به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

«آموزش جهانی» برای کوبا: برنامه جدید سازمان سیا؟

در زمینه جدید روابط بین ایالات متحده و کوبا، هیچ‌کس تعجب نمی‌کند که هدف برنامه‌های مشکوکی که به‌تدریج آغاز می‌شوند جستجوی کوبایی‌‌های جوانی است که مناسب ایجاد یک مخزن از رهبران بالقوه جدید «برای تغییر» هستند ـ اما تغییری که با توجه به استانداردهای یک جنگ براندازانه تعریف شده است.

نوشته: پرسی آلورادو گودوی *، ۴ فوریه ۲۰۱۶

منبع: مارکسیسم لنینیسم امروز

یادداشت مترجم انگلیسی: چگونگی تغییر گروه بین‌المللی دلفی به آموزش جهانی، که در زیر به آن اشاره شده و در سال ۲۰۰۱ رخ داده است، در مقاله‌ای به تفصیل آورده شده و توضیح می‌دهد که آموزش جهانی «در بیش از ۱۳۰ کشور در سراسر آفریقا، آسیا، آمریکای لاتین و خاورمیانه انجام می‌شود و تأمین بیش از ۶۵۰ میلیون دلار از هزینه‌های  آن بر عهده سازمان‌های دولتی ایالات متحده بوده  است.» در برخی موارد، آزمایش در زندگی بین‌المللی، که در سال ۱۹۳۲ در Brattleboro تأسیس یافت، به آموزش جهانی تبدیل شد. سارجنت شرایور در جوانی زمانی که مدیر و مؤسس سپاه صلح بود به یک  پروژه آزمایش در زندگی بین‌المللی پیوست. بنابراین طبق داده‌های وب سایت آموزش جهانی، همکاری عمیق دهه‌های طولانی بین سپاه صلح، آزمایش در زندگی بین‌المللی، و آموزش جهانی آغاز گردید.

در زمینه جدید روابط بین ایالات متحده و کوبا، هیچ‌کس تعجب نمی‌کند که هدف برنامه‌های مشکوکی که به‌تدریج آغاز می‌شوند جستجوی کوبایی‌‌های جوانی است که مناسب ایجاد یک مخزن از رهبران بالقوه جدید «برای تغییر» هستند ـ اما تغییری که با توجه به استانداردهای یک جنگ براندازانه تعریف شده است.

این پروژه‌ها از ابتدا تا انتها جذاب و معصومانه به‌نظر می‌رسند، اما ‌هاله‌ای از یک هدف ناسالم دارند، هدف علاقمند کردن این جوانان به ارزش‌های سرمایه‌داری و گفتمان سیاسی ضدانقلابی است. از این‌رو از سوی سازمان غیردولتی آموزش جهانی، مستقر در واشنگتن، اطلاعیه‌ای صادر شده است مبنی بر این‌که ثبت نام برای «برنامه تابستانی برای جوانان کوبایی»، به‌مدت ۳۰ روز، در ماه ژوئیه و اوت ۲۰۱۶، در ایالات متحده انجام خواهد شد.

تحت عنوان «آنچه ما انجام می‌دهیم» در وب سایت آموزش جهانی **، توضیح داده شده که این اطلاع‌رسانی در تاریخ ۱ مارس ۲۰۱۶، منتشر خواهد شد و هدف آن به‌طور خاص، جوانان کوبایی بین ۱۶ تا ۱۸ سال است که در سطح متوسطه و یا پیش دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند. همان‌طور که در وب سایت، توضیح داده شده، اساس، و در اصل  هدف این برنامه، «توسعه مهارت‌ها در زمینه‌هایی مانند سخنرانی در مقابل مردم، کار گروهی، مذاکره، اجماع، حل‌و‌فصل اختلافات، دفاع از حقوق خود، و حل مشکل» است.

وب سایت در ادامه می‌نویسد: «برنامه‌های ما کمک به نسل بعدی رهبران جهان در به‌دست آوردن درک بهتری از مسئولیت شهروندان، برقراری روابط قومی، مذهبی و ملی، و توسعه مهارت‌ها و اطلاعات برای دگرگون کردن جوامع و کشورهای‌شان است.» در توضیح بیشتر ادامه می‌دهد: «این برنامه‌ها بر موضوعات خاص تأکید دارد و از مشارکت شهروندان و کار داوطلبانه به‌سوی توسعه رهبری از طریق ورزش و کنش سیاسی تغییر رویه می‌دهد.»

