به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

آمریکای لاتین نمی خواهد پادگان آمریکا باشد

latam

نیل نیکاندروف

(Nil Nikandrov)

روزنامه نگار و کارشناس مسائل سیاسی

http://ruskline.ru/opp/2014/7/07/latinskaya_amerika_ne_hochet_byt_kazarmoj_ssha/

برگردان: ا. م. شیری

۱۸تیر- سرطان ۱۳۹۳

در مجامع اجتماعی- سیاسی آمریکای لاتین سخنرانی اول ماه ژوئیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نشست سفرا و نمایندگان دائمی روسیه مورد بحث و گفتگو های جدی قرار گرفته است. علاقمندی آمریکای لاتین به سخنان پوتین به این سبب تقویت شد، که در اواسط ماه ژوئیه، او برای شرکت در اجلاس گروه بریکس راهی برزیل خواهد شد. رئیس جمهور روسیه در جریان این سفر با مقامات کوبا در هاوانا، با کریستین فرناندس دِ کیشنر در بونئس آیرس، با دیلما روسوف در برزیل و در فورتالزه، محل برگزاری اجلاس بریکس، دیدار و گفتگو خواهد کرد.

«دفاع از منافع ملی و تقویت پایه های همکاری بین المللی»- چنین وظایفی را رئیس جمهور پوتین نه تنها برای وزارت خارجه، حتی برای همه نهادهای روسیه در خارج از کشور تعیین کرده است. رئیس جمهور اظهار امیدواری کرد، که غرب (قبل از همه، آمریکا) از ساختن سیاست خود حتی با توسل به نیروی قهریه – تبدیل جهان به پادگان، ناتوان خواهد بود. پوتین گفت: «یقین دارم، عملگرائی غلبه خواهد کرد. غرب از چنگال عظمت طلبی، تلاشها برای ساختن ״پادگان جهانی“ خلاص خواهد شد- از یک شکل کردن جهان و تحمیل موازین رفتاری و زندگی واحد به جامعه فاصله خواهد گرفت».

جنگهای خونین تحمیلی وزارت خارجه، پنتاگون (وزارت جنگ آمریکا. م.) و سازمانهای جاسوسی آمریکا در اطراف نزدیک روسیه- از افغانستان تا اوکراین- سیاستمداران خردمند کشورهای آمریکای لاتین را نگران ساخته است. اگر نقطه نظرات تحلیلگران جدی را در نشریات مهمی مانند «پونتو فینال» (شیلی)، «لا ژروندا» (مکزیک)، «گرانما» (کوبا) و دهها نشریه دیگر جمعبندی کنیم، نتیجه نهایی این خواهد بود، که امروز تمام توان امپراطوری آمریکا بر روی روسیه و چین تمرکز یافته است. اما این رژیمها برای مقابله متناسب با هر گونه اقدام تجاوزگرانه آماده اند. برای احیای شهرت «مرد تندخو»، رئیس جمهور اوباما، که درجه محبوبیت او در آمریکا تا حد فاجعه باری سقوط کرده، هر چه بیشتر به «پسر بچه های» سیلی بزن برای مجازات هر گونه «رژیم دشمن» نیاز دارد. نظر باینکه تهاجمات پرهزینه دولت اوباما بعلت روند رو به تعمیق بحران اقتصادی مشکل بتواند در دور دستها به نتیجه برسد، قربانیان را در مناطق نزدیک، در حیاط خلوت امپراطوری در جنوب رود ریوگراند انتخاب می کنند.

در رسانه جمعی آمریکای لاتین در این باره که واشنگتن کدام کشور را برای «خنثی سازی» مخصوص انتخاب می کند؟ همواره بحث می شود و این نکته مورد تأکید قرار می گیرد که دولت اوباما در جبهه وسیعی به فعالیتهای خرابکارانه، بویژه با کاربست پیشرفته ترین تکنولوژی جنگ اطلاعاتی برعلیه دولتهای «توده ای» دست می زند. چنین اهدافی در آمریکای لاتین فراوان هستند: کوبا، ونزوئلا، اکوادور، نیکاراگوئه، بلیوی، آرژانتین، حتی بزریل دور از توده گرائی، که سعی می کند خط و مشی سیاست خارجی و سیاست اقتصادی خارجی خود را بر پایه منافع صرفا ملی استوار سازد، از این جمله اند. کشورهای جزیره ای دریای کارائیب، که بر اساس قرارداد پترو کارائیب از امتیاز صدور نفت برخوردارند و همکاری نزدیکی با کوبا و ونزوئلا دارند، ممکن است به غضب امپراطوری گرفتار شوند.

