کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

آزموده را آزمودن خطاست!

نامۀ سرگشاده عنوانی:

جلالتمآب محمد اشرف غنی

داکتر عبدالله عبدالله

دگرجنرال ارکانحرب نورالحق علومی

داکتر قندهار شینواری، سابق رئیس صحیۀ شفاخانه دوصد بستر پولیس ملی

 

قابل توجه خاص جلالتمآب داکتر محمد اشرف غنی رئیس جمهور دولت اسلامی افغانستان، محترم داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه و محترم دگرجنرال ارکانحرب علومی وزیر صاحب امور داخله دولت اسلامی افغانستان و کمیته محترم عدل و دفاع!

در این سیزده سالی که جامعه جهانی در راس ایالات متحدۀ آمریکا در کشور ما حضور دارند و کمک های زیادی به کشور ما سرازیر شده است ولی متاسفانه همین حالا پُلیس ملی ما در یک ولایت هم به خاطر معالجه و تداوی مریضان و زخمی های پُلیس خود شفاخانه و مراکز صحی ندارد، هنوز هم هستند یک تعداد اشخاص، افراد و عناصر معلوم الحال وطنفروش، دزد، فاسد و جنایتکار که تاریخ اعمال و کردار سیاه شان به همگان معلوم است، و قبلاً هم در خورد و بُرد، رشوه و اختلاس دست بلند بالایی داشته اند که درباره غرق بودن و آلوده بودن شان در فساد و حیف و میل پول های کمکی در نشرات چاپی، شنیداری، تصویری و سایت های انترنیتی داخلی و خارجی مطالب فراون مستند به نشر رسیده که تا هنوز هم در آرشیف مطبوعات و نشرات داخلی و خارجی موجود میباشد. برعلاوۀ آن، هرگاه لازم باشد، از مدیریت امنیت قرارگاه وزارت محترم امور داخله و ریاست محترم استخبارات پلیس، که ما مطمئن و متیقین هستیم در آنجا یک تعداد اشخاص وطندوست، پاک و خدمتگذار کار می کنند، اسنادی را که درباره حیف و میل و اختلاس اشخاص مفسد و منفعتجو در آنجا موجود میباشد به دست آورید.

جالب و قابل توجه این است که تعدادی هم از حلقه ی همین اشخاص و افراد معلوم الحال فاسد مانند داکتر قندهار شینواری خود را پرفیسور و پوهاند جا میزنند، شما هرکدام محترم جلالتمآب محمد اشرف غنی، محترم داکتر عبدالله عبدالله و محترم دگرجنرال ارکانحرب علومی خود اشخاص تحصیلکرده، دانشمند و ارکانحرب میباشید و نسبت به هرکسی دیگر بهتر میدانید که رتبه های علمی از قبیل پروفیسور و پوهاند به رایگان داده نمی شود و درجه های بلند علمی میباشند که در نتیجه ی تحقیقات، ریسرچ و نوشتن آثار علمی و تحقیقاتی و پژوهشی و چاپ و نشر چندین جلد اثر و کتاب و در آخرین تحلیل از طرف یک موسسه ی با صلاحیت علمی و فیصله ی کمیسیون عالی وزارت محترم صحت عامه و یا هم اکادمی علوم طبی بعد از تایید داده میشود. شما دانشمندان و بزرگواران لُطف نموده از شخص داکتر قندهار شینواری، که در حقیقت یک داکتر عادی دندان است که در شهر دوشنبه تحصیل کرده و خودش را به عنوان یک داکتر معالجوی جا میزند، سوال نمایید که همین درجه ی علمی پروفیسوری را که به دست آورده است حداقل یک کتابی را که کم از کم پنجاه و یا هم صد صفحه ی آنرا نوشته باشد، یک تحقیق و پژوهش را انجام داده باشد و یا هم توسط آن از رتبه و درجه ی علمی پروفیسوری خودش دفاع کرده باشد نشان دهد که این جناب به کدام حساب خودش را پروفیسور یاد می کند. ملا محمد عمر رهبر “طالبان” هم برای ملا محمد اسحق نظامی رئیس رادیو تلویزیون رتبه ی “پوهاندی” داده بود که به دلیل سن و سال در همچو موارد داده شده که خیلی هم شرم آور میباشد.

