مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

وحدت ضامن پیروزی وحافظ بقای ماست

پيشگفتار:

مردم آزاده افغانستان در درازنای تاریخ هر زمانیکه خاک آبایی شان مورد تاخت وتاز بیگانگان قرار گرفته است با وحدت پرجوش وپرخروش مردمی جنبشهای آزادی خواهی را بظهور رسانیده  حملات بیگانگان چون اسکندر، چنگیز، عرب، وانگریز وسایر متجاوزین خونریز شرق وغرب عالم را بزانو در آورده وتحولات پی در پی تاریخ را پشت سرگذشتانده اند.

این کشور بدلیل موقعیت جغرافیایی جیو فزیکی، جیو پولیتیک،جیو استراتیژیک و بويژه جیواکونومیک خود همواره مورد تجاوز بیگانگان قرار گرفته وگاهگاهی زنجیره ی پیوند سرزمینهای همجوارش را بخود گره زده است.

اصل مطلب: 

         وحدت خلقهای افغانستان ۱۸۰ سال قبل از همان آغاز تجاوزات استعماری با ظهور جنبشهای آزادی خواهی همراه بوده است، که درمقابله با آن نیروهای استعماری انگلیس را در جبهات مرکزی وجبهات جنوب غربی شکست داده وبه متجاوزین درس عبرت داده و به آزادی خواهان آموزه های تاریخی اتحاد وهمبستگی بجا گذاشته است.

         درین راستا بار دیگر وحدت خود جوش آزادی خواهی در پایتخت کشوردردامنه های کوه آسمایی در سال  ۱۸۷۸ در پیشاپیش همه لشکریان مدافع وطن شمشیر زهرا وعبدالله عاشقانی وعارفانی نماد ایستاده گی وپیروزی خلق آزاده افغانستان گردید.

       چنانچه درشب عروسی، زهرای قهرمان به عبدالله جوان گفت که در زمان دفاع از وطن دست مردان حنا بندی وجای مردان بستر خواب نبوده؛ بلکه زیور دست مردان شمشیروجای آنها جبهه جنگ میباشد.

        فردای آن بادیدن جنازه غرقه بخون شوهردلداده اش عبدالله جوان بخون آن سوگند یاد کرد، که با جنگ آزادی خواهی ازدواج میکند .این را بگفت وشمشیر عبدالله را بگرفت رهسپارجبهه جنگ گردید که درین جنگ بیش از چهار صد نفر از زنان شجاع وقهرمانان شرکت داشته وبیش هشتاد نفر آنها جام شهادت نوشیده بودند.

       همچنان در راستای مبارزات آزادی بخش ملی خلقهای افغانستان باردیگر وحدت رزمجویانه مردم افغانستان درسال ۱۸۳۹جنگ اول افغان وانگلیس وسالهای بعدی آن غازی مردان بدور غازی محمد اکبر خان جمع شده پوزه استعمار را بزمین مالیدند.

ابر آشفته ارغند سیاه

گشت از قله شمشاد بلند

سیل فرمود که تاقفل نهند

درب آن قلعه فولادین را

دید چیزی زهوا می آید

گفت این خون دل لشکر ماست

سیل ماتم زده از جابرخاست

مرغ آزاد بکهسار نشست

پرچم حق بفضا گشت بلند

علم ظلم نگونسار شکست

           وحدت آزادیخواهان درگستره جنبشهای آزادی خواهی سال ۱۸۸۰ درجبهه جنوب غرب بنام جنگ میوند هزاران نفر از لشکر متجاوز را نابود وزنده گان نیم جانش را از آمدن به افغانستان پشیمان ساخته بود.

         دراین جنگ بزرگ تاریخی قهرمانیهای ملالی زرغونه وسایر مبارزین ملی برهبری غازی محمد ایوب خان درس برزگ وحدت وآزاده گی رابرای نسل های بعدی کشور ثبت تاریخ نمود.

        درین جنگ نیز بیش از هشتاد زن شجاع وطنپرست شرکت داشتند که پیشآپیش آنها ملالی قهرمان حماسه آفرید و نمیگذاشت  پرچم رزمنده گان بزمین بیافتد وآنرا بدوش میکشید برای غازیان آب وروحیه میداد وخطاب به رزمنده گان جنگ میگفت.

