چند شعر کوتاه از رها فلاحی

 (۱) من گرسنه‌ام، سیر نمی‌شوم! هرچه کتاب می‌خوانم... (۲) خوابم نمی‌گیرد، عروسک‌هایم، هیچ لالایی بلد نیستند... (۳) گرچه گفتنش…

نشست دوحه: در مبانی حقوق داخلی یا سلطه آمریکایی؟

در این تحلیل سلطه آمریکایی یا افغانستان هراسی بر قدرت…

سُرورگم شده

میرعنایت الله سادات              …

طالبان، حقوق زنان و نشست دوحه

سیامک بهاری اواخر ماه ژوئن امسال، سومین نشست دوحه برای آنچه…

فلسفۀ امرور، سفسطۀ فردا و فلسفۀ پس فردا، سفسطۀ پس…

نویسنده: مهرالدین مشید مطلق انگاری و بسته شدن دریچه های انعطاف…

دو جهت شناخت- مکمل بودن و وابستگی آن‌ها به یکدیگر

یوری آنتونوف (Yuri Antonov)  ا. م. شیری فرآیند شناخت در دو جهت…

در بارۀ تغییر تقسیمات طبقاتی

یوری آنتونوف (Yuri Antonov) ا. م. شیری بسیاری از نویسندگان به تغییر…

تعامل سیاسی روپوشی برای توطیه های ژرف و مرموز بر…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان دارالقرای گروه های تروریستی تحت حاکمیت طالبان با…

    عید قربان

           در ماتم قربانی باز  کویند که  عید قربا نست لیک چشم سحر…

             بزرنفاق انگریزی

                                            درو آن با داس روسی  استعمارگران جهان بمنظور غصب سرزمینها ی…

دولت و خدمت!

دولت به انگلیسی State و به فرانسوی Etate  و یا…

عید در غربت

 عید طرب با لب خندان کجاست  میله به آن قرغه و…

چه قیامت برپا کرده طالب!

امین الله مفکر امینی      2024-04-06! چــه قیامت برپــا کرده اند طالــــب درمیــــهــنِ…

Afghanistan

Geopolitics of Afghanistan – Part I By: Saber Azam [*] Introduction: Afghanistan has…

بازگشت عنتر

شاعر: ا-ایران احمدی، بازامدی تا سلطه بر ایران کنی انچه‌باقی مانده را…

آسایشگاه

"آسایشگاه" نام جدیدترین اثر "سامان فلاحی" (سامو) دوست شاعر و…

صابر صدیق

استاد "صابر صدیق" (به کُردی: سابیر سدیق) شاعر کُرد عراقی‌ست. نمونه‌ی…

شعر فوق‌العاده زیبای «سیب» و نظر سه شاعر!

بهرام رحمانی bahram.rehmani@gmaiul.com  وقت شعری و مطلبی و حرفی تازه و از…

رقابت کشور های منطقه و جهان و به حاشیه رفتن…

نویسنده: مهرالدین مشید قلاده داران تروریستان جهان؛ محور رقابت های کشور…

[کورد یەکیگە] 

کۆساڵان بەفر دەباڕیدو  ئەمن لە قۆچان ساردم دەبێ  ئەمن هاتنەگرین ئەبم  سیروان لەمالەم…

«
»

داکتر اناهیتا راتبزاد بنیاد گذار جنبش زن در افغانستان

فرزانه ترین مادر دانای وطن

آزاده  ترین  مبارز  راه وطن 

اندیشه ومکتب توجا ویدان باد 

درحا فظه ی مردم  آگاه وطن 

هرچند در باره ی موقف زن در جهان و چگونگی اوضاع وشرایط زنده گی ، کار  مبارزه ورهبری شخصیتهای برآزنده ی زنان در جوامع گوناگون بشری و نقش تاریخی زنان درعرصه های سیاسی ،اقتصادی ،اجتماعی، فرهنگی وسایرخلاقیتهای ماندگار وآفرینشها ی جاودانه بشکل وسیع وگسترده ثبت ورسانش شده است.

