نو کانتی ها،- مخالف سوسیالیسم و ماتریالیسم دیالکتیکی

neukantism.نو افلاتونی آرام بختیاری نو کانتی ها؛ نیم قرن میان مارکسیسم و…

غم دوشینه و سرنوشت نافرجام و دردناک مردم افغانستان

نویسنده: مهرالدین مشید کشتی شکستگانیم ای بادشرطه برخیز  باشد که باز بینیم …

برگردان شعرهایی از ژنرال پاییز

زنده‌یاد “محمدعمر عثمان” ملقب به “ژنرال پاییز” در سال ۱۹۵۷…

خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

«
»

نقش زنان در مبارزات آزادیخواهی و سازندگی

دردمند

فانی به کیش عاشقان در فکر خود بودن خطاست

یا از سر و جان درگذر یا عاشق جانان مباش

با مطالعه تاریخ پرافتخار کشور دریافتم که نقش زنان با افتخار و پیشتاز در هر زمان بخاطر آزادیخواهی و سازندگی در جهان بخصوص در کشور ما اثرگذار بوده و میباشد. با وجودی که زنان باافتخار تحت شرایط شاهان مستبد و فیودالان جبار بزرگترین و جنایت بارترین جفاها را متقبل شده اما از مبارزات آزادیخواهانه و سازندگی به نسبت عشق سرشاری که به مردم و میهن آبائی خویش داشتند و دارند لحظه ای هم غفلت نکردند و توانستند با انجام قهرمانی ها و سازندگی ها در همه عرصه ها از خود کارنامه های بجای گذارند که ثبت زرین تاریخ کشور ما گردیده است. اشعار ملالی در میدان دشت میوند که بخاطر آزادی میسرود و شاعر پرافتخار رابعه بلخی که بخاطر عشق به انسان زحمتکش داشت در سر زبان ها باقیست. از ده ها هزار مثال یکی آن قهرمانی های زنان شهر کابل در سهم گیری قیام برضد تجاوز انگلیس ها از ماه مارچ الی 14 دسمبر 1879 مردم افغانستان میباشد. چند جمله آنرا خدمت خواننده گان گرامی یادآور میشوم.

زمانیکه جنرال رابتس سرقومندان قوای انگلیس تپه سیاه سنگ را اشغال کرد مبارزین تازه دم تگاو و نجرا و به قیادت محمد عثمان صافی و برادرش محمد شاه خان وارد کابل شدند درهمین وقت عثمان خان پیشاپیش مجاهدین شمشیر در دست داشت و بر دشمن حمله مینمود تا مورد گلوله دشمنان قرار گرفت و از پا درآمد. و قشون انگلیس تاب دست و یخن را نیاورده با توپ های خویش میدان را ترک و فرار کردند و در همان جنگ زنان کابل وظیفه آب و نان رسانی مبارزین ملی را در قله کوه ها به دوش گرفته بودند. دسته جات زنان با کوزه های آب و بسته های نان مثل آهو در سنگلاخ های جبال میدویدند و جنگ آوران را تغذیه میکردند. تعداد چهارصد تن زنان کابل در آن سهم گرفته بودند که هشتاد و سه نفر آنها در کوه آسمائی شهید شدند. و قصه عبدالله عاشقان عارفانی در همین جنگهای کوهی به میان آمده بود که از این قرار است:

عبدالله جوان نورسیده از محله عاشقان عارفان کابل با دوشیزه زهرا همسایه خود نامزد بود. در عصر روز سیزدهم ماه دسمبر مجلس نکاح مختصری در خانه عروس منعقد گردید و شاه عبدالله داخل مجلس عروسی شده مادرش حنا در انگشت او نهاد در این وقت عروس گفت مردان عاشقان عارفان همه به جنگ رفته اند و اینجا عروسی عبدالله است. عبدالله جوان از تخت عروسی برخاست و گفت راست گفتی در چنین روزی مرد باید در جنگ باشد نه در محل عروسی من رفتم اگر برنگشتم زهرا در دنیای دیگر خواهیم دید. و عبدالله در خانه خود رفت سیلاوه و تفنگچه برداشت و به کوه بالا شد. فردای آن روز بعد از جاروب شدن قشون انگلیس که تا داخل شیرپور صورت گرفت مبارزین عاشقان عارفان مرده عبدالله را آورده در خانه مادر پیرش گذاشتند زهرای عروس آمد و تنها انگشت حنادار عبدالله را بوسید به مادرش گفت گریه نکن من تا زنده هستم در عوض عبدالله فرزند تو هستم. آن دوشیزه چنانیکه وعده داده بود تا بمرد در خانه عبدالله زندگی کرد و نام او در تمام شهر کابل بحیث مثال احترام شد.

