آرمان ضداجتماعی-ضد ترقی در عرفان

دکتر بیژن باران آیا عارفان ضداجتماعی بودند؟ آیا رفتارشان با…

              پروژه تاپی (TAPI)

نوشته کریم پوپل مورخ۱۶.سپتمبر.۲۰۲۴ کالنگ دنمارک                                  انتقال لوله گاز از ترکمنستان به هند پس…

نشانه هایی از رستاخیز مردمی و نگرانی های رهبران طالبان

نویسنده: مهرالدین مشید آنسوی افق های تاریک و طلوع خورشید آزادی…

صید گرفتار 

چو برگی در شکنج پنجه های باد پاییزم  به خواری و…

داستان «تو را دوست دارد!»

نویسنده «تولگا گوموشای» مترجم «پونه شاهی» نگهبان کلاس‌ام، بنابراین، در طول…

ترجمه داستان «علی بابا و چهل راهزن»

نویسنده «آنتوان گالاند»؛ مترجم «اسماعیل پورکاظم» در زمان‌های بسیار پیش از…

دولت از اسلام یا در اسلام؟

دولت از اسلام عبارت از حکومت قانون استکه: ارزش های…

دل صدپاره 

رسول پویان  اگر یک لحظه گـردد در تمام عمر همدردم  ز ژرفای…

نگاهی به برخی از لایه های اجتماعی

ترجمه. رحیم کاکایی یوری آنتونوف اساساً، هر فرد و هر گروه اجتماعی…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید تروریسم بازتولید اسلام سیاسی و بی پایه بودن…

بزرگداشت ازدهمین سال درگذشت داکتراناهیتا راتبزاد  

به تاریخ هفت سپتامبر سالجاری ازسوی  شورای سراسری زنان افغانستان…

بازی با دم اژدها یا تعامل با حاکمان تروریست و…

نویسنده: مهرالدین مشید تبدیل شدن افغانستان به مفرزۀ تروریسم  و احتمال…

دلسوز صابر

بانو "دلسوز شیخ صابر"  (بە کُردی: دڵسۆز شێخ سابیر -…

عرفان در هنر

دکتر بیژن باران عرفان در هنر تجسمی با هنر کلامی…

زیبا پسند

غم خانه گشته است دل مستمند من هم شد خمیده قد…

احمد مسعود به دنبال چیست ؟

                              نوشته ی : اسماعیل فروغی      به…

اطاق فکر، د فکر خونه یا (Think Tank) یعنی چه؟

نور محمد غفوری در بین گروه های سیاسی، اجتماعی، علمی و…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید تروریسم بازتولید اسلام سیاسی و بی پایه بودن…

فراز و فرود کاتوتسکی، از مارکسیست کبیر تا اپورتونیست "مرتد"

karl kautsky 1854-1937 آرام بختیاری کائوتسکی مرتد رنگات؛ تئوریسین سوسیال دمکراسی. کارل کائوتسکی…

گذر عمر 

رسول پویان  عمـر در انـتـظار می گذرد  بـا دل بـی قـــرار می…

«
»

آیا تیم ارگ بر اریکه ی قدرت باقی خواهند ماند ؟  

              نوشته ی : فروغی  

        دلایل و شواهد زیادی گواه برآن است که دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده ی امریکا و تعداد زیادی از کارگزاران دولت وی ، علاقه ی خاصی به تمدید دوره ی کار تیم موجود ارگ ندارند .

        به حاشیه راندن دولت افغانستان درمذاکرات با طالبان ، باربار بزرگتر جلوه دادن و شکست ناپذیرخواندن طالبان درمیدان نبرد توسط بلندترین مقامات امریکایی ،  و برخورد های نامتعارف دیپلوماتیک با رهبران افغانستان ، گواه آن است که اکنون بودن و نبودن تیم موجوده ی ارگ در رأس قدرت ، برای امریکا از اهمیت خاصی برخوردارنمی باشد .

       این گسست علاقه ، بیشتر ازآن زمان برملا گردید که زلمی خلیلزاد نماینده ی خاص امریکا ، پس از چند دورمذاکرات با طالبان ، کابل را مانع پروسه ی صلح تلقی نمود .

       پس از آن ، اظهارات پوپولیستی و اغواگرانه ی داکترمحمد اشرف غنی در برابر مذاکرات پشت پرده ی خلیلزاد با طالبان ودعوای اینکه او امیرمحمد یعقوب خان نیست تا معاهده ی گندمک را امضا نماید و به ادامه ی آن حملات تند لفظی حمدالله محب مشاور امنیت ملی کشور برخلیلزاد مبنی براینکه همچون وایسرا درغیاب افغانستان در پی ایجاد حکومت موقت برهبری خودش میباشد ،  ( ولو که اغواگرانه بوده باشد ) ؛ جریان کاهش علاقه به تیم داکتر غنی را سرعت بیشتر بخشید .

      درست در پیوند با این حوادث ، صحبت تلفنی نا متعارف معاون وزیر خارجه ی امریکا با رییس جمهورافغانستان به ارتباط اظهارات اخیر حمدالله محب ، پیش از هر چیز اوج  برآشفته گی ، بی احترامی و بی پروایی رهبران ایالات متحده امریکا نسبت به کارگزاران دولت افغانستان را  بخوبی گواهی داد .

      امریکاییان به صراحت اعلام نمودند که  نمی خواهند پس ازاین درهیچ موردی با آقای محب کارکرده و از وی در امریکا استقبال نمی نمایند .

      این حرکت نامتعارف هیچ معنایی به جز برکناری یک مقام ارشد دولتی افغانستان توسط امریکا نخواهد داشت . ( تا هنوز از واکنش رییس جمهور غنی چیزی نمی دانیم )

روزهای آینده و دور بعدی مذاکرات ، سرنوشت آینده ی کارگزاران ارگ را روشن تر خواهد نمود .

        همچنان صداقت و عدم صداقت امریکا درتامین شرایط مذاکرات رو در رو میان طالبان و دولت افغانستان ، محک خوبی برای علاقمندی یا عدم علاقمندی ایالات متحده ی امریکا نسبت به بود و نبود کارگزاران موجود ارگ و ادامه ی حضورآنان درکفه ی قدرت خواهد بود .