شما بزرگان از “پروفیسور” صاحب قندهار شینواری سوال نمایید که ما شما را به عنوان پروفیسور قبول داریم و فرض می کنیم که شما پروفیسور هستید، شما از تمام درجه ها و رتبه های علمی تان (۸- ۹ رتبه) حداقل یک اثر و یک کتاب تانرا که چهل صفحه داشته باشد و خودتان آنرا نوشته باشید برای ما نشان دهید که شما توسط آن از رتبه و درجه ی علمی تان دفاع کرده باشید و درباره یک مضمون، درباره یک مرض، درباره یک عضو بدن و درباره یک عضله باشد که ما بگوییم واقعاً شما پروفیسور هستید.

داکتر قندهار شینواری زمانیکه اجرای وظیفه می کرد پول های زیاد و هنگفتی را که از کمک های جامعه جهانی دریافت می کرد حیف و میل کرد و فساد به اوج خودش رسیده بود. به طور مثال، دیپو های دوا و داروی وزارت امور داخله در هودخیل در خانه های کرایی ماهانه در مقابل کم و بیش  بیست و پنجهزار ۲۵۰۰۰ دالر آمریکایی از پول دولت نگهداری می شد که در حقیقت این پولها صرف به روی کاغذ نشان داده میشد و یک مقداری بسیار کم و ناچیزِ آن به عنوان کرایه پرداخت و متباقی آن حیف و میل می شد. درباره  کارکرد های گذشته و حیف و میل و اختلاس داکتر قندهار شینواری و همدستان او و خریداری لوازم، سامان آلات، تجهیزات طبی و ماشین های تشخیصه که از کامپنی های معتبر و مشهور جهان لیست داده شده ولی در اصل به عوض آنها اجناس کم اصل و کهنه با پول بسیار نازل از پاکستان خریداری گردیده شما میتوانید از ارگان های ریاست محترم امنیت ملی، استخبارات ملی، که مردم های وطندوست، صادق و پاک نیز در آنجا کار می کنند، معلومات و اسناد را مطالبه نمایید.

باید از داکتر قندهار شینواری پرسیده شود که در هنگامی که وظیفه اجرا می کرد کدام کارهای سودمند را انجام داده و چه دست آوردهای داشته است؟ یک تعداد اشخاص و افراد مفسد با استفاده از مصروفیت های کاری و مشغولیت های محترم علومی صاحب وزیر امور داخله و محترم سترجنرال محمد ایوب سالنگی، که همیشه به خاطر حفظ و تامین امنیت و نظم در کشور و دفاع از نوامیس ملی کشور در خط مقدم جبهه در کنار منسوبین پُلیس ملی در سفر و بازدید از ولایات میباشند، تلاش می ورزند تا به وسیله ی داکتر صاحب محمد اشرف غنی، داکتر صاحب عبدالله عبدالله و محترم علومی یک تعداد انسان های فاسد و مفسد شناخته شده را که در گذشته در اختلاس و حیف و میل پول های کمکی جامعه ی جهانی دست داشته که خون انسانها را نوشیده و پول های زیادی را سرقت نموده و حیف و میل کرده اند دوباره مقرر کنند. در این راستا دست های زیادی کار می کنند که به طور مثال میتوان از قمرالدین شینواری، احمد ضیای یفتلی رئیس سابق صحیه اردو، که او نیز یک انسان مفسد است و از داکتر قندهار شینواری حمایت می کند، یادآوری نمود.

