ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

«
»

آزمایشگاه‌های بیولوژیک آمریکایی در اوکراین جزئیاتی که در طول عملیات نظامی فاش شد

به گفتۀ پکن، تا آغاز سال ٢٠٢٢، ٣٣۶ آزمایشگاه بیولوژیکی پنتاگون در ٣٠ کشور جهان فعالیت می‌کرد.

تقریباً از دو سال پیش تمام دنیا فقط درباره «همه‌گیری» ویروس کووید-١٩ صحبت می‌کند که به گفتۀ بسیاری از کارشناسان، از حصارهای یک آزمایشگاه بیولوژیکی در شهر ووهان چین فرار کرد و در سراسر جهان شایع شد. اما به این صورت قطع شد: از دهۀ آخر ماه فوریۀ ٢٠٢٢، رسانه‌های جهانی، انگار بنا به دستور، بحث دربارۀ موضوع کووید را متوقف کردند و ناگهان به موضوع «تهاجم» روسیه به اوکراین روی آوردند. در چارچوب این موضوع، مسئلۀ آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در خاک اوکراین مورد توجه فزاینده‌ای قرار گرفت.

حتی قبل از شروع عملیات نظامی ویژه، مشخص بود که حداقل ١۵ آزمایشگاه بیولوژیکی آمریکایی در خاک اوکراین فعالیت می‌کند. در یک مدت طولانی، هم کی‌یف و هم واشنگتن کنترل این آزمایشگاه‌های بیولوژیکی توسط آمریکایی‌ها را انکار می‌کردند، اما سال گذشته اوکراین و ایالات متحده به این موضوع اعتراف نمودند.

معلوم شد که آزمایشگاه‌های بیولوژیکی توسط پنتاگون کنترل می‌شود. در این مورد، در مقالۀ اخیر من زیر عنوان «ایده تصاحب قدرت جهانی توسط نخبگان آنگلوساکسون همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد» منتشره در وب سایت بنیاد فرهنگ استراتژیک به تاریخ ٢۵ فوریه، می‌توانید بیشتر بخوانید. در آن مقاله، از جمله اشاره کردم، که آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکایی مشغول توسعۀ سلاح‌های بیولوژیکی بودند و نوک این سلاح‌ها عمدتاً علیه روسیه بود.

در جریان عملیات نظامی، یکسری جزئیات افشا شد. به گفتۀ وزارت دفاع فدراسیون روسیه، واقعیت پاکسازی اضطراری رژیم کی‌یف از آثار برنامۀ بیولوژیکی نظامی که در اوکراین توسط وزارت دفاع ایالات متحده تأمین و اجرا می‌شود، فاش شد. وزارت بهداشت اوکراین در ٢۴ فوریه، به همۀ آزمایشگاه‌های بیولوژیکی دستور داد تا پاتوژن‌های خطرناک (ویروس‌ها و میکروب‌ها)ی طاعون، سیاه زخم، وبا، تولارمی و سایر بیماری‌های کشنده را بطور کامل نابود کنند. دستور بطور کامل اجرا شده است یا خیر، هنوز معلوم نیست. فقط اطلاعات جزئی وجود دارد. بنا به گزارش وزارت دفاع فدراسیون روسیه، در لووف، ٢٣٢ کانتینر حاوی عامل لپتوسپیروز- ٣٠ حاوی تولارمی، ١٠ حاوی تب مالت، پنج حاوی طاعون را از بین بردند. در مجموع بیش از ٣٢٠ کانتینر وجود داشت.

بعداً دستور از بین بردن تمام اسناد موجود در آزمایشگاه‌ها داده شد. بگمانم تا ٨ مارس، همۀ آن‌ها تحت کنترل نیروهای مسلح روسیه نبودند و چیزهای دیگری برای از بین بردن وجود داشت. واقعیت این است که در آن روز ویکتوریا نولند، معاون وزیر خارجۀ آمریکا در مجلس سنای آمریکا شهادت داد و مجبور به اعتراف شد: «اوکراین دارای مؤسسات تحقیقات بیولوژیکی می‌باشد. ما نگران این هستیم که نیروهای مسلح روسیه ممکن است کنترل آن‌ها را به دست بگیرند. به این سبب، ما در حال کار با اوکراینی‌ها هستیم تا اجازه ندهیم هیچیک از اسناد تحقیقاتی به دست نیروهای روسیه بیافتتد».

