طالبان، حقوق زنان و نشست دوحه

سیامک بهاری اواخر ماه ژوئن امسال، سومین نشست دوحه برای آنچه…

فلسفۀ امرور، سفسطۀ فردا و فلسفۀ پس فردا، سفسطۀ پس…

نویسنده: مهرالدین مشید مطلق انگاری و بسته شدن دریچه های انعطاف…

دو جهت شناخت- مکمل بودن و وابستگی آن‌ها به یکدیگر

یوری آنتونوف (Yuri Antonov)  ا. م. شیری فرآیند شناخت در دو جهت…

در بارۀ تغییر تقسیمات طبقاتی

یوری آنتونوف (Yuri Antonov) ا. م. شیری بسیاری از نویسندگان به تغییر…

تعامل سیاسی روپوشی برای توطیه های ژرف و مرموز بر…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان دارالقرای گروه های تروریستی تحت حاکمیت طالبان با…

    عید قربان

           در ماتم قربانی باز  کویند که  عید قربا نست لیک چشم سحر…

             بزرنفاق انگریزی

                                            درو آن با داس روسی  استعمارگران جهان بمنظور غصب سرزمینها ی…

دولت و خدمت!

دولت به انگلیسی State و به فرانسوی Etate  و یا…

عید در غربت

 عید طرب با لب خندان کجاست  میله به آن قرغه و…

چه قیامت برپا کرده طالب!

امین الله مفکر امینی      2024-04-06! چــه قیامت برپــا کرده اند طالــــب درمیــــهــنِ…

Afghanistan

Geopolitics of Afghanistan – Part I By: Saber Azam [*] Introduction: Afghanistan has…

بازگشت عنتر

شاعر: ا-ایران احمدی، بازامدی تا سلطه بر ایران کنی انچه‌باقی مانده را…

آسایشگاه

"آسایشگاه" نام جدیدترین اثر "سامان فلاحی" (سامو) دوست شاعر و…

صابر صدیق

استاد "صابر صدیق" (به کُردی: سابیر سدیق) شاعر کُرد عراقی‌ست. نمونه‌ی…

شعر فوق‌العاده زیبای «سیب» و نظر سه شاعر!

بهرام رحمانی bahram.rehmani@gmaiul.com  وقت شعری و مطلبی و حرفی تازه و از…

رقابت کشور های منطقه و جهان و به حاشیه رفتن…

نویسنده: مهرالدین مشید قلاده داران تروریستان جهان؛ محور رقابت های کشور…

[کورد یەکیگە] 

کۆساڵان بەفر دەباڕیدو  ئەمن لە قۆچان ساردم دەبێ  ئەمن هاتنەگرین ئەبم  سیروان لەمالەم…

مضحکه ی تحت تعقیب بودن سراج الدین حقانی

             نوشته ی : اسماعیل فروغی   سفر پنجم…

جوانمرگی گرامشی؛ مبارز ایتالیایی، در زندان

Antonio Gramaschi (1891-1937) آرام بختیاری گرامشی؛ کمونیست ایتالیایی، خالق دفترهای زندان. آنتونیو-گرامشی (1937-1891م)…

جهان زیستی در بستر جهانی شدن جهان

جهان زیستی فرد٬ مجموعه خصایص و طرز فکری فردی وی…

«
»

دیگر حتی دختران در خانه مصونیت ندارند

طی گذشت یک هفته دومین باری است که خبر شنیدن تجاوز پدر به دختر را می شنوم. خبری که مشکلات سیاسی افغانستان از جمله بحران ها و بن بست های انتخاباتی، بحران های امنیتی، نظامی و اقتصادی کشور را پس زده است. دخترانی که اسیر شهوت پدر می شوند و پدرانی که از کمر به پایین فکر می کنند.هر چه فکر می کنم هیچ با منطق و عقل و فطرت انسانی جور نمی آید. نه در هیچ یک از ادیان الهی و غیر الهی چنین کاری روا نیست. در چشمان این دختر یک دنیا حرف ناگفته پنهان است.یک دنیا رنج و غم که به جز خودش کسی دیگر نمی تواند آن درد ها را تمام وجود درک کند.خاطره ی ٢٢ ساله که از ٩ سالگی قربانی نفس و شهوت حیوانی پدرش شد از ١٤ سالگی بارها از پدر باردار شد و به کرات درد سقط جنین را تجربه کرد.این هم نتیجه ی کم سوادی یک جامعه.
این هم نتیجه ی اسلامی که توسط یک مشت انسان بی سواد به نام ملا تبلیغ می شود و این هم نتیجه ی دولتمردانی که صرف به فکر پر کردن جیب های خود در این ١٣ سال بوده و هستند و از حال و روز و اتفاقات جامعه بی خبرند. علما که این همه چپ و راست در تلویزیون ها دعوت می شوند و پای منبر ها می روند به مردان جامعه ی کم سواد و به شدت مذهبی نمی آموزانند که باید به حق و حقوق زن احترام گذاشت؟ چرا از خود در طی این یک هفته عکس العملی نشان ندادند؟!! چون به ضرر شان است. چرا مادران این دختران و یا برادران و خواهرانشان با اطلاع از این موضوع سکوت می کنند ؟ آیا رابطه ی میان خاطره دختری که از ١٤ سالگی قربانی شهوت پدر شده با دختری که به دنیا آورده و طفلی که در شکم دارد چیست ؟ آیا آینده ی این دختران چه خواهد شد؟ آیا در خانه های امن هم امنیتی حاکم است که به دختران از سوی مسوولین تجاوز نشود؟ آیا این دختران در آینده به فحشا کشیده خواهند شد و یا در کنج خانه با هزاران غم و اندوه و طعنه باید بپوسند و بمیرند؟ دخترانی که از دید دینی مردم نجس و از دید فرهنگ افغانستان بدکاره پنداشته می شوند. وقتی پدری به دختر خود اینگونه و وحشیانه تجاوز می کند دیگر از بیگانه ها چه گله !!! اگر قربانیان حادثه ی پغمان از موضوع باخبر شوند آن زمان شاید شکر بکشند که از حداقل از سوی پدر و برادر خود چنین ضربه نخوردند. مجرمین دستگیر می شوند و پس از سپری کردن چند روز زندان و دادگاه به علت فساد اداری و رشوت گیری آزاد می شوند و یا قاضی صاحب ها به این نتیجه می رسند که لباس دختر باز بوده یا برجستگی های بدنش هویدا شده و به گفته ی پوشش اش غیر اسلامی بوده( در حالی که دختران افغان به علت سنتی و مذهبی و همچنان افکار حاکم مردسالارانه ی پدران و برادران همیشه لباس های مناسب با ٣ سایز بزرگتر از بدن می پوشند) و دوباره خود متضرر ملامت می شود.همه ی قربانیان این گونه حوادث پس از گذشت چند روز فراموش می شوند و مدافعین حقوق بشر و فعالین جامعه ی مدنی با برگزاری یک گردهمایی و سردادن چند شعار به کار خود خاتمه می دهند و کسی به شدت پیگیر اجرای عدالت و دادخواهی نمی شود. به شدت نگران مصونیت آینده ی دختران افغان چه در خانه و چه در جامعه هستم

سحرصامت خبرنگاروفعال جامعه مدنی،سویدن