ما از محترم داکتر صاحب محمد اشرف غنی، محترم داکتر صاحب عبدالله عبدالله و محترم علومی صاحب صمیمانه خواهش می کنیم که “پروفیسور صاحب” قندهار شینواری در همین ۸- ۹ رتبه ی علمی “پوهاندی” و “پروفیسوری”، که بسیار یک رتبه ی علمی کلان است، که حداقل برای گرفتن هریکی از این درجه های علمی باید یک کتاب و یک اثر تحقیقاتی، پژوهشی و علمی نوشته شود، یکی آنرا برای شما ریفرنس و نشان بدهد. باید اسناد و مدارک پروفیسوری داکتر قندهار شینواری دیده و ملاحظه شود که به اساس کدام دفاع مونوگراف قوی، ریسرچ و ارزیابی کدام کمیسیون صحی و تائیدی وزارت محترم صحت عامه و یا اکادمی علوم طبی قوای مسلح این رتبه ی علمی برایش داده شده است. برای دریافت هر رتبه و درجه ی علمی باید حداقل یک یا دو جلد کتاب نوشته شده باشد و چاپ آن و مؤلف آن در وزارت صحت عامه ثبت و یک یک جلد آن در کتابخانه موجود باشد. باید از ایشان پرسیده شود که این پروفیسوری را در کدام رشته گرفته است. رتبه ی “پروفیسوری” داکتر قندهار شینواری درست مانند رتبه ی “پوهاندی” ملا محمد اسحق نظامی رئیس عمومی رادیو تلویزیون ملی، که ملا محمد عمر برایش داده بود، یک رتبه ی اعزازی است. که البته اعطای این رتبه ی اعزازی جفاست به اهل پُلیس ملی و منسوبین اردوی ملی. باید از گذشته ای این شخص معلومات گرفته شود. در صورت ضرورت، میشود که از مدیریت امنیت قرارگاه و استخبارات وزارت محترم امور داخله در مورد این شخص اسناد مطالبه شود و یک تعدادی هم که در دسترس ماست در سایت های انترنیتی موجود میباشد. اینگونه انسان های پلید و فاسد باز هم می خواهند که خون انسان های شریف را چوش کنند.

گاه گاهی شنیده میشود که در راس اداره ها باید اشخاص مسلکی تعیین و جابجا شوند. این درست است، ولی بودند و هستند اشخاص مسلکی که دست هایشان در فساد آلوده است و بودند و هستند افراد و اشخاصی غیر مسلکی که صادقانه و دلسوزانه کار می کنند و زحمت می کشند. به طور مثال، مجتبی پتنگ هم یک شخص مسلکی بود ولی برای وزارت امور داخله لکه ی ننگ بود. او چه کرد و چه بود؟ برعکس، محترم بسم الله خان بسیار شخصیت خوب و یک آدم وطندوست است، جلالی صاحب شخصیت نیک است، همچنان داوود زی صاحب و اتمر صاحب که انسان های صادق و دلسوز میباشند و همه ی این شخصیت های نیکنام غیرمسلکی و با مجتبی پتنگ که یک شخص مسلکی پُلیس میباشد هیچ قابل مقایسه نمی باشند، ولی در وظایف و کارهای خود موفق بودند و خدمت کردند. برعکس، مجتبی پتنگ که یک شخص مسلکی و پُلیس بود متاسفانه مایه شرم و ننگ برای پُلیس ملی و یک شخص فاسد و دزد بود. حالا این قندهار شینواری کاش یک شخص مسلکی هم میبود، ولی خودش همه را فریب داده که پروفیسور میباشد حال آنکه هیچ معلوم نیست که پروفیسوری خودش را از کدام نهاد و موسسه با صلاحیت علمی و در کجا به دست آورده است؟. از لحاظ سن و سال هم بسیار یک آدم مسن و کلانسال می باشد و از لحاظ جسمانی هم ضعییف و ناتوان که انرژی این را هم ندارد که از زخمی های منسوبین پُلیس در ولایت ها بازدید و خبرگیری نماید. محترم بسم الله خان در بعضی سفرها رئیس ها را به شکل نمایشی با خودش به زور میبرد که قندهار شینواری نیز همرایش میبود. در غیر آن قبل از محترم بسم الله خان شما می توانید که تثبیت کنید که داکتر قندهار شینواری به کدام ولایت و به کجا سفر های کاری داشته است؟ و از کدام پُلیس ها و از کدام مریضان و از کدام زخمی های پُلیس ملی در کجا و در کدام ولایت عیادت و بازدید کرده است؟ از کدام قطعات و جزوتام های پُلیس ملی خبرگیرا بوده است؟ این همه مسایل باید در مورد سابقه کاری و گذشته اش پرسان و معلومات شود.

