زیباشناسی شاهنامه

 دکتر بیژن باران   شعر اندیشه های ست که نفس کشند؛ واژه…

صلح وصفا!

امین الله مفکر امینی 20-21-09 ایکه آتش افروزی و محیط صلح…

تـعـهّـد سـیـاسـی بـرشـت

بـه پـیـوسـت ایـن ایـمـیـل بـخـش دوم بـررسـی " تـعـهّـد…

هجویه ای عبرت آموز ، برای مردکی فرهنگ سوز!

نسیم نریمان( پوشنگ پور)  ای رفعت کمسواد، چون شدکآداب سخن زکف…

نوای تاریخ

رسول پویان ز ژرفای تمدن سـر برون آورده فرهنگم تکامل خـانـه دارد…

ماده و خداوند فلسفی

نوشته صوفی کریم نورانی مورخ ۱۹ سپتمبر۲۰۲۰ قسمت سوم در بحث امروز ما…

فرهنگ ، سنت و رسوم افغانستان

نوشته کریم پوپل مورخ۱۹.سپمبر.۲۰۲۰ قسمت سوم سنت پرده بکارت عروس سنت باکره بودن عروس…

کتاب یادگاری

رسول پویان 2/9/2020 گرفـتـارم کـنـد در حلـقـۀ زلـفی گل اندامی به…

ځوریدلی ولس

شاعر : سمیع الدین افغاني ورځ تر بله جنازې په اوږو…

رقابت اقتصادی و سیاسی قدرتهای بزرگ برسررهبری جهان

نویسنده.– محمد عوض نبی زاده بعد از سقوط شوروی سابق که…

نظام متمرکز یا غیر متمرکز

بعضآ در ادبیات روزمره برخی اصطلاحات طوری بکار گرفته میشود…

تکرار احسن 

میرعنایت الله سادات درنوشتۀ قبلی خود با تفصیل توضیح کرده بودم…

نوشته‌ی کوتاه در مورد پوهنمل سید محمد عالم لبیب استاد…

شنیده ام که برخی از دوستان فرهنگی اعم از شاعر…

جان ضمیر شینواری څوک دی؟

تۀ شهـید او زۀ شهید یم ګناهګار پۀ مونږ کې…

جمهوریت وامارت یا تقابل دموکراسی وبنیاد گرایی

در افغانستان که اکثریت قریب به تمام اتباع ان مسلمان…

د کُمینتِرن رامنځته کیدل، فعالیت او انحلال

دوهمه برخه په یوه ځانګړي هیواد کې د سوسیالستي انقلاب تیوري…

سرزمین آغشته با خون و نگرانی مردم خسته از جنگ

نویسنده: مهرالدین مشید گفت وگو های دوحه و نگرانی جدی زنان…

با سنجاق کردن به دیگران خود را مسخره نکنید!

نوشته: ایاز ایماق اوغلو بسم الله الرحمن الرحیم  هرچند دوازده سال پیش…

مداخلۀ نظامی ایالات متحده امریکا

بنام خداوند رحمن و رحیم با شکست قاطع طالبان به همکاری…

اخلاق و فلسفه سیاسی فردوسی

 دکتر بیژن باران    اگر در هر آن‌چه می‌خواهی بکنی، با این…

«
»

عروس ودامادیکه به تحقق رؤیاهای خود دست یافتند

عروس و دامادیکه در محفل عروسی خود ها یک یورو مصرف نکردند ولی تمام وسایل و ادوات زندگی برای شان قبلن مهیا وعلاوه ازآن در شب عروسی مبلغ هفت هزار یوروی نقد برای سفر خارج و ماه عسل گرفتند و روانهٔ خارج کشورِ متبوع شدند: لطفن بخوانید و بدانید:   

(فواید جانبی کرونا)

قست دوم: 

