عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

«
»

آداب همبستر

بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمه:
در تعلیمات اسلامی  برای زوج متدین (شوهر وهمسر) استفاده از  هر نوع لذتی را که از دایرۀ حلال ومقام انسانی خارج نگردد، هدایت فرموده اند. بانهم دین مقدس اسلام برای شوهر وهمسر نکات هوشدار دهنده را بیان وهدایت فرموده است که  نباید كانون خانواده دچار برخی ازمشكلات كه از نارضایتی جنسی یكی از طرفین ( همسر وشوهر) بوجود می آید نشود.
ازمحتوای دساتیر وتعلیمات اسلامی چنین استنباد میشود که: همبستر شدن زن و شوهر و ارضای غریزۀ جنسی در ذات خویش عبادت محسوب می شود و حتی علمای اسلام میفرمایند: در این همبستر شدن باید رضایت وارضاء جانبین باید بصورت دقیق وهمه جانبه در نظر گرفته شود.
آنچه که الله تعالی در مسائل ارتباط جنسی وآداب همبستری بین زوجین  تشریع نموده است، اصل اشباع و تامین غرایزسالم و برابر، و رسیدن به منافع مورد نظر از آن رابطه (جنسی)  غنی (و بی نیاز از اعمال زشت و خلاف فطرت سلیم بشری ) است.
دانشمند شهیر جهان اسلام شیخ امام ابن القیم  رحمه الله در کتاب (الهدی النبوی) (3/149) می نویسد: نزدیکی با زن و جماع که یکی از مقاصد زناشویی است دارای منافع سرشار می‌باشد. زیرا مقاربت و نزدیکی در اصل برای سه هدف و مقصد استوار  است:
– حفظ نسل و دوام نوع بشر تا این که آن تعداد افرادی که خداوند متعال پیدایش آنها را در این جهان مقدر ساخته است، کامل شوند.
– بیرون کردن آب منی از بدن، زیرا ماندن آب در بدن چه بسا موجب مریضی  شود.
ـ قضای شهوت و رسیدن به لذت هم خوابگی و استفاده از لذت جنسی.()
نکته قابل دقت درهمبستر شدن در انسان برخلاف سایر زنده جان ها ،میباشد زیر  کیفیت همبستر شدن با همسروانجام رفتار جنسی در انسان غریزی نیست و بلکه آموختنی است و باید روش صحیح آن را باید در روشنی تعلیمات اسلامی یاد گرفت، گرچه اصل وجود غریزه جنسی غریزی و فطری است. به همین دلیل زمانیکه جوانان میخواهند ازدواج نمایند ، جدآ پیشنهاد میگرددکه : تعلیمات لازمی را در مورد همبستری در شرعیت اسلام  بصورت دقیق وهمه جانبه مورد مطالعه قراردهند.

برخی از این تعلیمات عبارتند از:
مقدمات همبستر شدن، شناخت نیازهای عاطفی یکدیگر در هنگام مجامعت و رعایت آن، شناخت راه های مختلف همبستر شدن، آگاهی از حامله شدن و تنظیم خانواده، آگاهی از احکام شرعی آن اعم از زمان و مکان مجامعت و مسائل دیگر آن مثل وضؤ ،غسل و امثال آن، رعایت نظافت ظاهری مثل مسواک زدن، استعمال خوشبو ،عطریات  و امثال آن، آگاهی از نکات صحی آمیزش و رعایت آن، آگاهی ضمنی از اختلال های جنسی که در صورت وقوع، سریعا برای معالجه اقدام کنند وصدها نقاط دیگر که ذکر همه آن بحث ما را به درازا میکشاند .
نکته ای که در اینجا لازم است که باید یادآورشد این است که رسیدن زن و شوهر به اوج لذت جنسی (ارگاسم) یکی از علائم انجام شدن موفقیت آمیز آمیزش جنسی است.
اما با تأسف باید گفت که تعدادی کثیری  از همسران به دلایل مختلف که مهمترین آن عدم آگاهی و رعایت نکات بالا است، از انجام رضایت بخش این عمل ناتوانند و به همین جهت به مشکلات زیادی اعم از جسمی و روانی ودر نهایت امر به طلاق مواجه میشود .
 برزن و مرد شایسته است که هدفشان از ازدواج بایدپاکدامنی باشد تا خود را از آنچه خداوند حرام فرموده محافظت کنند، در اینصورت طوریکه در فوق هم یاد اور شدیم مجامعت وهمبستری برای شان بحیث صدقه محسوب میگردد.
در حدیث که از  ابوذر ررضی الله عنه در این بابت روایت گردیده امده است :
«أن ناسا من أصحاب النبی صلی الله علیه و سلم قالوا للنبی صلی الله علیه و سلم : یا رسول الله، ذهب أهل الدثوربالأجور، یصلون کما نصلی، و یصومون کما نصوم، و یتصدقون بفضول أموالهم، قال : أولیس قد جعل الله لکم ما تصدقون؟ إن بکل تسبیحة صدقة، و بکل تکبیرة صدقة، و بکل تهلیلة صدقة، و بکل تحمیدة صدقة، و أمر بالمعروف صدقة، ونهی عن منکر صدقة، و فی بضع أحدکم صدقة، قالوا یا رسول الله أیاتی أحدنا شهوته و یکون له فیها أجر؟! قال : أرأیتم لووضعها فی حرام أکان علیها وزر؟ فکذلک إذا وضعها فی الحلا کان له أجر» (صحیح مسلم 1006/697/2)(جماعتی  از اصحاب پیامبر صلی الله علیه و سلم به پیامبر گفتند، ای رسول الله ! ثروتمندان اجر و پاداش فراوانی دریافت می‌کنند؛ چراکه آنان مانند ما نماز می‌خوانند، روزه می‌گیرند، و (اضافه بر آن) از اموال اضافیشان صدقه می‌دهند. پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود : آیا خداوند چیزی را برای شما قرار نداده که با آن صدقه بدهید؟ هر سبحان الله، الله أکبر، لا إله إلا الله و الحمدلله که می‌گویید برای شما صدقه محسوب می‌شود، امر به معروف و نهی از منکر صدقه است، و در نزدیکی با همسرانتان صدقه هست، گفتند : ای رسول خدا! یکی از ما شهوتش را برآورده می‌کند برایش اجر و پاداش هم هست؟ فرمود : مگر ندانست که اگر آنرا از راه حرام برآورده کند، گناهکار می‌شود؟ پس به همین ترتیب اگر در راه حلال آنرا برآورده کند، اجر و پاداش دریافت می‌نماید).

شب زفـاف:

شب زفاف یکی از شب های پر خاطره  در زندگی وتاریخ زنا شوهری است، بنآ حکم شرعی ومستحب است  كه داماد با همسرش در شب زفاف ازملاطفت خاصی استفاده نموده ، وبا تقدیم کردن  شربت وشیرنی اولین زندگی خویش را به خوشی وشرینی اغاز نمایند ، درحدیث متبركـه از اسماء بنت یزید روایت گردیده آمده است که:
« إنى قینت عائشة لرسول  الله صلى الله علیه وسلم ثم جئته فدعوته لجلو تها ، فجا ء فجلس إلى جنبها ، فأتی بعس لبن ، فشرب  ثم ناولها النبى صلى الله علیه وسلم فخفضت رأسها واستحیت ، قالت أسما ء: فانتهر تها وقلت لها ، خذی من ید النبى صلى الله علیه وسلم قالت:   فأخذت فشربت شیئٱ » ( عایشه را براى پیامبر صلى الله علیه وسلم  مزین كردم ، سپس نزد پیامبر صلى الله علیه وسلم  رفتم ، و او را براى دخول بر عائشه دعوت كردم ، آمد  وكنار نشست ، سپس ظرفى بزرگ از شیر آورده شد، پیامبر صلى الله علیه وسلم  از آن خورد وبه عائشه داد ، عائشه سرش پایین انداخت وشرم كرد أسما ء گوید : بر سر او داد زدم وگفتم ظرف شیر را  از دست پیامبر صلى الله علیه وسلم بگیر.أسما ء گوید: عاىشه شیر را گرفت وكمی از آن را نوشید » ( از كتاب آداب الزفاف  علامه البانى الحمید: ( ۳۶۷ / ۱۷۹ / ۱ ) ، احمد فتح البارى ۶/ ۴۳۸ / ۴۵۸ و ۴۵۳ و ۴۵۲ ).