هستند اشخاص و افراد مفسد فراوان دیگری نیز در شفاخانه چهارصد بستر سردار محمد داوود خان مانند ضیا یفتلی سابق رئیس صحیه، بصیر علاج، جنرال محمد زمان غیرت مل و سید حفیظ ظهور که درباره ی ایشان نیز در مطبوعات و سایت های انترنیتی مطالبی زیادی به نشر رسیده است که داکتر قندهار شینواری همدست و شریک آنها بود. در آینده نیز اینگونه اشخاص دزد، فاسد و وطنفروش که به خون ملت تجارت می کنند از طریق مطبوعات و نشرات انترنیتی برای مردم ما افشا و معرفی می کنیم و این پروسه ی ما ادامه دارد.

در شرایطی که وطن ما در وضعیت و حالت بسیار بد و جنگ اعلام ناشده قرار دارد، داکتر قندهار شینواری اگر واقعاً یک شخص خدمتگذار، صادق و دلسوز میبود، حالا به جایی اینکه در یکی از موسسات علمی و تحقیقاتی و امنیتی در خدمت کشور و مردم ستمدیده ی ما مصروف کار میبود مدت دوسال میشود که بی تفاوت در خانه خودش آرام نشسته و معاش مفت دولت را دریافت می کند و منتظر کرسی ریاست و بالاتر از آن میباشد. از محترم علومی صاحب وزیر امور داخله، که یک شخص بسیار فهمیده، با دانش، با تجربه، کارفهم، تحصیلکرده، صادق، وطندوست، پاک و خدمتگذار میباشد، محترم ستر پاسوال محمد ایوب سالنگی، محترم یارمن معین پیشین، محترم کرام الدین یاور و محترم مرتضی رحیمی معین امور تامینات که در وزارت امور داخله معرفت کامل ندارد خواهش می کنیم که هرگز بالای چنین اشخاص و افرادی که دست های شان ناپاک و در فساد آلوده میباشد و کارکرد ها و اعمال سیاه و ننگین شان نتنها در نزد منسوبین پُلیس و وزارت محترم امور داخله دولت اسلامی افغانستان، بلکه نزد تمام مردم ما از طریق نشرات و مطبوعات داخلی و خارجی مانند آفتاب روشن است، اعتماد ننموده و یکبار دیگر در راس اداره های وزارت محترم امور داخله دولت اسلامی افغانستان مقرر ننمایند چونکه به قول معروف آزموده را آزمودن خطاست که البته نصب و تقرر دوباره ی آنها در آینده بازهم سبب بدنامی بیشتر منسوبان وزارت محترم داخله میشود که بدون شک شما این را آرزو ندارید.

قابل یادآوریست که داکتر الف، داکتر شاه ولی نورستانی و داکتر وفیع الله روکی از همدستان داکتر قندهار شینواری میباشند که پول های کمکی جامعه جهانی به خصوص برای شفاخانه دوصد بستر پُلیس را حیف و میل و دزدی کردند که هرکدام آنها از بابت آن در خارج و داخل کشور (ترکیه- افغانستان) جایداد ها را خریداری نموده اند. که البته درین رابطه بازهم شما میتوانید از ادارات محترم کشفی، امنیتی و استخباراتی دولت اسلامی افغانستان که در آن اشخاص وطندوست، پاک، صادق کار می کنند طالب معلومات شوید، طوری هم نیست که در این وطن همه مُرده باشند، هستند انسان های پاک و وطندوستی در تمام نهاد ها و ارگان های دولتی و امنیتی کشور که در این زمینه با شما از دل و جان همکاری می کنند.

