمریکایی در 159 کشور جهان مستقر هستند که عمدتاً به اقدامات غیرقانونی، تخریبی و دخالت در امور داخلی سایر کشورها مشغولند.

آرژانتین، برزیل و مکزیک از محکوم کردن درگیری‌ها در اوکراین خودداری کردند

سه کشور آرژانتین، برزیل و مکزیک از پیوستن به مواضع کشورهای آمریکایی در محکومیت درگیریهای نظامی در اوکراین خودداری کردند، این بیانیه بامداد امروز، جمعه، در پایان پانزدهمین کنفرانس وزرای دفاع کشورهای قاره آمریکا (CDMA) که در برازیلیا برگزار شد، به تصویب رسید.

در این سند توضیح داده شده است: آرژانتین و برزیل بر اساس اصول حاکم بر سیاست بین‌المللی خود، نقش سازمان ملل در دستیابی به صلح و امنیت بین‌المللی را به رسمیت می‌شناسند و این سازمان را بستری با اختیارات مناسب برای حل و فصل مناقشه در اوکراین می‌دانند. مکزیک نیز به نوبه خود معتقد است که روند اوضاع در اوکراین در صلاحیت این مجمع نیست و این کشور نیز با دیدگاه آرژانتین و برزیل در خصوص نقش سازمان ملل موافق است.

در عین حال، کشورهای هائیتی، گواتمالا، جمهوری دومینیکن، کانادا، کلمبیا، پاراگوئه، ایالات متحده و اکوادور «دوباره به شدت اقدامات نظامی روسیه در خاک اوکراین» را محکوم کردند.

دونباس: نیروهای متفقین 1.5 کیلومتر به سمت آودیوکا پیشروی کردند، سربازان اوکراینی از Maryinka فرار کردند. 

نیروهای متحد روسیه و جمهوری خلق دونتسک و لوهانسک در یک و نیم کیلومتری شمال آودیوکا پیشروی کرده اند. دانیل بسونوف معاون اول وزارت اطلاعات جمهوری خلق دونتسک روز پنجشنبه در کانال تلگرامی خود اعلام کرد:

«امروز جنگنده های هنگ نهم ارتش DPR که در 1.5 کیلومتری شمال آودیوکا پیشروی کردند، خود را متمایز کردند. تیپ 5 و هنگ 11 نیز متمایز شدند.»

سر آخر اینکه اما نه کم اهمیت، مواضع اوکراین در روستای مارجینکا مورد هجوم قرار گرفت و دشمن آنجا فرار کرد:

وی افزود: در نتیجه اقدامات موفقیت آمیز نیروهای ما در این راستا، سربازان اوکراینی از مواضع خود در منطقه هوازدگی معدن زغال سنگ در حومه شمالی مارجینکا متواری شدند. 

پیش از این، ادوارد باسورین، سخنگوی شبه نظامیان جمهوری خلق، یادآور شد که آودیوکا از سال 2014 منطقه‌ای است که توسط ارتش اوکراین به شدت مستحکم شده است. در نتیجه، پیشرفت 1 تا 2 متری در این جهت در حال حاضر موفقیت بزرگی است – چه برسد به کیلومترها. 

آودیوکا شهری با حدود 30000 نفر در شمال دونتسک با بزرگترین کارخانه ذغال سنگ در اروپا است. 

در جریان درگیری در دونباس، شهر اشغال شده توسط نیروهای اوکراینی به یکی از پایگاه های اصلی آنها تبدیل شد. از آنجا، نیروهای اوکراینی مناطق مسکونی در شهرهای دونتسک، یاسینواتایا، ماکیفکا و مناطق اطراف آن، از جمله شریان های ترافیکی مهم را با توپخانه بشکه ای و موشکی گلوله باران کردند.