وزارت خارجه به این نحو اذعان کرد، که واشنگتن چیزی برای پنهان کردن و چیزی برای از بین بردن دارد.

همچنین مشخص شد که تعداد آزمایشگاه‌های بیولوژیکی حداقل دو برابر بیشتر از آن است که در منابع علنی گفته می‌شود (بیش از ٣٠). در گزارش وزارت دفاع روسیه گفته می‌شود: «وزارت دفاع روسیه بارها توجه خود را روی برنامه‌های بیولوژیکی نظامی که توسط پنتاگون در حریم پساشوروی اجرا می‌شود، معطوف داشته است. بویژه اینکه، شبکه‌ای شامل بیش از ٣٠ آزمایشگاه بیولوژیکی در خاک اوکراین تشکیل شده که می توان آن‌ها را به علمی- تحقیقاتی و بهداشتی- اپیدمیولوژیک تقسیم کرد».

هنوز مشخص نیست که چه تعداد از این مؤسسات توسط ارتش روسیه تصرف شده و تحت کنترل فدراسیون روسیه قرار گرفته‌ است. با این وجود، کار بررسی فعالیت‌های آزمایشگاه‌ها هم اکنون در حال انجام است.

بنا به گفتۀ وزارت دفاع روسیه، ایالات متحدۀ آمریکا بیش از ٢٠٠ میلیون دلار برای راه‌اندازی آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در اوکراین به عنوان بخشی از برنامۀ بیولوژیکی نظامی خود هزینه کرده است. در برخی از این آزمایشگاه‌ها، زیست‌شناسان نظامی آلمانی به عنوان شرکای آمریکایی‌ها کار می‌کردند. ادارۀ مرکزی بهداشت و اپیدمیولوژی وزارت دفاع اوکراین به عنوان یک شریک کوچک در برنامۀ آمریکایی عمل می‌کرد و از سربازان ارتش اوکراین به عنوان خرگوش‌های آزمایشگاهی استفاده می‌شد. وزارت بهداشت اوکراین فقط به طور ظاهری بر آزمایشگاه‌ها نظارت می‌کرد و به اسرار تحقیقات بیولوژیکی دسترسی نداشت و به عنوان یک پوشش برای آمریکایی‌ها عمل می‌کرد. جزئیات قابل توجهی که توسط وزارت دفاع فدراسیون روسیه گزارش شده، چنین است: لیست حقوق و دستمزد کارکنان آزمایشگاه‌های بیولوژیکی شهروندان اوکراینی به دست ارتش روسیه افتاد. نشان می‌دهد که حقوق و دستمزدها مستقیماً توسط وزارت دفاع آمریکا پرداخت می‌شد.

در چارچوب برنامۀ آمریکا چندین پروژه در سه حوزۀ اصلی اجرایی شد: ١- نظارت بر وضعیت بیولوژیکی در مناطق مشخص برای استقرار نیروهای نظامی کشورهای عضو پیمان ناتو؛ ٢- جمع‌آوری و انتقال سویه‌های پاتوژن‌های خطرناک و حامل‌های آن‌ها به ایالات متحدۀ آمریکا؛ ٣- کار علمی- تحقیقاتی برای مطالعۀ عوامل بالقوه سلاح‌های بیولوژیک مخصوص یک منطقه معین، که دارای کانون‌های طبیعی و قابلیت انتقال به انسان داشته باشند.

در حال حاضر برخی جزئیات در ارتباط با حوزۀ دوم در دسترس است. در این رابطه، وزارت دفاع فدراسیون روسیه گزارش داد که پنتاگون به تولید حشرات ناقل عفونت در اوکراین علاقه‌مند است و بیش از ١۴٠ کانتینر حاوی برون‌انگل‌های خفاش‌ها- کک‌ها و کنه‌ها- از آزمایشگاه بیولوژیکی در خارکف به خارج از کشور منتقل شد.

در چارچوب حوزۀ سوم، کار برای ایجاد به اصطلاح تولید سلاح‌های ضد قومی، یعنی سویه‌های پاتوژن انتخابی تأثیرگذار فقط بر افرادی با ویژگی‌های ژنتیکی نژادها و گروه‌های قومی خاص انجام شد. از میان جمعیت اوکراین، مواد ژنتیکی لازم برای ایجاد پاتوژن‌هایی که می‌توانند فقط به افراد متعلق به گروه اسلاو ضربه بزنند، جمع‌آوری شد.