داکتر قندهار شینواری تقریباً ۳۰- ۳۲ نفر از اعضای فامیل و خانواده و خویش و قوم خودش را از قبیل برادر و برادرزاده، پسران کاکا و خاله در همان وقت در شفاخانه پُلیس و یا هم در مربوطات شفاخانه ساحوی کابل مقرر کرده که هرگاه وزارت محترم امور داخله خواسته باشد میتواند صحت این موضوع را با موظف نمودن یک هیئت نیز بررسی و معلوم نماید.

از جناب محترم محمد اشرف غنی رئیس جمهور دولت اسلامی و محترم داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجراییه دولت اسلامی افغانستان که هردوی ایشان دانشمند، صادق، پاک و خدمتگذار به ملت مظلوم افغانستان میباشند صمیمانه خواهش و تقاضا می کنیم که به همچو اشخاص و افراد فریبکار، فاسد و دزد که گذشته ی ناپاک دارند و اعمال و کردار گذشته ی آنها باعث بدنامی و شرم پُلیس ملی میباشد، امکان و فُرصت کار کردن در نهاد های امنیتی و پُلیس ملی را هرگز ندهند که بیشتر ازین سبب بدنامی در دستگاه های امنیتی و پُلیس ملی کشور نشوند.

همچمنان از محترم علومی صاحب وزیر امور داخله دولت اسلامی افغانستان، که یک شخص دانشمند و وطندوست میباشد و یک عمر تاریخچه و سوابق پاک کاری دارد و در عین حال یک عمر پُرافتخار کار کرده است که همه ی ما به شخصیت نیکو، تقوا، پاکی و صداقت ایشان افتخار می کنیم و از ایشان صمیمانه خواهش می کنیم که هیچگاه به اشخاص و افراد فاسد، دزد و منفعتجو مانند قندهار شینواری و همدستانش اعتبار و اعتماد ننمایند تا در آینده هیچگونه بدنامی در وزارت امور داخله و پُلیس ملی کشور متوجه شخصیت پاک ایشان نشود چونکه اینها ویروس های عجیب و خطرناکی هستند که خداوند همه ملت افغانستان را از شر این ویروس نجات دهد. وضعیت کنونی دیگربرای انسانهای وطن دوست غیرقابل تحمل و برداشت است. گروههای مافیایی در هر گوشه یی از کشور که هستند با هم متفق شده اند و هیچ گوشه ای از کشور از دست آنها درامان نیست. شما می دانید که در این کشور ده ها اختلاس دیگر نیز صورت گرفته است؟ گویی این اشخاص اصلاً شرم و حیا ندارند؛ از یک طرف مطبوعات آنها را می کوبد از طرف دیگر جهان ولی این اشخاص بی حیا هنوز هم به کار خود ادامه می دهند و به شکلی از اشکل بازهم بیشرمانه و رذیلانه سعی و تلاش می ورزند که به کمک و حمایت دست های داخلی و بیرونی و حتی از درون پارلمان به کمک یک تعداد از وکلای خودفروخته دوباره در وظایف قبلی شان تقرر حاصل نمایند.

با تقدیم احترام؛

از طرف دکتوران وطندوست:

ش. ثابت.، ح. (منگل)، ب. کمال پوری و ا. ا. به نمایندگی از اتحادیه دکتوران شهر کابل

فساد، اختلاس، حیف و میل، دزدی و چپاول پولها در تأسیسات ملکی- نظامی افغانستان از موضوعات داغیست که اخیرا در مطبوعات غربی انعکاس یافته است. “وال ستریت ژورنال” طی گزارشی نتایج تحقیقات یک تیم اردوی امریکا را فاش میسازد که در اثر غارت ادویه و پولهای کمک شده به شفاخانه نظامی چهارصد بستر در کابل، تعداد زیادی از عساکر زخمی شده جان هایشان را از دست میدهند چون به آنان توجه لازم صورت نمی ‌گیرد.