در مرحله مقدماتی جنگ علیه رژیمهای نامطلوب آمریکای لاتین، واشنگتن اساسا از روش بی ثبات سازی «نرم» استفاده می کند. بدین منظور، به بحرانهای مالی- اقتصادی دامن می زند، با دست سازمانهای غیردولتی تحت مدیریت مزدبگیران سازمان سیا یا فعالان آژانس کمکهای ایالات متحده آمریکا برای توسعه جنبشهای اعتراضی را تحریک مینماید، با دستکاری و پخش اطلاعات مشکوک، اغلب با طرح مشکلات مربوط به فساد، اذهان عمومی را مشوش می سازد. روشهای بدنام کردن رهبران، پای ثابت این قبیل اقدامات تبلیغاتی هستند. در این زمینه به ابتدائی ترین جعلیات، مثلا، در باره حسابهای شخصی مخفی در بانکهای خارجی دست می زنند. بدون ارائه هیچ سند و مدرک اثباتی، موجودی حسابهای بانکی فیدل کاسترو، هوگو چاوز، دانیل اورتگا را ۴۰ میلیون دلار (درست ۴۰ میلیون، نه کم و نه زیاد) اعلام کردند.

زمانی که روند بی ثبات سازی در این یا آن کشور به مرحله بحرانی می رسد، سازمانهای جاسوسی آمریکا مرحله بحرانی را به نقطه جوش می رسانند. برای شورش مسلحانه و حمله به رئیس جمهور در اکوادور از پلیس هائی که تحت نظارت مأموران سازمانهای اطلاعاتی در پوشش کارکنان سفارت آمریکا فعالیت می کنند، استفاده کردند. مأموران دیپلوماتیک آمریکا فعالیتهای گروههای تروریسیتی در بولیوی را که سازمان سیا از معتمدترین مزدورن شبه نظامی در اروپا تشکیل داده بود، مدیریت می کردند. بخشی از تروریستها در اثر اقدامات قاطع نیروهای ویژه بولیوی نابود و بخش دیگر بازداشت گردیدند. با این حال، نمایندگی دیپلوماتیک آمریکا به اقدامات خرابکارانه خود در بولیوی همچنان ادامه می دهد. بولیوی مأموران سازمان سیا را دائما افشاء نموده و بطور مستدل و مستند، مأموران آمریکائی را عامل تداوم اعتراضات پلیس در کشور می داند. سازمانهای جاسوسی آمریکا برای بی ثبات کردن رژیم بولیواری ونزوئلا از کارشکنی اقتصادی توأم با ایجاد کمبود تصنعی خواربار و کالاهای مورد مصرف عمومی، سازماندهی وسیعترین ناآرامی ها، بستن خیابانها، آتش زدن مؤسسات دولتی و دیگر عملیات تروریستی استفاده کردند. در برزیل برخی سازمانهای غیردولتی تحت حمایت مالی بنیاد کمکهای آمریکا برای توسعه، اعتراضات شدیدی را علیه برگزاری مسابقات جهانی فوتبال در کشور زیر شعارهای مبارزه با «شکست سیاستهای اجتماعی» دیلما روسوف تحریک کردند. شعارهای دروغ. هیچ دولتی در تاریخ برزیل چنین پروژه های گسترده ای را که دولتهای ایناسیو لولا دا سیلوا و دیلما روسوف در عرصه اجتماعی تحقق بخشیدند، اجرا نکرده است.

رویکرد تهاجمی واشنگتن نسبت به حل مسائل بین الملل همواره عامل منفی در تنظیم مناسبات با آمریکا می باشد. سخنرانی رئیس جمهور روسیه در نشست سفرا محتوای ویرانگرانه سیاست ایالات متحده آمریکا در امریکای لاتین را با وضوح تمام نشان داد. «خطر جنگ در جهان در حال رشد است، تضادهای کهنه تشدید می شوند و تضادهای جدید وسعت می یابند. ما با آنها مواجهیم- گاهی هم غیرمنتظره- و، متاسفانه، شاهدیم که حقوق و موازین بین المللی نادیده گرفته می شود، بدیهی ترین هنجارها رعایت نمی گردد، اصل ״هر عملی مجاز است“ غلبه می یابد».