آن جنگ جنرال رابرتس سرلشکر انگلیس را متقین ساخت که در مقابل ملتی قرار گرفته که فرد فرد آن به شمول زنان و مردان با قوه معنوی و ایمان به آزادی دارند خون خود را نثار مینمایند. در این رابطه ده ها هزار مثال در کشور وجود دارد که زنان باافتخار دوش به دوش مردان بخاطر آزادی عدالت اجتماعی و تطبیق یکسان قانون، رشد و انکشاف اقتصادی، فرهنگی، سازندگی، آموزش و پرورش، قربانی های فراوان را متقبل شده به فامیل دوستان و هموطنان خویش در عمل ثابت نموده که خدمتکار واقعی به مردم و میهن خویش بوده و میباشد، از همین لحاظ است که کارنامه ی آنها سرمشق راه و روش ده ها میلیون مردم گردیده و میگردند.

چیزیکه مایه افتخار ملت ما بوده و میباشد با وجود شرایط استبدادی و فضای اختناق چندین دهه قبل فیودالی زنان باعزت ما در بخش های علمی، هنری، فرهنگی، اقتصادی، تولیدی، خدماتی، بهداشتی، سیاسی و اجتماعی کارهای بزرگ را انجام داده که ایجاد سازمان زنان چندین دهه قبل تحت رهبری دکتور اناهیتا راتب زاد یک مثال برجسته اند. در حالیکه زنان کشور در پهلوی مردان وفادار خویش به نسبت جنگ اعلان ناشده و تحمیلی از خارج بزرگترین تلفات و قربانی هایی را متحمل شده با وجود آن هم خاموش ننشسته در هر زمان صدای آزادی و عدالت خواهی خویش را بلند کرده اند که خوشبختانه هنوز هم ادامه دارد. بعد از تحولات پی در پی که در کشور صورت گرفت و زنان با افتخار کشور با سهم گیری فعالانه در همه عرصه ها از جمله اقتصادی، تولیدی، خدماتی، تجارتی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی حتی امنیتی و نظامی توانسته اند غرض رشد انکشاف، بازاریابی و کاریابی تولیدات داخلی وظایف خویش را طی دوازده سال گذشته انجام داده اند که چند مثال مشت نمونه خروار خدمت خواننده گان گرامی یادآور میشوم.

محترمه خانم نجلا جبیب یار رئیسه ریاست انکشاف صادرات وزارت تجارت و صنایع به نسبت فعالیت و همکاری وی و همکاران صادق خویش توانست صادرات کشور را نسبت به سالهای گذشته چهل و نه فیصد افزایش دهد و بخاطر بازاریابی معرفی تولیدات داخلی با تدویر نمایشگاه ها خدمات خوبی را برای متشبثین خصوصی از جمله اصناف و پیشه وران انجام داده که میتوان از تدویر نمایشگاه هوتل سلینا و معرفی چندین تن به نمایشگاه دوبی طور مثال یادآوری نمود. محترمه پریوش رستاقی با تدویر ورکشاپ ها توانست غرض بلند بردن مهارت های مسلکی آگاهی خدمات بزرگ را برای اصناف و پیشه وران و سایر شهروندان انجام دهد. خانم ها هریک شکیلا جان، زهرا جان استادان، فریبا جان کارشناس شورای مرکزی، سلما جان عضو و برشنا جان رئیسه آرایشگران شهر کابل خدمات خوبی را غرض آموزش و پرورش هزاران تن آرایشگران شهرکابل بخاطر بلند بردن مهارت های مسلکی و بهداشتی کارهای خوبی را انجام داده اند. محترمه خدیجه خاوری، سیما جان و هاجره پوپل هر کدام کارهای صادقانه غرض همکاری با پیشه وران و اصناف شهر انجام داده که قابل ستایش میباشند. مینا خاشعی، خانم دردانه، شیما سادات، تورپیکی نوابی، حمیرا ایماق، بی بی شیرین، بی بی حنیفه، فاطمی، ملالی جواد، لیلا عرب، پریگل مودودی، روشن هاشمی، زینب تخاری، غرض رشد انکشاف و بلند بردن مهارت های مسلکی آموزش و پرورش شاگردان در بخش دوخت خامک دوزی، پوستین، چرم دوزی، حکاکی، خدمات خوبی را انجام داده در اکثریت نمایشگاه ها اشتراک نموده اند. محترمه نور جهان در رشته کندک کاری چوب ده ها شاگرد را آموزش با اشتراک در نمایشگاه های داخلی و خارجی این صنعت باستانی را به جهانیان معرفی نموده اند. حسینا محبوب رئیسه زنان پیشه ور در ولسوالی استالف با انجام خدمات بزرگ در بخش های سفالی، پوستین، دوخت، خیاطی، گلدوزی صدها تن زنان را همکاری نموده است. سیما عزیز طبیب رئیسه دستگاه  موبل و فرنیچر غرض رشد انکشاف تولیدات متذکره خدمات بزرگی را انجام داده است. صدای گیرا و جادویی خانم نجوا با احساس عالی که دارد می سراید (خورشید من کجایی سرد است خانه من) نمایندگی از یک زن باعزت و وفادار به خانواده، وطن و مردم آن می نماید. عزیزه مومند، محترمه نورجهان، حسینا، کامله انوری، شیلا قیام، هواگل، شیما سادات، حنیفه فاطمی مفتخر به جوایز پیشه وران برتر گردیده اند، نفس گل رئیسه اتحادیه خامک دوزان شهرکابل به نسبت اشتراک فعال در نمایشگاه مفتخر به لوح تقدیر شورای مرکزی اتحادیه ملی پیشه وران گردید.

