د بڅرکي صاحب بشپړه مرکه

د ادب او فرهنګ درنو او پتمنو مینه والو! ښاغلی بڅرکی…

به بهانۀ نگاهی به دیوان اشعار نثار احمد " نثاری"

نویسنده: مهرالدین مشید از طفیل عشقری، شایق جمال و حیدری بوریای فقر…

صبح دلاویز 

رسول پویان  رها ازتار شب ها می کند شوق سحرخیزم  شـفـق بـازی…

مغز عارف

دکتر بیژن باران به من بگو قبل از تولد کجا…

زاده هایی از زن ولی دشمنان جان او

وحشیا، ترسی ز روی و موی و آوازم چرا؟ از زنی…

قانون نو طالبان ، تحقیرانسان است

                      نوشته ی : اسماعیل فروغی     قانون نو امربه…

انسان‌زدایی از جامعه افغانستان محکوم است! 

سیامک بهاری درباره فتوای امربه‌معروف رهبر طالبان وزارت امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر طالبان،…

چرا می‌نویسم؟

آقای "علی نامو" (بە کُردی: عەلی نامۆ) شاعر کُرد زبان،…

ماموریت طالبان؛ به استهزا کشاندن دین و تبدیل کردن اسلام…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیماران روانی اند و بر روی اعصاب…

             قوم شیخ محمدی افغانستان

نوشته کریم پوپل مورخ ۲۳ اگست۲۰۲۴ کالنگ دنمارک قوم شیخ محمدی اولاده شیخ…

آنها گفتند و ما دیدیم

آنها گفتند دموکراسی حلال همه مشکلات و مصائب اجتماعی و…

نیفتید درقیدِ افکارواهی!

امین الله مفکر امینی      2024-18-08! گـرصلح وصفــا،بـــرادری و بــرابــری بخواهید هموطـن پس وطن…

تروریست پروری های پاکستان و ایران؛ درس های آموزنده برای…

نویسنده: مهرالدین مشید         پاکستان و ایران دو…

رهبری طالبان، مرده ی در تخته غسل 

عبدالناصر نورزاد  وزیر دفاع طالبان از اعضای این گروه خواست از…

عقل هستی 

رسول پویان  آرزوی دل را بـر لــوح رویـا می کـشم  شکل فریاد…

لیبرالیسم در مهار امپریالیسم

امروزه قدرت های جهانی چون: آمریکا٬ اتحادیه اورپا٬ چین و…

انجماد اجتماعی

موسی فرکیش     بنابر مصروف‌ بودن و تلاش‌ برای پیشرفت شغلی، بیشتر…

تسلیت نامه به مردم مظلوم کشور

سلیمان کبیر نوری     سه سال پوره، از حاکمیت گروه وحشت و…

نگاهی به امر مهم «سلامتی و بهداشتی و درمانی»!

بهرام رحمانی bahram.rehmani@gmail.com  سلامتی واژه‌ای است با تعابیر مختلف که شامل عوامل…

         آرمان وحدت 

دلم خون گشته بر آرمان وحدت سر و جان  تنم  قربان …

«
»

آمریکا آزمایش سلاح‌های بیولوژیکی را در اوکراین از سر گرفت

غول‌های داروسازی احساس می‌کنند در خانۀ خود هستند

ولادیمیر پراخواتیلوف (VLADIMIR PROKHVATILOV)

ا. م. شیری- دولت‌ها، احزاب، سازما‌ن‌ها و حتی افراد فعال در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی که به وجود بیش از ١١٠٠ پایگاه نظامی- تروریستی آمریکا در ١۴٠ کشور جهان و بیش از ۴٠٠ آزمایشگاه تولید تسلیحات میکروبی، شیمیایی و بیولوزیکی آن در سراسر جهان اعتراض نمی‌کنند، در واقع، وجود آن‌ها را بعنون حق امپریالیسم آمریکا به رسمیت می‌شناسند.                                   

اخیراً آمریکا فعالیت نظامی-بیولوژیکی خود را در اوکراین از سر گرفته است.

آمریکا خاک اوکراین را به میدان آزمایش‌های بیولوژیکی، آزمایش محصولات پزشکی خطرناک و آزمایش‌نشده بر روی کودکان، بیماران در بیمارستان‌های روانپزشکی و آزمایش داروهای ممنوعه بر روی پرسنل نیروهای مسلح اوکراین تبدیل می‌کند.

