(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

مردم ما در دو راهۀ  استبداد طالبانی و بی اعتمادی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی در پرتگاۀ ناکجاآباد تاریخ مردم افغانستان مخالف…

ترجمه‌ی شعرهابی از دریا هورامی

بانو "دریا هورامی" (به کُردی: دەریا هەورامی) شاعر، دوبلور و…

تلویزیون حقوق ناشر یک اندیشه ملی و روشنگری 

نوشته از بصیر دهزاد  تلویزیون حقوق در پنجشنبه آینده،  ۱۱ جولای، …

افراطیت دینی و دین ستیزی دو روی یک سکه ی…

نویسنده: مهرالدین مشید در حاشیه ی بحث های دگر اندیشان افراط گرایی…

د مدني ټولنې په اړه په ساده ژبه څو خبرې

 زموږ په ګران هېواد افغانستان کې دا ډیر کلونه او…

از پا افتادگان دور جمهوریت

در خارج چه میگویند ؟ انهاا طوری سخن میرانند که افغانستان…

آیا طالبان آمده اند ، تا ۳۴ ملیون شهروند افغانستان…

نوشته: دکتر حمیدالله مفید. بزرگترین دشواری که در برابر جهان اسلام…

 چند شعر کوتاه از لیلا_طیبی (صحرا) 

ذهنم، یوزپلنگی تیز پاست آه! بی‌هوده بود، دویدن‌هایم... آی‌ی‌ی        --غزال وحشی، کدام کنام…

بدیده ای مهر بنگرید!

امین الله مفکر امینی                         2024-01-07! بـــه دیده ای مهربنگرید بـــــه…

تشکیل امارت در آنسوی دیورند و تشدید تنش ها میان…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های جدید استخباراتی و احتمال وقوع رخداد…

«
»

چه مواردی در حمله به اسرائیل عجیب است؟

والری ایلین (VALERY ILYIN): خرابی سامانه‌های امنیتی پیشرفتۀ اسرئیل قابل تأمل است

ا. م. شیری: همرزمان گرامی از جنون جنگی رژیم صهیونیستی- مالیخولیایی اسرائیل بوی توطئه کثیف «۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱» می‌آید. ربطی به جنبش مقاومت فلسطین و حملۀ حماس ندارد

حملۀ عجیب حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر و وقایع پس از آن، موجب طرح سؤالات زیادی شده است.

عجایب شماره ۱: اسرائيل از تدارك حمله اطلاع نداشت.

به گزارش سی ان ان، اطلاعات آمریکا چند روز قبل از حملۀ حماس به مقامات اسرائیلی هشدار داده بود. نوار غزه قطعه زمینی باریک با مساحتی در حدود ۳۶۵ کیلومتر مربع است، که در طول و عرض بواسطۀ سازمان‌های جاسوسی اسرائیلی رصد می‌شود. با وجود این، در جریان این حمله معلوم شد که ظاهراً حماس و فلسطینی‌ها به نوعی توانسته‌اند تدارکات خود را از اطلاعات اسرائیل پنهان سازند. این نسخه نه تنها با اطلاعات سی ان ان آمریکایی، حتی با اطلاعات آسوشیتدپرس مبنی بر هشدارهای مکرر ارگان‌های اطلاعاتی مصر به طرف اسرائیلی در مورد برنامه‌ریزی یک «حادثۀ بزرگ» توسط یک گروه تروریستی مستقر در غزه، تناقض دارد. اما همۀ آن‌ها نادیده گرفته شد.

نشریات برجستۀ علوم سیاسی به همۀ سیاستمداران محلی در مورد آنچه که از ابتدای سال جاری علیه اسرائیل آماده می‌شد، هشدار داده‌ بودند. مقالۀ مندرج در فارن افرز بتاریخ ۷ فوریه ۲۰۲۳ زیر عنوان «انتفاضه سوم، چرا آتش درگیری اسرائیل- فلسطین ممکن است دوباره شعله‌ور شود؟» یکی از آن‌ها است.

احتمال انتفاضه سوم اکنون از همۀ سال‌های اخیر بیشتر است… رقابت ناشی از اتمام قریب‌الوقوع دورۀ ریاست  محمود عباس، خشونت‌های روزانه در سطوح پائین، الحاق خزندۀ سرزمین‌های فلسطینی – همه این‌ها خطر تشدید درگیری را به دنبال دارد و حداقل در حال حاضر، شانس ‌حل مشکل از طریق مذاکره از بین رفته است. تلاش‌های آمریکا و دیگر متحدان اسرائیل برای جلوگیری از بازدیدهای تحریک‌آمیز [مثلاً- اعضای دولت «راست افراطی نتانیاهو] و شهرک‌سازی در مناطق گرم، نمونه‌هایی از گام‌های سنجیده هستند که غالباً ممکن است با شکست مواجه شوند، اما می‌توانند از رویارویی گسترده‌تر جلوگیری نمایند. «برای جلوگیری از انتفاضه سوم، هم اسرائیلی‌ها و هم فلسطینی‌ها و شرکای آن‌ها باید در مورد مسائل کوچک بیاندیشند. برای جلوگیری از جرقه‌های احتمالی، روزانه کار کنند و در صورت وقوع، سریعاً برای جلوگیری از اشتعال باروت خشک اقدام نمایند».

