کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

آدم بیکار سارق شود یا بیمار


فرهاد

الا انسان چرا بر جنگ کشتار

شب و روز در تلاش چون گرگ خونخوار

چرا دلداده آتش فروزی

چرا بر جای صلح بر کینه توزی

کریم حمید

روز بیستم ماه حمل 1393 خورشیدی مصادف است با روز جهانی بهداشت در جهان. از این روز زمانی در کشور ما تجلیل میشود که میلیونها تن به نسبت میخکوب نمودن فاسدترین، غاضبین، جنگسالاران، ناقضین حقوق بشر، مافیای مواد مخدر، اقتصادی، قانون ستیزان، زن ستیزان، مردم ستیزان، فرهنگ و علم معرفت ستیزان، خرد ستیزان، غارتگران ثروتهای مادی و معنوی کشور و مردم، عاملین جنگهای خونین و غارتگرانه شهرها از جمله شهرکابل، قاچاقبران سنگهای قیمتی، آثار باستانی، قطع جنگلات و سایر جنایت کاران به واسطه ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان بر فرق ده ها میلیون مردم کشور به بحران های عظیم اقتصادی، امنیتی، اجتماعی سوق بیش از چهل فیصد در زیر خط فقر زیست نموده بیکاری، بیماری مبتلا و به انواع جنایات از روی مجبوریت رو آورده اند که چند مثال مشت نمونه خروار از آن خدمت خواننده گان گرامی یادآور میشوم.

در حالیکه اداره بررسی ایالات متحده امریکا در رابطه به افغانستان از ناپدید شدن بیش از دوصد میلیون دالر طی چند سال گذشته در وزارت صحت عامه افغانستان خبر میدهد روزانه هزاران تن با قبول توهین و تحقیر به کشورهای هندوستان و پاکستان غرض تداوی سفر مینمایند. کلینیک های خصوصی کشور تا آخرین قدرت میکوشند زیربهانه های مختلف مصارف را بالای مریضان چارج نمایند. در حالیکه شفاخانه نارونز شهر حیات آباد از جمله قیمت ترین شفاخانه ها در پاکستان میباشد. کرایه بیست و چهارساعته یک چپرکت آن از چهارهزار کلدار پاکستانی بلند نبوده که دو هزار یک صد افغانی میشود اما خراب ترین اتاق بوی ناک در بسیاری کلینیک های خصوصی شهرکابل از سه هزار افغانی فیس بیست چهار ساعته آن کم نمیباشد. در کلینیک خصوصی سویدن تا شش هزار افغانی هم به گفته مردم فیس اخذ میگردد. اجوره دکتر و سایر موضوعات مثل آن میباشد. به نسبت هوای آلوده و ملوث شدن چاه های سپتیک، بلند منزل ها و شهرک های غیرقانونی،؛ میلیونها تن در شهرها و روستاها از آب آشامیدنی صحی محروم میباشند. مردمی که در مناطق بلند تپه های شهرکابل زیست مینمایند مجبور هستند که یک نفرشان روزانه بخاطر رسانیدن آب مصروف باشد یا به قیمت صدها افغانی که از توان آنها بلند است باید چند بشکه آب خریداری نمایند. صدها هزار خانواده در تپه های سرکوتل خیرخانه مجبور هستند از چاه های آب آشامیدنی غیرصحی که قومندانان حفر کرده اند آب خریداری نمایند.

در حالیکه اداره همبستگی مربوط وزارت انکشاف دهات از انجام ده ها هزار پروژه حرف زده اما تا جایی که مشاهده میشود اکثریت آنها نمایشی با مصارف گزاف و کیفیت پایین اعمار بسیاری از آنها در حال از بین رفتن است. رئیس همبستگی آقای انجینر عبدالقادر بدون امر مقامات ذیصلاح یا فشار زورمندان، اعضای پارلمان حاضر نیست که برمه قوی را که توان حفر چاه های عمیق را بیشتر از چهل متر دارد در اختیار مردم قرار دهد. نیم کاره نگاهداشتن چاه مسجد ملابرهان الدین واقع قریه گداره استالف ولایت کابل یک مثال آن میباشد. میلیونها تن مردم به نسبت تورید اجناس مواد و ادویه طبی بی کیفیت تاریخ تیر شده به امراض های مختلف مواجه بوده مشاهده میشود که روزانه ده ها هزار تن از جمله زنان و مردان و کودکان مصروف جمع آوری غذاهای پوسیده از زباله دانی های شهرها میباشند. به نسبت افزایش بیکاری بیش از یک میلیون و سه صد هزار تن به مواد مخدر هفتاد فیصد مردم به امراض فزیکی و روانی مبتلا شده اند. صدها هزار تن به نسبت مشکلات اقتصادی به مافیای مواد مخدر پیوسته اند. با وجودی که قوای مسلح کشور با امنیت گرفتن سراسر کشور زمینه اشتراک بیش از هفت میلیون تن را غرض انتخاب افراد موردنظرشان به تاریخ 16 حمل 1393 مساعد ساختند که کارنامه های شان ثبت زرین تاریخ کشور خواهد گردید ده ها میلیون مردم با سپاس ما خدمتگذاری آنها را فراموش نخواهد کرد. با وجود آنهم سیل خون در کشور جاری بوده حملات انتحاری، ماین گذاری روی جاده، سرقت های مسلحانه، سبب افزایش تشویش و مشکلات روانی ده ها میلیون مردم از جمله زنان گردیده است در حالیکه زنان با عزت ما حاضر نیستند یک ناخن اطفال خویش را در مقابل تمام ثروت های جهان مبادله نمایند اما روزانه به چشم سر مشاهده مینمایند که ده ها هزار تن فرزندان برادران و عزیزان شان قربانی هوس های کشورگشایان و گماشته گان فاسد آنها گردیده و میگردد.

