دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید اسلام سیاسی و بی پایگی آن در متون…

بختیار علی محمد

استاد "بختیار علی محمد" (به کُردی: بەختیار عەلی موحه‌مه‌د)، شناخته…

آرمان ضداجتماعی-ضد ترقی در عرفان

دکتر بیژن باران آیا عارفان ضداجتماعی بودند؟ آیا رفتارشان با…

              پروژه تاپی (TAPI)

نوشته کریم پوپل مورخ۱۶.سپتمبر.۲۰۲۴ کالنگ دنمارک                                  انتقال لوله گاز از ترکمنستان به هند پس…

نشانه هایی از رستاخیز مردمی و نگرانی های رهبران طالبان

نویسنده: مهرالدین مشید آنسوی افق های تاریک و طلوع خورشید آزادی…

صید گرفتار 

چو برگی در شکنج پنجه های باد پاییزم  به خواری و…

داستان «تو را دوست دارد!»

نویسنده «تولگا گوموشای» مترجم «پونه شاهی» نگهبان کلاس‌ام، بنابراین، در طول…

ترجمه داستان «علی بابا و چهل راهزن»

نویسنده «آنتوان گالاند»؛ مترجم «اسماعیل پورکاظم» در زمان‌های بسیار پیش از…

دولت از اسلام یا در اسلام؟

دولت از اسلام عبارت از حکومت قانون استکه: ارزش های…

دل صدپاره 

رسول پویان  اگر یک لحظه گـردد در تمام عمر همدردم  ز ژرفای…

نگاهی به برخی از لایه های اجتماعی

ترجمه. رحیم کاکایی یوری آنتونوف اساساً، هر فرد و هر گروه اجتماعی…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید تروریسم بازتولید اسلام سیاسی و بی پایه بودن…

بزرگداشت ازدهمین سال درگذشت داکتراناهیتا راتبزاد  

به تاریخ هفت سپتامبر سالجاری ازسوی  شورای سراسری زنان افغانستان…

بازی با دم اژدها یا تعامل با حاکمان تروریست و…

نویسنده: مهرالدین مشید تبدیل شدن افغانستان به مفرزۀ تروریسم  و احتمال…

دلسوز صابر

بانو "دلسوز شیخ صابر"  (بە کُردی: دڵسۆز شێخ سابیر -…

عرفان در هنر

دکتر بیژن باران عرفان در هنر تجسمی با هنر کلامی…

زیبا پسند

غم خانه گشته است دل مستمند من هم شد خمیده قد…

احمد مسعود به دنبال چیست ؟

                              نوشته ی : اسماعیل فروغی      به…

اطاق فکر، د فکر خونه یا (Think Tank) یعنی چه؟

نور محمد غفوری در بین گروه های سیاسی، اجتماعی، علمی و…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید تروریسم بازتولید اسلام سیاسی و بی پایه بودن…

«
»

دور دوم انتخابات و خواست های مردم

می 2014 جمعه 25

مطابق به احکام قانون اساسی و قوانین مربوط  باید دور دوم انتخابات برگزار گردد. متاًسفانه تعین تاریخ دور دوم مطابق به حکم مندرج ماده (61) قانون اساسی که موعد دو هفته را مسجل ساخته، رعایت نگردیده که که مورد اعتراض کمیسیون نظارت بر قانون اساسی نیز قرار گرفته است.

 

 فردا کمپاین های انتخاباتی میان دو کاندید پیشتاز  برای دور دوم انتخابات آغاز میآبد.

انجمن حقوقدانان افغان در اروپا با احترام و با احساس مسئولیت در قبال سرنوشت وطن  موارد آتی را پیرامون چگونگی برگزاری کمپاین ها و دور دوم انتخابات مطرح مینماید:

 

نخستین مورد که باید مطمع نظر همگانی( اعم از دولت، کمیسیون های انتخاباتی ، کاندیدان، ناظران ، مطبوعات، رسانه ها و روشنفکران) باشد  ، به خواست و اراده مردم که رخداد تاریخی (16) حمل به ارده واقعی مردم و پیام روشن آنان که در دور اول بازتاب یافت، احترام گذاشته شود و از ارزش های مثبت پاسداری به عمل آید.

