دولت پدیده عقلی – تحلیل موردی حمله پاکستان در ولایت پکتیکا

دولت پدیده قوم و یا دینی مطلق نیست. و دین…

هر شکستی ما را شکست و هیچ شکستی شکست ما…

نویسنده: مهرالدین مشید با تاسف که تنها ما نسل شکست خورده…

نوروز نبودت

- بیژن باران چه کنم با این همه گل و…

عرفان در مغز

دکتر بیژن باران     لامارک 200 سال پیش گفت: به پذیرش…

نماد های تاریخی- ملی و نقش آن در حفظ هویت…

نور محمد غفوری اشیاء، تصاویر، نشان‌ها، مفاهیم، یا شخصیت‌هایی که نمایانگر…

در دنیای دیجیتالی امروز، انسان‌ها به مراتب آسیب پذیرتر شده…

دیوارها موش دارند و موش‌ها گوش! این مثل یا زبانزد عام…

خالق تروریستهای اسلامی؛ الله است یا امریکا؟

افشاگری جسورانه از ژرفای حقیقت سلیمان کبیر نوری بخش نخست  درین جا می…

چگونه این بار حقانی ها روی آنتن رسانه ها قرار…

نویسنده: مهرالدین مشید از یک خلیفه ی انتحاری تا "امید تغییر"…

شب یلدا 

شب یلدا شبی شور و سرور است  شب تجلیل از مدت…

سجده ی عشق!

امین الله مفکر امینی      2024-21-12! بیا کــــه دل ز تنهایــی به کفیدن…

فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد

Immanuel Kant (1724-1804) آرام بختیاری  نیاز انسان عقلگرا به فلسفه انتقادی. کانت (1804-1724.م)،…

حال: زمانست یا هستی؟

بیت: غم فردا، کز غصه دیروز ریزد به هجوم انرژی، کشف زمان…

درختی سرشار از روح حماسی  و جلوه های معبودایی

نویسنده: مهرالدین مشید تک "درخت توت" و دغدغه های شکوهمند خاطره…

کهن میلاد خورشید 

رسول پویان  شـب یلـدا بـه دور صندلی بـسـیار زیبا بود  نشـاط و…

مبانی میتودیک طرح و تدوین اساسنامهٔ سازمانهای مدنی

نور محمد غفوری شاید همه خوانندگان محترم روش تحریر و طُرق…

انحصار طلبی ملا هبت الله، کشته شدن حقانی و سرنوشت…

نویسنده: مهرالدین مشید ختلاف های درونی طالبان و کش و قوس…

ریحان می شود

قاضی پشتون باسل حرف  نیکو مرکسان را  قوت  جان میشود قوت جسم…

کهن جنگ تمدن 

رسول پویان  نفـس در سـینۀ فـردا گـره افتاده بازش کن  بـرای خــاطــر…

ترجمه‌ی شعرهایی از بانو روژ حلبچه‌ای

هر گاه که باران،  آسمان چشمانم را در بر می‌گیرد. آن، تکه…

سلام محمد

استاد "سلام محمد" (به کُردی: سەلام موحەمەد) شاعر کُرد، زاده‌ی…

«
»

   آیا این دولت وحدت ملی است ؟

                                     

تا کی سر خود  به صخره  بیباک  زدن  

از  خو د پرستی  پا یه  به  افلاک زدن

این وحشت محض است کجایش ملیست

جز اینکه بچشم  مرد مان   خاک  زدن

البته هستند کسانیکه با بکار گیری احکام ، مقولات واستفاده از کلمات ابزاری ، مقام وجایگاهی را بتعریف گرفته ، با جلب اعتماد وباورها به موقعیت وموقف شخصی وگروهی خویش ، عقاید وصداقت مردم را اسیر افکار خود ساخته به  آنها حکومت میکنند .