غول داروسازی آمریکایی فایزر به آزمایش داروهای «خام» خود در اوکراین مشغول است. بگونه‌ای که فقط در سال ٢٠٢٣ آن‌ها را بر روی کودکان اوکراینی، عمدتاً در بیمارستان‌های کی‌یف، که یک واکسن تجربی آنفولانزا در آنجا مورد آزمایش قرار گرفت، مورد آزمایش قرار داد. در نتیجه، بیش از ۴٠ کودک اوکراینی جان باخت.

آننا ساخنو، کارمند شعبۀ کی‌یف فایزر، این کارآزمایی بالینی تکاندهنده را که توسط این شرکت داروسازی بر روی کودکان اوکراینی انجام شد، با ارسال یکسری ویدیو در حساب کاربری خود در  تیک-توک (@anna.sakhno)، مسدود شده در فدراسیون روسیه، افشا کرد.

پس از مذاکرات بین رئیس جمهور زلنسکی و شرکت داروسازی فایزر در سال ٢٠٢٢، وزارت بهداشت اوکراین حکمی مبنی بر مجاز بودن واکسیناسیون کودکان ۵ تا ١١ ساله در برابر کووید-١٩ صادر کرد. به گزارش آننا سخنو، این گروه سنی در مطالعات واکسیناسیون محرمانه توسط فایزر شرکت کردند.

بگفتۀ آننا، مسئولیت‌های شعبۀ کی‌یف فایزر عبارت است از واردات و توزیع دارو در اوکراین، بدون شرکت در آزمایشات بالینی. محرمانه بودن این آزمایشات به حدی جدی بود که تنها تعداد کمی از آن‌ها، از جمله برخی از مقامات بهداشتی و کارکنان فایزر، از این امر  اطلاع داشتند. حتی پرستاران مسئول انجام این تزریقات معتقدند که واکسن‌های آنفولانزا برای کودکان بی‌ضرر هستند. ساخنو ضمن ابراز شگفتی از این بی‌توجهی آشکار به استانداردها و قوانین حاکم بر آزمایشات بالینی، تأکید کرد که فایزر معمولاً کارآزمایی‌ها را مطابق با موازین بین‌المللی انجام می‌دهد.

حیرت‌آور است که تحلیلگران فایزر به داده‌های وزارت بهداشت که به آن‌ها اجازه می‌دهد از خدمات چندین بیمارستان کی‌یف استفاده کنند، دسترسی مستقیم دارند. همانطور که ساخنو با ویدیوی خود افشا کرد، به نظر می‌رسد این رابطه ریشه‌دار بین غول دارویی و دستگاه مراقبت‌های بهداشتی اوکراین حتی پس از پایان «همه‌گیری» ویروس کرونا همچنان ادامه دارد.

احتمال دارد خود این دارو در آلمان تولید شده باشد. پیش از این، کودکان اوکراینی واکسن کووید-١٩ را به عنوان بخشی از تلاش مشترک بین فایزر و شرکت آلمانی BioNTech دریافت کردند. در اسناد ارسال شده در حساب تیک‌توک آننا، آدرس آلمانی کمپانی فایزر به عنوان آدرس مکاتبات ذکر شده است. علاوه بر این، آننا می‌گوید که این واکسن در کی‌یف به عنوان «معادل آلمانی» واکسن، به والدین کودکان معرفی شد.

آننا سخنو همچنین به عدم ارتباط مستقیم کارکنان فایزر و بیماران اشاره کرد. در عوض، فایزر تمام داده‌های تحلیلی را مستقیماً از ثبت الکترونیکی وزارت بهداشت دریافت می‌کند. کودکان بستری در شعبۀ کودکان بیمارستان جراحی قلب و عروق آموسوف واقع در  کنار دفتر فایزر مستثنی بودند.

میزان مرگ‌ومیر تکان‌دهنده در میان شرکت‌کنندگان در مطالعه شاید نگران‌کننده‌ترین کشف بود. بر اساس برنامۀ آزمایشی، طی دو سری واکسیناسیون، در مرحلۀ دوم، میزان مرگ و میر در بین واکسینه شده‌ها ۴ و ۵ درصد بود. بنا به تخمین آننا، احتمال دارد بیش از ١٠٠٠ کودک در معرض این واکسیناسیون‌ها قرار گرفته باشند، به این معنی که حداقل ۴٠-۵٠ نفر از آن‌ها احتمالاً فوت کرده است. در کمال تعجب، فایزر به انجام این آزمایشات ادامه می‌دهد. سخنو مصمم است این آزمایشات را متوقف کند.