یكى دیگر از سنت هاى شب زفاف این است كه داما د دستش را  روى پیشانی همسرش قرار دهد وبسم الله بگوید واز خد ا طلب بركت  كند. ود عایى زیر را كه در حدیث آمده است قرائت كند » اللهم إنی أسأ لك من خیر ها  وخیر ما جلبتها علیه ، وأعوذبك من شر ها  وشر ما جلبتها علیه » ( یعنى  : پروردگارا  ! خیر او و خیر  آنچه در او آفریده ای  را از تو مى خواهم وبه تو  ازشر او و شر آنچه در او آفریده ای  پناه مى برم ).

همچنان سنت است دو ركعت  نماز نفل به هم بخوانند . همچنان سنت است  كـه در هنگام آمیزش بگویـــد :« بسم الله اللهم  جنبا الشیطان وجنب الشیطان ما رزقتنا »( به نام الله  ، پروردگارا ! شیطان را  از ما وازآنچه به ما عطا  مى كنی دور بگردان )

پیامبر صلى الله علیه وسلم  فرموده است:« فإن قضى  بینهما ولد لن یضره الشیطان  ابدا » اگر طفل  از آن دو متولد شود ، شیطان  هر گز به او ضرر نمى رساند .) (صحیح امام بخارى : ۵۱۶۵ / ۲۲۸ / ۶۹ ) ، (صحیح امام مسلم:۱۴۳۴ / ۱۰۵۸ / ۲) ، ( سنن ابود ادو) عون  المعبود 🙁 ۲۱۴۷ / ۱۹۷ / ۶ ( ،) سنن الترمذى ۱۰۹۸ /۲۷۷ / ۲ (، سنن ابن ماجه : ۱۹۱۹ / ۶۱۸ / ۱ (.

مقاربت بعد از زفاف:

در مقاربت و همبستری شوهر با همسرش بعد از عقد و قبل از زفاف در شرع اسلامی اصولآ هیچ ممانعتی شرعی دیده نمیشود ،  اما چون این مسئله اساسآ با عرف در تضاد می باشد ، اگر می‌ترسد مقاربت قبل از اعلان زفاف و برگزاری مراسم عروسی پیامدهای ناگواری را به بار می اورد ، بهتر این کار را  انجام ندهد؛ زیرا دفع مفسده، مقدّم بر جلب مصلحت و منفعت است.

صبح روز زفـاف: 

برای شوهر مستحب است که صبح روز زفاف برای مهمانان و اقوامی که برای تبریک گفتن  به منزلش تشریف آورده اند، از آنها پذیرایی گرم وصمیمی بعمل ارد .
از فحوای حدیثی حضرت انس رضی الله عنه ثابت میشود که : رسول الله صلی الله علیه وسلم بعد از شب زفاف با زینب بنت جحش ، دعوتی برگزار نمودند و به مسلمانان از نان و گوشت دادند، سپس نزد دیگر ازواج مطهرات رفته و برای آنها دعای خیر نمودند و آنها نیز به پیامبر سلام گفته و برای او دعای خیر نمودند، و این کار صبح شب زفاف انجام گرفت. ( این حدیث را ابن سعد 8/107 و نسائی در الولیمه 66/2 با سند صحیح روایت نمودند.)

آداب همبستر شدن:

دین مقدس اسلام در امور زناشویی وهمبستری آداب خاصی را به پیروان خویش  بیان داشته است وهریک از زن ومرد را به رعایت این محرمات هوشدار میدهد . که دراین بخش غرض معلومات مزید توجه شما را ببرخی از این محرمات که در شرع اسلامی بدان تاکید بیشتر بعمل آمده است جلب مینمایم .
اطاعت از شوهر:
در حالاتیکه  زن عذر شرعی نداشته باشد، مثلا در عادت ماهیانه و نفاس نباشد و یامریض  نباشد، و خلاصه اینکه دلیلی شرع معقولی برای امتناعش وجود نداشته باشد و شوهرش بخاطر امتناع او ناراحت شود؛ مطابق حکم حدیث ذیل باید ازخواست شرعی شوهر خویش اطاعت بعمل ارد .
پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرمایند : «والذی نفسی بیده، ما من رجل یدعوا امرأته إلی فراشه فتأبی علیه إلا کان الذی فی السماء ساخطا علیها حتی یرضی عنها» مسلم (1436).یعنی: «قسم به کسی که جان من در دست اوست اگر مردی همسرش را به بسترش فراخواند و او امتناع ورزد، خداوندی که در آسمان است بر او خشمگین می‌شود تا زمانیکه مرد راضی شود».

و در روایت دیگری آمده است : «إِذَا دَعَا الرَّجُلُ امْرَأَتَهُ إِلَی فِرَاشِهِ فَأَبَتْ فَبَاتَ غَضْبَانَ عَلَیْهَا لَعَنَتْهَا الْمَلائِکَةُ حَتَّی تُصْبِحَ». (بخاری:323)یعنی: «هرگاه، مرد، همسرش را به رختخواب فراخواند وزن، اجابت نکند و شوهرش، شب رابا خشم براو، سپری نماید ، ملائکه تا صبح، او را لعنت کنند».

مجامعت در سوراخ عقب (دُبر):

دین مقدس اسلام با تمام صراحت برای زن وشوهر هدایت اکید فرموده است که در مجامعت وهمبستری باید از منکرات و منهیات رابطه جنسی جداً پرهیز ودوری بعمل ارند، یکی از این محرمات شرعی  نزدیکی از عقب با زن میباشد ، که عمل حرام مطلق و خلاف فطرت انسانی است.
پیامبر صلىٰ الله علیه وسلم می‌ فرماید:  «لعن الله الذین یأتون النساء فی محاشهن»؛ خدا نفرین كرده  بر اشخاصی كه با زنان در دبرهای ‌شان مجامعت میكنند. (رواه الطبرانی فی الأوسط و ابن عدی وهو حدیث صحیح)
و نیز می فرماید : «مَلْعُونٌ مَنْ أَتَى امْرَأَتَهُ فِی دُبُرِهَا»؛ هر كس كه از سوراخ پشت زنش استفاده‌ی جنسی كند، ملعون است؛ یعنی: ازرحمت ورضای پروردگار  محروم است. (ابوداوود: 2162؛ مسند احمد: 9733، 10206)
همچنان در حدیث دیگری آمده است :« لا ینظرُ الله إلی رجلٍ جامَعَ امرأتَهُ فی دُبُرها» (احمد (2/344،272) ) : « الله تعالی به مردی که با زنش از راه عقب آمیزش کند، نگاه رحمت نمی نماید.»
هکذا امام  احمد در حدیثی دیگر از علی بن ابیطالب رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ روایت می کند که پیامبرصَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ فرمود:« لا تأتوا النساء فی أعجازهن» أو قال «فی أدبارهن» (احمد (1/86) : « از راه پشت با زنان آمیزش نکنید.»
هکذا در حدیثی که احمد و ترمذی از علی بن طلق رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ روایت کرده اند که گفت: از پیامبر   صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ شنیدم که فرمود: «لَا تَأْتُوا النِّسَاءَ فِی أَستاهِهِنَّ، فإِنَّ اللَّهَ لَا یَسْتَحِی مِنْ الْحَقِّ»:« با زنان از راه عقب آمیزش نکنید، چون الله تعالی از بیان حق شرم نمی کند.»( ترمذی (1166،1164)(مراجعه شود :فتاوای انجمن دائم تحقیقات علمی و افتا (19/281-284).
دلیل صحی در بابت:
‏علماء در دلایل صحی بر ممنوعیت نزدیکی از مقعد می نویسند: این عمل برخورد

