د غبرګولي، اتمه،‌ د پښتو خوږه ژبه، د ورځې په…

لیکونکۍ: محمدعثمان نجیب ژبه،‌ او مورنۍ ژبه، د څښټن تعالیٰ له…

دفاع از جمهوریت یعنی دفاع از خون هزاران سرباز و…

نویسنده: مهرالدین مشید دفاع از جمهوریت به معنای دفاع از ارزش…

مختصری درباره تاریخچه احیای مجدد و باز ساز ی…

جهان درویرانی افغانستان دست داشت درین شکی نیست و اظهر…

ازمثالهای زشت ونامیمون فدرالیزم

برګرفته برخی از مقاله تحقیی تحت عنوان (سیستم ونظام های…

تجمع گروه های تروریستی در شمال؛ بستر سازی برای جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید جغرافیای شمال زیر پاشنه های تروریسم و سکوی…

پاکستان و ایران حاميان اصلی طالبان و عاملان فاجعه در…

نویسنده: مهرالدین مشید ابراز نگرانی پاکستان و ایران از گروه‌ های…

چند شعر از دارین_زکریا

برگردان چند شعر از #دارین_زکریا شاعر سوریه‌ای خانم "دارین زکریا" (به…

چهار هایکو

ترجمه‌ی چهار هایکو از #توروالد_برتلسن هایکوسرای دانمارکی* توسط #زانا_کوردستانی  آقای "توروالد…

فلسفه هایدگر میان تبلیغ فاشیسم و آنتی کمونیسم

Martin Heidegger(1889-1976)  آرام بختیاری کج فهمی فیلسوفان مذهبی دانشگاهی وطن از هایدگر. چرا…

سفر ملاهبت الله به کابل ؛ نشانه های زوال یا…

نویسنده: مهرالدین مشید نبض زمان و رقم خوردن شمارش معکوس در…

جامعه دین زده چگونه است؟

عبارت از جامعه می باشد٬ که دیندار از دین٬ چون…

نوای خلقِ غمدیدهء بغلان!

امین الله مفکر امینی       2024-13-05 آسمـان گرفته سخت برما، زمیــــن از سوی…

تنهایی و غربت شناخت نامه ی تبعید

نویسنده: مهرالدین مشید روایت دیگری از تنهایی و غربت روایت تبعید یعنی…

دست یاری 

بر بلای سیل بغلان مبتلا است  ساکنان اش زین مصیبت در…

تجلیل از روزمادردرکشورشاهی هالند

بتاریخ 12می سالجاری درشهرارنهم کشورشاهی هالند محفل باشکوهی ازسوی شوراي…

بجنبید ایکه خود ها، حامییان حقوق بشرخوانید!

امین الله مفکر امینی       2014-13-05! ندانم چطور گویم ویا به تصویر کشمدردوناله…

اینجا بغلان است، آدمیت را سیل برده است!

سیامک بهاری “ما نه غذا داریم، نه آب آشامیدنی، نه سرپناه،…

خشم سیلاب

رسول پویان خانه و باغ و زمین و روستا ویران گشت خـشـم…

 قاضی ی شهر شرف

محمد عالم افتخار مال تاجـر غرق دریا گشـته بود تاجر آنجا محوِ…

خیزش های مردمی نشانه های شکست طلسم وحشت طالبانی

نویسنده: مهرالدین مشید تبعیض، حرمت شکنی و استبداد کار نامه ی…

«
»

جنکَ و ثــروت

کبیر فقیری

 جنگ (جنگ های غیرعادلانه و تجاوزکارانه) در اندیشه های انسانی نباید وجود داشته باشد. جنگ پایان و ختم ظلم نیست، جنگ احساس و ابتکار در این جهان نیست، جنگ در زمان های مختلف به شیوه های مختلف صورت گرفته که پیروزی ها و ناکامی های را در قبال داشته است. اکثراً جنگ در جهان بالای (عقیده و ثروت) بوده و همچنان جریان دارد که دامن گیر جهان و جهانیان گردیده است. ثروتمندان و مذهبیون باعث تباهی حیات انسانی گردیده و هر قدر در جهان زیاد شوند، همان قدر فقر و تباهی دامن گیر زحمتکشان میگردد. استثمارگران و مرتجعیین بین المللی تبلیغ مینمایند که عوامل جنگ و خونریزی را پرولتاریا و طرفداران آنها به وجود آورده، و این جهان را جهان خونین ساختند که تا هنوز ادامه دارد . . .. خوانندهء عزیز، در حقیقت این تبلیغات زهرآگین، که مسوول تمام تباهی و جنگ پرولتریا (پایین ترین قشر جامعه) میباشد، جفا در مقابل حق و حقوق انسانی میباشد. وقتیکه ما میگوییم جنگ و ثروت تباهی دنیا است به معنی این است که سرمایه داران حق و حقوق پرولتاریا را پامال میکنند و مذهبیون بوسیله عقاید تخیلاتی خود انسانها را فریب داده پیروان خودرا زیاد مینمایند که در حقیقت این مذهبیون و سرمایه داران اند که جنگ را در جهان گسترش میدهند نی آزادی خواهان (پرولتاریا و یا کمونیستها). در جهان اگر مذهب و سرمایه داری نمی بود امروز انسان ارزش زیاد میداشت. امروز مذهبیون و سرمایه داران در جهان حاکم هستند، و افتخار می کنند که با هم برادران اصیل هستند. در حقیقت هردوی اینها دشمنان زحمتکشان به شمار میروند که متاسفانه حتی امروز ما رفقای خود را از دست داده ایم و در صفوف آنها قرار گرفته اند و از تمام ارزش های انسانی منحرف شده اند. اگر انسان تمام راحتی را به خود میخواهد و آرزو دارد که در صلح، امن و اقتصاد عالی زیست کند این حق ارتباط به تمام انسانهای این کره دارد نه آنهایی که تمام راحتی و هستی دنیوی را تنها به خود می طلبند!