نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

«
»

آمریکا خواستار زنده یا مرده آسانژ است 

فرستنده: حسین تلاش

نشر شده در مجله هفته


یک گزارش تحقیقی مفصل جدید نشان می دهد که سیا و ارگان‌های امنیت ملی آمریکا تا چه اندازه برای ربودن جولیان آسانژ بنیانگذار ویکی لیکس جدی بوده و برنامه ریزی کرده ‌اند. رهبران ایالات متحده خواستار سر‌به‌ نیست کردن مردی بودند که جنایات ارتش آمریکا و اقدامات مخفیانه‌ی این کشور را در سراسر جهان را افشا کرده است.

بر اساس این گزارش جدید و جنجالی سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا قصد داشت جولیان آسانژ و دیگر روزنامه‌نگاران افشاگر و انتقادی را نه به عنوان روزنامه نگار٬ بلکه با برچسب عناصری که دست به انتشار اطلاعات مخفی زده ‌اند معرفی کند و به این ترتیب قصد داشت جاسوسی کردن از روزنامه نگاران را آسان ترکند با این حال در دوران اوباما سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا سیا ازاین ایده رئیس جمهور خود هم فراتر رفته و حتی برنامه های برای ربودن و قتل بنیانگذار ویکی لیکس را از پیش آماده کرد بود.
در گزارشی پایگاه خبری یاهو که در ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۱ منتشر شد، ادعا شد که سیا به رهبری مایک پمپئو می خواست اقدامات ویژه ای برای دستگیری آسانژ انجام دهد. این گزارش بر اساس مصاحبه با بیش از ۳۰ مقام سابق آمریکا تهیه شده است. این مقاله نگاهی اجمالی به چگونگی تشدید جنگ دستگاه امنیت ملی ایالات متحده علیه ویکی لیکس تحت زمامداری دو دولت متوالی آمریکا ارائه می دهد.