 

در پرتو احکام قانون و رعایت موازین و اصول قبول شده دیموکراسی، زمینه آن مساعد گردد تا  بحران مشروعیت و بحران اعتماد مهار گردیده و شرایط برای گذار مشروع و مسالت آمیز مساعد گردد و در یک فضای اعتماد  رئیس جمهور منتخب، رهبر اپوزسیون و زعامت دولتی موجود با اشتراک مساعی در خدمت دیموکراسی قرار داشته باشند.

-کمیسیون های انتخاباتی با عبرت از قانون شکنی ها ، تقلب و تخطی ها در دور اول باید مصمم باشند تا شفافیت انتخابات و علنیت اجرااٌت شان را در پرتو قانون تضمین نمایند. هر نوع تسلیم طلبی در برابر زورگویان و قانون شکنان به مفهوم دامن زدن به بحرانات یاد شده پنداشته میشود.

 

پاشنه آشیل افغانستان به مثابه کشور کثیر القومی – اتنیکی و مذاهب مختلف، بی اتفاقی و نفاق ملی میباشد.

بدینرو باید تلاش گسترده انجام یابد تا از قومی ساختن دور دوم انتخابات احتراز به عمل آید ( متاٌسفانه خشت های اولی در ایجاد تیم های  انتخاباتی به حساب قومی و بانک های راٌی ،کج گذاشته شده است).

تمام پروسه کمپاین و جریان انتخابات باید در روند ملت –دولت و ایجاد دولت مشروع و ملی قرار گیرد تا تقرب و وفاق ملی حاصل گردد.

 

دلته هر حوک چه اوسیژی یو افغان دی

تور او سپین پیداکول ملی تاوان دی

لوی هیواد به په ملی وحدت جوریژی

دا زمونژ عقیده ، دا مو ایمان دی

 

مورد مهم دیگر که باید مورد توجه جدی قرار داشته باشد، این است که تا کمپاین ها و روند انتخابات باید در خدمت نهادینه ساختن پروسه دیموکراسی قرار داشته باشد.

بدین منظور قرار است تا مجموع پروسه با رعایت اصول و موازین قبول شده و رعایت اخلاق مندانه و رقابت با روحیه همدیگر پذیری ، تحمل و تساهل انجام یابد تا فرجام آن برادری، برابری و وفاق ملی را مساعد سازد.

 

آنچه گفته شد، زمانی بحیث یک سراب نخواهد بود که اگر:

 

کاندیدان به آنچه میگویند، متعهد باشند و کمیسیون های انتخاباتی بر کار و فعالیت آنان ، متکی بر احکام قانون ، نظارت نمایند و ناظران ملی و بین المللی ، جامعه مدنی ، مطبوعات ، رسانه ها و روشنفکران حقایق را بازتاب بدهند.

در همچو شرایط امکان آن میسر خواهد گردید تا تمام توجه به  پروگرام و برنامه ها  معطوف گردد تا روند انتخابات برنامه محور باشد.

در چنین هوا و فضا زمینه های آن مساعد خواهد گردید تا کاندیدان در خدمت بزرگترین قوم افغانستان ( قوم فقیران، مستمندان و مستضعفان ) قرار گرفته و از حقوق زنان و جوانان و سایر لایه ها و اقشار مستحق  اجتماعی حمایت نمایند و مبرمترین نیاز ها و سوالات اساسی ( کار، نان و امنیت)  در محراق بحث ها قرار گیرد و مردم بصورت مشترک با دشمنان تاریخی و دسایس ایران و تجاوز پاکستان مقابله نمایند.

 

منحیث حسن اختتام با  کلام بی بدیل آزادیخواه و مشروطه خواه معروف ” کریم نذیهی” متذکر میشویم که :

تا کی از جور و ستم شکوه و فریاد کنید

سعی بر همزدن منشه بیداد کنید

” فتنه”  انگیخته تبعیض نژادی در خلق

فکر آینده ملک خود و اولاد کنید

چشم امید بتو نسل جوان دوخته ام

در خور شان و شرف مملکت آباد کنید

 

با احترام

 

شورای رهبری انجمن حقوقدانان افغان در اروپا