نجاست با آلت مرد است. و گفته اند: خداوند تبارک و تعالی با آیه محکم در کتابش نزدیکی و آمیزش با فرج زن را هنگام قاعدگی بدلیل اذیتی که بر زن وارد می شود، حرام کرده است و بنابراین به طریق اولی نزدیکی از عقب که همیشه محل اذیت است حرام خواهد بود. و علما تاکید کرده اند که لمس نجاست بدون ضرورت ممنوع است.
همچنان  در برخی از اثار وروایاتی تعداد کثیری از مفسرین آمده است که در بدو فاحشه قوم لوط از نزدیکی از مقعد با زنانشان اغاز شد ، وسپس اهسته ، اهسته این عمل به میان مردان منتقل شده ، بنآ ما مسلمانان مطابق حکم قرآنی وحکم صریح پیامبر صلی الله علیه وسلم از این عمل شنیع وغیر انسانی جلوگیری بعمل اریم .
خوانندۀ محترم!
برای یک شخص مسلمان همین کافیست که الله ورسولش درمجامعت در (دُبر) ممانعت بعمل اورده وآنرا حرام نموده است وضرورت نیست دلایل دیگر ی را در این مورد برای قناعت خویش جستجو نمایم .  با آنهم اطبا ء بدین باور اند که مقاربت از: مقعد به تنهائی باعث بالارفتن احتمال عفونت باکتریائی ناحیه مقعد می شود ،و علت آن هم این هست که دیواره مقعد به اندازه دیواره واژن ضخیم نیست و توان زیادی برای مقابله با عوامل مزاحم ندارد و آسیب پذیری آن بیشتر است. اگر مخاط مقعد آسیب ببیند به راحتی ترمیم پیدا نمی کند و وقتی زخمی در مخاطات اون قسمت ایجاد شود چون مدفوع مملو از باکتری در حول و حوش آن هست به آسانی  و خیلی سریع وارد زخم می شوند و تداوی را مشکل می کنند. وقتی زخمی ایجاد می شود مسائل بعدی متعاقب آن هم همچون آبسه ایجاد می شود که آنها هم ریسک ایجاد عفونتهای مقاربتی و ایدز را زیاد می کنند به همین خاطر هست که می گویند مقاربت مقعدی حفاظت نشده ، خطر آن به مراتب از روش واژنی محافظت نشده بیشتر است.
در موارد شدید آن زخم عفونی سطحی ممکن است شدید تر شده و از لایه های مقعد گذشته و به لایه های مجاور ناحیه مقعد نفوذ کند و ایجاد فیستول دهد. فیستول را باید حتما و به فوریت درمان کرد برای اینکه عدم درمان آن باعث ورود باکتری های انتهای روده به احشای مجاور می شود و مشکلات را بیشتر و بیشتر می کند.
ضمن آنکه گفته می شود مقاربت مقعدی باعث بد تر شدن بواسیر قبلا ایجاد شده می شود. نگرانی از بارداری در طی مقاربت از مقعد وجود ندارد مگر آنکه به همراه آن مقاربت از واژن هم وجود داشته باشد.
زنان رکتوم ماهیچه های ظریفی دارند که در صورت آسیب دچار افتادگی و بعد هم عدم توانایی در نگه داشتن مدفوع می شود و آسیب دیدگی آن زود خوب نمیشود . 

مجامعت در روزهای قاعدگی (حیض):

هدایت دیگر دین مقدس اسلام منع وحرام دانستن  نزدیکی با زن در دوران قاعدگی (حیض) تا پایان آن و غسل نمودن جهت طهارت، است:

الله تعالىٰ می‌فرماید:« « فَاعتَزِلُوْاْ النِّسَاْءَ فِیْ المَحِیْضِ وَ لاْتَقْرَبُوْهُنَّ حَتَّی یَطْهُرْنَ، فَإذَاْ تَطَهَّرْنَ فَأتُوْهُنَّ مِنْ حَیْثُ أمَرَکُمُ اللهُ» (سوره بقره : 222) .یعنی: «در حالت قاعدگی از (جماع) با زنان کناره‌گیری نمایید و با ایشان (از طریق مهبل) نزدیکی نکنید، تا آنگاه که پاک می‌شوند، هنگامی که پاک شدند از جایی که خدا به شما امر داده است (و راه طبیعی زناشویی و وسیلة حفظ نسل است) با آنان نزدیکی کنید».

در حدیث آمده است: «مَنْ أَتَىٰ حَائِضاً أَوِ امْرَأَةً فِى دُبُرِهَا أَوْ كَاهِناً فَصَدَّقَهُ بِمَا یقُولُ فَقَدْ كَفَرَ بِمَا أُنْزِلَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ»؛ هر كسی با زنی كه در حال خون‌ریزی است یا در سوراخ پشت آن همبستری  كند، یا پیش كاهن (كسی كه از امور آینده خبر می‌دهد) برود و سخنان او را باور كند، پس به دین محمد كفر ورزیده است. (ترمذی: 135؛ ابن ماجه: 639) لازم به یادآوری است كه در ایام قاعدگی فقط عمل جنسی حرام است و بوسه گرفتن و سایر تلذذات از زن حلال می‌باشد.

مجامعت در وقت نفاس:
قبل از همه باید گفت که: نفاس عبارت از خونی است که بعد ازوضع حمل  در زن مشاهده میشود وبه اصطلاح خون باقیمانده است که در دوران حاملگی در رحم  مادر باقی می ماند.
حکم نفاس بمانند حکم خون حیض و قاعدگی است، یعنی تا زمانیکه خونریزی ادامه دارد همخوابگی ومجامعت شوهر با وی تازمانیکه خون پایان یابد حرام است .
خداوند متعال می فرماید: «وَیَسْأَلُونَکَ عَنِ الْمَحِیضِ قُلْ هُوَ أَذًی فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِی الْمَحِیضِ وَلَا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّی یَطْهُرْنَ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَیْثُ أَمَرَکُمُ اللَّهُ» ( سوره البقره- )  « از تو درباره حیض می پرسند، بگو: آن [مایه ] رنج است، پس [به وقت ] حیض از زنان کناره گیرید و تا وقتی که پاک شوند، با آنان نزدیکی مکنید، آن گاه چون [به خوبی ] پاک شوند، [غسل کنند] از همان جا که خداوند به شما فرمان داده است با آنان آمیزش کنید. »
ابن قدامة در کتاب «المغنی»  می فرماید :«وحکم النفساء حکم الحائض فی جمیع ما یحرم علیها ویسقط عنها، لا نعلم فی هذا خلافاً، وکذلک تحریم وطئها وحل مباشرتها، والاستمتاع بما دون الفرج منها، والخلاف فی الکفارة بوطئها، وذلک لأن دم النفاس هو دم الحیض …» یعنی: « و حکم نفاس شده گان مانند حکم حائض هست در همه اشیائی که بر او حرام هست و یا از او ساقط شده است، در اینمورد خلافی نمیبینیم، و همچنین در مورد حرام بودن جماع و حلال بودن نزدیکی با آنها، و لذت بردن به آنچه که غیر از جماع باشد، و خلاف در مورد کفاره جماع آنها، زیرا خون نفاس همان خون حیض هست.»
اما مدت زمان خونریزی در نفاس از مدت زمان قاعدگی بیشتر است. و علما در مورد حداکثر زمان برای نفاس دو رأی دارند: عده ای گفته اند که حداکثر زمان نفاس 40 روز است و بیشتر از چهل روز بعنوان نفاس محسوب نمی شود حتی اگر باز خونریزی وجود داشته باشد و بلکه خونریزی بعد از چهل روز در حکم خون مستحاضه است.( مجموع فتاوی و رسائل(4/289).
بنآ هر زمانیکه خون نفاس در زن قطع شد زن غسل می نماید ، در آنصورت شوهرش می تواند با وی جماع کند. امّا تا قبل از پاک شدن از نفاس، شوهر می تواند به غیر از جماع و مقاربت، به صورتهای دیگر با همسرش آمیزش کند. این عمل از شهوت فردی که نمی تواند در زمانی که زنش قاعده است، خودش را کنترل کند می کاهد.