کسانی که مسئول وب سایت هستند حق انتخاب پس از ارزیابی دقیق متقاضیان رزرو شده را به‌عهده دارند. این از آنچه در آدرس اینترنتی (URL) وب سایت آمده آشکار می‌شود. در سئوال برای استفاده متقاضیان، ظاهراً آن‌ها می‌خواهند در مورد عملکرد تحصیلی و مهارت متقاضی در توسعه پروژه‌های سودمند و مفید برای مدرسه و یا جامعه‌شان اطلاعات کسب کنند. آن‌ها همچنین به‌دنبال استعداد‌هایی برای کار جمعی در گروه‌های مختلف با درک‌های متفاوت‌اند ـ اما نه لزوماً پذیرش نظرات دیگران. با این وجود، دو توصیه‌نامه که توسط دو بزرگسال در کوبا نوشته شده باشد درخواست شده است. این که آن‌ها چه کسانی باشند و یا جهت‌گیری سیاسی‌شان چه باشد نامشخص است. بدیهی است که این یک تله آشکار است.

محل سازمان غیردولتی آموزش جهانی در ۱۰۱۵ ۱۵TH ST NW، اتاق ۷۰۰، واشنگتن دی سی، ۲۰۰۰۵، USA است. بنابر مقاله ویکیپدیا در مورد سازمان غیردولتی آموزش جهانی، پردیس اصلی آموزش جهانی واقع در شمال Brattleboro [ورمونت] است.

با وجود این، در پشت [به ظاهر] «نیت خیرخواهانه»، با توجه به ماهیت خرابکارانه این برنامه سوء‌ظن بسیار جدی مطرح می‌شود، به‌ویژه که می‌تواند بخشی از پروژه طولانی مدت سازمانی باشد که سازمان سیا آن را پوشش می‌دهد. این سازمان غیردولتی در اصل به سپاه صلح مرتبط است  و یک نسخه جدید از گروه بین‌المللی دلفی است. این سازمان در برنامه‌هایی برای بی‌ثباتی [در همه جا] مشارکت داشت که توسط سازمان سیا و سازمان‌های ساختگی آن مانند USAID [آژانس ایالات متحده برای توسعه بین‌المللی] و ند NED [موقوفه ملی برای دموکراسی] انجام می‌شد. معروف است که بیش از ۴۰ برنامه آموزش جهانی توسط USAID تأمین مالی می‌شوند.

وب سایت  www.topsecretwriters.com این سازمان غیردولتی را، «که قبلاً به‌عنوان گروه بین‌المللی دلفی شناخته می‌شد» تقبیح می‌کند. ادعا این است که: «این چیزی بیش از یک ماشین تبلیغاتی برای سازمان سیا نیست و به این منظور ایجاد شده است که دولت فدرال بتواند به اهداف سیاسی کلی خود در خاک کشورهای خارجی دست یابد.» یک نمونه از این مفهوم سیاسی، که در سایت بر آن تأکید شده، عبارت است از عملیاتی که در طول چند دهه در ۱۹۸۰ انجام شد، زمانی که دولت آمریکا گروه بین‌المللی دلفی را برای «ارتقای دموکراسی» در نیکاراگوئه مورد استفاده قرار داد.

در مقاله‌ای در ۱۱ ژوئن ۲۰۰۳ در شبکه ولتر (ولتر سرخ) به آدرس اینترنتی http:// www.voltairenet.org/article125754.html، فیلیپ آگی مرحوم، مأمور سابق سازمان سیا، فاش کرد که چگونه معلمان آموزش جهانی، در واقع تحت حمایت USAID هستند، و خود سازمان سیا، در طرح براندازی ونزوئلای بولیواری، شرکت داشت.

در هر صورت، این پیشنهاد برای کوبا مستلزم آن است که ما با یک چشم باز پیش برویم، و نه صرفاً به‌دلیل پیشینیان این سازمان‌های غیردولتی. افزون بر این، واقعیت روابط مستقیم آن با USAID و NED وجود دارد. آن‌ها پوششی برای پنهان کردن عملیات خرابکارانه سیا هستند.

* ترجمه شده توسط تام ویتنی

** http://www.worldlearning.org/what-we-do/programa-deverano