اما باید گفت علی الرغم شرایط دشوار و هول انگیز زنده گی زنان در افغانستان ، حضور فعال وگسترده ی زنان آزاده وزحمتکش کشور در جبهات کار وتولید وصنایع دستی وسایر فعالیتهای اقتصادی ،سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی ونقش فعال آنان در سنگرهای دفاعی ومبارزات آزادی خواهانه وعدالتخواهی وسایر آفریده های مادی وارزشهای معنوی کشور از سنن دیرینه ، سنتهای پسندیده وافتخارات بجا مانده از سهم ارزنده ی زنان در تاریخ افغانستان میباشد که با نامهای زرغونه ها ، ملالی ها ، زهرا ها ، نازو ها ، راضیه ها ، شمیره ها ، ودر عرصه های علوم وفرهنگ گوهر شاد ها ، رابعه ها ، سمنبو ها ، مخفی بدخشی ها ، درانی ها ، سمنبوها ، وصدها قهرمان زن دیگر در سرلوحه ی تاریخ مبارزات زنان افغانستان بخط زرین ثبت گردیده است که در پیوند به جریان تحولا ت ماندگارتاریخی سهم ونقش ارزشمند ملکه ثریا ودیگر فرهیخته زنان همفکر وهمعصرش در راه آزادی زنان وتحقق حقوق زن در عرصه های مبارزات سیاسی ومشارکت در ساختارهای اقتصادی اجتماعی فرهنگی وبخصوص کار وتحصیل وسایر دستاورد های مادی ومعنوی زنان بجا مانده از در دوران پادشاهی اعلیحضرت غازی امان اله خان ماندگار تاریخ مبارزات سیاسی کشورمیباشد .

 در بحث حاضر روی مطالعه ی ما جریان پایه گذاری مبارزات نوین سیاسی زنان افغانستان در ابعاد مختلف است که توجه را بخود جلب میکند چنانچه روند مبارزات آزادی خواهی زنان افغانستان علی الرغم دشواری ها با عبور از موانع زمانگیر بار دیگر جان تازه گرفت و بر بنیاد اساسات نوین مبارزه بنا نهاده شد که فعالیتهای خستگی ناپذیر وهدفمندانه ی مبارزات سیاسی ، مناسبتهای تاریخی ، همبستگی زنان ، جنبش دموکراتیک زنان افغانستان ، خیزشهای داد خواهانه ی زنان ، آموزه های هشتم مارچ ، روزجهانی زن ، نقش تاریخی وفعال زنان در مبارزات ترقی هواهانه در عرصه های سیاسی ،اقتصادی ،اجتماعی با ارزشهای فرهنگی وحضور اکتیف زنان مبارز در جبهات دفاع از وطن ، سهم موُثرزنان درساختارهای نوین ودموکراتیک جامعه در نهاد های سیاسی ، خدمات اجتماعی ونقش زنان آزاده ی افغانستان در جبهات کار وتولید و تشکل زنان مبارزوزحمتکش درسازمان دموکراتیک زنان افغانستان وپیوند ارگانیک آن با جنبشهای دموکراتیک زنان منطقه و جهان با نام روانشاد داکتر اناهیتا راتبزاد پیوند ناگسستنی دارد .

داکتر اناهیتا راتبزاد موسس سازمان دموکراتیک زنان افغانستان وبنیانگذاراساسی فرهنگ نوین مبارزه ی مترقی وملی زنان مبارز ، پیشتاز وآگاه جنبش سراسری کشور بوده ونخستین آزاده رنی است که در تاریخ معاصر افغانستان برای اولین بار پرچم آزادی خواهی ودمو کراتیک را بخاطر رهایی زنان افغانستان از قید اسارت ،جهل، ستم سالاری وخشونت،  شجاعانه بر افراشت ومبارزه ی عادلانه ودموکراتیک را بر ضد ارتجاع ، استبداد وستمگران دد منش افغانستان وزنستیزان بی خرد نهادینه ساخت.  بنا بر آن به حقیقت گفته میتوان که داکتر اناهیتا راتبزاد بانی و بنیانگذار اندیشه ی نوین مبارزه واساسگذار مکتب آزاده گی وآزادی زنان افغانستان ومنطقه میباشد .                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         

در مسیر تحولات سیاسی ودر راستای مبارزات آزادی حواهانه ی زنان آگاه وزحمتکش افغانستان ، جنبش فکری و دموکراتیک زنان برهبری دکتوریس اناهیتا راتبزاد شکل نوین مبارزه را بخود گرفت . روانشاد داکتر اناهیتا راتبزاد این مادر معنوی وخدمتگذار راستین مردم افغانستان وپرچمدار پیشگام نهضت رهایی زنان کشور تمام عمر پربار خود را بخاطر آزادی زنان ستمدیده بمنظور تامین حقوق اساسی زنان در تساوی با مردان وقف نمود وجنبش فکری وارزشهای اساسی مبارزه زنان افغانستان با نام این شخصیت مبارز نستوه وپیشکسوت تاریخ جنبش زن در افغانستان ومنطقه عجین گردیده است . 