خوانندۀ محترم!
شریعت اسلامی با سایر  معاشرت با زنان حـائض، راه وسط  ومیانه را البته نه افراط یهودیت ونه تفریط  نصارا را در پیش گرفته ، وبه پیروان خویش هدایت فرموده است که :در هنگام  عادت زنان از محل ترشح خون با زنان خویش نزدیكى نكنند. ولى از سایر تمتعات  میتواند مستفید گردند.
طوریکه رسول الله صلی الله علیه وسلم در این بابت میفرمایند :«إصنعوا کل شی إلاالنکاح». ابوداود (255) و مسلم (302).
هکذا در حدیثی از «مسروق بن اجدع» روایت شده‌ که گفت‌: «‌‌از عایشه پرسیدم‌: من می خواهم درباره چیزی از شما سوال کنم ولی شرم دارم! عایشه رضی الله عنها گفت: ولی من مادرت هستم و تو پسرم هستی، مسروق گفت: مرد چه چیزی را می‌تواند با زنش انجام دهد وقتی که او قاعده (در حیض) باشد؟ ‌عایشه رضی الله عنها گفت‌: ‌‌هر چیزی بجز نزدیکی جنسی‌‌‌«. امام طبری در تفسیرش (4/378) با سند صحیح و امام بخاری در کتاب تاریخش.
و تردیدی نیست که عایشه رضی الله عنها آگاه ترین مردم نسبت به این مسئله است، زیرا او زوجه نبی صلی الله علیه وسلم بود. و هیچیک از مذاهب اهل سنت مخالف این رای  نیستند .همه علما بر این رای اند كه جماع مرد با همسر خود در حال حیض حرام است ، وبر زن واجب است كه همسر خود را از این عمل باز دارد وبا آن مخالفت ورزد كه با در خواست شوهر ش در این مورد  موافقت نكند زیرا اطاعت از مخلوق  در مقابل مخالفت با خالق  جائز نیست.
شیخ ابن عثیمین  در این مورد میفرماید:
«آیه متذکره ، بیانگر این مطلب است که جماع و آمیزش با زن در دوران حیض، حرام است. هرگاه زن پاک شد تا وقتی که غسل نکرده نباید با او آمیزش نمود، چون خداوند متعال می فرماید: «فَإذَا تَطَهَّرْنَ» یعنی وقتی که غسل کردند.
 خداوند متعال می فرماید: «وَإِنْ کُنْتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا»( سوره المائده-6) « و اگر جنب باشید، غسل کنید. »
امّا شوهر می تواند به غیر از جماع و مقاربت، به صورتهای دیگر با همسرش آمیزش کند. (مراجعه شود – فقه العبادات(112-115) شیخ ابن عثیمین)

خوانندۀ محترم!
برخورد  دین یهودیت،  با زن حائص وزنکیه در دوران مریضی ماهانه باشد بی نهایت شدید وظالمانه است، دین یهودیت در تعلیمات خویش گفته اند که: حتی نشست و برخاست و تماس با او موجب نجس شدن بدن و لباس انسان می‌شود.
در تورات با تمام صراحت آمده : زن تا هفت روز بعد از عادت ماهانه‌‌اش شرعآنجس بوده و در آن مدت هر كس به  او دست بزند تا غروب نجس خواهد شد و او روی هر چیزی بخوابد یا بنشیند ان چیز نجس خواهد شد. اگر كسی هم به رختخواب آن  زن یا به چیزی كه او روی آن نشسته باشد دست بزند باید لباس خود را شسته و غسل كند و شرعا تا غروب نجس خواهد بود. و مردی هم كه در این مدت با او نزدیكی كند شرعا تا هفت روز نجس بوده و هر رخت خوابی كه او روی آن بخوابد نجس خواهد بود.( سفرلاویان، 15:19- 24  )
مهم ترین محرّمات نزد ملت های اولیه مربوط به دوره حیض زن بوده و در این هنگام هر كس یا هر چیز او را لمس می كرد اگر انسان بود فضلیتش را از دست میداد و اگر غیر آن بود فایده‌اش از بین میرفت.وضع حمل نیز نجس بود و موجب ناپاكی زنان می‌شد و پس از آن لازم بود آداب خاصی بكار رود تا زن از نجاست پاك شود.
همبستری  با زن نه تنها در ایام حیض بلكه در تمام دوران حمل  و شیر دادن میان قبیله های اولیه حرام بود. شاید این از ابداع های خود زنان بود تا بتوانند به این ترتیب راحتی خودشان را بیشتر حفظ كنند؛ ولی علت های اصلی به زودی فراموش میشود و زن وقتی چشم باز میكند خود را در نظر دیگران نجس میبیند و كم كم خود نیز، این ناپاكی را باور میكند و حیض و بارداری را همچون ننگی تلقی مینماید. (ویل دورانت،تاریخ تمدن،جمعی از مترجمان جلد1 صفحه 85-84).

نظر اطبا ء در مورد قرابت جنسى  در مدت حیض:
طب امروزى  بر این امر معتقد است كه : « دوره  حیض با وصف آنكه یك امركاملآ طبعیى میباشد براى زنان  موجب درد هاى مختلف میگردد . در زمان حیض عادتٱ دگرگونى هایى  در مزاج زنان به مشاهد رسیده ، در تمام بدن احساس كرفتگى نموده  ودر د هاى شدیدى را در كمر احساس مى نمایند.
بر  علاوه  درد هاى  دیگرى نیز  دیده میشود كه همه در ذات  خود از جمله اعراض حیض به حساب  میرود. اگرچه از لحاظ علمى حیض را نمیتوان  مریضی نام نهاد ، اما خطرات آن از مرض كمترنیست  زیرا زن درد هاى در دوران حیض احساس مى كند  كه به ضعف شدید جسمانى مبتلا میگردد . وبرخى از اوقات شدت این   درد ها در عده از زنان موجب ایجاد قولنج ها گردیده وزیاتر وقت  با اعراض هیسترى همراه گردیده وبه بیهوشى مى انجامد.
هـــدف از   توضحی این نكات  به منظور آنست كه فقط زن است  كه در معرض تمام این مشكلات قرار گرفته است. همچنان كلمه «  آذى » كه در آیه متبركه ذكرى از آن بعمل امده است مفهوم پلیدى  خون وكثافت محل را میرساند كه مرد مهذب را به دورى از آن وامیدارد.
باید  تذكر داد  كه تر شحات  بدن انسان به دونوع  تقسیم میگردد : یكى از آنها داراى  فایده وبه نفع جسم انسان است ، مانند تر شحاتى  كه به هضم غذا ویا تناسل وتولد كمك میناید ویا تر شحات كه داخلى  كه جهاز وبا فتهاى جسم را تنظیم میكند این نوع تر شحات براى حیات و دوام  آن ضرورى ، وبدون ضرر مى باشد.
نوع دوم تر شحاتى است  كه بدون فاید است ولازم  آن را از جسم دور ساخت ، اگر این مواد كه سمى است   در بدن باقى بماند ، به جسم زیان میرساند . مانند ادرار  ومدفوع ، عرق وحیض و…
خـــون حیض كه خون فاسد ونجسى است ، از جمله ترشحات مضره بحساب آمده  و باید از بدن خارج گردد ، این خون دارائى میكرو بهائى است كه   نه تنها موجب درد ها براى زن میشود بلكه اگر عمل جنسى در این مدت صورت بپذیرد  موجب التهابات حـاداعضاى تناسلى مـرد نیز میگردد. زیرا میكروب بداخل قنات بولى   راه یافته وبعضٱ مثانه وهر دوحالب را نیز مصاب مى سازد ؛ ودر برخى از اوقات التهابات به غده كوبر، پروتستات ،غده هاى  تولید كننده منى ، خصیه ها وبریخ نیز سرایت میكند.
التهاب  قنات بولى   موضوع ساده نیست  بلكه درد هاى وعوارضى  برشخص مى گذارد كه طاقت فرسا میباشد. وبرخى از اوقات همین التهابات  مانع دفع ادرار میگردد . ویا هم انسان را به درد هاى شدید مواجه مى سازد ؛كه تحمل   ناپذیر است. این التهابات با افرازات شدید مذى همراه بوده كه در حالات پیشرفته با خون  توأم میشود. وموجب تب، لرزه ودر نهایت موجب ضعف جسمى میگردد. اگر این التهاب مجرى خلفى را مصاب  سازد اندازه چرك با خون امیخته گردید و زمینه ادرار را به مشكلات مواجه ساخته وانسان به درد هاى شدید مواجه میگردد ، جسم ضعیف  شده ومـوجب كم اشتها ى میگردد ، واكثرٱ این وضعیت با تب وسرعت ضربان قلب دوام مى یابد ودر زیاتر از موارد به مرض مزمن مبدل میگردد وخطرات  دیگرى را از جمله التهابات حشفه وقلفه را بوجود اورده ، ودر نهایت در بسیارى موارد موجب عملیه قطع ذكر مى انجامد تا از مسموم شدن ساىر بدن جلو گیرى  بعمل اید. آنچه تا اكنون ذكر نمودیم به سبب التهاب بیسط در مجرى بولى میباشد وبعید نیست كه اگر التهاب به حالب ها وقاعده كلیه ها سرایت كند و مانع پایین شدن   بول گردد این عمل در قدم نخست موجب تسمم خون شده وخطر حتمى مرگ در قبال دارد.