امریکا و سایر کشورها میلیاردها دالر را برای تجهیز اردو و پولیس ملی در اختیار دولت افغانستان قرار داده اند، اما قسمت عمده و زیاد این پولها بوسیله خاینان، دزدان و رهزنانی که در پُست ها و مقام های مهم مربوط این وزارتخانه ها لمیده اند به غارت رفته است


شوربختانه، ویروس اختلاس، دزدی، حیف و میل و فساد در شفاخانۀ سردارداوود خان به شفاخانۀ دوصد بستر پولیس ملی نیز سرایت کرده بود که اسناد معتبر و اثبات کنندۀ ذیل بیانگر آنست که ملیون ها دالر از بابت خریداری سامان آلات، لوازم و تجهیزات طبی به ریاست صحیۀ دوصد بستر پولیس توسط داکتر قندهار شینواری سابق رئیس صحیۀ شفاخانه دوصد بستر پولیس ملی اختلاس شده است.

اختلاس، ﻓﺴﺎد و ﻏﻔﻠﺖ در ﺷﻔﺎﺧﺎﻧﻪ دوصد بستر پولیس در ﺣﺎﻟﯽ بود ﮐﻪ پولیس ملی ﺑﺎ ﺟﺎن ﺑﺎزی و ﻓﺪاﮐﺎری در ﺳﻨﮕﺮھﺎی دﻓﺎع از ﻧﻮاﻣﯿﺲ و ﻋﺰت اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎن، ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ھﺮﮔﻮﻧﻪ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ اﻧﺪ. روزانه دهها پولیس مجروح و آسیب دیده بخاطر زخم و عفونت های ساده و عادی در شفاخانه جان خود را از دست میدادند. در بسیاری از اداره های پولیس به ماه ها پرسونل معاش خود را دریافت نکرده بودند. در چنین یک حالت ما چگونه میتوانیم به ملی سازی پولیس و هم دستاورد و روحیه رزمی و کاری پولیس، که حافظ قانون میباشد، امیدوار باشیم و ملتی که سال ها است امید های خوب شان در پیش چشمان شان به یأس مبدل شده است.

مجتبی پتنگ سابق وزیر داخله افغانستان و داکتر قندهار شینواری سابق رئیس صحیۀ شفاخانه دوصد بستر پولیس

ما از مراجع قضایی و حقوقی کشور و شخص وزیر محترم داخله تقاضا میکنیم موضوع اختلاس و حیف و میل دهها ملیون دالر از بابت خریداری سامان آلات، لوازم و تجهیزات طبی برای ریاست صحیه دوصد بستر پولیس ملی توسط داکتر قندهار شینواری سابق رئیس صحیه این شفاخانه را روشن و ایشان را از بابت این اختلاس طبق قانون مجازات کنند تا دیگر از این گونه حوادث تکرار نگردد.

