تقسیم جامعه به: نخبه گان- عوام، نژادگرایانه است

Elitetheorie: آرام بختیاری  تئوری الیت-توده ها، ارتجاعی است. جامعه شنایان چپ، تئوری الیت…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید اسلام سیاسی و بی پایگی آن در متون…

بختیار علی محمد

استاد "بختیار علی محمد" (به کُردی: بەختیار عەلی موحه‌مه‌د)، شناخته…

آرمان ضداجتماعی-ضد ترقی در عرفان

دکتر بیژن باران آیا عارفان ضداجتماعی بودند؟ آیا رفتارشان با…

              پروژه تاپی (TAPI)

نوشته کریم پوپل مورخ۱۶.سپتمبر.۲۰۲۴ کالنگ دنمارک                                  انتقال لوله گاز از ترکمنستان به هند پس…

نشانه هایی از رستاخیز مردمی و نگرانی های رهبران طالبان

نویسنده: مهرالدین مشید آنسوی افق های تاریک و طلوع خورشید آزادی…

صید گرفتار 

چو برگی در شکنج پنجه های باد پاییزم  به خواری و…

داستان «تو را دوست دارد!»

نویسنده «تولگا گوموشای» مترجم «پونه شاهی» نگهبان کلاس‌ام، بنابراین، در طول…

ترجمه داستان «علی بابا و چهل راهزن»

نویسنده «آنتوان گالاند»؛ مترجم «اسماعیل پورکاظم» در زمان‌های بسیار پیش از…

دولت از اسلام یا در اسلام؟

دولت از اسلام عبارت از حکومت قانون استکه: ارزش های…

دل صدپاره 

رسول پویان  اگر یک لحظه گـردد در تمام عمر همدردم  ز ژرفای…

نگاهی به برخی از لایه های اجتماعی

ترجمه. رحیم کاکایی یوری آنتونوف اساساً، هر فرد و هر گروه اجتماعی…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید تروریسم بازتولید اسلام سیاسی و بی پایه بودن…

بزرگداشت ازدهمین سال درگذشت داکتراناهیتا راتبزاد  

به تاریخ هفت سپتامبر سالجاری ازسوی  شورای سراسری زنان افغانستان…

بازی با دم اژدها یا تعامل با حاکمان تروریست و…

نویسنده: مهرالدین مشید تبدیل شدن افغانستان به مفرزۀ تروریسم  و احتمال…

دلسوز صابر

بانو "دلسوز شیخ صابر"  (بە کُردی: دڵسۆز شێخ سابیر -…

عرفان در هنر

دکتر بیژن باران عرفان در هنر تجسمی با هنر کلامی…

زیبا پسند

غم خانه گشته است دل مستمند من هم شد خمیده قد…

احمد مسعود به دنبال چیست ؟

                              نوشته ی : اسماعیل فروغی      به…

اطاق فکر، د فکر خونه یا (Think Tank) یعنی چه؟

نور محمد غفوری در بین گروه های سیاسی، اجتماعی، علمی و…

«
»

پوشیدن لباس سفید مستحب است


(إن الله جمیل یحب الجمال ، پروردګار ما  زیبا است و زیبائی را دوست  دارد )


تتبع ونگـارش :

الحاج امــیـن الـدیــن» سعـیـدی – سعید افـغــانی«

مــدیـــر مطـالعات سـتراتــــیـژیک افـغـان و

مسؤل مرکز کلتوری دحـــــق لاره- جرمنی

پروردگار با عظمت ما در در آیه  ( 26 سوره اعراف ) میفرماید : «  یابنی ادم قد انزلنا علیکم لباسا یواری سواتکم وریشا و لباس التقوی ذلک من ایات ال… لعلهم یذکرون  » ( ای فرزندان عالم برای شما لباسی فرستادیم که شما را می پوشاند و لباس زینت و لباس تقوی ، این بهتر است این ایات خداست شاید ایشان اندرز گیرند . )
( لباس )در اصل مصدر است و در این این آیه  به معنای چیزی است که برای پوشانیدن بدن صلاحیت داشته باشدو کلمه  (ریش ) که در آیه متذکره آمده است به معنای هر پوششی است که مایه زینت و جمال  برای انسان باشد .
 پروردگار با عظمت لباس را افریده  در جنب اینکه لباس  مایه زینت انسان میگردد ، ولی بسیاری از عیوب ظاهری ،خارجی وبیرونی  انسان را  هم می پوشاند.