استمنا مرد اززن در ایام حیض ونفاس:
لذت بردن شوهر از همسر در ایام حیض و نفاس مادامیکه بصورت دخول در فرج زن یا مقعد وی نباشد جایز است حال به هر طریقی که صورت پذیرد.

افشای راز زناشویی و متعلقات آن:
رازداری رکن اول واساسی در زندگی مشترک زن وشوهر بشمار میرود ،دین مقدس اسلام برای هریک از طرفین اکیدآ هدایت فرموده است ، موضعات مربوط به عمل جنسی و تلذذ از یك‌دیگررا پیش دوستان خویش افشا نه کنند . پیامبر صلىٰ الله علیه وسلم می‌فرماید: «إِنَّ مِنْ أَشَرِّ النَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ مَنْزِلَةً یوْمَ الْقِیامَةِ الرَّجُلَ یفْضِى إِلَى امْرَأَتِهِ وَتُفْضِى إِلَیهِ ثُمَّ ینْشُرُ سِرَّهَا»؛ از بدترین مردم نزد الله تعالی ، مردی است كه با زن خود هم‌بستر می‌شود، سپس راز وی را فاش می کند . (این حدیث را ابن ابی شیبه 7/67/1 و از طریق ایشان مسلم 4/157 و احمد 3/69 و ابونعیم 10/236/237 و ابن سنی در شماره 608 و بیهقی 7/193/194 از ابوسعید خدری روایت نموده اند)
– همچنان در حدیثی دیگری از اسماء بنت یزید روایت است که: او با تعدادی  از زنان و مردان در محضر رسول الله صلی الله علیه وسلم نشسته بودند که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: آیا ممکن است بعضی از مردان و زنان اخبار مربوط به مقاربت و همبستریشان را به دیگران بگویند؟ اسماء می گوید همه سکوت کردند، من گفتم: ای رسول الله ، بلی به الله قسم یاد میکنم که هم مردان و هم زنان چنین می کنند، پیامبر فرمودند: این کار را نکنید، زیرا این عمل مانند کار شیطان نری است که شیطان ماده ای را در وسط راه گرفته و با او جماع نماید و مردم به آنها نگاه کنند.( این حدیث را احمد روایت نموده و حدیث ابوهریره  که ابن ابی شیبه و ابوداوود 1/339 و بیهقی و ابن السنی در شماره 609 روایت نموده اند)
لیسیدن رطوبات اعضای تناسلی یك‌دیگر:
شیخ  أبو عبدالله عبد الرحمن البراك متولد سال 1352 هجری که از علماءمعروف     عربستان سعودی که عضویت  هیئة التدریس بجامعه الامام محمد بن سعود الاسلامیه را در کشور عربستان نیز دارا میباشد در مورد لیسیدن رطوبت اعضای تناسلی یک دیگر طی فتوای شرعی مینویسد:
اولا: برای هر یک از زوجین جایز است که از جسم یکدیگر بهره ولذت ببرند.الله تعالی می فرماید: «هُنَّ لِبَاسٌ لَّکُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ » ( سوره بقره آیه  187). یعنی:( آنان (زنان)برای شما(مردان)لباسی هستند و شما (مردان) نیز برای آنان(زنان) لباسی هستید.)
و نیزمی فرماید: « نِسَآؤُکُمْ حَرْثٌ لَّکُمْ فَأْتُواْ حَرْثَکُمْ أَنَّی شِئْتُمْ» (سوره بقره آیه  223.) یعنی:( زنان شما کشتزار شما هستند پس از هر جا( و هر گونه) که خواهید به کشتزار خود ( در) آیید.» ولی فراموش نکنید که : در این مسئله باید دو امر را رعایت نمود:
نزدیکی نمودن بازن از پشت،و:(پرهیز از) نزدیکی کردن با زن درهنگامیکه او در حیض ونفاس.

در مورد لیسیدن رطوبات اعضای تناسلی بین مرد وزن تعداد کثیری از علماء می به چند دلیل  این عمل را منع فرموده اند:
اول : در این عمل خطر نجس شدن زن وجود دارد ، و ممکن است هنگام خروج منی مقداری نجاست نیز همراه آن خارج شود. اللخصوص که قبل از دفع شدن منی ، مذی و ودی که هر دو نجسند جریان می یابند، یا مقداری ادرار در انتهای دفع شدن منی خارج شود.
و در اینجا بر این گمان می رود که حکم (المئنة) وارد شود.یعنی یقین همچنانکه فقها می گویند.پس از این وجه حرام می شود ، چرا که به حقیقت شرع برای سد ذررایع  آمده است.( یعنی چون احتمال دارد همراه منی مقداری نجاست به دهان زن وارد شود، بنابراین این احتمال بر یقین حکم می شود و بهتر است بخاطر سد ذریعه این عمل صورت نگیرد .)
دوم: بادرنظرداشت اینکه منی  نزد بعضی از علماء طاهر است، ولی آنها  بلعیدن منی را بخاطر پلید و ناپاک بودن آن جایز نمی دانند به دلیل این فرموده الله تعالی که می فرماید: « ویحل لهم الطیبات ویحرم علیهم الخبائث »( سوره أعراف 157.) یعنی: و برای آنان چیزهای پاکیزه را حلال و چیزهای ناپاک را بر ایشان حرام می‏گرداند.
سوم: در این عمل تشابه به زنان کفار و اهل عیاش و زنا وجود دارد کسانیکه هیچ چیز نزد آنها مهم نیست مگر لذت جویی از شهوات و بسان حیوانات زیستن، حتی بعضی از حیوانات خودداری می کنند از نزدیک شدن فرج نر ، و پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرماید: ( من تشبه بقوم فهو منهم ). یعنی: هر کس خود را شبیه کفار نماید پس او نیز مثل آنها خواهد بود.مسند امام أحمد وغیره با سند مطمئن.

استمنا بین زوجین:
فهم کلی که در تعریف استمنا  آمده است هما نا به معنای خود ارضایی گفته شده است . یعنی کسی که با دست یا وسیله ی زائد دیگری اسباب تحریک و ارضای خود را فراهم می آورد، این استمنا حرام است.اما اگر زن و شوهر برای همدیگر این عمل را انجام دهند، مثلا همسر با دست خود موجبات ارضای شوهرش را فراهم آورد و یا آنکه مرد با دستش موجبات ارضای زنش را فراهم کند، این استمنا نیست. (بعبارتی استمنا کردن زمانی حرام است که شخص بوسیله ای غیر از همسر یا شوهر خویش موجبات ارضای خود را فراهم آورد ولی اگر ارضای شهوت یا غریزه توسط همسر  یا شوهر وی صورت گیرد حرام نیست حال ولو اسمش را استمنا بگذارند.)
استمتاع ولذت جویی بصورت کل:
طوریکه در فوق هم متذکر شدیم که : برای هر یک از زوجین جایز است که از تمامی

بدن یکدیگر استمتاع و لذت ببرند، میتوانند  به (بدن) همدیگر نگاه کنند ، یکدیگر را لمس نمایند حتی فرج (و آلت).
بصورت کل در اسلام هرنوع لذت بردن زن و شوهر از هم جایز است ولی به شرطی که کرامت انسانی حفظ شود.

زنای خیالی:
جایز نیست كه مرد، هنگام مجامعت با زوجه‌ خویش  زن غریبه‌ای را تصور كند و یا زن، مرد اجنبی را در خیال آورد.