اسنادی که در ذیل به مشاهده میرسد دربارۀ حیف و میل و اختلاس ملیون ها دالر توسط داکتر قندهار شینواری سابق رئیس شفاخانه دوصد بستر پولیس ملی از بابت خریداری ۲۸ قلم ماشین آلات و تجهیزات طبی برای ریاست صحیه دوصد بستر پولیس میباشد که در آن به وضوح دیده میشود که نرخ و قیمت خریداری هر قلم ماشین و سامان آلات طبی مندرج در جدول خریداری چندین بار بیشتر از نرخ، ارزش و قیمت اصلی و حقیقی ماشین در مارکیت و بازار جهانی میباشد. پی بردن به ارزش، قیمت و نرخ حقیقی و اصلی سامان آلات، تجهیزات و لوازم خریداری شده طبی به دلیل اختصاصی بودن ماشین ها و سامان آلات طبی برای هموطنان عادی ما شاید یک مقدار دشوار باشد، ولی خوشبختانه برای دکتوران و کارمندان محترم وزارت صحت عامه کشورما و به خصوص دکتوران و پرسونل طبی شفاخانه های چهارصد بستر اردو و دوصد بستر پولیس ملی بسیار سهل و آسان بوده و به چندین بار گران بودن قیمت خریداری شده ی هر قلم ماشین طبی نسبت به قیمت اصلی و حقیقی آن در مارکیت جهانی مهر تایید میگذارند. به خصوص در حال حاضر در افغانستان که از برکت پیشرفت علم و تکنالوژی عصری- کامپیوتر و انترنیت – دسترسی به هرگونه اطلاعات در ظرف چند لحظه سهل و آسان بوده و هموطنان ما میتوانند صحت و ثقم مسئله را از طریق انترنیت با مراجعه به شرکت های تجارتی معتبر و شناخته شده بین المللی که هرگونه خدمات تجارتی را، به خصوص در بخش سامان آلات و لوازم طبی، به مشتریان، شرکت ها و نهاد های رسمی و خصوصی اراییه میدارند، ثابت بسازند.

 

در جدول و سند خریداری بالا، که صرف یک نمونۀ کوچکی از حیف و میل و اختلاس چندین ملیون دالری داکتر قندهار شینواری سابق رئیس صحیه شفاخانه دوصد بستر پولیس ملی است، قیمت خرید یک پایه ماشین برانکو اسکوپی اولمپس چاپان 2042500 افغانی (40850 دالر) میباشد، حالانکه در مارکیت و بازار جهانی قیمت اصلی و حقیقی ماشین مذکور مبلغ 9715 دالر امریکائی میباشد!!! تفاوت در خرید یک پایۀ آن مبلغ 31135 دالر امریکائی میباشد!!! کجاست این پول؟؟؟ به همین ترتیب قیمت تعدادی زیادی از ماشین های خریداری شده در سند فوق تقریباً ده برابر بیشتر از نرخ و قیمت اصلی آن ماشین میباشد!!!

قیمت اصلی در مارکیت :

ماشین برانکو اسکوپی اولمپس جاپان

bronchoscope olympus – $ 9715

قیمت خریداری در جدول: $ 41700

قیمت اصلی در مارکیت :

ماشین ایکو کاردیوگرام فوکودا جاپان

ecg-picture: $2495

قیمت خریداری در جدول: $ 60000

قیمت اصلی در مارکیت :

ماشین کولون اسکوپی اولمپس جاپان

colonoscopy olympus_ $19500

قیمت خریداری در جدول: $ 40000

قیمت اصلی در مارکیت :

ماشین اندسکوپی کمپنی اولمپس جاپان

Olympus Endoscope machine- $42500

قیمت خریداری در جدول: $131836

قیمت اصلی در مارکیت جهانی :

ماشین التراسوند کمپنی توشیبا کشور جاپان

Toshiba Ultrasound Machine- $35000

قیمت خریداری در جدول: $58163

ماشین الکترو انسفالوگرام

elektro-encefalogram

قیمت خریداری در جدول: $24720

برای بدست آوردن معلومات بیشتر دربارۀ اختلاس و فساد لُطفاً از لینک ها و پیوند های ذیل دیدن نمایید:

Karzai beschuldigt de VS voor Afghanistan corruptie

http://rt.com/usa/news/karzai-us-afghan-president-546/

Ghost Wars: Hoe Reagan Gewapende de mujahedeen in Afghanistan

http://www.democracynow.org/2004/6/10/ghost_wars_how_reagan_armed_the

افغانستان یکی از ’فاسدترین کشورهای جهان’ معرفی شد

http://www.bbc.co.uk/persian/afghanistan/2012/12/121204_mar_transparency_international.shtml