طالبان، حقوق زنان و نشست دوحه

سیامک بهاری اواخر ماه ژوئن امسال، سومین نشست دوحه برای آنچه…

فلسفۀ امرور، سفسطۀ فردا و فلسفۀ پس فردا، سفسطۀ پس…

نویسنده: مهرالدین مشید مطلق انگاری و بسته شدن دریچه های انعطاف…

دو جهت شناخت- مکمل بودن و وابستگی آن‌ها به یکدیگر

یوری آنتونوف (Yuri Antonov)  ا. م. شیری فرآیند شناخت در دو جهت…

در بارۀ تغییر تقسیمات طبقاتی

یوری آنتونوف (Yuri Antonov) ا. م. شیری بسیاری از نویسندگان به تغییر…

تعامل سیاسی روپوشی برای توطیه های ژرف و مرموز بر…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان دارالقرای گروه های تروریستی تحت حاکمیت طالبان با…

    عید قربان

           در ماتم قربانی باز  کویند که  عید قربا نست لیک چشم سحر…

             بزرنفاق انگریزی

                                            درو آن با داس روسی  استعمارگران جهان بمنظور غصب سرزمینها ی…

دولت و خدمت!

دولت به انگلیسی State و به فرانسوی Etate  و یا…

عید در غربت

 عید طرب با لب خندان کجاست  میله به آن قرغه و…

چه قیامت برپا کرده طالب!

امین الله مفکر امینی      2024-04-06! چــه قیامت برپــا کرده اند طالــــب درمیــــهــنِ…

Afghanistan

Geopolitics of Afghanistan – Part I By: Saber Azam [*] Introduction: Afghanistan has…

بازگشت عنتر

شاعر: ا-ایران احمدی، بازامدی تا سلطه بر ایران کنی انچه‌باقی مانده را…

آسایشگاه

"آسایشگاه" نام جدیدترین اثر "سامان فلاحی" (سامو) دوست شاعر و…

صابر صدیق

استاد "صابر صدیق" (به کُردی: سابیر سدیق) شاعر کُرد عراقی‌ست. نمونه‌ی…

شعر فوق‌العاده زیبای «سیب» و نظر سه شاعر!

بهرام رحمانی bahram.rehmani@gmaiul.com  وقت شعری و مطلبی و حرفی تازه و از…

رقابت کشور های منطقه و جهان و به حاشیه رفتن…

نویسنده: مهرالدین مشید قلاده داران تروریستان جهان؛ محور رقابت های کشور…

[کورد یەکیگە] 

کۆساڵان بەفر دەباڕیدو  ئەمن لە قۆچان ساردم دەبێ  ئەمن هاتنەگرین ئەبم  سیروان لەمالەم…

مضحکه ی تحت تعقیب بودن سراج الدین حقانی

             نوشته ی : اسماعیل فروغی   سفر پنجم…

جوانمرگی گرامشی؛ مبارز ایتالیایی، در زندان

Antonio Gramaschi (1891-1937) آرام بختیاری گرامشی؛ کمونیست ایتالیایی، خالق دفترهای زندان. آنتونیو-گرامشی (1937-1891م)…

جهان زیستی در بستر جهانی شدن جهان

جهان زیستی فرد٬ مجموعه خصایص و طرز فکری فردی وی…

«
»

نگاهی به یک حدیث و برگردان یا ترجمه جعلی آن

نوشته دکتر حمیدالله مفید

 چندی پیش در برخی از رسانه های مجازی چون وتسپ و مسنجر حدیثی از پیامبر اسلام دست به دست می گشت، 

پس از آن که برگردان فارس آن را خواندم نزدیک بود شاخ بکشم.

چه شگفت آور است که با زبان و دین بازی و مسخره گی می کنند.

به منطور روشن شدن مساله نخست بنگرید به برگردان فارس و متن عربی این حدیث و سپس تبصره اینجانب و تثبیت جعل برگردانی آن :

رسول اللهﷺ میفرماید:«وقتیکه مال غنیمت را اغنیاء ودولتمندان تصرف کنند وبین خود تقسیم کرده به عموم غازیان حصه ندهند! ، وامانت را غنیمت پنداشته در آن خیانت ورزند! ، وزکات دادن را غرامت وتاوان دادن پندارند! ، وعلم دین را نیاموزند(غیر علم دین را بیاموزند). ، ومرد همسر خود را اطاعت وفرمانبرداری کند ومادر خود را نافرمانی کرده وبرنجاند! ، ودوست خود را به خود نزدیک گرداند وپدر خود را دور داند! ، ودر مساجد صداها بلند گردد! ، وفاسق یک قبیله ملک وبزرگ آن قوم گردد! ، و رزیل(رذيل) ترین قوم رئیس وکفیل آنها گردد! ، ومرد از جهت ترس وبدی او گرامی داشته وعزت کرده شود! ، وزنان سراینده ورقاصه! ، وهمچنان آلات سرود وموسیقی ظاهر ورائج گردد ، وشراب ها ومسکرات نوشیده شود ، وپسینان این امت پشینان امت را نفرین گویند ؛ پس در آن وقت انتظار برید باد سرخ را  وزلزله را ومسخ شدن وسنگ افتادن از آسمان را ونشانه هایی قیامت را که پی درپی آیند همچو سلسله جواهر که رشته ای آن گسسته باشد وجواهر آن پی در پی بیفتد.».