آداب و سنت‌های همبستری:

– نیت پاکدامنی  وتناسل از همبستری:

هر یك از زوجین هدفشان از هم‌بستری حفاظت از زنا وفحشا، توالد و تناسل باشد و در اصل هدف از ازدواج همین است. همبستری با نیت فوق موجب اجر و ثواب است و بدون از آن چون به عفت و پاك‌دامنی زوجین كمك می‌كند، امید است كه موجب اجر و ثواب باشد. پیامبر صلىٰ الله علیه وسلم می‌فرماید:‌ «… وَفِى بُضْعِ أَحَدِكُمْ صَدَقَةٌ». قَالُوا: یا رَسُولَ اللَّهِ! أَیأْتِى أَحَدُنَا شَهْوَتَهُ وَیكُونُ لَهُ فِیهَا أَجْرٌ؟ قَالَ: «أَرَأَیتُمْ لَوْ وَضَعَهَا فِى حَرَامٍ أَكَانَ عَلَیهِ فِیهَا وِزْرٌ؟ فَكَذَلِكَ إِذَا وَضَعَهَا فِى الْحَلاَلِ كَانَ لَهُ أَجْرٌ»؛ همبستری با زن نوعی صدقه‌دادن است. اصحاب گفتند: ای پیامبر خدا! هرگاه یكی ازما شهوت خود را برآورده می‌سازد، در آن اجر و ثواب است؟ پیامبر صلى الله علیه وسلم فرمود: آیا اگر قضای شهوت خود را در حرام می‌نهاد، بر او گناهی نمی‌بود؟ همین طور است اگر آن را در حلال بنهد، دارای اجر خواهد بود. (صحیح مسلم: 1006)

– ملاعبت و ملاطفت:

مستحب است كه مرد پیش از همبستری، شهوت زن را تحریك كند، به هر وسیله‌ای كه وی تحریك می‌شود از قبیل بوسه گرفتن و مكیدن زبان وی و چسباندن بدن به بدن و استعمال خوشبویی و …. تا زن هم از مجامعت لذت ببرد. و اگر پیش از تحریك زن مشغول به همبستری شود، غالباً پس از انزال مرد، شهوت زن تسكین نمی‌یابد و لذت كامل نمی‌برد.
جابر بن عبدالله می‌گوید: «نَهَىٰ رسول الله صلىٰ الله علیه وسلم عَنِ المُوَاقَعَةِ قَبْلَ المُلاَعَبَةِ»؛ پیامبر صلىٰ الله علیه وسلم از مجامعت پیش از ملاعبت باز داشته است. و در حدیث دیگر می‌فرماید: «لا یقعن أحدكم علىٰ امرأته كما تقع البهیمة، ولیكن بینهما رسول.» قیل: وما الرسول یا رسول الله؟ قال: «القبلة والكلام»؛ نباید هیچ یك از شما بر زنش همچون حیوان بر اهل خود بیفتد؛ بلكه میان آنان رسولی باشد، سؤال شد: یا رسول الله ! منظور از رسول چیست؟ فرمود: بوسه و صحبت كردن. (به روایت دیلمی در مسند الفردوس، حدیث منكر است.)

 در كتاب خلاصة الفتاوىٰ نوشته است: دست زدن مرد و زن به اعضای تناسلی و جاهای شهوت‌انگیز یك‌دیگر جایز است.

– بسم الله گفتن و خواندن دعا پیش از هم‌بستری . طوریکه این دعا از پیامبر صلىٰ الله علیه وسلم نقل شده است: «بِسْمِ اللَّهِ اللّٰهُمَّ جَنِّبْنَا الشَّیطَانَ وَجَنِّبْ الشَّیطَانَ مَا رَزَقْتَنَا»؛ به نام الله، خدایا! ما را از شیطان دور دار و شیطان را در آن‌چه به ما عنایت فرمودی، دور دار. (صحیح بخاری: 3271)

– مرد پس از انزال كمی تاخیر كند:

مرد کوشش بعمل ارد تا پس از انزال تا حد ممکن تاخیر بعمل ارد ،تا زن كاملا ارضاء بشود؛ چه بسا انزال وی به تأخیر می‌افتد؛ در كتاب المغنی نوشته: «فلا یعجلها حتی تقضی حاجتها»  مرد زن را بشتاب وا ندارد تا آنكه زن حاجت خود را برآورد.

– همبستری به قدر تحمل زن:

در كتاب الدر المختار آمده است:‌ « لو تضررت من كثرة‌ جماعه لم تجز الزیادة علىٰ قدر طاقتها»؛ اگر زن از كثرت مجامعت مرد متضرر می‌شود مجامعت بیش از توانایی زن جائز نیست.بنابر این مرد به قدر توانایی زن كفایت كند ورنه زن دیگر بگیرد و مرد باید به قدر كفایت زن جوابگو باشد؛ زیرا عفیف و پاك‌دامن درآوردن زن بر مرد واجب است.  (احیاء العلوم)

– همبستری در خلوت:
همبستری باید از سمع و نظر مردم به دور باشد وسعی بعمل اید که در انجام این عمل هیچ گونه تحریکی برای افراد دیگر ، ازجمله اطفال ،وبصورت کل برای افراد خانواده بعمل نیاید وحتی بهتراست كه همبستری زیر چادر یا ملافه انجام گیرد.
جمهورعلماء امام ابو حنفیه وامام  شافعی و امام مالک معتقدند که زوجین در وقت جماع می توانند لباسهای خود را بیرون ارند وخود را عریان واز زیبای های یکدیگرحذ برند .
ولی امام حنبل میفرماید که : لخت وعریان شدن و عدم پوشش در وقت جماع مکروه است، وبه احادیثی استناد می کنند که هیچیک ازآنها صحیح نیست، از جمله احادیث ذیل :
1- «إذَا أَتَی أَحَدُکُمْ أَهْلَهُ ، فَلْیَسْتَتِرْ ، فَإِنَّهُ إذَا لَمْ یَسْتَتِرْ اسْتَحْیَتْ الْمَلَائِکَةُ فَخَرَجَتْ، وَبَقِیَ الشَّیْطَانُ فَإِذَا کَانَ بَیْنَهُمَا وَلَدٌ ، کَانَ لِلشَّیْطَانِ فِیهِ نَصِیبٌ ». یعنی : «هرگاه یکی از شما با همسرش همبستر شد پس خود را (با چیزی) بپوشاند، اگر چنین نکند ملائکه حیاء می کنند و بیرون می روند، و تنها شیاطین می مانند و اگر بچه ای از آن مقاربت حاصل شود شیطان نیز در آن نصیب خواهد داشت».
این حدیث را طبرانی در «المعجم الأوسط» (1 / 63) و بزاز در مسندش روایت کردند و بزاز آنرا ضعیف دانسته است، نگاه به : “نصب الرایة ” (4 / 247).
2- «إِذَا أَتَی أَحَدُکُمْ أَهْلَهُ فَلْیَسْتَتِرْ وَلَا یَتَجَرَّدْ تَجَرُّدَ الْعَیْرَیْنِ». یعنی : «هنگامی که خواستید با همسرانتان همبستر شوید خودتان را پوشیده و مانند دو الاغ کاملا لخت و برهنه نگردید».این حدیث را طبرانی در (المعجم الکبیر (10 / 196)، و بیهقی در سننش (7 / 193) روایت کردند و بیهقی آنرا ضعیف دانسته، در اسناد آن شخصی بنام “مندل بن علی” هست که ضعیف می باشد. همچنین ابن ماجه (1921) از عتبه بن عبدالله سلمی روایت کرده و علامه البانی در «إرواء الغلیل» ( 2009)  آنرا ضعیف دانسته است.
3- « إِذَا أَتَی أَحَدُکُمْ أَهْلَهُ فَلْیَسْتُرْ عَلَیْهِ، وَعَلَی أَهْلِهِ، قَالَ:”وَلا یَتَعَرَّیَانِ تَعَرِّی الْحَمِیرِ». یعنی : «هرگاه یکی از شما با همسرش همبستر شد پس خود و زنش را (با چیزی) بپوشاند، و مانند الاغ عریان نشوند».این حدیث را طبرانی در (المعجم الکبیر) (8 / 164) روایت کرده، در سند آن شخصی بنام (عفیر بن معدان) هست که مصنف ( مجمع الزوائد ) ( 4 / 293 ) گفته : ضعیف است.
4- « إذَا جَامَعَ أَحَدُکُمْ زَوْجَتَهُ ، فَلَا یَنْظُرْ إلَی فَرْجِهَا ، فَإِنَّ ذَلِکَ یُورِثُ الْعَمَی ».  یعنی : «وقتی که با زن مجامعت می‌نمائید بشرمگاه وی نگاه نکنید زیرا باعث کوری می‌شود».
شیخ البانی در « آداب الزفاف »  گفته : این حدیث را ابوحاتم رازی، ابن حبان، ابن جوزی، عبدالحق ابن دقیق العید موضوع قرار داده‌اند.
و احادیث مشابه دیگری در این باره وارد شده که هیچکدام صحت ندارند، و لذا استناد به آنها صحیح نیست، و حکم به واجب بودن پوشش و یا مکروه بودن عریان شدن در وقت جماع قولی ضعیف است، و اصل آنست که زوجین می توانند با نگاه و لمس از همدیگر استمتاع جویند.
خواننده محترم!
و جمهور علماء نیز برای رأی خود که قائل به جواز هستند، به حدیث بهز بن حکیم از پدرش از جدش استناد کردند که گفت : « قُلْتُ یَا نَبِیَّ اللَّهِ عَوْرَاتُنَا مَا نَأْتِی مِنْهَا وَمَا نَذَرُ؟ قَالَ احْفَظْ عَوْرَتَکَ إِلَّا مِنْ زَوْجَتِکَ أَوْ مَا مَلَکَتْ یَمِینُکَ. قُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ إِذَا کَانَ الْقَوْمُ بَعْضُهُمْ فِی بَعْضٍ؟ قَالَ إِنْ اسْتَطَعْتَ أَنْ لَا یَرَاهَا أَحَدٌ فَلَا یَرَاهَا. قَالَ قُلْتُ یَا نَبِیَّ اللَّهِ إِذَا کَانَ أَحَدُنَا خَالِیًا؟ قَالَ فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ یُسْتَحْیَا مِنْهُ مِنْ النَّاسِ» ترمذی (2794) وابن ماجه ( 1920).یعنی : گفتم: ای پیامبر خدا، چه قسمتی از عورتهای یکدیگر را می‌توانیم ببینیم و کجاها را نمی‌توانیم؟ فرمودند: «عورت خویش را بجز از همسر و کنیزت، از دیگران مخفی بدار». گفتم: ای رسول خدا، اگر در جایی با دیگران جمع بودیم؟ فرمودند: «اگر می‌ توانی که کسی عورت تو را نبیند، پس طوری باش که کسی نبیند». گفتم: ای رسول خدا، اگر تنها بودم گفت: «خداوند از مردم مستحق‌تر است که از وی حیا شود».ترمذی این حدیث راحسن دانسته، و البانی هم آنرا در « صحیح الترمذی» حسن دانسته است.
خلاصه اینکه:هیچ حدیثی درنهی از عریان شدن در وقت جماع زوجین به صحت نرسیده است، و اصل بر حلیت است، ضمن اینکه در تایید این اصل هم حدیث ثابت شده است.