عزیزخوانندهٔ ارجمند: من میخواستم در قسمت دوم این مبحث روی مصارف بیجا وغیر مجاز محافل عروسی افغانهای در داخل و خارج مملکت بنویسم امّا لازم دیدم قبل ازآن مطلب زیرین راعرضه دارم تا شما پیشاپیش ازین شیوه و طریقهٔ بسیارعالی و سنت پسندیده مردم روشن ضمیر برادران ترک آگهی داشته و در وقت ضرورت با محافل خود ما(افغانها) مقایسه فرمایید: 

یک نگاه مقایسوی به محافل عروسی افغانها وتُرکها که من شاهدش بودم 

 من «نویسنده وخانواده ام » دریک محفل عروسی برادران ترک که همسایهٔ ما هستند به اساس دعوت ایشان اشتراک وتماشای این محفل اثرات مثبت و جالبی برما ایجاد کرد که در حقیقت محرک و انگیزهٔ این نبشته شد. و برداشت ما ازان چنین خلاصه می شود.

 کاربرد وتدویرچنین محافل برای تشکیل یک زندگی جدید وخانوادهٔ نوبنیاد برای جوانانیکه با دنیای آرزو وامید به آینده مشترک خودها می نگرندمی تواند زمینه سازخوبی برای رفع نیازمندی ها و احتیاج ضروری آغاز زندگی باشد. اینک:بربنیادعرایض فوق مطالب زیرین خدمت شماعرضه میگردد البته نتیجه گیری وچگونگی مقایسهٔ آن با محافل خود ما مربوط به شما عزیزان است: توجه فرمایید:

۱ ــ  درین محفل برگمان اغلب درحدود هشتصد تا نه صد نفر اشتراک داشتند.  

 ۲ ــ شروع برگذاری محفل  « …» بجه بود با تأسف ما هفده تا بیست دقیقه ناوقت رسیدیم ولی مهمانان محفل همه حاضروموزیک و ساز شروع شده بود.         

۳ــ ما را میزبان برمیزی رهنمائي کرد که برسمت راست سالُن قرارداشت وروی میزمقداری پیش غذا هم آماده شده بود. 

۴ ــ عروس و شاه در جایگاه خود ها قرار داشتند و همه مدعُوّین با متانت متوجه آنها بودند

۵ ــ موزیک با تُن و صدای لازم نواخته می شد وآواز خوان با رعایت ذوق مُستمعین آواز می خواند و این موزیک و صدا طوری تنظیم شده بود که تخریش کننده نبودو مهمانان دَور میز می توانستند افهام و تفهیم نمایند و صدای یکدیگر را بشنوند. 

۶ ــ میدان رقص وپایکوبی با رعایت عُرف تُرکی از زن ومرد پُر بود وهمه با نظم و تمکین و شیوهٔ پسندیدهٔ خود ها می رقصیدند و اظهار خوشی می کردند.(ولی این میدان رقص برخلاف عادت ما وسیلهٔ عدهٔ ازاعضای محفل چون قفس احاطه نمی شد تا اکثریت را ازتماشای احساسات رقص محروم سازند) 

۷ ــ همانطوریکه دوستان دَورمیزازاوقات معین برنامه یاد میکردند٬ منطبق به آن برنامه پیش می رفت و صرف نان هم به زمان تعیین شده آغازو ختم گردید.

۸ ــ غذا بسیارساده و شامل برنج (چلو٬ قورمه و کباب پای مرغ) ولی به اندازهٔ کافی موجود و مهمانان میتوانستند به مراتب ازان استفاده نمایند. 

۹ ــ بعد از صرف غذا موزیک وآواز خوانی دوباره آغاز گردید. ولی بعد از مدتی کمی خاموش و مجلس هم به پایان خود نزدیک می شد وساعت اوقات اخیرتعیین شدهٔ محفل را نشان می داد درین اثناعُرف پسندیده ای ازصاحبان محفل به اجرا درآمدکه نتیجه اش آبادی خانه وکاشانه برای دوجوان تازه عروس و شاه  ومُسبب راحت و آسایش و زندگی بدون تشویش آنها میگردید. توجه بفرمائید: 

صحنهٔ دیدنی و جالبِ اهداء تحایف:

