انسان گرایی پاسخی ناتمام در برابر ناپاسخگویی اندیشه های فلسفی…

نویسنده: مهرالدین مشید  انسان گرایی به مثابه ی داعیه ی برگشت…

گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

«
»

کـجـروی هــای کـمــانِ دهــر

 

کـمـانِ  دهــر بـا  پـیکــان  فــولادی  کُـشـد  مــا را

زمـانِ  بـی  وفـا  بـا  دردِ  بـیـدردی  کُـشـد  مــا را

 

بخـود پـیچـیـده وغـلـتـان روان هـستـیـم پـا  لـرزان

به سـوز و گـرمـییِ صحـرای بـربـادی کُـشد مـا را

 

بـه هـر جـا پـا گـزاریـــم دامِ صیادیسـت زیـرِ پـای

بـه خـم خـم رفـتـن و بـا مکــرِ صیادی کُـشـد مـا را

 

متـاعِ بـی بـهـا  ایــن  زنــدگـانـی  را هـمـی  دانـنـد

چــو حـیـوانـی بـه کشتـارگـاهِ جــلادی کُـشـد مـا را

 

گهی چـون عـاشقـانـه تـیشه را بـرکـوه می کـوبـیـم

کـه تـیغی بـی صـدا بـا رسـمِ فـرهـادی کُـشـد مـا را

 

اگـر بــا شــوقِ  آزادی  بخـوانـیـــم در قـفـس  آواز

صـدا  گـردد  خـفــه بــر نــامِ  آزادی کـُشـد  مــا را

 

عـجـب دنیـای کـه بـا دِیـن و بـی دیـنی کـنـد بـازی

بـنــامِ مـسـلــم  و بــا نــام  اِلـحـادی  کُـشــد  مــا را

 

صـداقــت گـرچـه بـاشـد زیـورِ انسـانـیـت “فضلی”

ولـی دسـتِ قـضـا بــر جُــرمِ سَــدادی کـُشـد مــا را