نیروهای اوکراینی برای منفجر کردن سد در آرتموفسک آماده می شوند

ارتش اوکراین انفجار سد را در شهر آرتموفسک در منطقه دونتسک آماده کرده است و در حال برنامه ریزی یک حمله تحریک آمیز – یک حمله پرچم دروغین است. پس از این انفجار، کیف قصد دارد علناً روسیه را به حملات بی‌مورد متهم کند. میخائیل میزینتسف، رئیس مرکز کنترل دفاع ملی فدراسیون روسیه، روز پنجشنبه به خبرنگاران نسبت به این تحریک هشدار داد:

بر اساس اطلاعات موثق موجود، ستیزه جویان تشکیلات مسلح اوکراین در شهر آرتموفسک جمهوری خلق دونتسک، سد مخزن این شهر را با مواد منفجره آماده کرده و قصد منفجر کردن آن را دارند.

با انفجار این سد محله هایی که حدود 35 هزار نفر در آن زندگی می کنند را سیل در بر میگیرد. علاوه بر این، به تامین آب، سیستم فاضلاب و تصفیه خانه های آب شهر آسیب می رساند که به طور ناگهانی وضعیت اپیدمیولوژیک را به شدت تشدید می کند.

سفیر احتمالی ونزوئلا در ایران به روایت رسانه آمریکای لاتین

یک رسانه منطقه‌ای در آمریکای جنوبی طی گزارشی از تصمیم احتمالی نیکلاس مادورو رییس جمهوری ونزوئلا برای انتخاب سفیر آینده این کشور در ایران روایت کرد.

 پایگاه خبری منطقه‌ای مرکوپرس گزارش داد که «روزالبا گیل» دبیر مجلس ملی ونزوئلا هفته گذشته سندی به «تیموتئو د خسوس زامبرانو» رییس کمیته روابط خارجی ارسال کرده که نشان می‌دهد مادورو به دنبال تایید کنگره برای انتصاب «خوزه رافائل سیلوا آپونته» به عنوان سفیر ونزوئلا در ایران است.

به نوشته این رسانه، شخص منتخب برای سفارت در ایران، فرمانده نظامی یک پایگاه هوایی بود که یک شرکت تابعه از شرکت حمل و نقل دولتی کونویاسا در آن مستقر بود.

مرکوپرس مدعی شد که سیلوا آپونته یک افسر نظامی است که در سال ۱۹۹۲ در سرنگونی کارلوس آندرس پرز رییس جمهوری وقت ونزوئلا، به رهبری هوگو چاوز نقش داشت. بین سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ او فرمانده پایگاه هوایی ال لیبرتادور در شهر پالو نگرو در ایالت آراگوآ (شمال ونزوئلا) بود. 

مرکوپرس ادامه داد: در ژوئیه سال ۲۰۲۰ (تیر- مرداد ۱۳۹۹)، سیلوا آپونته به عنوان فرمانده کل هوانوردی نظامی منصوب شد. وی همچنین مقام فرماندهی منطقه استراتژیک دفاعی لوس یانوس را بر عهده داشت و مدیریت اداره آمادگی عملیاتی ستاد کل هواپیمایی نظامی را در اختیار داشت و نیز در دوره‌ای مشاور هوگو چاوز بود.

سه‌شنبه گذشته مادورو، سانتیاگو اینفانته را به جای سیلوا آپونته به عنوان فرمانده کل هوانوردی نظامی بولیواری (نیروی هوایی ونزوئلا) تعیین کرد.

به نوشته مرکوپرس، کمیته سیاست خارجی کنگره ونزوئلا روز چهارشنبه، تکلیف انتصاب ۷ سفیر جدید این کشور را روشن کرد. کاراکاس علاوه بر سیلوا آپونته، سران جدید سفارت‌های خود را به اتحادیه اروپا، عربستان سعودی، نروژ، سوریه، قطر و روسیه اعزام می‌کند.

ارباب اجازه دیدار نوکران با ولیعهد سعودی را صادر کرده است.

ماله کشی بورن درخصوص سفر بن سلمان به پاریس

پس از سفر شکست خورده جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی و دیدار با محمد بن سلمان ولیعهد آدمکش و اره کش این کشور اکنون نوکران آمریکا نیز خود را مجاز می‌دانند تا با این قاتل حرفه‌ای رسما دیدار کنند چرا که ارباب اجازه آن را به نوکرانش داده است یکی از اولین نوکران که برای دیدار با بن سلمان گامی بسیار بلند برداشت ماکرون رئیس جمهور فرانسه است است.