– عدم استقبال قبله:

هنگام همبستری رو به قبله نكند.عالم شهیر جهان اسلام هریک عمرو بن حزم و عطا آن را مكروه قرار داده اند . (المغنی: 7/228)

– عدم تکلم زیاد:

طوریکه در فوق هم متذکر شدیم حکم شرع همین است که : در اثنای همبستری زیاد صحبت صورت نگیردواین عمل را مکروه دانسته است .  (المغنی: 7/228)

– صورت‌های همبستری:

قبل از همه باید گفت که :دین مقدس اسلام شیوه‌ی خاصی را در مجامعت برای پیروان

خود وضع نه نموده ، بلکه آنرا در اختیار وبه دل‌خواه زوجین واگذار نموده است.

عن ابن عباس أن أناسا من حمیر أتوا النبی صلىٰ الله علیه و سلم یسألونه، فقال رجل منهم: إنی أحب النساء وأحب أن آتی امرأتی مجبیة، فكیف ترىٰ فأنزل الله تعالىٰ:  «نساؤكم حرث لكم فأتوا حرثكم أنىٰ شئتم.» فقال رسول الله صلىٰ الله علیه وسلم: «ائتها مقبلة ومدبرة إذا كان ذٰلك فی الفرج»؛ ابن عباس می‌فرماید: گروهی از قبیله‌ی حمیر نزد رسول خدا صلىٰ الله علیه وسلم آمدند تا از او بپرسند. مردی از آنان گفت: من زنان را دوست دارم و دلم می‌خواهد با همسرم در حالی كه دست ها و زانوهایش را به زمین زده مجامعت نمایم، چه می فرمایی؟ خداوند متعال این آیه را نازل نمود: «نساؤكم حرث لكم فأتوا حرثكم أنىٰ شئتم»؛ همسران‌تان كشت شما هستند، به كشت خویش به هرترتیب که میخواهید  درآیید. رسول خدا صلىٰ الله علیه وسلم فرمود: با زن خود در حالی كه رویش به سوی تو یا پشتش به سوی تو باشد هم‌بستری كن، به شرطی كه هم‌بستری در فرج (سوراخ جلوی) باشد. (معجم الأوسط طبرانی: 3283)

بهترین شکل نزدیکی  وهمبستری با زن:
بهترین شکل نزدیکی آن است که مرد روی زن قرار گیرد، طوریکه  زن به پشت خوابیده و پاهایش بالا آمده باشد، سپس مرد را به سینه‌ی خود بچسابند تا هر دو به اوج لذّت جنسی برسند.
ابن قیم می‌نویسد: بهترین شیوه‌ی همبستری این است كه زن زیر و مرد بالا باشد. در حدیث به زن فراش گفته شده و این با پایین بودن زن سازگار است و در قرآن به مرد قوّام گفته شده است و بالا بودن وی از تكمیل قوام‌بخشی مرد به زن است.

این کیفیت همبستری را از قول حضرت عایشه  رضی الله عنها روایت شده، وقتی که شخصی از ایشان در باره چگونگی نزدیکی با زن سؤال نمود و آن در حدیثی که «مسلم» از ابوموسی اشعری روایت کرده، آمده است که گروهی از مهاجرین و انصار در موجبات غسل اختلاف نظر داشتند. انصاری‌ها می‌گفتند: فقط زمانی غسل واجب می‌شود که انزال صورت می‌گیرد. اما مهاجرین می‌گفتند: خیر، اختلاط زن و مرد (کنایه از دخول) موجب غسل است.
ابوموسی اشعری می‌گوید من این اختلاف را رفع خواهم کرد. می‌گوید خدمت حضرت عایشه رضی الله عنها رفتم و اجازه گرفتم، ایشان اجازه دادند، گفتم: «مادر! سؤالی دارم، اما از پرسیدن آن شرم دارم». فرمود: «شرم نکن!» از من سؤال کن مانند مادرت که تو را به دنیا آورده است، زیرا من مادر تو هستم.» گفتم چه چیزی موجب غسل می‌شود؟ فرمود: با فرد آگاهی مواجه شدی. پیامبرالله صلی الله علیه وسلم  فرمود: هرگاه مرد بین چهار دست و پای زن نشست (مقصود بین دو دست و دو پا) و دوختان به هم رسید (دخول سر آلت مرد در فرج زن) غسل بر هر دو واجب می‌شود.»«إِذَا جَلَسَ بَینَ شُعَبِهَا الأَرْبَعِ»؛ وقتی مرد میان دست و پای زن (برای مجامعت)  بنشیند، بر همین شیوه دلالت دارد. (صحیح مسلم: 349)

بدترین شكل همبستری:

ابن قیم الجوزیه (۶۹۱-۷۵۱ هجری قمری) یکی از علما ء مشهور مذهبی حنبلی می

نویسد : بدترین شكل همبستری این است كه مرد پایین و زن بالا باشد، این روش خلاف فطرت نر و ماده و نوعی از مریضی است .

– استحباب وضو جهت تكرار عمل جنسی:
پیامبر صلىٰ الله علیه وسلم فرمود: «إِذَا أَتَىٰ أَحَدُكُمْ أَهْلَهُ ثُمَّ أَرَادَ أَنْ یعُودَ فَلْیتَوَضَّأْ»؛ وقتی یكی از شما با زنش مجامعت كرد و سپس خواست كه عودت كند، وضو بگیرد. (صحیح مسلم: 308)در ضمن این امر برای مردان مستحب است که به هنگام تکرار آمیزش وضو بگیرند، چون مردان به این کار امر شده اند نه زنان. 