که په میوند کشی شهید نشوی

خدای لالیه بی ننگی ته دی ساتنه

خال به دیار له وینو کشیژدم

چه شنکی باغ گل گلاب وشرموینه

توتی توتی په توری راشی

دبی ننگی او غلامی نه قبلومه

یابه پرنگ له ملکه باسو

یا به یژدو په خپل وطن باندی سرونه

       البته با عرض معذرت وقبول مشکل تایپی حروف ، اما در معانی تفاوت چندانی ندارد. زیرا این چنین لندی های احساس برانگیز حماسی ومیهنی پرغنای تاریخی کشور از ارزشهای عالی مبارزات آزادی خواهانه وطن ما برخوردار است.

        وحدت پیروز مندانه خلق کبیر افغانستان با ظهور نهضتهای فکری سید جمال الدین افغانی درسال ۱۸۳۸ ودر راستای آن، جنبش های آزادی خواهی (مشروطيت اول و دوم)؛ جنگ سوم افغان وانگلیس سال ۱۹۱۹ بشکل پیروزمندانه از سرزمین آزاده گان استعمار را محکوم بشکست ساخت وجایش را استقلال ونهضت ترقی خواه امانی گرفت. 

        پس از سی سال دوره رکود سیاسی، وحدت وهمبستگی مردم آزاده افغانستان  برضد ارتجاع استبداد واستعمار، در سال ۱۹۵۳ جنبش سوم مشروطیت را به پیروزی رسانید که بربنیا د آن نظام شاهی مشروطه، آزادی نیم بند احزاب سیاسی،اجتماعات،آزادی قلم و مطبوعات،اخبار وجراید وانتخابات،تشکیل اتحادیه های صنفی،تشکلهای مردمی وسایر دستاوردهای نوین سیاسی از آنجمله پیریزی مکتب های سیاسی نوین ترقیخواهی وظهور احزاب سیاسی درپایتخت کشوروهمچنان در راستای مبارزات سیاسی جنبشهای داد خواهانه  

وحدت وارثین جنبشهای آزادی خواه ودموکراتیک کشور،جنبشهای مشروطیت اول دوم وسوم ،احزاب سیاسی به همراهی قشر روشنفکر وترقی خواه ،نخبگان سیاسی کادرها وشخصیتهای مستقل ملی ،احزاب دموکراتیک درسال ۱۳۴۳ خورشیدی  به تاسیس حزب دموکراتیک خلق افغانستان وبدفاع ازخلق کبیر افغانستان پرچم مارزه رابر ضد ارتجاع استبداد وامپریالیزم شجاعانه برافراشتند وبرای نخستین بار مکتب سیاسی نوین وپرورشگاه انسان نوین وفرهنگ نوین سیاسی را اساسگذاری نموده و آن را در سر تاسر کشور گسترش دادند.

        حزب دموکراتیک خلق افغانستان بهدف خدمت به خلق ستمدیده افغانستان خدمت به انسان رنجدیده کشور وبدفاع از منافع خلقهای ستمدیده افغانستان برضد انواع ستم وبويژه ستمهای استعماری ـ طبقاتی ـ جنسیتی ـ مذهبی ـ ملی و زبانی ورهایی زحمتکشان افغانستان ازعقب مانی قرون ونجات شان ازانواع واشکال ستم، به مبارزه عادلانه وترقی خواهانه پرداخت، که اهداف اساسی حزب را خدمت بمردم افغانستان ،دفاع از منافع حیاتی زحمتکشان ،استقلال وتمامیت ارضی کشورتشکیل میداد، که با جلب اعتماد وباورهای مردمی رهبر 

بی بدیل ح د خ ا وبرخی دیگر از مقامات رهبری در دوره های دوازده وسیزده پارلمان کشور از خلق شریف کابل وسایر ولایات کشور باشهامت رزمجویانه وقهرمانانه نماینده گی میکردند. 

         زنده یاد ببرک کارمل در ولسی جرگه دهه ی پنجاهم خورشیدی دربیانیه عدم رای اعتماد شان به صدراعظم موظف دکتورعبدالظاهر ضمن افشای جنایات طبقات حاکمه،خطاب به اعضای رزمنده ح د خ ا باهوشدارهای تاریخی از ستیژ پارالمان کشور شجاعانه بیان نمود: «پرچمداران دلیر ومبارز ح د خ ا هوشیاری تان را از دست ندهید وحدت آهنین حزبی تان را چون مردمک چشم حفظ کنید وتحکیم بخشید زیرا دشمنان شما بسیار محیل،ظالم وبیرحم اند. آنها شما را بحیث صادقترین پاک ترین خدمتگارترین وطنپرست ترین خادمان کشور ومردم افغانستان تشخیص داده اند ونام های شما رادرصدرلیست سیاه شان ثبت کرده اند.»