به گفته ژنرال ایگور کریلوف، رئیس نیروهای حفاظت از تشعشعات اتمی، شیمیایی و بیولوژیکی نیروهای مسلح روسیه، اخیراً بیش از ٣٠٠٠ نمونه مواد بیولوژیکی از شهروندان اوکراینی به بهانۀ مبارزه با کووید به ایالات متحده برده شده است.

وزارت دفاع فدراسیون روسیه گزارش داد که در چارچوب همکاری ایالات متحده و آلمان در زمینۀ تحقیقات بیولوژیکی در اوکراین، پروژۀ شماره «۶٨٧٢٧ EN»  با تأمین مالی آلمان انجام شد و  بر اساس آن، هزار نمونه سرم خون شهروندان مناطق مختلف اوکراین، منحصراً اسلاو، به مؤسسۀ پزشکی گرمسیری برناند نوچ هامبورگ منتقل شد. کار مشابهی در آزمایشگاه‌های مخفی رایش سوم انجام گرفت و توسط دادگاه نورنبرگ محکوم گردید.

بطور مستند ثابت شده است که آزمایشگاه‌های بیولوژیکی روی خفاش‌ها آزمایش می‌کردند- همان ویروسی که رسانه‌های جهانی دو سال پیش گزارش دادند، از یک آزمایشگاه بیولوژیک چینی در ووهان شایع شد و باعث «همه‌گیری» گردید.

وزارت دفاع فدراسیون روسیه اعلام کرد، که «هدف از این پژوهش‌ها و سایر تحقیقات بیولوژیکی با بودجه پنتاگون در اوکراین، ایجاد سازوکار لازم برای انتشار مخفیانۀ پاتوژن‌های مرگبار است». اطلاعات دقیقی در مورد اجرای طرحی برای مطالعۀ انتقال عوامل بیماری‌زا با بهره‌گیری از پرندگان وحشی مهاجر بین اوکراین و روسیه و سایر کشورهای همسایه توسط آمریکایی‌ها در خاک اوکراین یافت شد. ژنرال ایگور کریلوف خاطرنشان کرد که اوکراین دارای یک موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد است که در آن مسیرهای مهاجرت بین قاره‌ای تلاقی می‌کنند. در چارچوب این پروژه، ١۴۵ گونۀ زیستی مهاجر، عمدتاً پرندگان، مورد مطالعه قرار گرفت. ژنرال تصریح کرد، که در عین حال، حداقل دو گونه از پرندگان مهاجر شناسایی شد که مسیرهای آن‌ها عمدتاً از قلمرو روسیه می‌گذرد. وی افزود: «همزمان اطلاعات مسیرهای مهاجرتی که از کشورهای اروپای شرقی می‌گذرد، جمع‌بندی شد».

به این ترتیب، شواهد غیرقابل انکاری فاش شد که ایالات متحدۀ آمریکا و اوکراین کنوانسیون منع سلاح‌های بیولوژیکی و سمی را نقض کرده و با کمک تسلیحات بیولوژیکی تولیده شده در آزمایشگاه‌های آمریکایی، آماده حمله به روسیه بودند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد وارد آوردن چنین ضربه‌ای در سال جاری برنامه‌ریزی شده بود.

اروپای (هم شرقی و هم غربی ) همسایۀ اوکراین، قطعا از آنچه در آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در اوکراین انجام می‌گرفت، اطلاع داشت. با این وجود، آن‌ها نگاه بردبارانه نسبت به این فعالیت‌ها نشان دادند و به نحوی به آن‌ها کمک کردند (مثلاً، آلمان در برخی از طرح‌ها مشارکت داشت). اما برای بسیاری از پاتوژن‌های خطرناک، مرزهای دولتی وجود ندارد. ژنرال سپهبد ایگور کریلوف ضمن صحبت در بارۀ پروژۀ گسترش عفونت‌های خطرناک از طریق پرندگان مهاجر که در خاک اوکراین به عنوان بخشی از برنامه‌های بیولوژیکی نظامی ایالات متحده و متحدان ناتویی آن انجام شده است، گفت: این پروژه یکی از گستاخانه‌ترین و غیرمسئولانه‌ترین طرح‌ها است، که می‌تواند منجر به یک فاجعه جهانی گردد.

عملیات نیروهای مسلح روسیه در اوکراین دمل چرکین را باز کرد. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط وزارت خارجه چین، تا آغاز سال ٢٠٢٢، پنتاگون دارای ٣٣۶ آزمایشگاه بیولوژیکی در ٣٠ کشور جهان بود.