اینک  متن تازی یا عربی این دیث:

 ‌قال النبی ﷺ:«إذا اتخذ الفيء دولا والأمانة مغنما والزكاة مغرما وتعلم لغير الدين وأطاع الرجل امرأته وعق أمه وأدنى صديقه وأقصى أباه وظهرت الأصوات في المساجد وساد القبيلة فاسقهم وكان زعيم القوم أرذلهم وأكرم الرجل مخافه شره وظهرت القينات والمعازف وشربت الخمور ولعن آخر هذه الأمة أولها فارتقبوا عند ذلك ريحا حمراء وزلزلة وخسفا ومسخا وقذفا وآيات تتابع كنظام قطع سلكه فتتابع ” .

 (رواه الترمذي).

(‌جامع الاحادیث الصحیح).

•┈┈••✾••✾••┈┈•

واینک ترجمه دقیق برخی از واژه ها در این حدیث که جعل شده ااند :

نخست در این حدیث از رقص بانوان هیچ سخنی به میان نیامده است.

دوم :

در متن عربی حدیث شریف آمده است

وظهرت القینات و المعازف

و مترجم یا برگردان به ناحق آنها را به معنی آلات موسیقی و رقص ترجمه کرده است.

معنی القینات :

چهار حرفی از اتلق گرفته شده و وامواژه  سریانی است که معنی آن درخشندگی و جلایش است. هدف پیامبر اسلام  از القینات یعنی ظاهر فریبی است.

نه آلات موسیقی.. زیرا در دوران آنحضرت  واژه الموسیقی مروج بود.

دوم : واژه والمعازف :

واژه معازف از ریشه عزوف خماسی یا پنج حرفی گرفته شده و  معنی آن در زبان عربی و فارسی یعنی  کسی که در دوستی نا پایدار باشد می باشد.

بدون شک هدف آنحضرت  از انسانهای دغل باز است.

در ادبیات جدید عرب برای پیانو نیز المعازف می گویند.

چون در دوران پیامبر اسلام  پیانو نبود، به هیچ روی نباید آن را به معنی جدید آن که نغمات پیانو است ترجمه نمود.

 معنی واژه ها به مرور زمان تغییر می خورد.

وظیفه زبان شناسان است که ریشه و معنی ومراد واژه را در همان زمان به کاوش بگیرد.

جعل در ترجمه گمراهی بار می آورد.

و هدف پیامبر اسلام  از :

ظهرت الاصوات فی المساجد نیز به هیچ روی آلات موسیقی در مساجد نیست. بلکه  صحبت های بلند، بلند در مساجد است.

همین جعل پردازی از زبان عربی موجب شده است تا طالبان و ملا های افغانستان دو دسته به جان موسیقی بچسپند و آن را حرام بپندارند.

بنگرید موسیقی از دوران پیامبر اسلام تا اکنون در تمام کشور های عربی چون : سعودي، کویت، قطر، عراق، سوریه و غیره وجود دارد و آنها آن را حرام نپنداشته اند.

مگر بنا بر برگردانی و ترجمه غلط تنها در افغانستان موسیقی حرام پنداشته شده است.

در قرآن هیچ اشاره مستقیم به تحریم موسیقی نشده است.

هیچ حدیثی نیز که در آن نام آلات موسیقی حرام پنداشته شده باشد وجود ندارد.

در حالی که همان خدای موسی،. عیسی و داوود که خدای محمد نیز است در آیات متعدد زبور داوود و به ویژه آیه 55 و 35  به ستایش  خدا را با دف، چنگ، نی بربط و دهل دو سر. هدایت فرموده است.

چگونه می توان پذیرفت که یک خدا در دو کتاب دو هدایت متضاد و متناقص بدهد؟

اینجا جعل بودن این تفکر به اثبات می رسد 

از همین رو موسیقی در کشور های عربی حلال ودر افغانستان و دین جعلی طالبان حرام است.

قربان شوم خدا را

یک دین و چند هوا را 

تقاضا می دارم تا در ترچمه احادیث و قرآن  به مترجمان مغرض کمتر رویکرد فرمایید. با درود ومهر

دکتر حمیدالله مفید