– وجوب غسل ووضؤ پس از عمل جنسی:

اگر شخصی یک بار با همسر خویش همبستر شد ، ومیخواهد بار دیگر با همسر خویش

نزدیک شود ( جماع ) کند ، ضرورتی دیده نمیشود که ابتد غسل کند وباز عمل جماع را انجام دهد ، بلکه می تواند پس از چندین بار جماع فقط یکبار بعد از آخرین جماع غسل بگیرد، اما مستحب و خوب است که اگر پس از هرجماع وضو بگیرد، زیرا پیامبر صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ  می فرماید:« إذا أراد أحدکم أن یعود إلی أهله فلیتوضَّأ» مسلم (308) :
« هرگاه فردی از شما خواست برای بار دوّم با زنش همبستر شود باید وضو بگیرد»
وجوبت غسل:
در وجوبت غسل آمده است :همینکه  كلاهك آله‌ی مرد در شرمگاه زن داخل شود، غسل بر مرد و زن واجب می گردد، چه انزال بشوند، یا نشوند؛ چنان‌كه پیامبر صلىٰ الله علیه وسلم می‌فرماید: «إِذَا جَلَسَ بَینَ شُعَبِهَا الأَرْبَعِ وَمَسَّ الْخِتَانُ الْخِتَانَ فَقَدْ وَجَبَ الْغُسْلُ»؛ وقتی مرد میان دست و پای زن (برای مجامعت) بنشیند و كلاهك آله‌ی او در شرمگاه زن

غائب شود، غسل واجب است. (صحیح مسلم: 349) ( )

خواننده محترم!
اگر خواستار نزدیکی مجدد با همسر خویش داشته باشید ، حکم شرع  همین است که وضؤ بگیرید .دلیل دراین ین بابت حدیثی است که «مسلم» و «ابوداوود» از پیامبر صلی الله علیه وسلم  روایت کرده‌اند که فرمود: «هر گاه هر کدام از شما با زنش نزدیکی کند، سپس مجدداً قصد تکرار آن را داشته باشد، باید وضو بگیرد، زیرا وضؤ گرفتن برای انجام مجدد آن، موجب نشاط خواهد شد».
 ـ همچنان حکم شرعی همین است که : بهتر است زن و شوهر بعد از نزدیکی برای غسل کردن عجله کنند ولی اگر حال و حوصله غسل کردن را نداشته باشند ، پس مستحب است که قبل از خواب رفتن وضو بگیرند.
«مسلم» از عبدالله ‌بن قیس روایت نمود که می‌گوید: از عایشه (رض )  پرسیدم که رسول الله صلی الله علیه وسلم  در وقت جنابت چه می‌کردند؟ آیا قبل از خواب غسل می‌کرد یا بعد از خواب غسل می‌فرمود؟  فرمودند: «هر کدام از این کارها را انجام می‌داد، گاهی غسل می‌کرد بعد می‌خوابید و بعضی اوقات هم وضو می‌گرفت و می‌ خوابیدم».گفتم: خدا راسپاسگزارم که در این امر برای ما مجال و گشایش قرار داده است.
البته واضح است که غسل بهتر است زیرا هر کدام که برای ادای نماز صبح از خواب برخاستند بدون تنبلی و مشقت یا سختی، نماز می‌خوانند و نمازشان هم فوت نمی‌شود،
– جایز است که زن و شوهر در یک مکان یا یک ظرف غسل نمایند. زیرا در روایتی از «شیخین» آمده است که عایشه   فرمود: «من و پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم  از یک ظرف آب برای غسل استفاده می‌کردیم و هر دو دستان خویش را داخل ظرف می‌کردیم، طوری که می‌گفتم مقداری از آب را برای من بگذار».
همچنین مانعی ندارد که در هنگام غسل، زن و شوهر عریان باشند، لیکن با توجه به حدیث «الله احق ان یستحیا منه» که ذکر شد، اگر پوشیده باشند بهتر است.
همبستری در شب جمعه:
جایز است که در تمامی اوقات جماع شود مگر اینکه یکی از آنها در احرام حج باشد یا اینکه روزه باشد که البته در شب روزه جماع جایز است .الله تعالی می فرماید: قال الله تعالی : « الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُومَاتٌ فَمَنْ فَرَضَ فِیهِنَّ الْحَجَّ فَلا رَفَثَ وَلا فُسُوقَ وَلا جِدَالَ فِی الْحَجّ » (سوره البقرة / 197 ).(یعنی: حج در ماههای معینی است پس هر کس در این [ماه]ها حج را [برخود] واجب گرداند [بداند که] در اثنای حج همبستری و گناه و جدال [روا] نیست .

وقال : « أُحِلَّ لَکُمْ لَیْلَةَ الصِّیَامِ الرَّفَثُ إِلَی نِسَائِکُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَکُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنّ » (سوره البقرة / 187) یعنی: در شبهای روزه همخوابگی با زنانتان بر شما حلال گردیده است آنان برای شما لباسی هستند و شما برای آنان لباسی هستید.

برخی علما ء بدین باورند که همبستری در  شب جمعه مستحب است و نیز بین علما اختلاف است که آیا صبح جمعه ( بعد از نماز) مستحب است یا خیر.  

استعمال ادویه محرک جنسی:
ادویه محرک هورمون جنسی را میتوان به دو بخش تقسیم نمود ، بخش آول این مواد میتوان از جمله مواد خوراکی باشد که از مواد نباتی ترکیب  یافته باشد ، خوردن ونوشیدن این مواد در صورتیکه برای جسم انسان متضرر تمام نشود ، مصرف کردن آن در شرعی اسلامی جواز داشته ودین اسلام به ان مخالفت ندارد ، ولی در صورتیکه همین مواد خوراکی که از نباتات ترکیب یافته ،ولی برای جسم انسان متضررتمام شود ، شرعی اسلامی خوردن ونوشیدن آنرا منع نموده وهدایت فرموده که مصرف کردن آن به عنوان اینکه به جسم ضررمیرساند ، باید از آن اجتناب صورت گیرد .
طوریکه رسول  الله صلی الله علیه وسلم می فرماید :«لا ضَرَرَ ولا ضِرار» (نه – به خود – ضرر برسانید  نه – به دیگران – ضرر برسانید).( روایت احمد و ابن ماجه  ۲۳۴۱) بصور کل هدایت اسلام اعتدال ومیانه روی است ، ونباید در این مورد ازاسراف کار گرفت  ویا اینکه ، مشغولیت انسان در این بابت به حدی برسد که : همیشه در جستجوی مصرف کردن غذا ها و نوشیدنی هایی باشد که باعث تحریک شهوت وافزایش میل جنسی  او شود .
همچنان استعمال  داروهایی برای قوت محرک جنسی در اصل جواز وحلال میباشد ولی این دارو ها نباید شامل چیز های حرام مانند مست کننده‌ ها یا چیزی که باعث زیان به جسم می ‌شود نباشد، اگر این دارو ها برای جسم مضر تمام شود ، استعمال آن نیز حرام است .اما شایسته است تنها کسی که به سبب یک ناتوانی مانند مریضی یا پیری نیازمند این داروهاست از آن استفاده کند و برای استفاده از آن به دکتور مطمئن و متخصص مراجعه نماید. بصورت کل نباید فراموش کرد که : دوامانند صابون است، لباس را پاک می ‌کند اما در ضمن آن را کهنه هم می ‌کند.      

و من الله التوفیق

فهرست موضعات :
ـ مقدمه
ـ شب زفـاف

ـ مقاربت بعد از زفاف  

ـ صبح روز زفـاف  

ـ آداب همبستر شدن

ـ اطاعت از شوهر
ـ مجامعت در سوراخ عقب (دُبر)

مجامعت در روزهای قاعدگی (حیض)

ـ مجامعت در وقت نفاس  
ـ نظر اطبا ء در مورد قرابت جنسى  در مدت حیض
ـ استمنا مرد اززن در ایام حیض ونفاس
ـ افشای راز زناشویی و متعلقات آن
ـ لیسیدن رطوبات اعضای تناسلی یك‌دیگر
ـ استمنا بین زوجین
ـ استمتاع ولذت جویی بصورت کل
ـ زنای خیالی
ـ آداب و سنت‌های همبستری

– نیت پاکدامنی  وتناسل از همبستری

– ملاعبت و ملاطفت

– مرد پس از انزال كمی تاخیر كند

– همبستری به قدر تحمل زن

– همبستری در خلوت
– عدم استقبال قبله

– عدم تکلم زیاد

– صورت‌های همبستری

ـ بهترین شکل نزدیکی  وهمبستری با زن
ـ بدترین شكل همبستری

– استحباب وضو جهت تكرار عمل جنسی:
– وجوب غسل ووضؤ پس از عمل جنسی

ـ وجوبت غسل
ـ همبستری در شب جمعه
ـ استعمال ادویه محرک جنسی

نام رساله : آداب همبستر

تتبع ونگارش :امین الدین «  سعیدی – سعید افغانی »

مدیر مرکز مطالعات ستراتــیــژیکی افغان

ومسؤل مرکزفرهنگی د حق لاره- جرمنی

ادرس   : saidafghani@hotmail.com