در اوت ٢٠٢٣، در شهر ژشی‌یف لهستان، مرکز تدارکات نظامی آمریکا برای تأمین تسلیحات کی‌یف و در خارکوف، تقریباً همزمان دو بیماری لژیونلوز شایع شد که ده‌ها قربانی برجای گذاشت.

شیوع بیماری لژیونلوز شهر ژشی‌یف و اطراف آن را تحت تاثیر قرار داد و شیوع این بیماری در جنوب شرقی لهستان جان ١٩ نفر را گرفت.

حدود ١۶٠ نفر در منطقه به باکتری عامل بیماری‌‌‌زا مبتلا شدند. ١٠٧ نفر از آن‌ها اهل شهر ژشی‌یف بودند. مقامات گفتند که تعداد مبتلایان در این منطقه بی‌سابقه است.

نشت یک عامل‌ بیماری‌زای مرگبار در حین انتقال آن توسط زیست‌شناسان نظامی آمریکایی از آزمایشگاه خارکوف از طریق یک فرودگاه نظامی در نزدیکی ژشی‌یف به آمریکا علت شیوع این بیماری بود.

در خارکوف، که یکی از آزمایشگاه‌های مرجع پنتاگون واقع است، ٢٠٠ نفر دیگر در بیمارستان بستری شدند و ٢٠ سرباز اوکراینی بر اثر ابتلا به آنفولانزای خوکی در ژانویۀ ٢٠١۶ جان باختند. تا ماه مارس همان سال، در اوکراین ٣۶۴ نفر بر اثر آنفولانزای خوکی جان خود را از دست دادند. خاطرات باراک اوباما را یادآوری می‌کنیم. او در سال ٢٠٠۵ به عنوان یک سناتور به همراه سناتور لوگار از یکی از آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در اوکراین بازدید کرد. در اینجا نحوۀ توصیف اوباما در کتاب او با نام «امید متهورانه» آمده است: «… در کی‌یف، در یک منطقۀ مسکونی آرام، مشابه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، یک ساختمان سادۀ سه طبقه که تا حدی به یک آزمایشگاه علمی دانشگاه شباهت داشت، یک گشت‌وگذار برای ما ترتیب داده شد… زن میانسالی با روپوش آزمایشگاهی و ماسک جراحی چندین لولۀ آزمایش از یخچال درآورد و در فاصله ٣٠ سانتیمتری بینی من تکان داد و به زبان اوکراینی چیزی گفت.

مترجم با اشاره به لولۀ آزمایشگاهی در دست راست این خانم توضیح داد: این همان سیاه زخم است. او با اشاره به لولۀ آزمایشگاهی در دست چپ زن گفت: اما این طاعون است.

به عقب برگشتم و متوجه شدم که لوگار هنوز کنار دیوار اتاق ایستاده است. پرسیدم: می‌خواهی به این موضوع نگاه دقیق‌تری بیندازی، دیک؟ و خودم چند قدم عقب رفتم. او با لبخند پاسخ داد: ما همه چیز را دیده ایم».

پس از این بازدید، آمریکایی‌ها تجهیزاتی به ارزش ٨٠٠ هزار دلار در اختیار آزمایشگاه کی‌یف قرار دادند.

اما، رویدادهای بعدی نشان  داد، که این پول طبق معمول در میدان به زیر میز رفت.

در سال ٢٠١٧، بیماری وا‌گیر سرخک در اوکراین شیوع یافت. در سال ٢٠١٩، شیوع یک بیماری دیگر «از نظر علائم، مشابه طاعون» ثبت شد. شباهت آنقدر زیاد بود که روسیه کنترل‌های مرزی را به طرز چشمگیری تشدید کرد.

پس از سفر اوباما آزمایشگاه خارکوف به تجهیزات ایمنی مجهز نشد و در نتیجۀ نشت عوامل بیماری‌زا، شیوع لژیونلوز در خارکوف و ژشی‌یف به تلفات انسانی منجر شد.