مقامات فرانسوی در واکنش به مخالفت ها با سفر بن سلمان به پاریس، درصدد توجیه این اقدام برآمدند و منافع مردم را در تامین انرژی پیش می کشند.

شبکه خبری «ب اف ام» تلویزیون فرانسه در صفحه کاربری خود در توئیتر ویدیویی از الیزابت بورن نخست وزیر فرانسه نشان داد که در واکنش به انتقاد‌ها به سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به پاریس، گفت: «سفر بن سلمان به منزله زیر سؤال رفتن تعهدات ما در برابر قوانین حقوق بشری نیست. رئیس جمهور مکرون قطعا در فرصتی مناسب درباره پرونده خاشقجی با ولیعهد عربستان گفتگو می‌کند. اما با توجه به جنگ اوکراین و مشکل تأمین گاز در اروپا، گفتگو با کشور‌های تولید کننده انرژی اقدامی ضروری است».

کرملین: آمار آمریکایی ها در مورد کشته های روسیه جعلی است

کرمیلن پنجشنبه شب اعلام کرد که آمار و ارقام ارائه شده توسط آمریکا در مورد کشته ها و مجروحان روس در بحبوحه حمله مسکو به اوکراین جعلی است.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت: به هر حال اینها داده های دولت آمریکا نیست، بلکه مطالب انتشاراتی در روزنامه ها هستند.

پسکوف در ادامه افزود: در زمان ما حتی بزرگترین روزنامه‌ها از انتشار انواع جعلی‌ها نمی‌ترسند. متأسفانه، این روشی است که بیشتر و بیشتر شاهد آن هستیم.

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس واکنش سخنگوی کرملین به گزارش روزنامه نیویورک تایمز درباره آمار بالای تلفات روسیه در جنگ اوکراین بوده است.

شبکه سی ان ان  همچنین به نقل از الیسا اسلاتکین نماینده دموکرات آمریکا که پیش از این در یک جلسه توجیهی طبقه‌بندی‌شده دولت آمریکا شرکت کرده بود، گزارش داده بود که بیش از ۷۵ هزار روس در جنگ اوکراین کشته یا زخمی شده‌اند.

اتریش: تحریم گاز روسیه غیرممکن است

به گزارش خبرگزاری شینهوا، نهمر صدر اعظم اتریش در کنفرانس مطبوعاتی گفت که وابستگی آلمان و اتریش به گاز روسیه، تحریم اتحادیه اروپا را غیرممکن می‌کند، زیرا کاهش رشد اقتصادی آلمان بر اتریش نیز تأثیر می‌گذارد و منجر به بیکاری گسترده می‌شود.

نهمر همچنین از کندی اتحادیه اروپا در ایجاد مکانیسم مشترک خرید انرژی انتقاد کرد.

وی گفت: یک پلت فرم مشترک انرژی اکنون بیش از هر زمان دیگری برای جلوگیری از رقابت بین کشورهای اتحادیه اروپا مهم است. ما شاهد اعلامیه‌های زیادی از سوی کمیسیون اروپا هستیم، اما اجرای آن بسیار کم است.

ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان نیز در کنفرانس خبری با صدراعظم اتریش بر نیازمند بودن تغییر راهبرد اتحادیه اروپا در قبال روسیه تاکید کرد.

وی هشدار داد که با تحریم ها نمی توان مسکو را بی ثبات کرد و اگر گام‌هایی برای صلح برداشته نشود، اتحادیه اروپا ممکن است با اقتصاد جنگی مواجه شود.

مجارستان: اتحادیه اروپا به استراتژی جدیدی در قبال روسیه نیاز دارد

اوربان نخست وزیر مجارستان در کنفرانس خبری اعلام کرد که اتحادیه اروپا به جای کسب پیروزی باید بر گفتگوهای صلح و تهیه پیش نویس پیشنهادهای صلح متمرکز شود.

وی در ادامه افزود: بدون تغییر استراتژی صلح وجود نخواهد داشت، ما نمی توانیم هیچ مشکلی را بدون صلح حل کنیم.

اوربان همچنین مدعی شد که اوکراین با حمایت ناتو علیه روسیه می جنگد و با این روش نمی توان در جنگ پیروز شد.