قابل یادآوری میدانم خوشبختانه اکثریت قاطع زنان کشور ما بزرگترین افتخار عزت و آرزوی که داشته و دارند افزایش محبت واقعی در قلب های خانواده بخصوص شوهران صادق آنها بوده و میباشد. در حالیکه سالهاست به نسبت تشدید شدن جنگ اعلان ناشده و تحمیلی از خارج ده ها هزار تن از زنان باعزت مانند مرحوم زهرای عاشقان و عارفانی انتظار شوهران خویش را که ناپدید شده اند دارند و به عشق و امید آنها خدمت اولاد خانواده مادر و پدر آنها را نموده و می نمایند.

قابل تذکر میدانیم صفات عالی صبر و حوصله و وفاداری را که خداوند (ج) به اکثریت زنان عطا فرموده نمیتوان با سیاه کردن هزاران گده کاغذ نمیتوان شمه ی آنرا یادآور شد. از همین لحاظ است که از آغاز ظهور دین مقدس اسلام و سپری شدن هزاران سال علما، دانشمندان و اهل خرد پی برده اند زن هم یک انسان بوده حق دارد در پهلوی مرد از کارهای خانواده شروع، اجتماع، کشور و جهان مسئولیت و وظایف ایمانی خویش را مطابق استعداد و توان انجام دهد از مزایای آن مستفید شوند. در غیر آن نمیتوان به آرزوهای انسانی و اسلامی و افغانی دستیاب شد. از همین لحاظ لازم است که به مقام والای آن ارج گذاشت.

با تأسف با وجودی که یک عده زنان در حال حاضر توانسته اند در مقامات بلند دولتی از جمله پارلمان و سازمان های حقوق بشر راه پیدا نمایند اما نتوانسته اند مسئولین را وادار به انجام مسئولیت هایشان از ناحیه تطبیق یکسان قانون، عدالت اجتماعی و جلوگیری از فرهنگ معافیت، افزایش انواع خشونت های خانوادگی و سایر دشواریهای خونین نمایند. از همین لحاظ است که زورمندان جنگ افروزان، مافیای مواد مخدر، اقتصادی و سایر جنایت کاران با استفاده از امکانات بزرگترین جنایات را از ناحیه افزایش خشونت های خانوادگی انجام داده با تأسف هنوز هم ادامه دارد که هزاران واقعه آن در دفاتر وزارت امور زنان، نهاد حقوق بشر و غیره ثبت گردیده است. از جانب دیگر خداوند محبت فرزند را به اندازه ای در قلب مادر جا داده که حاضر نیست تمام جهان را به یک ناخن طفل سه روزه خویش مبدل سازد. دریغا که گروه های هراس افکن، ترورست گماشته، زرخرید اجانب چندین دهه میشود زیربهانه های مختلف میلیونها تن فرزندان، شوهران، پدران و برادران زنان را به خاک و خون آغشته نموده و ده ها میلیون مردم ما را سوگوار ساخته اند که با تأسف هنوز هم ادامه دارد که به شهادت رسانیدن بیست و یک تن سربازان اردوی ملی در ولسوالی غازی آباد به تاریخ 4/12/92 به واسطه هراس افکنان صورت گرفت یک مثال میباشد.

به باور آگاهان امور یکی از عوامل عمده دشواریهای خونین فوق در طول تاریخ بخصوص طی دوازده سال گذشته اعتماد بیجا بالای افراد ریاکار، نادان، کم سواد و بیسواد غرض انتخاب در شوراهای ولایتی، پارلمانی و ریاست جمهوری بوده و میباشد. حالا وقت آن رسیده بخاطر کاهش و بیرون رفت از دشواریهای فوق تمام مردم شرافتمند از جمله زنان باعزت ما در انتخاب افراد و شخصیت های شایسته، دانشمند، صادق، مجرب که نسبت به سایر کاندیدان از اعتبار ملی و بین المللی برخوردار باشند وظایف ایمانی، انسانی، اسلامی و وجدانی خویش را انجام دهند تا بتوانند نقش مقام و جایگاه که در  جامعه و کشور پیدا نمایند در غیر از آن با ادامه وضع موجود نمیتوان از مقام والای زن در جامعه و کشور بصورت واقعی دفاع نمود.