در اکتبر ٢٠٢٣، هپاتیت A در شهر وینیتسای اوکراین شایع شد. پزشکان محلی با تشریح ویروس شناسایی شده، گفتند که ویروس‌زایی را افزایش داده است.

این حادثه همزمان با انجام یک سری آزمایش‌های عملی توسط یک آزمایشگاه بیولوژیکی آمریکایی واقع در همان شهر با سویه‌های هپاتیت اصلاح‌شده توسط متخصصان آن اتفاق افتاد.

تعداد افراد قربانی نشت یک عامل بیماری‌زای خطرناک از آزمایشگاه نظامی پنتاگون به ١٣۵ نفر رسید. افرادی که تحت تأثیر شیوع این بیماری قرار گرفتند شامل ١٩ دانش‌آموز، ۶ دانشجو، ٢ معلم و ۵ متخصص پزشکی و همچنین افرادی بودند که در بخش‌های مختلف نهادهای آموزشی کار می‌کردند.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجۀ چین در آوریل ٢٠٢١ اظهار داشت: «دولت آمریکا باید در مورد آزمایشاتی که در آزمایشگاه‌های بیولوژیکی نظامی آمریکا در اوکراین و فورت‌دیتریک انجام می‌دهد، اطلاعات جامعی به جامعۀ بین‌المللی ارائه دهد… آمریکا تنها در اوکراین ١۶ آزمایشگاه بیولوژیکی دایر کرده است. هدف آمریکا از راه‌اندازی این همه آزمایشگاه در سراسر جهان چیست و آن‌ها در کشورهای مختلف چه می‌کنند؟».

مقام رسمی وزارت خارجۀ چین تأکید کرد که آمریکا تنها کشور جهان است که همچنان از ایجاد مکانیسم راستی آزمایی در چارچوب کنوانسیون ١٩٧٢- منع توسعه، تولید و انباشت مواد باکتریایی (بیولوژیکی) و سلاح‌های سمی و نابودی آن‌ها ممانعت می‌کند. او گفت: «ما مصرانه از آمریکا می‌خواهیم که در بارۀ آنچه که در این آزمایشگاه‌ها انجام می‌دهد، توضیح کامل بدهد…».

هم دانشمندان و هم بخش اعظم توده‌های مردم بر این باورند که سلاح‌های بیولوژیکی در آزمایشگاه‌های بیولوژیکی پنتاگون توسعه داده می‌شود. فرانسیس بویل، نویسندۀ قانون ضد تروریسم سلاح‌های بیولوژیکی آمریکا در سال ١٩٨٩، استاد حقوق بین‌الملل در دانشگاه ایلینوی در شامپین (آمریکا)، گفت: «حدود ١٣ هزار دانشمند در ۴٠٠ آزمایشگاه در آمریکا و خارج از آن به ایجاد سویه‌های جدید میکروب‌های قاتل مهاجم مقاوم در برابر واکسن مشغول هستند.

به گفتۀ بویل، «دانشگاه‌های آمریکایی که با کمال میل به پنتاگون و سیا اجازه می‌دهند برنامه‌های تحقیقاتی خود را به علم مرگ تبدیل کنند، سابقۀ طولانی دارند». وی به عنوان نمونه به گروه دکتر یوشیهیرو کاواوکی از دانشگاه ویسکانسین اشاره کرد که توانستند سمیت ویروس آنفولانزا را ٢٠٠ برابر افزایش دهند. به گفتۀ بویل، پنتاگون و سیا «زمانی آماده، مایل و قادر به درگیر شدن در جنگ بیولوژیکی هستند که به نفع آن‌ها باشد… آن‌ها سیاه زخم درجه یک فوق سلاح در اختیار دارند که قبلاً در اکتبر ٢٠٠١ علیه ما [آمریکایی‌ها] استفاده کردند».

در آزمایشگاه‌های پنتاگون در اوکراین، سلاح‌های بیولوژیکی مرگبار توسعه داده می‌شود و آمریکایی‌ها در حال آزمایش آن‌ها بر روی ساکنان کشور ظاهراً مستقل هستند.

وقت آن است که اوکراینی‌ها [و نه تنها اوکراینی‌ها، بلکه کل بشریت] این را بفهمند.

برگرفته از: بنیاد فرهنگ راهبردی

https://eb1384.wordpress.com/2024/08/20/

٣٠ مرداد- اسد ١۴٠٣