او گفت اگر گام‌هایی برای صلح برداشته نشود، اتحادیه اروپا ممکن است با اقتصاد جنگی مواجه شود.

نخست وزیر مجارستان هشدار داد که اگر رکود اقتصادی رخ دهد، این امر نرخ بیکاری را افزایش می دهد که ما را با مشکلات جدی از نظر ثبات اقتصادی و سیاسی مواجه خواهد کرد.

وی در ادامه گفت که با تحریم ها نمی توان مسکو را بی ثبات کرد.

هشدار چین به آمریکا: درباره تایوان با آتش بازی نکن

یک رسانه دولتی چین اعلام کرد رؤسای جمهور چین و آمریکا روز پنجشنبه دو ساعت گفتگو داشتند که در جریان آن رئیس جمهور چین به همتای آمریکایی خود هشدار داد در خصوص تایوان با آتش بازی نکند.

یک رسانه دولتی چین اعلام کرد شی جینپینگ و جو بایدن رؤسای جمهور چین و آمریکا روز پنجشنبه دو ساعت گفتگو داشتند که در جریان آن رئیس جمهور چین به همتای آمریکایی خود هشدار داد در خصوص تایوان با آتش بازی نکند.

در حالی که پکن از چند روز پیش تهدید می‌کند اگر نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا برنامه سفرش به تایوان را اجرا کند، «عواقب» آن را باید بپذیرد، رئیس جمهور چین به همتای آمریکایی خود هشدار داد: «کسانی که با آتش بازی می‌کنند، در نهایت خود را می‌سوزانند.»

به گزارش خبرگزاری شین هوا، شی جینپینگ افزود: «امیدوارم طرف آمریکایی این را به طور کامل درک کند.»

کاخ سفید اعلام کرد این گفتگوی تلفنی که پنجمین نشست مجازی سران دو کشور از زمان ریاست جمهوری جو بایدن (یک سال و نیم پیش) است بیش از دو ساعت طول کشید.

به گفته کاخ سفید، رئیس جمهور آمریکا به همتای چینی خود گفت موضع آمریکا در مورد تایوان تغییر نکرده است. این در حالی است که احتمال دیدار نانسی پلوسی از این جزیره تنش‌ها بین دو کشور را دوباره زنده کرده است.

کاخ سفید در بیانیه‌ای که پس از گفتگوی تلفنی دو طرف منتشر شد، اعلام کرد بایدن افزود آمریکا به شدت با تلاش‌های یک جانبه برای تغییر وضعیت یا تهدید صلح و ثبات در تنگه تایوان مخالف است.

پکن و واشنگتن از قبل بر سر تجارت با هم اختلاف داشتند. اکنون دو قدرت جهانی به خاطر تایوان با یکدیگر مخالف هستند. چین این جزیره را که ۲۴ میلیون نفر جمعیت دارد، یکی از استان‌های تاریخی خود می‌داند که هنوز موفق نشده است آن را به سایر نقاط کشور ملحق کند.

پکن که مخالف هرگونه ابتکاری است که به مقامات تایوانی مشروعیت بین المللی بدهد، مقابل هر گونه تماس رسمی بین تایوان و سایر کشور‌ها و در نتیجه سفر بالقوه نانسی پلوسی قاطعانه می‌ایستد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، پیش از این تماس گفته بود «تنش‌ها در مورد رفتار تهاجمی و قهری چین در اقیانوس هند و اقیانوس آرام» در دستور کار قرار خواهد گرفت. عبارت «منطقه اقیانوس‌های هند و آرام» به ویژه از سوی آمریکا برای مشخص کردن واقعیت در حال تغییر اتحاد‌ها در منطقه آسیا و اقیانوس آرام به کار برده می‌شود.

اگرچه مقامات آمریکا به طور تحریک آمیز مکرر از تایوان بازدید می‌کنند، پکن سفر نانسی پلوسی، یکی از بالاترین شخصیت‌ها در آمریکا، را یک تحریک بزرگ می‌داند.