دربحث حاضر در رابطه به کلمه وحدت ملی باید گفت که وحدت ملی چیزیست که از همه بیشتر به آن نیاز داریم زیرا وحدت ملی قدرت است ،ثروت است ، عزت است ،حرمت است ،غیرت است ، همت است ، وحدت است ، خدمت است و برای مردم افغانستان چون آب حیات در صحرای تموز وسوزان تاریخ ، با جان برابر اهمیت دارد وکاربردی واقعی این کلمه نیز روانبخش افکارصلحدوست وحدتخواه کشور است .

واما حرکت در مسیر معکوس و بازی با کلمات ابزاری ، دور از حقیقت ومخالف منافع مردم بدون شک به ایستگاه اشتباه توقف و به گودال تقلب سقوط میکند . ازینرو نظر وتوجه سروران قلم به چگونگی کاربردی واژه وحدت ملی معطوف میگردد تا موارد استعمال وحدت ملی * درین رابطه * مشخص گردد . زیراکه اگر دولت در اسم ، خود را وحدت ملی میخواند آیا همین دولت اسماً وخصلتاً وحدت ملی است ؟ واگر مفهوم پسوند آن صفت باشد ،آیا شمایل وکرکتر این دولت با چنین وصفی آراسته است ؟ یا اینکه صرفاً بخاطر فریب مردم خود را وحدت ملی میخواند .

پس حالا ببینیم که وحدت چیست وملی کدام است ؟

وحدت : بقول آگاهان امور معنای وحدت بشکل فشرده کلام ، همبستگی ، یک پارچگی ،اتحاد ،قرارداد بر اهداف مشترک ،همگرایی ،صرفنظر از سلایق غیر قبول برای جانب مقابل ،یکی بودن ،یگانه بودن ،یگانگی ،وبرآمدن حول یک برنامه عملی مشترک .

پس باید گفت که مفهوم ملی چیست ؟ از نظر اندیشمندان خرد ورزملی،  بیان عملی  اشتراک همه افراد یک ملت در آرمان ها ومقاصد واهداف بمنزله مجموعه واحد بشمار می آید بنا بر آن وحدت ملی عبارت است از اتحاد نظر ساکنان یک جغرافیای سیاسی وحکومت پیرامون مسایل رفاه اجتماعی ودفاع از استقلال ،حاکمیت ملی وتمامیت ارضی

میباشد این نوع وحدت ملی دربر گیرنده تمام اقوام وملیتهای باهم برادر وبرابر ساکنین کشور از جایگاه حقوقی ومزایای شهروندی عادلانه ومتوازن برخوردار میباشند .

بنا بر آن بصورت فشرده وبه بیان دیگر باید گفت که وحدت ملی بیانگر هویت ملی بوده ونشاندهنده اتحاد وهمبستگی تمام اقوام وملیتهای ساکن در یک کشور که با درنظرداشت مسایل دینی قومی ، زبانی وجنسیتی از هویت واحد نماینده گی کرده بتواند روی منافع مشترک و رشد متوازن متمرکزباشد ومعیار وحدت ملی ، منافع ملی ، تمامیت ارضی واستقلال جغرافیای سیاسی وزیست باهمی وملی است .البته وحدت ملی ارزشهای مشترک وحیاتی تمام ساکنین یک کشور است که بدون تبعیض وتعصب تحکیم می یابد.

حالا ببینیم دولتی که خود را وحدت ملی تعریف میکند کدام این ارزشها  را دارا ست ؟

در حالیکه توافق دوجانبه دوشخص توام با فشار خارجی و معامله بر سر تقسیم قدرت بین آندو جمع چند نفرمعین از سهم داران قدرت نمیتواند وحدت ملی را بمعنای واقعی کلمه تمثیل کند ، زیرا که مولفه های وحدت وتبعات ملی درین دولت با توجه به تعهدات آنها متاسفانه جریان بر عکس داشته آنچه در عملکرد این دولت دیده میشود بجای همبستگی ، نفاق، چندین پارچگی ، خود محوری ، تکبر ، خود خواهی ،دوگانگی ،ملیتگرایی ،تعصبات زبانی ، قومی ، سمتی ، مذهبی وجنسیتی با حرکات ضدملی جای وحدت ملی را گرفته بجز غارتگری ،چپاول دارایی عامه ومنافع ملی کشور،سازش ومعامله با دشمنان مردم ، گروه بازی ، قوم پرستی ، هدفی مردمی ویا برنامه ملی در آن دیده نمیشود.  

