به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

اجلاس مهم اورآسیا که رسانه های غرب درباره آن سکوت کردند‎

ولادیمیر چوشکین

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه- کیوان خسروی

در 26 ماه مه سال 2022، نخستین گردهمایی بین المللی اقتصادی اوراسیا در «بیشکک»، پایتخت قرقیزستان، با شعار «همگرایی اقتصادی اوراسیا در دوران تغییرات جهانی» گشایش یافت و در آن امکان های جدید برای فعالیت سرمایه گذاری» بررسی شد. این مجمع رویداد تجاری سالانه اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که به طور متناوب در کشور اتحادیه اقتصادی اوراسیا که ریاست نهادهای اتحادیه – شورای عالی اقتصادی اوراسیا، شورای بین دولتی اوراسیا و شورای کمیسیون اقتصادی اورآسیا را بر عهده دارد، برگزار می شود. این رویداد دامنه گسترده ای دارد. این گردهمایی مشاركت سران تجاری بزرگ، متوسط و كوچك كشورهاي عضو و كشورهاي ثالث، مقامات ارشد كشورهاي عضو، رؤسا و نمايندگان ارگانهای دولتي كشورهاي عضو اتحاديه اقتصادی اورآسیا، رهبران و اعضاي دولت‌هاي كشورهاي ثالث، نمايندگان سازمان های بین المللی، علمی و آموزشی علاقه مند به توسعه همکاری در داخل اتحادیه را بررسی می کند. در مجموع 5/2 هزار نماینده از 15 کشور جهان در این گردهمایی شرکت می کنند. اهداف اجرایی این مجمع توسعه بیشتر همکاری های اقتصادی، ایجاد روابط تعاونی بین واحدهای اقتصادی کشورهای عضو، دستیابی به اثر هم افزایی ازاتحاد و ادغام پتانسیل های سرمایه گذاری و نوآوری و توسعه صادرات است. این برنامه انجام یک نشست عمومی با شرکت سران کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و همچنین شش میزگرد را پیش بینی و در نظر می گیرد. در این نشست عمومی «صادیر جاپاروف» رئیس جمهور قرقیزستان، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، «قاسم جومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان، «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، «رومن گولوفچنکو» نخست وزیر بلاروس، رئیس هیئت کمیسیون اقتصادی اوراسیا «میخائیل میاسنیکوویچ»حضور داشتند. «و. پوتین» ضمن سخنرانی در نشست عمومی به کشورهای عضو اتحادیه پیشنهاد کرد که استراتژی توسعه اقتصادی اتحادیه اقتصادی اورآسیا را تشکیل دهند. «پوتین» گفت: زمان شکل‌گیری یک استراتژی جامع برای توسعه مشارکت بزرگ اوراسیا فرا رسیده است که باید چالش‌های کلیدی بین‌المللی که پیش روی ما قرار دارد را بازتاب دهد و همچنین اهداف بلندمدت را تعیین و حاوی ابزارها و مکانیسم‌هایی برای دستیابی به آنها باشد. رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه افزود که لازم است گام‌های بعدی برای توسعه سیستم تجاری و توافق نامه های سرمایه‌گذاری، از جمله با مشارکت کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، «آسه‌آن» و «بریکس» در نظر گرفته شود. رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که: «اوراسیای بزرگ- بدون مبالغه و بزرگنمایی یک پروژه تمدنی بزرگ است و ایده اصلی آن عبارت از ایجاد فضای مشترک همکاری برابر برای سازمان های منطقه ای است. مشارکت بزرگ اوراسیا به منظور تغییر معماری سیاسی و اقتصادی و تبدیل شدن به ضامن ثبات و رفاه در کل قاره طراحی شده است. این چنان مرکزی خواهد بود که بسیاری به آن علاقمند خواهند شد.

درچارچوبهای اجرای عملی این ایده، «و.پوتین» پیشنهاد ایجاد یک مرکز صادرات اوراسیا و خانه های تجاری و همچنین پژوهش در توسعه مناطق ویژه اقتصادی فرامرزی را داد. رئیس دولت روسیه گفت «مقرون به صرفه است بسط و توسعه مشترک برای نهادهای قاره [اوراسیا] در نقاط کلیدی رشد، از جمله در نظر گرفتن ایجاد مرکز صادرات اوراسیا و خانه های تجاری، تسریع کار در زمینه تشکیل یک شرکت بیمه خود اتکایی اوراسیا، بررسی مسئله توسعه مناطق ویژه اقتصادی فرامرزی، احتمالاً حتی با قدرت های فراملی».