پکن روز چهارشنبه هشدار داد واشنگتن باید «همه عواقب» این سفر احتمالی را که نانسی پلوسی هنوز آن را تایید نکرده است، بپذیرد.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح آمریکا، به خبرنگاران گفت اگر نانسی پلوسی درخواست «حمایت نظامی» کند، «آنچه لازم است برای اطمینان از اجرای امن امور خود» انجام خواهد داد.

ونزوئلا و کلمبیا در مورد بازگشایی سفارتخانه توافق کردند

ونزوئلا و کلمبیا، با روی کار آمدن گوستاوو پترو رئیس جمهور منتخب چپ در بوگوتا (پایتخت کلمبیا) بر از سرگیری روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارتخانه ها بین دو کشور توافق کرده اند.

کارلوس فاریا وزیر روابط خارجی ونزوئلا پنجشنبه شب میزبان آلوارو لیوا وزیر امور خارجه کلمبیا در سن کریستوبال مرکز ایالت تاچیرا در مرز بین دو کشور بود.

لیوا وزیر امور خارجه کلمبیا در این دیدار اعلام کرد که هر دو مقام با مشخص کردن سفیران و مقامات دیپلماتیک و کنسولی تمایل خود را برای پیشرفت به سمت عادی سازی تدریجی روابط دوجانبه ابراز کرده اند.

پیش از این گوستاوو پترو اولین رئیس جمهور منتخب چپ کلمبیا، در جریان مبارزات انتخاباتی گفته بود که پس از روی کار آمدن دولت وی روابط دیپلماتیک خود را با ونزوئلا از سر خواهد گرفت.

روابط میان دو کشور ونوزئلا و کلمبیا در سال ۲۰۱۹ پس از آن که ایوان دوکه رئیس جمهور وقت کلمبیا از انتخاب مجدد نیکلاس مادورو همتای ونزوئلایی خود امتناع کرد، قطع شد.

دوکه با نپذیرفتن مادورو در عوض از ادعای خوان گوایدو رهبر مخالفان مبنی بر سرپرستی موقت ونزوئلا حمایت کرد.

دولت نیکاراگوئه به سفیر جدید آمریکا اجازه ورود نداد

دولت نیکاراگوئه روز پنجشنبه به هوگو رودریگز سفیر جدید آمریکا اجازه ورود نداد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ماناگوآ، دنیس مونکادا وزیر امور خارجه نیکاراگوئه با ارسال نامه‌ای برای آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود نوشت دولت نیکاراگوئه با استفاده از اختیارات قانونی و در اجرای حق حاکمیت ملی خود فورا اجازه ورود هوگو رودریگز به خاک این کشور را سلب می‌کند.

دولت نیکاراگوئه اظهارات روز پنجشنبه رودریگز در برابر کمیسیون روابط خارجی سنای آمریکا را مصداق اظهارات مداخله جویانه و عاری از احترام دانسته است.

جو بایدن ماه مه گذشته رودریگز را به عنوان سفیر آمریکا در نیکاراگوئه منصوب کرد، اما این انتصاب باید به تایید پارلمان نیکاراگوئه نیز برسد.

از زمان برگزاری تظاهرات مخالفان دانیل اورتگا رییس جمهور نیکاراگوئه در سال ۲۰۱۸ روابط این کشور با آمریکا متشنج شده است.

رودریگز روز پنجشنبه در اظهاراتی در کمیسیون روابط خارجی سنای آمریکا نیکاراگوئه را کشور دیکتاتوری خوانده بود.

روسیه: ناتو در صدد سلطه بر دریای بالتیک است

دمیتری مدودف، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر پیشین روسیه و نائب رییس شورای امنیت روسیه پنجشنبه شب گفت که ناتو درصدد سلطه بر دریای بالتیک است و روسیه در این زمنیه پاسخ مناسب خواهد داد.

وی تأکید کرد که ورود سوئد و فنلاند به ناتو موجب بحرانی تر شدن شرایط امنیتی در منطقه بالتیک خواهد شد، چرا که این منطقه به دریایی مبدل خواهد شد که ناتو بر آن سلطه دارد.

نخست وزیر پیشین روسیه اظهار کرد که کشورش توانایی دفاع از منافع خود و نیز تضمین امنیت خود را در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو دارد.

