زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

«
»

آمریکا با حمله به سوریه، همسنگر تروریست ها شد

 سیاستمدار عراقی تاکید کرد که شکست های بزرگ گروه های تروریستی در سوریه باعث شد که برخی طرف ها، آمریکا را برای بازگرداندن موازنه پیشین، به سمت حمله به سوریه سوق دهند.

هر زمان که منطقه به آرامش و پایان بحران ها نزدیک شده ، آمریکا تلاش کرده است آتش آن را بر افروزد تا منطقه دوباره در هرج و مرج و آشفتگی فرو برود.
وی افزود: شکست های بزرگ گروه تروریستی داعش در سوریه بسیاری از طرف ها را نگران و گیج کرده، زیرا بر خلاف برنامه ریزی های آنها بوده است.
عضو کادر رهبری جریان حکمت ملی عراق گفت: به همین دلیل این طرف ها بر آمریکا فشار آورده و واشنگتن را به حمله به سوریه سوق دادند تا از این طریق تعادل میان نیروهای درگیر در میدان جنگ فراهم شود.
عباس العیساوی هشدار داد و گفت: تجاوز علیه سوریه عواقب بدی بر منطقه و به ویژه عراق خواهد داشت.
وی افزود: به دلیل وجود مرز طولانی میان دو کشور، اوضاع سوریه بر عراق تاثیر خواهد گذاشت و هر زمان که کنترل دولت سوریه در مرزها ضعیف شده است عراق در معرض فعالیت های تروریستی قرار گرفته است.
العیساوی گفت: حمله آمریکا به سوریه، به معنای این است که به نیروهای تروریستی خدمت و برای تضعیف حکومت سوریه تلاش کرده است و همین امر به معنای همسنگر شدن آمریکا با گروه های تروریستی است.
آمریکا بامداد شنبه به همراه متحدانش (انگلیس و فرانسه ) و با حمایت مالی عربستان سعودی و تایید رژیم صهیونیستی، دمشق و حمص سوریه را هدف حمله نظامی قرار دادند که بر اساس گزارش خبرگزاری سوریه (سانا)، تمام موشک های شلیک شده متجاوزان در منطقه دنحه در 24 کیلومتری غرب حمص سرنگون شدند.
رسانه‌های غربی در روزهای گذشته مدعی استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی در شهر دوما در غوطه شرقی سوریه شده اند و آمریکا، انگلیس و فرانسه به همین بهانه، برخی اهداف را در سوریه هدف حملات موشکی قرار داده اند.

دو دهه جنگ های بی مجوز آمریکا

تهران – ایرنا – از آتش جنگ ها و جنایات مرگبار فراوانی که در دهه های متمادی به دست آمریکایی ها در گوشه و کنار جهان بگذریم، از سال 2000 میلادی تاکنون، جنگ های بی مجوزی که مستاجران کاخ سفید به بهانه های گوناگون به ویژه در مناطق مختلف خاورمیانه و آسیا به راه انداخته اند، ارمغانی جز گرفتن جان میلیون ها انسان، دامن زدن به ناامنی و برجای گذاشتن هزینه ها و ویرانه های فراوان نداشته است.

 در نخستین ساعات بامداد روز شنبه، آمریکا یک بار دیگر بدون توجه به منشور سازمان ملل، به بهانه آنچه واشنگتن و برخی متحدانش حمله شیمیایی دولت سوریه به منطقه دوما می نامند، بطور یکجانبه دست به اقدامی نظامی زد و با همراهی دو متحد غربی اش انگلیس و فرانسه، بیش از یکصد موشک به بخش هایی از دمشق و حومه آن شلیک کرد.
واشنگتن و متحدانش بدون اینکه از تیم های حقیقت یاب بین المللی بخواهند تا در باره حمله شیمیایی ادعایی در دوما تحقیق کنند، بدون هیچ گونه شواهدی و بی آنکه مجوزی از سوی نهادهای عالی بین المللی دریافت کرده باشند، خودسرانه دست به حمله نظامی زدند.
این حمله در شرایطی انجام شد که سال گذشته نهادهای بین المللی اعلام کردند تمام تسلیحات و تاسیسات شیمیایی سوریه را کاملا معدوم کرده اند.
یک سال پیش نیز  1396آمریکا با این ادعا که دولت سوریه اقدام به استفاده از سلاح شیمیایی در منطقه خان شیخون کرده است، 59 موشک تام هاک را از روی عرشه دو ناو جنگی «یواس‌اس راس» و «یواس‌اس پورتر» به سمت پایگاه الشعیرات در استان حمص سوریه به پرواز درآورد.
کاخ سفید مدعی بود که پایگاه هوایی الشعیرات سوریه محل نگهداری تسلیحات شیمیایی این کشور است.
جنایات جنگی یکطرفه آمریکا تنها محدود سوریه نمی شود؛ پیشینه تحرکات نظامی آمریکا در سال های اخیر، مملو از جنگ، جنایت، اشغال و خونریزی در مناطق مختلف جهان از جمله آسیا و خاورمیانه است.
لشکرکشی به افغانستان و عراق، حملات هوایی بدون مجوز با استفاده از پرنده های آهنی بدون سرنشین به یمن، پاکستان، سومالی، لیبی و افغانستان و همچنین حمایت واشنگتن از جنایاتی که توسط رژیم های سعودی-صهیونیستی در یمن و فلسطین جاری است، جان میلیون ها انسان را گرفته است.