بنا بر آن اینگونه وحدت ملی که ایشان خود معرف آن هستند با توجه به عملکرد شان قانونیت آنرا زیر سوال برده وبرای مردم ارمغانی ندارد.

طوریکه همه میدانند در زیر سایه ی این دولت ودولت مشابه سلف آن نی تنها وحدت ملی تحکیم نیافته است بلکه شیرازه نیمبند وحدت ملی واتحاد اقوام ساکن کشور متاسفانه از هم پاشیده  و ملت واحد افغانستان با سوابق مختلف به تشکلهای قومی ،سمتی وزبانی وقومی تقسیم گردیده است که این پروسه ی خطر ناک وحدت ملی وتمامیت ارضی کشور را با تهدید روبرو میسازد .

همچنان در وجود همین دولت ، صلح نیم بند وامنیت ناچیز ی که بود نیز قربانی جاه طلبیها ، خودخواهی وقبیله سالاری گردید وبجای تامین صلح وترقی ورفاه مردمی ، بد بختانه نا امنی گسترش یافته و کشور به مزارع مواد مخدره وجولانگاه تروریزم مبدل گردیده است ،به اینترتیب جنگ وناامنی ، ظلم ،استبداد ،رشوت واختلاص ، فساد اداری ،خودکامگی  درتار وپود دولت تنیده  تا جایی که درلست بدترین دولتهای جهان نام بخود گرفته  است .

پس گناه شرمساری یک کشور پر غرور ، یک ملت سربلند ومردم باوقارآن بدوش کیست ؟این دولت بجای مقابله با دشمنان مشترک کشور واحد مان افغانستان ، ازبدو  تاسیس آن همچون شرکت سهامی با معامله با خارجیها وتعهدات بشرکای انتخاباتی تا اکنون در مخالفت وکشمکش در میان رهبران آن بر سر تقسیم قدرت تا سرحد لشکر کشی وموضعگیری های خشن تا عقب دروازه ها و خانه های همدیگر  و در پارالمان وبرون از آن با نمایش قدرت روی جاده ها قرارگرفته که حاصل آن بجز تخریب ملت وتهدید جان مردم چیزی دیگری نمیتواند باشد  پس کجایش را میتوان وحدت ملی نامید .

همین حالاحملات انتحاری ،جنگ و نا امنی ، نا باوری به آینده ، بیسرنوشتی ، فقر ،مرض بیخانگی آواره گی ،بیکاری در کشور بیداد میکند ولی دولتی که خود را وحدت ملی میخواند پاسخ مثبت وعملی  برای نجات جان مردم نداده وبالعکس خواست ملت را زیر پا گذاشته وبروی ملت تیغ میکشند .

تنها چیزیکه غنی وعبدالله ، صداقت وساده گی مردم را مورد استفاده ابزاری قرار میدهند اینست که زیر نام قوم وقبیله خاک بچشم خون آلود قوم وقبیله پاشیده آنها را از زندگی آینده مایوس ساختند . پس آیا این دولت با همه ناکار آمدی ، نفاق واختلافات درونی وبیرونی اش توان نماینده گی از ملت بزرگ افغانستان را دارد ؟ آیا این دولت در خط دفاع از منافع ملی قرار دارد در حالیکه دیده میشود از همین اکنون درین دولت وشرکای آن همه مصروف زراندوزی از خون ملت مظلوم وساخت وبافت گروه های مزدور برای تیم های انتخاباتی آینده کشور هستند .  چنانچه برخی از آنان با استفاده از قدرت وبنماینده گی  گروهای فاسد ضدملی وضد بشری منافع وطن را همانند اژدها بلعیده وبا مماشات ومعامله کشور را تاراج بیگانه گان ساختند وا ینبار نیز میخواهند با ساختن تیمهای فرمایشی بیگانه گان برای حصول مجدد قدرت در نمایشات انتخاباتی آینده وتاراج باقیمانده معادن ومنافع ملی را همراه با حامیان خویش ، غارت نموده ومردم را در گورستانی بنام افغانستان با مرگ تدریجی بکام نیستی بکشانند .