26 ماه مه در چارچوب برنامه تجاری این مجمع تجارت- دیالوگ بلوک تجاری کمیسیون اقتصادی اورآسیا با موضوع: «بازارهای بلند مدت و امکانات های امیدوارکننده برای صادرات محصولات اتحادیه اقتصادی اوروآسیا» برگزار شد. در اینجا، روی گفتگوهایی در زمینه های اصلی تعمیق همکاری ها اتحادیه اقتصادی اوروآسیا با کشورهای ثالث، از جمله از طریق انعقاد قراردادهای تجاری جدید، و همچنین در مورد مشکلات صادرات کالاهای کشورهای عضو به کشورهای ثالث بحث شد. شرکت کنندگان در جلسات میزگرد در مورد موضوعات تعامل در زمینه های همکاری خاص بحث کردند. بویژه، یکی از جلسات میزگرد به بررسی چشم اندازهای توسعه استراتژیک همگرایی اوراسیا در عصر تغییرات جهانی اختصاص داشت؛ طیفی از بحث ها در اینجا سازماندهی شد: «استراتژی – 2025: ضمن شکل دادن تصویر آینده اتحادیه اقتصادی اورآسیا. حوزه ها و خطوط جدید همکاری دراتحادیه اقتصادی اورآسیا ، “چشم اندازهای بازار داخلی اتحادیه بدون موانع. راه های توسعه»، «اوراسیاگرایی به عنوان ایده ای برای اتحاد مردم. نگاهی به آینده»، «تعامل اتحادیه اقتصادی اورآسیا با شرکای بین‌المللی آینده‌دار: همکاری متقابل سودمند در اوراسیا بزرگ». یکی دیگر از جلسات میزگرد به مسائل بازارهای مالی و بانک های توسعه ای پرداخت؛ این موضوعات مورد بحث قرار گرفتند: «نقش ابزارهای مالی بورسی مقرر در ارزهای ملی کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا در تحرک بخشیدن به رشد اقتصادی»؛ « جنبه های عملی شکل گیری بازار ارز یکپارچه در فضای اتحادیه اقتصادی اورآسیا. مکانیسم‌های شکل‌گیری مستقیم نرخ مبادله ارزهای ملی کشورهای عضو اتحادیه»، «راه‌های گسترش استفاده از پول‌های ملی کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوروآسیا در تسویه حساب‌ها در چارچوب تجارت متقابل»، «تجربه بین‌المللی در اجرای برنامه های کمک هدفمند به توسعه اقتصادی. برنامه ها و پروژه های بین المللی توسعه فراگیر». یکی دیگر از جلسات میزگرد به بررسی مسائل صنایع و مجتمع کشت و صنعت پرداخت. شرکت کنندگان در این جلسه در مورد موضوعاتی مانند «زمینه های اصلی همکاری صنعتی: روندهای کلیدی، ابزارهای اجرایی، چالش ها و خطرات”، “مدرن سازی دیجیتال مجتمع کشاورزی و صنعتی اتحادیه اقتصادی اوروآسیا”، “مقررات و تنظیم فنی به نفع مردم و تجارت»، «برنامه کار ظریف اتحادیه اقتصادی اوروآسیا: نتایج، چشم اندازها و امکانات » بحث و گفتگو کردند. موضوع چهارمین جلسه میزگرد زیرساخت انرژی و حمل و نقل بود. این بلوک گسترده از مسائل شامل برخی زیرمجموعه بود: «مجموعه حمل و نقل – استخوان بندی همگرایی اقتصادی اوراسیا »، «شورای روسای نهادهای مجاز در حوزه حمل و نقل»، «چشم اندازهای ایجاد دالانهای انرژی کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا» ، «شورای روسای ارگانهای مجاز در حوزه انرژی.»

در جلسه میزگرد در مورد موضوعات دستور کار دیجیتال، زمینه های همکاری مانند “تجارت الکترونیک: تکیه گاه زیرساخت های بازار واحد اتحادیه اقتصادی اوروآسیا»، «توسعه دیجیتال اتحادیه اقتصادی اوروآسیا به عنوان کلید همگرایی موثر»، «پذیرش و قبول عمومی” از بلوک در زمینه رقابت و مقررات ضد انحصاری»، «گفتگوی تجاری با خدمات گمرکی اتحادیه اقتصادی اوروآسیا » مورد بحث قرار گرفتند. سرانجام، موضوع مورد بررسی در جلسه ششم میزگرد، سمت و سوی جدید تعامل در اتحادیه اقتصادی اوروآسیا («صنعت گردشگری – دور جدیدی از گسترش همکاری های اقتصادی»، «توسعه اشکال شبکه ای تعامل در اجرای برنامه های آموزشی آموزش عالی» ، «استراتژی – 2025: دیدگاه جوانان در مورد توسعه اتحادیه اقتصادی اوروآسیا، بود. در مجموع، در چارچوب نخستین گردهمایی بین المللی اورآسیا در «بیشکک»، 39 اقدام شامل 21 نشست موضوعی برگزار شد. در نتیجه 17 برنامه همکاری در زمینه های مختلف به امضا رسید که شامل موارد زیر می شوند:

1-یادداشت همکاری در اجرای پروژه مشترک کشورهای اتحادیه اقتصادی اوروآسیا در زمینه تحقق و اجرای شتابنده و پرتحرک حمل و نقل ریلی و ترابری های چند ابزاری فرآورده های کشاورزی « ارواکسپرس»(ارواکسپرس شرکت ترابری ریلی روسیه است، که در سال ۲۰۰۵ تأسیس شد. مترجم)؛

2- برنامه مشارکت استراتژیک تا سال 2025 بین کمیسیون اقتصادی اوروآسیا و مجامع خلقهای اوراسیا؛

3- یادداشت اجرای مشترک پروژه ها در زمینه تبدیل دیجیتالی بین بانک توسعه اوروآسیا و وزارت توسعه دیجیتال قرقیزستان؛

4- موافقتنامه درباره توسعه میادین و پلاتفرم های تجارت الکترونیک و سیستم خریدها بین کشورهای اتحادیه اقتصادی اوروآسیا.