**جنگ افغانستان
ماجرای مرموز و سوال برانگیزی که در روز 11سپتامبر سال 2001 در آمریکا رخ داد، بهانه ای بود برای دولت وقت واشنگتن به ریاست جورج بوش تا با هدف آنچه از سوی کاخ سفید ‘جنگ با ترور و برچیدن القاعده و طالبان’ نامیده شد، به افغانستان لشکرکشی کند.
جنگی که آمریکا از سال 2001 در افغانستان به راه انداخت و شعله های آن همچنان پیکر نیمه جان این کشور و حتی برخی کشورهای همسایه آن را می سوزاند، عملا اقدامی کاملا متناقض با قانون اساسی آمریکا و منشور سازمان ملل بود.
قانون اساسی ایالات متحده آمریکا بیان می‌دارد که عهدهای بین‌المللی مانند منشور سازمان ملل متحد توسط تمامی کشورها از جمله خود ایالات متحده تصویب شده و جزئی از قانون اعلی در آمریکا محسوب می شود. ‘شورای امنیت سازمان ملل متحد هیچ وقت اجازه فعالیت نظامی و حمله به افغانستان را به آمریکا نداده بود.’
جنگی که در سال 2001 با هدف مبارزه با ترور و ایجاد امنیت در افغانستان شروع شد، اکنون پس از گذشت 17 سال و برجای گذاشتن صدها هزار کشته نظامی و غیرنظامی از جمله هزاران نفر از نیروهای آمریکایی و متحدانش، نه تنها امنیتی برای افغان ها به دنبال نداشته بلکه گروه های تروریستی متعدد در این کشور شکل گرفته به گونه ای که تقریبا هر روز یک یا چند نقطه از افغانستان هدف حملات تروریستی مرگبار قرار می گیرد.
آثار جنگ و ناامنی در افغانستان به حدی گسترده است که آمار و ارقام دقیق و قابل استنادی درخصوص میزان قربانیان و خسارات ناشی از این جنگ در دسترس نیست و اگر چه آمارهای رسمی حکایت از کشته شدن بیش از چهار هزار سرباز آیساف و پیمانکاران غیرنظامی، 15 هزار نفر از نیروهای امنیت ملی افغانستان و همچنین بیش از 20هزار غیرنظامی دارد، اما آمار واقعی به مراتب بیش از این تعداد است.

** جنگ عراق
جنگ عراق در (20 مارس 2003) با حمله یک ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا و انگلیس و به بهانه از بین بردن زرادخانه های شیمیایی رژیم صدام حسین و ارتباط میان صدام و سازمان تروریستی القاعده، آغار شد.
کوفی عنان دبیرکل وقت سازمان ملل در 16 سپتامبر سال 2004 در سخنانی درباره حمله آمریکا و متحدانش به عراق به صراحت اعلام کرد ‘این جنگ مطابق با منشور سازمان ملل نیست و از نظر منشور سازمان ملل، حمله به عراق اقدامی غیرقانونی تلقی می شود.
15 سال از زمان حمله آمریکا و متحدانش به عراق می گذرد. اگرچه رژیم صدام حسین با حمله آمریکا سرنگون شد، اما عراق که زمانی به عنوان یکی از کشورهای صاحب نام، ثروتمند و قدرتمند جهان عرب به شمار می رفت، امروز به کشوری جنگ زده با ویرانه های فراوان تبدیل شده و اگر نبود حمایت ایران از مبارزان عراقی در برابر تروریست های داعش، امروز عراق سراسر به عرصه تاخت و تاز داعشی ها تبدیل شده بود؛ تروریست هایی که تحت حمایت کاخ سفید و ریاض سربرآوردند و ضربات فراوانی بر پیکر جهان اسلام به ویژه در سوریه و عراق وارد کرده اند.
در 15 دسامبر سال 2011 زمانی که بخشی از نیروهای آمریکایی عراق را ترک می کردند، مقامات واشنگتن رسما اعلام کردند که یورش به عراق، 750 میلیار دلار هزینه روی دست مردم این کشور گذاشته و 4500 نفر از نیروهای نظامی و تخصصی آمریکا در این جنگ کشته و 32 هزار نفر دیگر مجروح شدند.
اگرچه شمار کشته شدگان عراقی در این جنگ در آمار و ارقام رسمی چیزی بیش از یکصد هزار نفر اعلام شده اما نمی توان انکار کرد حملات تروریستی بی شماری که به دنبال جنگ آمریکا در عراق در این کشور روی داده و نیز تلفات فراوان ناشی از حضور داعشی ها در عراق، از تبعات اشغال این کشور به دست آمریکایی ها است.
حملات مرگبار پهپادهای آمریکا به مناطق مختلف پاکستان، افغانستان، لیبی، یمن و سومالی به بهانه هدف قرار دادن تروریست ها نیز طی سال های اخیر جان تعداد زیادی از انسان های بی گناه از جمله زنان و کودکان را گرفته است. مقامات رسمی پاکستان اعلام کرده اند بیش از 70 درصد قربانیان حملات پهپادی آمریکا به این کشور را افراد عادی تشکیل می دهند.
جنگ های بی مجوز آمریکا علاوه بر تحمیل خسارات جانی و مالی فراوان به کشورها و مناطق مختلف جهان، هزینه گزافی را به مردم آمریکا تحمیل کرده و بخش قابل توجهی از مالیات هایی که از جیب مردم این کشور تامین می شود، هزینه آتش افروزی های کاخ سفید شده و همواره موجب اعتراض و نارضایتی مردم آمریکا بوده است.