چنانچه بنقل از منابع خبری منتشره سایت وزین همایون در مضمونی تحت عنوان «حضور جنگجویان فرانسوی با داعش را در افغانستان نادیده نگیرید »بقلم سید شریف ناصر زاده ضمن تبصره ی در رابطه به رویکردهای جهادی در صفحه دیگر همین بخش در مقاله ی تحت عنوان «استخراج یورانیوم توسط داعشیان فرانسوی تبار در شمال افغانستان »چنین آمده است که ادامه جنگ در افغانستان ودر گیر بودن نیرو های امنیتی با شورشیان زمینه تا راج معادن افغانستان برای دزدان داخلی وخارجی را مساعد کرده است »

همچنان در بخش دیگری همین سایت از قول نماینده ولایت هلمند « چندی پیش نماینده ولایت هلمند در پارالمان گفته بود شواهدی وجود دارد که نشان میدهد محموله های اورانیوم معدن خانشین ولایت هلمند توسط هوا پیما های غولپیکر امریکایی قاچاق میشود وحالا هم نماینده شورای ولایتی جوزجان به تازه گی از استخراج اورانیوم توسط داعشیان فرانسوی خبر میدهند .خبر نگار اسپوتنیک با حلیمه صدف نماینده مردم شورای ولایتی جوزجان مصاحبه ی انجام داده که درین باره چنین میگوید : بتعداد هفت تن از شهروندان خارجی که شامل دو زن ویک مرد فرانسوی میباشد بتازه گی وارد ولسوالی قوش تیپه ولایت جوزجان شده ودر پی استخراج معدن اورانیوم میباشند » ازین تارج گری ها چنین معلوم میشود که دارایی افغانستان را به خراج گذاشته باشند .   زیراکه این دولت نی میخواهد ونه میتواند که حافظ منافع ملی باشد .پس توقع از چنین دولتی که درحمایت خارجی ها برباد کننده منافع ملی باشد خصلت وموقف آن کاملاً مشهود است  .بنا بر آن بر مردم افغانستان است که از خواب پریشانی بیدار شده با چشم بازتر در انتخابات نمایشی آینده فریب ع ها وغ ها وکرزی ها وعناصر امتحان شده و گروهای مربوط به قصابان کابل را نخورده بلکه غمخواران واقعی ومدافعان صلح ودموکراسی وعدالت خواهی را مدنظرگرفته روی سرنوشت خویش مصمم باشند .

بی نیاز از اثبات است که وحدت ملی بامفاهیم مستقل آن به مردم وملت تعلق دارد و به میزان کارکرد، خصلت وماهیت دولت ها بستگی دارد . یک دولت وقتی وحدت ملی گفته میشود که از میان مردم برخاسته باشد واز منافع علیای مردم بطور صادقانه وبشکل متوازن دفاع وپشتیبانی کند وهدفش همبستگی ملی ،رشد متوازن اجتماعی ،همکاری های متقابل ودفاع از منافع حیاتی ملی ومشترک باشد .

پس به امید آن زمانیکه چرخش تاریخ افغانستان بسوی روشنایی ها ودرمسیر تازه ی ، بسوی وحدت ملی وهمبستگی دادخواهانه حرکت کند ومردم افغانستان بار دیگر وحدت ملی را بمعنای واقعی کلمه در حیات وزندگی روزمره شان تجربه کنند .

عبدالو کیل کوچی