فلسفۀ امرور، سفسطۀ فردا و فلسفۀ پس فردا، سفسطۀ پس…

نویسنده: مهرالدین مشید مطلق انگاری و بسته شدن دریچه های انعطاف…

دو جهت شناخت- مکمل بودن و وابستگی آن‌ها به یکدیگر

یوری آنتونوف (Yuri Antonov)  ا. م. شیری فرآیند شناخت در دو جهت…

در بارۀ تغییر تقسیمات طبقاتی

یوری آنتونوف (Yuri Antonov) ا. م. شیری بسیاری از نویسندگان به تغییر…

تعامل سیاسی روپوشی برای توطیه های ژرف و مرموز بر…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان دارالقرای گروه های تروریستی تحت حاکمیت طالبان با…

    عید قربان

           در ماتم قربانی باز  کویند که  عید قربا نست لیک چشم سحر…

             بزرنفاق انگریزی

                                            درو آن با داس روسی  استعمارگران جهان بمنظور غصب سرزمینها ی…

دولت و خدمت!

دولت به انگلیسی State و به فرانسوی Etate  و یا…

عید در غربت

 عید طرب با لب خندان کجاست  میله به آن قرغه و…

چه قیامت برپا کرده طالب!

امین الله مفکر امینی      2024-04-06! چــه قیامت برپــا کرده اند طالــــب درمیــــهــنِ…

Afghanistan

Geopolitics of Afghanistan – Part I By: Saber Azam [*] Introduction: Afghanistan has…

بازگشت عنتر

شاعر: ا-ایران احمدی، بازامدی تا سلطه بر ایران کنی انچه‌باقی مانده را…

آسایشگاه

"آسایشگاه" نام جدیدترین اثر "سامان فلاحی" (سامو) دوست شاعر و…

صابر صدیق

استاد "صابر صدیق" (به کُردی: سابیر سدیق) شاعر کُرد عراقی‌ست. نمونه‌ی…

شعر فوق‌العاده زیبای «سیب» و نظر سه شاعر!

بهرام رحمانی bahram.rehmani@gmaiul.com  وقت شعری و مطلبی و حرفی تازه و از…

رقابت کشور های منطقه و جهان و به حاشیه رفتن…

نویسنده: مهرالدین مشید قلاده داران تروریستان جهان؛ محور رقابت های کشور…

[کورد یەکیگە] 

کۆساڵان بەفر دەباڕیدو  ئەمن لە قۆچان ساردم دەبێ  ئەمن هاتنەگرین ئەبم  سیروان لەمالەم…

مضحکه ی تحت تعقیب بودن سراج الدین حقانی

             نوشته ی : اسماعیل فروغی   سفر پنجم…

جوانمرگی گرامشی؛ مبارز ایتالیایی، در زندان

Antonio Gramaschi (1891-1937) آرام بختیاری گرامشی؛ کمونیست ایتالیایی، خالق دفترهای زندان. آنتونیو-گرامشی (1937-1891م)…

جهان زیستی در بستر جهانی شدن جهان

جهان زیستی فرد٬ مجموعه خصایص و طرز فکری فردی وی…

تافگە صابر

خانم "تافگە صابر" (به کُردی: تاڤگە سابیر)، شاعر، نویسنده، سازنده‌ی…

«
»

: ټوکه

د ټاکنود پایلواود ملي یووالي د حکومت په سرپه جوړجاړی پوری می یوه ټوکه راپه یاد
.شوه ، خوکه ځینی غیرمودب الفاظ پکی وو،مابه وبښۍ
دیوه کلي یوسړی د بل کلي د کوم چامیلمه وو،کوربه میلمه ته ښه ډیره خوندوره ډوډۍ
تیاره کړیوه ، د ډودۍ ترخوراک وروسته کوربه اومیلمه دواړه د لمانځه د اداکولولپاره جومات ته ورووتل .کلی ستروو،د کلیوالوشمیرھم په جومات کی زیات وو، د اقامت تکبیروویل شو ، مقتدیانوپه امام پسی اقتداوکړه ، د دویم رکعت په سُجده کی د مقتدیانوله منځه د چا بادخطاشو آن چی اوازیی ټولوواورید.ځینومقتدیانود عادت له مخی په قھقھه وخندل،امام ھم سلام وګرځولواوپه ډیره غوسه ناکه لھجه یی له مقتدیانوپوښتنه وکړه چی داکوم خبیث وو؟ دمیلمه سره نږدی څوتنوملاته میلمه ورپه ګوته کړ.ملاله میلمه څخه غوښتنه وکړه چی ولاړشي اوله سره اودس وکړي.میلمه انکاروکړاو ویی ویل چی داکارده ندی کړی اوقسم یی وخوړچی تراوسه یی ھم اودس پرځای دی.کله چی ملااود کلي مشران پوه شول چی داسړی میلمه دی اود میلمه قدراوعزت په کاردی ،نوملاصیب ټولوکلیوالوته امروکړچی ټول دی ووځي اوله سره دی اودسونه وکړي ،کلیوال اومیلمه ټول ووتل اوټولوخپل اودسونه له سره تازه کړل اوبیرته ټولود ملاپه امامت لمونځ
اداکړ.کله چی میلمه له خپل کوربه سره د کوربه کورته ستانه شول،کوربه له ھغه څه څخه چی پیښ شوی وو خفه ښکاریدو،میلمه چی د کوربه خفه ورځ ولیده خپل ښی لاس یی د کوربه په مټ کیښوداوپه داسی حال کی چی په کیڼ لاس یی خپل بریتونه تاواول ورته ویی ویل ” څنګه شوه ، نرمی بولی که نه ؟ خپل تیزمی په ټول کلی درته تاوان کړاوپه ټول کلي می له سره اودسونه وکړل اوپه ټولوکلیوالومی درته له سره لمنځونه وکړل اوڅوک راباندی پوه ھم نه شول او…..او”. او…او
05/09/2014