       ح د خ ا بمنظور وحدت وهمبستگی کارگران، دهقانان، روشنفکران وتاسیس سازمان دموکراتیک زنان، اتحادیه های کارگران ودهقانان، تشکل جوانان وسایر زحمتکشان افغانستان درایجاد شوراها، اتحادیه ها، کلپهای سپورتی ،ترویج فرهنگ نوین مبارزه، تجمعات، مظاهرات، میتنگها، اعتصابات، بیانات و فعالیتهای رسانشی درافشای دشمنان وگسترش آموزه های سیاسی برای اعضا وسایر روشنفکران وظایف  بزرگ داد خواهانه ملی ودموکراتیک انجام داده و در پیوند با تمام خلقها ی جهان واحزاب ملی دموکراتیک کشورها همراهی واصول دموکراتیک مبارزه را تعقیب مینمود. 

        پس از یک دوره دوری وفاصله های جناحی سیاسی تحمیل شده با آن بار دیگر وحدت حزبی  سال ۱۳۵۶ خورشیدی ح د خ ا را به نیروی بالنده وبالقوه تبدیل نمود که پس از قیام مسلحانه ثور ۱۳۵۷ خورشیدی وماجراجویی حفیظ الله امین وتیغ کشیدن آن بروی مردم، هرچندی که حزب د خ ا و اهداف انسان دوستانه آن به چالش وبنبست کشیده بود؛ ولی باردیگر با وحدت نیروهای اصولی حزب برهبری زنده یاد ببرک کارمل، درجدی ۱۳۵۸ حزب ومردم افغانستان را از سرآشیبی نابودی نجات داد ونخستین کارمقدماتی دولت نوتاسیس دموکراتیک خلق افغانستان برهبری ببرک کارمل را رهایی هزاران هزار زندانی از زندانهای مرکزی ومحلی کشور وغمشریکی با بازمانده گان قربانیان بیگناه مردم  وبخصوص اعضای ح د خ ا تشکیل میداد.

      همچنان ایجاد نخستین دولت مردمی دموکراتیک ترقی خواه عدالت پسند وصلحدوست به اشتراک مستقیم خلق کبیروزحمتکش افغانستان اعم از زنان و مردان، کارگران و دهقانان، جوانان و روشنفکران ونماینده گان سایر گروه های زحمتکش و کلیه اقوام وملیتهای ساکن درکشور،اعم ازعلما وروحانیون دریک دولت وسیع البنیاد وتامین کننده وحدت ملی اقشار زحمتکش افغانستان در وجود شوراهای مردمی، اتحادیه ها، نهاد ها وجبهه ملی پدر وطن بدفاع از منافع خلقهای ستمدیده افغانستان، تامین وتحکیم وحدت ملی واقعی مردم، ریشه کن ساختن تعصبات وخود محوریهای قومی، سمتی، زبانی، جنسیتی، مذهبی، حمایت وسیع وهمه جانبه از دهقانان و کارگران و تامین حقوق وآزادی های دموکراتیک زنان وتحصیلات عالی زنان ومردان درداخل وخارج کشور؛ توسعه فرهنگ، معارف نوین کشور، رشد وتدریس مکاتب بزبان مادری وسایر فعالیتهای فرهنگی کلیه زبانها، رشد مطبوعات، تشکیل شوراها اتحادیه ها، تامین خدمات صحی وتحصیلات رایگان، اعطای امتیازات به هنر مندان و ژورنالیستان؛ توزیع مواد کوپونی رایگان ومدد معاش برای مامورین پایین رتبه دولتی و کارگران؛ اعمار مساجد وتکایا واعطای معاشات برای ملا امامان وخادمان مساجد وتکایا و تشکیل شوراهای محلی؛ انتخابات برای شاروالیها ومسؤولین مقامات دولتی واعمار جامعه نوین ونوسازی افغانستان درالویتهای کاری دولت قرارداشت، که نمونه یی از دستاوردهای کاری حزب د خ ا ودولت ج د ا برهبری زنده یاد ببرک کارمل بود.

     پس از عکس العمل نيروهای ارتجاعی وعمال آمپریالیستی در یک جنگ تحميلی نابرابر وظالمانه که به فروپاشی ح د خ ا منجر گردید، افغانستان را در آتش جنگهای خونین و خانمانسوز و سرآشیبی نابودی وپرتگاه نیستی کشانده وبه پایگاه استخباراتی خارجی و جولانگاه تروریزم بین المللی مبدل ساختند.

