نو کانتی ها،- مخالف سوسیالیسم و ماتریالیسم دیالکتیکی

neukantism.نو افلاتونی آرام بختیاری نو کانتی ها؛ نیم قرن میان مارکسیسم و…

غم دوشینه و سرنوشت نافرجام و دردناک مردم افغانستان

نویسنده: مهرالدین مشید کشتی شکستگانیم ای بادشرطه برخیز  باشد که باز بینیم …

برگردان شعرهایی از ژنرال پاییز

زنده‌یاد “محمدعمر عثمان” ملقب به “ژنرال پاییز” در سال ۱۹۵۷…

خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

«
»

اتلاف حقوق هموطنان ما در ولسی جرگه

اتلاف حقوق هموطنان ما در ولسی جرگه
میرعبدالواحد سادات
دسامبر 2013
چندی قبل مجلس ولسی جرگه پارلمان افغانستان ، با رد فرمان تقنینی رءیس جمعور ، یکبار دیگربر اتلاف حقوق هموطنان عزیز هندو باور وسک ما صحه گذاشت .
ولسی جرگه به عوض آنکه تکیه گاه مردم بخاطر احراز حقوق شان باشد ، در اتلاف حقوق بخشی از ملت افغانستان ، این هموطنان عزیز هندو باور و سک ما پیشگام گردیده است .
چنانچه از قدیم گفته اند :
حق گرفته می شود
اکنون که پای تلف شدن حقوق عزیز هندو باور و سک ما مطرح است ، باید به مبارزه حق خواهانه تا احقاق این حق تاکید گردد .
ضرور است تا جامعه مدنی ، مدافعین حق و عدالت در داخل و خارج کشور اعتراض گسترده داد خواهانه را سازماندهی نمایند .
بخاطر سهمگیری درین امرشریفانه و انسانی این نبشته با رعایت حد اکثر اختصار ، جوانب حقوقی موضوع را به بررسی میگیرد :
از ولسی جرگه سوال مینمایم :
مبنای تصمیم شما ، متکی بر کدام اصل اسلامی و حقوقی می باشد ؟
هرگاه دین مقدس اسلام ملاک تصمیم بوده ، باید« وثیقه مدینه » پیغمبر اکرم اسلام مطمح نظر باشد .
تمام احاد ملت افغانستان بنده گان متساوی الحقوق خدای واحد اند که فقط و فقط بر اساس تقوآ متفاوت میگردند .
از قرار معلوم ولسی جرگه قانون اساسی را که بر اساسات دین مبین اسلام متکی است ، باید ملاک عمل خویش قرار بدهد ، که بر مبنای آن تمام احاد ملت افغانستان شهروندان متساوی الحقوق کشور می باشند .
همین قانون اساسی نافذ و قانون انتخابات را بررسی مینمایم که چگونه واقعیتهای ملموس جامعه را بازتاب داده است .
فقره دوم ماده ( 22) قانون اساسی از تساوی حقوق شهروندان صحبت مینماید ، اما دربند اول ماده ( 62 ) قید مسلمان در احراز پست ریاست جمعوری و معاونان او تسجیل گردیده است وچنانچه درعمل مشاهده گردید ، هیچکس بشمول هموطنان عزیز پیروان سایر ادیان برین اصل اعتراض نکردند ، همچنان در قانون انتخابات برای زنان و کوچیان کرسی ها اختصاص یافته است که مورد قبول قرار دارد .
اما مقنن ما ، متآسفانه چشم بینا ندارد تا گوشه دیگر از واقعیت تلخ جامعه را ببیند و بخاطر انعکاس و رفع آن اقدام نماید .
همه ما میدانیم که مسایل و مصایب هموطنان عزیز هندو باور و سک ما ( هم از غصب حقوق و ملکیتهای آنان وتعدی وتجاوزو…تا جاهیکه امروز ، این گلهای نازنین باغ افغانستان در حدود پنجهزار تن تخمین می شود ) جزء از تراژیدی ملت افغانستان می باشد .
در بحثهای ولسی جرگه از دادن امتیاز خاص برای این هموطنان مطرح گردید و استدلال که گویا مطابق حکم بند اول ماده ( 22 ) قانون اساسی ، تبعیض و امتیاز بین اتباع ممنوع است .
در حالیکه درین ارتباط با مسوولیت میتوان خاطر نشان ساخت :
که پای هیچگونه امتیاز دهی مطرح نمی باشد .
بر طبق حکم ماده ( 7 ) قانون اساسی ، دولت مکلف برعایت معاهدات و میثاقهای بین المللی که به آن الحاق نموده ، میباشد .
مطابق به احکام این میثاقها ، دولت مکلف است ترتیبات را اتخاذ نماید ، تا زمینه مشارکت اقلیتها را درحیات سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی ، بخاطر تساوی حقوق مساعد بسازد . بر وفق اصول مندرج درماده ( 26 ) میثاق بین المللی حقوق مدنی وسیاسی ، دولت مکلف است زمینه « حفاظت » و« حمایت » مساوی افراد را در برابر قانون ایجاد و بر علیه هر گونه تبعیض بشمول مذهبی « حفاظت » و « حمایت » موثر ومساوی را تضمین نماید . و چنانچه در اعلامیه جهانی حقوق بشر تذکار یآفته ، حقوق انسانی فقط در ورای قانون حمایت میگردد و درست در همینجا است که « تبعیض مثبت »
قابل توجیه است .
بدینترتیب بملاحظه میرسد که در صورت عدم تسجیل لااقل یک کرسی درپارلمان برای این هموطنان عزیز ، بخصوص دراحوال کنونی که متآسفانه جامعه ما با معیار های مدنی و حقوق متساوی شهروندی فرسخ ها فاصله دارد ، امکان تحقق حکم ماده هفتم اعلامیه جهانی حقوق بشر ، مبنی بر تساوی حقوق که در ماده ( 22 ) قانون اساسی نیز قید گردیده است ، نا ممکن می باشد .
با آنچه تذکار یافت مدافعان حقوق تلف شده این هموطنان عزیز میتوانند موضوعرا به ستره محکمه و کمیسون نظارت از تطبیق قانون اساسی مطرح نمایند ، تا این ارگانها ذیصلاح مطابق به صلاحیت که قانون اساسی برایشان سپرده است در مورد صحت و سقم مصوبه ولسی جرگه ابراز نظر فرمآیند تا کمیسون مختلط پارلمان که در حالت اختلاف نظر مجلسین ایجاد میگردد ، در روشناهی دقیق قرار گرفته و تصمیم درست و دقیق بخاطر احقاق حقوق هموطنان عزیز هندو باور وسک ما ، این جزء لا یتجزای ملت افغانستان اتخاذ نمایند .
Mir-sadat@hotmail.com آدرس ایمیل :