رسانه‌های رسمی غرب سعی می‌کنند از این موضوع دوری کنند. اما در شبکه‌های اجتماعی فقط در مورد آن صحبت‌ها می‌شود. ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در ٨ مارس گفت: «ایالات متحدۀ آمریکا، به عنوان طرفی که بیشترین اطلاعات را در مورد آزمایشگاه‌ها دارد، باید داده‌های مربوطه، از جمله ویروس‌های موجود آنجا و ماهیت تحقیق روی آن‌ها را در اسرع وقت افشا کند. پکن اطلاعات زیادی در مورد این موضوعات جمع‌آوری کرده است». انباشت چنین اطلاعاتی به ویژه از زمانی آغاز شد، که واشنگتن پکن را متهم کرد که چین در نشت کووید از آزمایشگاه در ووهان مقصر است. اگر چه احتمال ایجاد ویروس در این آزمایشگاه وجود دارد، اما وابستگی آن فرانسوی بوده و کار در راستای منافع پنتاگون انجام گرفته است. 

با این حال، احتمال دارد ویروس در آزمایشگاه آمریکایی فورت دیتریک (ایالات متحده) متولد شده است. اما مسئلۀ اصلی این است که نشت تصادفی نبوده، بلکه توسط واشنگتن برنامه‌ریزی شده بود. البته، چنین نشت‌های برنامه‌ریزی شده می‌تواند در هر یک از ٣٣۶ آزمایشگاه پنتاگون روی دهد.

در میان ٣٠ کشوری که آزمایشگاه‌های بیولوژیک نظامی ایالات متحدۀ آمریکا در آن‌ها فعالیت می‌کنند، ما علاوه بر اوکراین، دیگر جمهوری‌های پساشوروی مانند مولداوی، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان را نیز می‌بینیم. روسیه فی‌الواقع توسط آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکایی محاصره شده است.

وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه اعلام کرد، که به دنبال حل و فصل موضوع بسته شدن آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکایی مستقر در کشورهای همسایه از طریق راه‌های دیپلماتیک است.

روسیه به منظور بررسی فعالیت‌های بیولوژیکی نظامی آمریکا در اوکراین، تشکیل جلسۀ شورای امنیت سازمان ملل در روز جمعه ١١ مارس خواستار شد.

پروفسور والنتین کاتاسانوف

ا. م. شیری

پی‌نوشت:

آمریکایی‌ها دوسال پیش، مثل همیشه دست پیش گرفتند تا پس نیافتند. بگونه‌ای که قبل از هر گونه تحقق و بررسی، جنایت خودشان را ابتدا به بازار ماهی فروشی شهر ووهان چین نسبت دادند و چندی بعد، با «خفاش خوردن چینی‌ها» مرتبط دانستند تا جایی که کروناویروس را ویروس چینی اعلام کردند. به این ترتیب، اذهان عمومی جامعه بشری را از شرکت ٣٣٠ نظامی آمریکایی در مسابقات ارتشی در ووهان و احتمال انتقال این ویروس بواسطۀ آن‌ها منحرف کردند.

در رابطه با باصطلاح شیوع کروناویروس، وزارت دفاع فدراسیون روسیه نیز در همان روزهای آغازین هیاهوی کرونا، با صدور بیانیه‌‌ای اعلام کرد، که آمریکایی‌ها وروس کرونا را با پهپاد به مناطقی از کشورهای مورد نظرشان می‌پاشند. در این بیانیه، همچنین، به تولید انبوه نژاد کاملا جدید پشه‌، موسوم به پشۀ‌ خالدار یا پشۀ‌ پلنگی اشاره شده بود. اگر چه این بیانیه یک روز بعد از انتشار، به هر دلیلی از اینترنت حذف شد، اما، کارشناسان و متخصصان بیولوژیک روسیه به کرات در برنامه‌های مستند تلویریونی به این موضوع اشاره کرده‌اند (مترجم).

مطلب مرتبط: در باره آزمایشگاههای بیولوژیکی پنتاگون در اوکراین

٢٢ اسفند- حوت ١۴٠٠

منابع:

https://www.fondsk.ru/news/2022/03/11/amerikanskie-biolaboratorii-na-ukraine-podrobnosti-otkryvshiesja-v-hode-voennoj-operacii-55758.html