ولی تقوی لباسی است که  عیوب باطنی و داخلی انسان را  مستور می سازد، چون تقوی باعث پوشاندن رذائل و گناهان می شود .بنآ از پروردگار با عظمت خویش مطلبیم که الهی ! مارا با لباس  تقوای ولباس پرهیز کاری ملبس بسازد .
خواننده محترم !
قبل از همه باید گفت که دین مقدس اسلام برای پوشیدن لباس چهار اصل
 را تعیین نموده است ، این بدین معنی است هر لباس که این چهار اصل را داشته باشد ، ان لباس جایز وغیر ممنوع است . این چهار اصل  عبارت است از :
 در پو شیدن لباس باید حد شرعی مراعت کردد .
 لباس باید فتنه انگیز ومحرک شهوت نباشد .
  لباس  باید  تشبیه با کفار نباشد .
 لباس مسلمان ، نباید لباس شهرت باشد . دین مقدس اسلام  هرگونه لباس که موجب  انگشت نما شدن انسان در جامعه گردد بصورت مطلق ممنوع اعلام نموده است .
پوشیدن لباس نه تنها  مبین  از شخصیت انسان است، بلكه پوشیدن در شكل‏گیرى و تحول شخصیت انسان نقش بزرگ وهمی  را بازی میکند . در این میان رنگ لباس ، پاکی ونظافت لباس ومراعات کردن مود وفصل سالی لباس ، نشانه نوع شخصیت انسان است .
در این نوشته میخواهم صرف در مورد لباس سفید ومقام آن در دین مقدس اسلام مختصرآ تبصره نمایم .
قبل از همه باید گفت که :
لباس سفید خصوصیت های متعددی دارد از جمله خصوصیت بر جسته لباس  سفید  همین است
  كه چرك و آلودگى در لباس  سفید بسیار بو ضاحت  معلوم میشود ، واز جانب دیگر پوشیدن لباس سفید ، انسان را  مقيد به سنت نبوى نموده  نظافت، به شستن و وپاک  كردن آن روى مىیآورد. به علاوه انبساط خاطر و باز شدن روحيه نيز از فوايد  پوشيدن لباس روشن و سفيد است.
از ابن عباس رضی الله عنهما روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: از لباسهای سفیدتان بپوشید زیرا از بهترین لباسهایتان است و در آنها مردهایتان را کفن کنید. (احمد،ابوداود و ترمذی روایت نموده اند)
تبصره
از فحوای این حدیث ثابت می گردد که لباس سفید پوشیدن مستحب است و خود رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم نیز(گاهی) لباس سفید می پوشیدند در بخاری شریف در حدیثی از ابوذررضی الله عنه روایت آمده که ایشان فرمودند من به نزد رسول الله صلی الله علیه و اله وسلم آمدم و در حالی که لباس سفید به تن داشتند.
پیامبر صلی الله علیه وسلم  دو فرشته  رادیدند که درجنگ احد شرکت نمودند ودرحالی که لباس سفید به تن داشتند.
سعد بن ابی وقاص رضی الله عنه می گوید: من رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم را در روز جنگ احد در حالی دیدم که به همراه و در دفاع ازایشان دو فرد که لباس سفید بر تن داشتند سخت می جنگیدند که نه قبل و نه هم بعد ازاین واقعه این چنین جنگجویانی را ندیدم (بخاری و مسلم )
ودر روایت مسلم اضافه ترآمده: که سعد فرموده آن دو نفر جبرئیل و میکائیل بوده اند.
امام نووی در شرح
وتفسیر  این حدیث فرموده است : از این احادیث میتوان  فضیلت لباس سفید را بخوبی درک نمود.     ختم