۹ ــ  شخصی با سرو صورت آراسته وسنگینی خاص بالای ستیژ آمد واختیار وگردانندگی محفل را بخود اختصاص داد و اعضای برجستهٔ فامیل های شاه و عروس را بالای ستیژ دعوت کرد و صندوق سربسته و مُقفلی رادر مقابل دید همگان قرارداد و متصل به آن اعلان اهداء تحایف راشروع  نمود: مهمانان حاضر با نظم خاص وسنگینی قابل وصفی صف بستند و انتظار نوبت برای تقدیم تحفهٔ خود ها بود ند.که گوینده: و یا همان شخص محاسن سفیدیکه مورد احترام هردو فامیل بود اشخاص تحفه دهنده را با شهرت قابل شناخت آن معرفی واندازهٔ تحفهٔ نقد تأدیه شده را اعلان می نمود و تحفه را در مقابل چشم اهل مجلس بداخل صندوق می ریخت. 

تحفه ها همه پول نقد وهر کس به اندازهٔ توان مالی اهدای تحفه  می نمودند. کمترین مبلغ (سی) یورو و زیاد تر آن تامبلغ یک هزار یورو(۱۰۰۰) یورو هم بلند رفت. 

این پروسه تا آخرین نفرمنتظر ادامه داشت و بعد از اتمام آن: صندوق تحایف باز و شمارش مبالغ جمع آوری شده درنفس محفل طورعلنی آغاز و پول جمع آوری شده مطابق پلان قبلی چنین تقسیمات گردید: 

۱  ــ  اول تمام مصارف غذا با کرایهٔ هوتل به مالک آن  تأدیه شد.  

۲  ــ  پول آواز خوان با نوازندگانش تأدیه گردید 

۳ ــ  سایر مصارفیکه اسناد آن پیکش شده بود مجرا داده شد 

 ودر تصمیم نهائی مبلغ (هفت هزار یورو) بمنظور سفروتفریح درخارج از محل سکونت برای عروس و شاه قسم تحفه داده شد. 

و در اخیرمحفل اعلان گردید که وسایل مهم خانه ازقبیل تلویزیون٬ یخچال٬ فرش وظرف و سایر لوازم منزل توسط اولیا و اقارب نزدیک شاه وعروس قبلن خریداری و تهیه  شده است. 

بدین ترتیب ختم مجلس اعلان و مهمانان به ساعت … سالن را ترک کردند.

نتیجه گیری نویسنده:من ازین محفل مجلل وبا شکوه این طُرق وشیوه های مثبت را آموختم و به شما باز گومی سازم: اول: رسم وطریقهٔ پسندیده ایکه برای هرخانوادهٔ برادران ترک ما قابل رعایت بوده وهرکدام به اندازه کمیت اقوام و دوستان شان در زمان تدویر محفلِ عروسی، خود ها را به اندازهٔ توان و قدرت مالی مسئول کمک به همدیگرمی دانند. دوم:  نظم لازم وآرامش محفل. سوم: رعایت حضورحتمی(البته بدون عذرمعقول) در وقت معین و تعیین شده. چهارم: مصرف بسیار کم وجلوگیری از تبذ یر. پنجم: صدا و نوای مطرب و موزیک که اذیت کننده و آزار دهنده نبوده و بر خلاف لذت بخش و قابل سمع بود. ششم: جمع آوری تحفه ها و کمک های مردم در نفس مجلس و تأدیهٔ آن درازای مجموع مصارف انجام شده و تأدیهٔ پول اضافی به شاه و عروس. هفتم: احترام خاص و تبعیت دستور شخصیکه جهت جمع آوری تحایف بالای ستیژآمدواشخاص دیگریکه درتنظیم محفل سهم فعال می داشتند. 

و شایستگی و خوبی های زیاد دیگریکه شما از جریان این گذارش برداشت می فرمایید.

نویسنده: حال نسبت شیوع و خطر کرونا، تدویر چنین محافل ممنوع است: با ابرازحرمت. 

 باقی دارد لطفن منتظر قسمت سوم باشید. سخی صمیم.