وی گفت: پاسخ روسیه به این حوادث ضروری و کافی خواهد بود و من اطمینان دارم که ما قادر به دفاع از منافع خود و منافع کشورمان، تضمین امنیت آن و نیز امنیت شهروندان خود با ابزارهای لازم هستیم.

وی بار دیگر تأکید کرد که پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو، اوضاع امنیتی در دریای بالتیک را پیچیده خواهد کرد.

مدودف همچنین اظهار کرد که در نتیجه پیوستن استکهلم و هلسنکی به ناتو این دو کشور باید در سیاست بیطرفی خود تجدید نظر کنند.

رهبران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هشتم تیرماه سال جاری به طور رسمی از سوئد و فنلاند برای پیوستن به این ائتلاف دعوت به عمل آوردند.

حمله موشکی روسیه به یک پایگاه نظامی نزدیک کی یف
ستاد کل ارتش اوکراین روز پنجشنبه اعلام کرد، روسیه با موشک‌های کروز یک پایگاه نظامی در نزدیکی کی یف را هدف قرار داد و بخشی از آن را نابود کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کی یف اولکسی گروموف، یک مقام ارشد دولت اوکراین به خبرنگاران گفت حدود ساعت ۵ صبح به وقت محلی، دشمن با شلیک شش موشک کروز کالیبر به یک واحد نظامی در لیوتیج، منطقه کی یف، حمله کرد.

گروموف افزود یک ساختمان در این پایگاه تخریب شده و دو ساختمان دیگر آسیب دیده و یکی از شش موشک توسط پدافند هوایی اوکراین سرنگون شده است.

وی خاطر نشان کرد این موشک‌ها از کریمه، شبه جزیره‌ای که در سال ۲۰۱۴ توسط مسکو ضمیمه شد، شلیک شدند.

گروموف با اشاره به تلفات در میان ارتش اوکراین افزود منطقه چرنیگویف در شمال اوکراین هدف حملات متعدد موشکی بود که همه آن‌ها از بلاروس شلیک شده اند.

وی گفت نیرو‌های روسی همچنان به تلاش برای پیشروی در نزدیکی سیورسک و باخموت، در دونباس، منطقه‌ای صنعتی که مسکو قصد تصرف آن را دارد، ادامه می‌دهند.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت صبح ناآرامی است. بار دیگر، ما وحشت از حملات موشکی داریم و اطمینان داد که کی یف تسلیم نخواهد شد.

اوضاع اوکراین موضوع دیدار دوجانبه لاوروف و وانگ ایی در تاشکند

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و وانگ ایی، وزیر امور خارجه چین روز پنجشنبه در نشستی دوجانبه در تاشکند (پایتخت ازبکستان) در حاشیه نشست شورای وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای، جنبه‌های کلیدی فعالیت‌های سازمان همکاری شانگهای و چشم‌انداز توسعه بیشتر آن را مورد بحث و بررسی قرار دادند و در خصوص روند اوضاع پیرامون اوکراین نیز تبادل نظر کردند.

 لاوروف روز پنجشنبه همچنین با شوکت میرضیایف، رئیس جمهوری ازبکستان  درباره مسائل امنیتی منطقه، از جمله وضعیت اوکراین گفتگو کرد. در این دیدار، همکاری سودمند بین دو کشور، حفظ پویایی بالای مشارکت و اتحاد راهبردی بین روسیه و ازبکستان مورد تایید قرار گرفت.

نخست وزیر مجارستان: پیروزی اوکراین بر روسیه غیرممکن است

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان معتقد است که با وجود استراتژی فعلی حمایت ناتو، اوکراین قادر به شکست دادن روسیه در میدان نبرد نخواهد بود.به گفته وی، استراتژی کشورهای ناتو برای حمایت از کی‌یف با ارسال تسلیحات و آموزش نظامی تاکنون نشان داده است که این تلاش به موفقیت منجر نخواهد شد.

وی گفت: «بدون تغییر در این استراتژی، صلحی وجود نخواهد داشت» و هشدار داد که اگر درگیری در اوکراین ادامه یابد، کل اتحادیه اروپا به یک وضعیت نظامی کشیده خواهد شد.