بختیار علی محمد

استاد "بختیار علی محمد" (به کُردی: بەختیار عەلی موحه‌مه‌د)، شناخته…

آرمان ضداجتماعی-ضد ترقی در عرفان

دکتر بیژن باران آیا عارفان ضداجتماعی بودند؟ آیا رفتارشان با…

              پروژه تاپی (TAPI)

نوشته کریم پوپل مورخ۱۶.سپتمبر.۲۰۲۴ کالنگ دنمارک                                  انتقال لوله گاز از ترکمنستان به هند پس…

نشانه هایی از رستاخیز مردمی و نگرانی های رهبران طالبان

نویسنده: مهرالدین مشید آنسوی افق های تاریک و طلوع خورشید آزادی…

صید گرفتار 

چو برگی در شکنج پنجه های باد پاییزم  به خواری و…

داستان «تو را دوست دارد!»

نویسنده «تولگا گوموشای» مترجم «پونه شاهی» نگهبان کلاس‌ام، بنابراین، در طول…

ترجمه داستان «علی بابا و چهل راهزن»

نویسنده «آنتوان گالاند»؛ مترجم «اسماعیل پورکاظم» در زمان‌های بسیار پیش از…

دولت از اسلام یا در اسلام؟

دولت از اسلام عبارت از حکومت قانون استکه: ارزش های…

دل صدپاره 

رسول پویان  اگر یک لحظه گـردد در تمام عمر همدردم  ز ژرفای…

نگاهی به برخی از لایه های اجتماعی

ترجمه. رحیم کاکایی یوری آنتونوف اساساً، هر فرد و هر گروه اجتماعی…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید تروریسم بازتولید اسلام سیاسی و بی پایه بودن…

بزرگداشت ازدهمین سال درگذشت داکتراناهیتا راتبزاد  

به تاریخ هفت سپتامبر سالجاری ازسوی  شورای سراسری زنان افغانستان…

بازی با دم اژدها یا تعامل با حاکمان تروریست و…

نویسنده: مهرالدین مشید تبدیل شدن افغانستان به مفرزۀ تروریسم  و احتمال…

دلسوز صابر

بانو "دلسوز شیخ صابر"  (بە کُردی: دڵسۆز شێخ سابیر -…

عرفان در هنر

دکتر بیژن باران عرفان در هنر تجسمی با هنر کلامی…

زیبا پسند

غم خانه گشته است دل مستمند من هم شد خمیده قد…

احمد مسعود به دنبال چیست ؟

                              نوشته ی : اسماعیل فروغی      به…

اطاق فکر، د فکر خونه یا (Think Tank) یعنی چه؟

نور محمد غفوری در بین گروه های سیاسی، اجتماعی، علمی و…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید تروریسم بازتولید اسلام سیاسی و بی پایه بودن…

فراز و فرود کاتوتسکی، از مارکسیست کبیر تا اپورتونیست "مرتد"

karl kautsky 1854-1937 آرام بختیاری کائوتسکی مرتد رنگات؛ تئوریسین سوسیال دمکراسی. کارل کائوتسکی…

«
»

سیاسي فساد اودهغه بیلګی او ناوړه پایلی

دوکتورحبیب منگل 

افغانستان داداری فساد ترڅنګ د سیاسی فساد په ګرداب کی هم د ډوبیدو په حال کی دی . سیاسی فساد ؛ د سیاست مکیاولیستی کیدو او دسیاسی اخلاقو پرته سیاست کولو اود(قدرت – ثروت) مافیایی کړیو په لاس کی دواک تمرکز ته وایی . په ماکیاولیستی سیاست کی هدف وسیله توجیه کوی ؛ پدی معنی چی دواک دترلاسه کولو ؛ساتلو اواعمال کولو لپاره هره وسیله که غیر شریفانه ؛ ناروا او بده هم وی کارول کیدای شی او کیږی اوعمده ترین بیلګی وپایلی یی په ځانګړی ډول زمونږ په هیواد کی په لاندی ډول شمیرل کیږی : – د زور او زر ؛ تهدید او تطمیع دسیسه او نیرنگ کارول ؛ ناروار سیاسي معاملی ؛ سیاسی رشوت ورکول ؛ په دموکراسی تبارز ؛خو په عمل کی ددموکراسئ ټول اصول او ارزښتونه تر پښو لاندی کول ؛ په ټاکنو کی ناروا معاملی او زدوبندونه ؛ تقلب او تخلف ؛ د دولتی امکاناتو او منابعو ؛بانکونو او شرکتونو څخه ګټه اخیستل او واک ترلاسه کول. منفی پوپولیسم ؛ خلکو ته وعدی ورکول او نه عملی کول. – قانون ماتونه ؛ اداری فساد او دولتی اداره دواکدارانو او ددوي دکورنیو ؛ خپلوانو او طرفدرانو په خدمت کی ورکول ؛ اقتصادی – مالی فساد او دواکمنو سیاست والو او ددوي د پلوي اقتصادی او مالی الیګارشئ او مافیایی شبکو په ګټه دقانونونو وضع کول اویو ځای دطبعی زیرمو او دولتی ځمکو دغصب کولو لپاره زمینه برابرول او غصب کول او بی شمیره نور غیر قانونی او ناروا وسیلی دواک دترلاسه کولو او ساتلو او چلولو لپاره کارول . – سیاسی فساد او په سیاسی فساد اخته حکومتونو او حمکرانان، دموکراسی وژنی او دقانون واکمني له منځه وړی ؛ دیوه اقلیت په لاس کس د قدرت او ثروت تمرکز او مافیا واکمنی را منځته کوی او خلک په اسارت ؛بی عدالتی او ستم محکوم کوی . دټولنی مطلق اکثریت بي وزلئ ته سوق کوی اودهیوادونو د سیاسی ، آقتصادی ، ټولنیزی او فرهنګی پراختیا او ودی مخه نیسی او هیوادونه او ملتونه دتباهیو پر لور سوق کوی .دسیاسی فساد اصلی قربانیان ملتونه او هیوادونه دی . خو تاریخ شودلئ چي په سیاسی فساد اخته او ککړ حکومتونه او واکمنان او سیاست وال هم په پای کي دولس دکرکی او حساب او ځواب ورکولو او دخپل فساد دتاوان ورکولو سره مخامخ کیږی . – زمونږ دولت او هیواد له بده مرغه دسیاسی فساد په کثیف ګرداب او ډند کی دډوبیدو په حال کی دی چی عمده ترین عوامل یی دسیاسی واک په جوړښت اوددولت په دمرکزی او محلی اداره کی د جهادی مافیایی کړیو دتسلط او نفوذ او دوام تشکیلوی . بنا پردی دا ملی او بیړنی اړتیا را منځته کیږی چه ددولت دننه او بهر ملی – دموکراتیک او مترقی ځواکونه لاس په لاس په یوه ستر ه جبهه کی سره متحد شی او دیوه قانونمدار؛ فساد ضد ؛ دخلکو خدمتګار حکومت دایجاد له لاری دولتی اداره په سیاسی فساد اخته سیاست مدارانو او کړیو څخه پاکه کړی او هیواد او ولس د سیاسی فساد دافت څخه وژغوری .