      اما با تمام این همه جنایات هولناک شان هرگز نتوانستند مکتبی را که بدستان توانای رهبر بی بدیل آن زنده یاد ببرک کارمل اساسگذاشته بود، چراغ اش را خاموش کنند؛ بلکه با ابتکارخلاقانه ومسؤولیت پذیری فرزندان صدیق خلق افغانستان، پیشکسوتان وفرهیختگان دلسوز ومسؤولیت پذیر ح د خ ا در راستای مبارزه اصولی وبی امان با وحدت اصولی ورفیقانه؛ درست هجده سال قبل درسال  ۲۰۰۴فعالیتهای مجدد حزب را بخاطر تحقق اهداف اساسی ومرامی ح د خ ا درچوکات کمیته فعالین ح د خ ا در رأس آن رفيق عبدالواحد فیضی وهمتایان ارشد آن اساس گذاشه چراغ حزب را روشن وپرچم گلگون آنرابرافراشته نگهداشته اند.

        همچنان آنها در راستای مبارزه رزمجویانه خویش در ماه دسامبر ۲۰۲۲به اشتراک اعضای حزب  درامر تشکل مجدد ساختاری حزب دموکراتیک خلق افغانستان ودر پیوند به استراتیژی واهداف حزب با رسانشها ی ممتد و فراخوانهای تاریخی صدور، اعلامیه ها دعوت شخصیت های خرد ورز سیاسی ایجاد، تماسهای پیهم روی توافقات بخاطر تامین وتحکیم وحدت حزبی دراتحاد و همبستگی با وحدتخواهان، این امانت تاریخی را با اهداف واستراتیژی وسیع و گسترده آن به مبارین آزاده وترقی خواه پیشکش نموده اند. 

        خوشبختانه اکنون به ابتکار خلاقانه ی بخش دیگری ازاعضای متعهد ومسؤول ح د خ ا فعالیتهای وحدت خواهانه را در چوکات کمیته وحدت خواهان به عضویت پنج  حزب سیاسی یعنی نماینده گان کمیته وحدت خواهان ، کمیته رهبری نوین ح د خ ا حزب زحمتکشان افغانستان، کمیته موسس حوزه های حزبی ح د خ ا حزب زحمتکشان افغانستان ،حزب آبادی افغانستان ،نهضت ترقیخواه وحزب متحد ملی افغانستان بریاست رفیق محترم محمد الله وطندوست، بخاطر ایجاد وتحکیم وحدت حزبی وادای دین وطنی ورسالت تاریخی خویش بصدای دادخواهانه مردم افغانستان لبیک گفته، بمنظور نجات وطن، آزادی، صلح ودموکراسی وتامین همصدایی به خلق ستمدیده افغانستان، مبارزه بخاطر تامین وحدت اصولی وپایدار را رویدست گرفته اند.

      بنابرآن بقول مشهور از تمام نیروهای مبارز وفرزندان صدیق خلق افغانستان در هر کجایی که هستند دعوت میشود که با سلامت فکر واحساس مسؤولیت تاریخی دست ما را که صادقانه بر وحدت واتحاد بلند کرده ایم:

     ـ به پاس حرمت گذاری به خونهای گرم شهدا راه استقلال، آزادی و عدالت اجتماعی؛

     ـ بمنظور نجات ميهن مان از دست های خونين متجاوزین وسایردشمنان تاریخی مردم افغانستان . 

     ـ بخاطر زدودن رنجهای بيکران خلقهای ستمدیده افغانستان در خون نشسته؛ 

     ـ و سرانجام بخاطر تأمين صلح،آزادی و استقلال ملی؛ دموکراسی وترقی اجتماعی و تجدید ساختمان وطن محبوب مان افغانستان بفشارند.

        زیرا همه هستی وافتخارات ما نتیجه همان وحدتهای بزرگ خود جوش مردمی میهنی وملی بوده که در طول تاریخ وبخصوص از۲۸۰ سال بدينسو بطور منظم وپایدار با عزم آهنین بشکل استوار باقی مانده است.

         زیرا، که وحدت وهمبستگی ضامن پیروزی وحافظ بقای ماست.

زنده باد خلق کبیر افغانستان

زنده باد وحدت وهمبستگی

باعرض حرمت

وکیل کوچی