داکتر اناهیتا راتب زاد بمثابه بنیانگذاراساسی  جنبش آزادی وترقی خواهی  زن ، موسس سازمان دموکراتیک زنان افغانستان ،پیشوا وبانی جنبش سیاسی مبارزه بخاطر تامین حقوق زن در عرصه های  کار وتحصیل ، آزادی بیان ومطبوعات ، حق شغل  وکار ،حق استراحت ، تامین معشیت وصحت ونجات قشر زن از قید جامعه ی ستم سالاری نظام فرتوت فیودالی وسنتهای ناپسند آن ومبارزه بخاطر تشکل هزاران زن آگاه وزحمتکش در سازمان دموکراتیک زنان افغانستان و بیداری  وفعال سازی نسل  نیمی از مجموع کل نفوس کشور وسازمانده مبارزه ی متحدانه در سنگر مشترک با مردان آزاده وطن بخاطر ترقی ونوسازی جامعه ورهایی مردم افغانستان از ظلم ها وستمگری های وحشیانه ی مناسبات ارباب رعیتی وانواع ستم  درتشکل زحمتکشان کشور بدور یک آرمان واحد وطنپرستانه ودموکراتیک مبارزه کرد .

دکتوریس اناهیتای راتب زاد نخستین قهرمان زنی بود که برای نخستین بار در تاریخ کشور پرچم گرامیداشت از هشتم مارچ روز خیزش وجنبش همبستگی زنان جهان ودیگر مناسبتهای تاریخی زنان افغانستان وجهان را شجاعانه بر افراشت. وبا پرورش زنان مبارز ، آگاه ودانشمند وفراهم آوری زمینه های تعلیمی وتحصیلی وبخصوص تحصیلات عالی در داخل وخارج از کشور ومشارکت دادن زنان در ساختارهای سیاسی ومواقف عالی دولتی درتمام عرصه های کاری مسایل ملی وایجاد روابط خارجی سازمان دموکراتیک زنان افغانستان با نهادهای بین المللی وجلب همکاری نهاد های دموکراتیک جهانی و تحکیم روابط جنبش دموکراتیک زنان افغانستان با جنبشهای بین المللی زنان جهان  نقش اساسی بجا گذاشت .

شور بختانه در اثر یک جنگ تحمیلی ،طولانی ، نابرابر وصادر شده از خارج  با فروپاشی حاکمیت حزب دموکراتیک خلق افغانستان ، زنان کشور بار دیگر آماج ظلمها وبیداد گری های وحشیانه ی گروه های زن ستیز قرون وسطایی قرارگرفتند که در جنگ پنج دهه ی گذشته ، قشر زن در کشور بیشترین قربانی وتلفات را متحمل گردید .

همین اکنون در بسیاری نقاط کشورما بخصوص در مناطق تحت تسلط گروه های فنده منتالیست واجیران خارجی عربی ، غربی ، پاکستانی وایرانی ، زنان بشکل وحشیانه ودور از ارزشهای انسانی مورد ظلم ستم وتعصبات جنسیتی وسنتهای ناپسند و مورد اذیت آزار ، شکنجه وخشونت جانکاه قرار میگیرند . دختران صغیر بطور اجباری و برخلاف شریعت اسلامی عقد وبجای درس وتعلیم  وتربیه  از نعمت سواد ودانش محروم و به یاد گرفتن استعمال اسلحه مجبور ساخته میشوند . 

حتا در بسا نقاط کشور زنان کشور مورد ترور اختطاف ومعاملات خرید وفروش قرار میگیرند در حال حاضر از جبر روزگار نامطلوب صدها هزار زن جبراً به مواد مخدره معتاد وهزاران زن داغدیده کشور به ترک خانه وکاشانه ی خود مجبور گردیده اند  که  لکه ی بزرگی بنام کشور و ننگ عظیم برجبین بالا نشینان نظام میباشد . 

اما جنبش رهایی زن درافغانستان در پیوند به مبارزات تاریخی وسیاسی گذشته ببرکت زنان آگاه ومبارز ترقیخواه وعدالت پسند وگروهای وطنپرست کشور تا هنوز هم پرچم آزادی ودموکراتیک زنان را برافراشته نگهداشته اند و علی الرغم دشواری ها بخاطر آزادی زن ازقید اسارت وبرده گی شجاعانه ومتحدانه می رزمند . این رسالت تاریخی تمام مردان وزنان آگاه ورنجدیده ی کشور عزیز ما افغانستان است که متحدانه وبدور از تعصبات جنسیتی،  قومی ، زبانی وسمتی مبارزه ی مشترک را بخاطر نجات وطن وبخصوص قشر ستمدیده زن به پیش ببرند .

پیروز باد سازمان همبستگی زنان افغانستان 

شاد باد روح قهرمان زنان راه آزادی ،صلح ودموکراسی .

جاودان باد نام داکتر اناهیتا راتب زاد بنیانگذار سازمان دموکراتیک زنان افغانستان .

با عرض حرمت 

عبدالو کیل کوچی