در اوج آماده سازی عملیات خصومت آمیز علیه آسانژ در سال ۲۰۱۷ ، سیا گمان می کرد که عوامل روسی به آسانژ در فرار از سفارت اکوادور در لندن کمک خواهند کرد. بر اساس این گزارش، برای چنین موردی، آمریکایی ها با همکاری نهاد های امنیتی و دولتی بریتانیایی اقدامات زیر را برنامه ریزی کرده بودند: آنها در نظر داشتند در صورت عملیاتی شدن نجات آسانژ توسط روس‌ ها با نیروهای امنیتی روسیه در نبردهای خیابانی در لندن درگیر شوند، احتمالا امکان آتش افروزی و حمله به روس ها با وسیله‌ نقلیه دیپلماتیک بررسی شده است و حتی سناریوی شلیک به لاستیک هواپیما برای جلوگیری از برخاستن هواپیمای روسی حامل آسانژ نیز آماده سازی شده بود. بر اساس ارزیابی سازمان اطلاعات امنیت آمریکا و انگلستان٬ ربودن آسانژ در ماه آخر سال یا تعطیلات کریسمس قابل پیش بینی بود.
یک مقام عالی رتبه سابق در مورد وضعیت سفارت در آن زمان به مجله گفت: ‹این نقشه بیش از حد پوچ بود›. ‹ کار تا آنجا پیش رفت که همه افراد امنیتی در سه بلوک مختلف به کار و مراقبت شبانه روزی سفارت اکوادور مشغول بودند. آنها در سرویس های مخفی به شکل مامور پلیس، رفتگر، یا افراد معمولی رهگذر در خیابانهای اطراف سفارت مشغول به کار بودند ‹.
در این گزارش آمده است که سیا همچنین نقشه هايی برای کشتن آسانژ و دیگر اعضای ویکی لیکس آماده کرده بود. آنها در کنار طرح کشتن آسانژ طرح دوم یا پلان ب را نیز آماده کرده بودند که وی را از سفارت اکوادور ربوده و به آمریکا ببرند. در آن زمان، آسانژ به دلیل عدم پرداخت وثیقه مقرر شده از سوی دادگاه بریتانیا در رابطه با درخواست استرداد وی به سوئد٬ تحت تعقیب  قضايي بود – روندی که در آن به علت بیگناه بودن آسانژ بعداً متوقف شد. در این گزارش آمده است:
احتمال تحویل آسانژ به ایالات متحده یا اینکه ترور او توسط یک مامور اطلاعاتی آمریکایی به این دلیل که این عملیات باید در سفارت یک کشور خارجی اتفاق می افتاد بسیار مضحک به نظر می رسد، شما باید به این نکته توجه کنید که ما در پاکستان و مصر نیستیم بلکه این اتفاقات قرار است در لندن در پایتخت یک کشور اروپایی بیفتد. در درون دولت ترامپ نیز مقاومت‌ های وجود داشت که گویا این عملیات حتی بر اساس قوانین داخلی آمریکا نیز عمل غیر قانونی تلقی می شد، و فروختن این عملیات به عنوان یک رفتار قانونی به افکار عمومی بسیار مشکل آفرین خواهد شد. یکی از خبر رسانان در این رابطه میگوید که استفاده از سازمان سیا برای جاسوسی در مقابل عملیات جاسوسی٬ امری رایج است؛ اما استفاده از وظایف سیا همان رفتاری است که تحت عنوان مبارزه با تروریسم بارها مورد استفاده قرار گرفته شده است. 
تا آنجا که به برداشت سازمان اطلاعات امنیت آمریکا سیا از این قضایا مربوط می ‌شود، ویکی لیکس با انتشار اطلاعات موسوم به ‹Vault 7› از دید ما باعث و بانی این اقدامات شدید است.
این پلتفرم از جعبه ابزار حمله سایبری که توسط عوامل ایالات متحده استفاده می شود، رونمایی کرد. به گزارش یاهو نیوز، افشاگری در مورد این ابزارها تحقیر شدیدی برای نهاد های اطلاعاتی آمریکا بود، بنابراین ‹پمپئو و (جینا ، معاون مدیر وقت سیا) خواهان انتقام گیری از آسانژ بودند.› یک خبرچین دیگر گفت که پمپئو و دیگر مدیران برجسته اساساً دیوانه شده اند. به گفته این منبع:
پمپئو مجبور شد برخی از مانورهای قانونی را انجام دهد تا سرویس مخفی بتواند با آزادی بیشتری علیه آسانژ و ویکی لیکس عمل کند، بدون اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا مجبور شود چنین عملیات را رسما تأیید کند. بر اساس این گزارش، اندکی پس از روی کار آمدن وزیر امور خارجه ایالات متحده، پمپو در یک سخنرانی عمومی٬ ویکی لیکس را به عنوان ‹یک سازمان غیردولتی امنیتی آمریکا ستیز› نامید ، این بیش از یک لفاظی نبود. استفاده از این واژه برای ویکی لیکس٬ به سیا این امکان را داد که افراد زیر نظر خود را در دسته ‹سازمان های تهاجمی ضد جاسوسی› طبقه بندی کند. و با این فرمول بندی سازمان سیا می تواند بنا به صلاحدید خود عمل کند.
یک مقام سابق آمریکایی گفت:
سیا یکبار تلاش کرد تا ثابت کند که ویکی لیکس به دستور دولت روسیه کار می کند. از آنجا که آنها دیگر نمی توانند ادعا کنند که به منظور ارتباط با کرملین، پلتفرم ویکی لیکس را مورد هدف خود قرار داده ‌اند، مقامات بدنبال پاپوش جدیدی برای توجیه رفتار غیر قانونی خود بودند، آنها متعاقباً سعی کردند ویکی لیکس را به عنوان ‹سازمان اطلاعاتی متخاصم› جلوه دهند. به این ترتیب ، اصلاً برچسب همکاری با روس‌ ها دیگر هیچ اهمیت خود را ازدست داد و می ‌تواند به فراموشی سپرده شود. ناگهان کسی علاقه‌ای به این تز آمریکا که زمانی معتقد بود که ویکی ‌لیکس برای روسیه جاسوسی می کند نشان نمی ‌دهد.
سر‌آخر این شد که جولیان آسانژ از سفارت اکوادور بیرون کشیده شد و در حال حاضر در یک زندان شدیدا امنیتی بریتانیا٬ نگهداری می شود. ایالات متحده به حکم دادگاه انگلیس که تحویل آسانژ به آمریکا را به دلیل هک کردن تارنما های سازمان اطلاعات و امنیتی غیرقانونی خوانده بود، اعتراض کرد و به این ترتیب قرار است که دادگاه جولیان آسانژ در لندن در یک ماه آینده٬ دوباره برگزار شود.  
به گزارش یاهو نیوز، با توجه به تغییر و تحولاتی که در پرونده قضایی جولیان آسانژ در انگلستان صورت گرفته است٬ احتمال اینکه سازمان امنیت آمریکا عملیات فوق را که در بالا به آنها اشاره شد٬ ادامه دهد٬ بسیار کم است. تیم وکلای مدافع قضائی آسانژ امیدوار است بتواند عملیات سیا در لندن بر علیه آسانژ را به اثبات برساند. بری پولاک ، وکیل آسانژ، در مورد طرح های ادعایی سیا در مورد موکلش، گفت:

تنفر از جولیان آسانژ در هر دو حزب حاکم آمریکا به یک اندازه است؛ نباید فراموش کرد که گزارش هایی در مورد نفرت هیلاری کلینتون از جولیان آسانژ در سال ۲۰۱۶ منتشر شد؛ در این اظهارات خانم کلینتون خواستار به قتل رساندن آسانژ توسط هواپیما های بدون سرنشین یا پهپاد شده بود. چندی بعد خانم کلینتون زیر حرف خود زد و گفت که چیزی در اینباره به یاد نمی آورد.
به گزارش یاهو نیوز٬ انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا و انتشار ایمیل‌ های حزب دموکرات از سوی ویکی ‌لیکس٬ فرصتی برای سازمان امنیت آمریکا شد تا بتواند ارتباطی بین ویکی ‌لیکس و سازمان اطلاعاتی روسیه پیدا کند. ویکی ‌لیکس قویا این چنین ارتباطی را تکذیب کرد و سازمان ‌های اطلاعاتی روسیه نیز ادعای آمریکا مبنی بر دخالت در انتخابات این کشور را رد کردند. لازم به یادآوری است که هیچ سند و مدرکی از سوی ایالات متحده برای اثبات ادعای دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ تاکنون ارائه نشده است.

منتشر شده در راشیا تودی