تورید صدها کانتینر گوشت گاو و بز و مرغ های زنده پیچکاری شده از پاکستان خودش عامل انتقال امراض میباشد با وجود فیصله شورای وزیران مسئولین حاضر نشدند از تورید خریطه های پلاستیکی در کشور جلوگیری نمایند. استعمال کپسول در جوی تاک ها که سبب افزایش وزن انگور میگردد توزیع میوه های خشک رنگ شده سبب افزایش انواع امراض گردیده انجام این کار سبب بی اعتبار شدن میوه افغانی در مارکیت های منطقه شده است. موجودیت زورمندان و زورگویان در قدرت سبب محروم شدن هزاران جوانان تحصیل کرده در کشور گردیده به نسبت پرداخت قریب به هتفاد هزار افغانی معاش ماهوار برای یک قاضی سبب شده که قریب چهار هزار تن در حالت انتظار تقرر خویش به اداره ستره محکمه میباشند. بر علاوه اینکه اداره مذکور بخواست عارضین از جمله فارغ التحصیلان حقوق، شرعیات جواب مقنع ارایه نکرده اند برعکس برای دوصد تن قاضی های که سالهای سال در قدرت به حمایت زورمندان تکیه زده با وجود پوره شدن میعاد خدمت و سوق شان به تقاعد دوباره میعاد دوره کاری شان زیرنام افراد متجرب تمدید شده است این کار مایه ناامیدی برای جوانان تحصیل یافته کشور گردیده است.

در حالیکه صدها هزار تن سالهای سال میشود که آرزوی ایجاد خانواده یعنی پیوند دوستی قلب ها را در سر می پرورانند اما به نسبت رسم و رواج های کمرشکن از جمله خریداری زیورات قیمت بها برپا کردن عروسی ها در هوتل های مجلل، گرفتن ولور یا پول نقد بردن نوروزی براتی، عیدی و غیره نمیتوانند به این آرزوی بزرگ انسانی، اسلامی و افغانی دستیاب شوند. اداره هوتل ها مشتریان را وادار به قبولاندن خواست های غیرعادلانه خویش یعنی آرایش دادن عروس، گل زدن ستیج به قسمت گزاف از طرف هوتل ساخته اجازه نمیدهند که در بیرون از هوتل اینکار صورت گیرد، فیس چندساعته لباس عقد نکاح عروس اقلا 35 هزار افغانی میباشد از جانب دیگر در زمان ورود دعوت شده گان به اساس کارت عروسی مسئولین پول اخذ نه، بلکه به حساب چوکی اخذ می نمایندکه اینکار سبب شده که یک عده از ولگردان یا دوستان شاگردان هوتل به محافل عروسی بیایند.

خلاصه اینکه تحمیل گروه های فوق بالای جامعه و مردم سبب افزایش بیماری سارقین و سایر جنایات به شمول استفاده از قدرت اخذ رشوت، قاچاق مواد مخدر، تجاوز بالای کودکان و زنان، افزایش خشونت های خانوادگی، خصومت های قومی، لسانی، سمتی، مذهبی، تنظیمی، حزبی، قانون ستیزی، مردم ستیزی، خرد ستیزی، دانش ستیزی، زن ستیزی، گسترش فرهنگ معافیت عدم تطبیق یکسان قانون، عدالت اجتماعی، افزایش صدها مرتبه مواد مخدر، قاچاق سنگهای قیمتی، آثار باستانی، و غیره گردیده با تأسف هنوز هم ادامه دارد، اشتراک بیش از هفت میلیون تن از مردم در شانزدهم حمل غرض انتخاب افراد مورد نظرشان ثابت ساخت که مردم خواهان کاهش دشواریهای موجود و محدود ساختن صلاحیت عاملین جنایت کاران فوق و تغییرات اساسی بخاطر بیرون رفت از وضع موجود میباشند. وقت آن رسیده که کاندید برنده ریاست جمهوری بعد از پذیرش اعلان نتایج و احترام به آرا و اعتماد میلیونها مردم بخاطر حل دشورایهای متذکره تصامیم عالمانه و عاقلانه را اتخاذ نمایند تا به یاری خداوند متعال و جلب همکاری جامعه جهانی و میلیونها مردم تحول پسند آزادی دوست بسوی جامعه گام برداریم، با تربیه نسل جوان کشور به سطح عالی از امراض فوق کشور و مردم خویش را نجات دهیم در غیر از آن با ادامه وضع موجود نمیتوان جلو افزایش سارقین و بیماریها و سایر جنایات را گرفت.