ایالات متحده آمریکا سخت به الگوی نظم جهانی تک قطبی، که هرگز تشکیل نگردیده، چسبیده است. مخالفت آمریکا با حفظ نظم پیشین، موجب تکانهای جهانی غیرقابل جبران گردیده است. زیرساختهای پایگاههای نظامی آمریکا و ناتو بمنظور اقدامات تهاجمی و بر اساس برنامه حملات هسته ای به اهداف در خاک روسیه و چین ساخته شده و دائما نوسازی می شوند. کارشناسان پنتاگون آسیبهای قابل قبول حمله متقابل به خاک آمریکا را خونسردانه برآورد می کنند… قربانیان، بلحاظ نظری قابل قبول بحساب می آیند، طرفه اینکه محاسبات پنتاگون کشتار میلیونها شهروند آمریکا را وقیحانه در نظر می گیرد. در پرتو این محاسبات سفاکانه مسئله بقاء بشر چنان حاد شده است، که تخیلات متغیر فیلم- فاجعه های هالیوودی حرفهای مفت کودکانه بنظر می رسند.

دقیقا همین مسئله را رئیس جمهور روسیه در سخنرانی خود مورد تأکید قرار داد: «ملتها و کشورها عزم و اراده خود را برای تعیین سرنوشت خویش، برای حراست از هویت فرهنگی و مدنی خویش هر چه بلندتر اعلام می کنند، که این هم با تلاشهای برخی کشورها برای حفظ سلطه خود در عرصه های نظامی، سیاسی، مالی، اقتصادی و ایدئولوژیک در تضاد قرار می گیرد… زمان قبول این واقعیت که ما از همدیگر متفاوتیم، فرارسیده است، هر کشوری حق دارد زندگی خود را بمیل خود، نه با دیکته تحمیلی دیگران بسازد». برخی کشورهای آمریکای لاتین مجبورند از دیکته واشنگتن پیروی کنند. کلمبیا، هندوراس، گواتمالا، پاراگوئه و برخی دیگر در «پادگان» وابسته به آمریکا گرفتار شده اند. پنتاگون برای تهدید برخی رژیمها و بمنظور تحریک مناقشات نظامی از پایگاههای نظامی آمریکا در قلمرو این کشورها استفاده می کند.

رئیس جمهور پوتین ضمن اعلام آمادگی روسیه برای توسعه مناسبات با همه شرکای تجاری، تجربه غنی روابط سیاسی و انساندوستانه روسیه با کشورهای آمریکای لاتین را، با پتانسیل عظیم بازارهای در حال رشد آنها را مورد تأکید قرار داد. بدین ترتیب، ولادیمیر پوتین و رائول کاسترو در هاوانا در خصوص مسائل مربوط به روابط تجاری- اقتصادی و سرمایه گذاری، طرحهای مرتبط با انرژی، حمل و نقل هوائی و زمینی، بهزیستی، استفاده صلح آمیز از فضای کیهانی بحث و گفتگو خواهند کرد. دیدار پوتین با فیدل کاسترو، رهبر تاریخی انقلاب کوبا نیز در برنامه سفر جای گرفته، که ارزیابی اهمیت نمادین آن بسیار دشوار است… در آستانه سفر پوتین به جزیره آزادی، مجلس شورای ملی روسیه بخشش بیش از ۳۰ میلیارد بدهی کوبا به روسیه را تصویب کرد. بخش قابل ملاحظه ای از آن را وامهای کوبا برای خرید تولیدات نظامی اتحاد شوروی تشکیل می داد. بخشش بدهی و آزادکردن اقتصاد کوبا چشم انداز مساعدی را برای همکاری متقابلا سودمند باز می کند. شرکتهای «روس نفت» و «خارج نفت» قرارداد اکتشاف معادن دریایی نفت در سواحل کوبا در نزدیکی سواحل آمریکا را با هاوانا امضاء کرده اند. در این قرارداد، ایجاد پایگاه در بندر ماریئل برای انجام عملیات حفاری و لوله گذاری شبکه خطوط انتقال نفت لحاظ شده است.

پوتین در باره طرحهای مهم دیگری نیز در آرژانتین و برزیل مذاکره و گفتگو قرار خواهد کرد. بدین ترتیب، جایگزین تلاشهای واشنگتن برای ایجاد «پادگان جهانی» وجود دارد.

*

حاشیه:

همراه با مقاله حاضر، مطالعه متن سخنرانی تاریخی اوا مورالیس در اجلاس «گروه ۷۷» (در نشانی زیر) ضروری بنظر می رسد. مترجم.

http://www.dolatebahar.com/view/13013/به-پا-خاستن-جهانی-جدید-از-جنوب-در-خدمت-بشریت