 عجایب شماره ۲: اسرائیل برای جلوگیری از حمله قادر نبود.

چندی قبل از حمله ۷ اکتبر به پست‌های بازرسی و شهرهای بزرگ اسرائیل، حماس به طور سازمانیافته راکت‌اندازهای چندگانه، نیروهای زمینی، پاراگلایدرها (هواپیماهای فوق سبک) و سایر تجهیزات را در مواضع مستقر کرد. بنا به دلایلی، مقدمات و گام‌های اولیه بی‌توجه ماند؛ حمله پیشگیرانه آغاز نشد. در عین حال در رهبری اسرائیل هیچ کس به نماد تاریخ ۷ اکتبر (سالگرد جنگ یوم کیپور در سال ۱۹۷۳ و همچنین، روز مهم شنبه برای یهودیان) توجه نکرد و اگر هم کرد، زنگ خطر را در فضای عمومی به صدا در نیاورد. علاوه بر این، به ارتش و پلیس دستور داده شد که تسلیم اقدامات تحریک‌آمیز نشوند و با تجمع گروه‌های تهاجمی «تظاهرات‌کنندگان» در مرز غزه و اسرائیل مقابله نکنند.

به نظر فرمانده گردان کرم شالوم که منطقه را بسیار خوب می‌شناسد، کاملا غیرممکن است که حماس بتواند به یک حملۀ غافلگیرانه دست بزند. او می‌گوید : «در اینجا چیزی بنظرم نمی‌رسد!!! این رازی است که من نمی‌توانم پاسخی برای آن بیابم. می‌دانم اوضاع در نوار غزه و در مرز چگونه است. من فرمانده بخش کرم شالوم (رفح) بودم، فرماندهی بخش کیسوف را به عهده داشتم، حصار محیط را به خوبی می‌شناسم و می‌دانم ارتش در آنجا چگونه کار می‌کند. من در اردوگاه آوارگان الشاطی در نوار غزه بودم، اردوگاه پناهندگان جبالیا را رهبری کردم، کمین‌هایی را روی حصار و در داخل قلمرو برپا کردم. من با ساکنان غزه ملاقات داشتم… موانع به گونه‌ای ساخته شده که حتی یک روباه هم نمی‌تواند از آن عبور کند… پس چگونه یک تراکتور فلسطینی بدون مواجهه با هیچ مانعی به حصار رسید؟ چگونه صدها تروریست و غیرنظامی بدون اینکه کسی از طرف ما یک انگشتش را تکان بدهد، از دیوار عبور کردند؟ چگونه تروریست‌های تا دندان مسلح، پیاده و سوار بر خودرو، بدون هیچ واکنشی از سوی ما، به ده‌ها شهرک اسرائیلی رسیدند؟ چرا حتی یک گلوله هم به سمت آن‌ها شلیک نشد؟ همۀ این‌ها چطور در زیر دماغ ما اتفاق افتاد؟ هزاران سرباز کجا رفته بودند؟»

عجایب شماره ۳: سامانه‌های مانع و هشدار در مرز کار نمی‌کرد.

نشریۀ اینترنتی کانادایی گلوبال ریسرچ مقاله‌ای از فرمانده یکی از بخش‌های حصار دفاعی منتشر کرد که از آن استنتاج می‌شود که این یک «سدّ امنیتی غیرقابل عبور اسرائیل در اطراف باریکۀ غزه» است. با این حال، سامانه‌های الکترونیکی در مرز، که اسرائیل میلیاردها دلار در ساخت و تجهیز آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده، بی‌فایده است. دوربین‌ها و حسگرهای متعدد نیز به شناسایی و توقف حملۀ اسلام‌گرایان و همچنین گشت‌های نظامی که به هر دلیلی در نزدیکی نبودند، کمکی نکردند. پهپادهای فلسطینی به راحتی توانستند مسلسل‌های خودکار و برج‌های حسگر را مورد هدف قرار دهند و گروه‌های تهاجمی حماس با آرامش «حصار» را منفجر کردند و از مرز گذشتند. هیچ کس برای حمله به آن‌ها سعی نکرد. اما این «حصار‌» به تجهیزات هشدار در بالاترین سطوح حفاظت مجهز است.

سامانه‌های نظارتی تعبیه شده در طول مرز هر اینچ از آن را زیر نظر دارند. هر حرکتی حتی قبل از اقدام به ممانعت، روز یا شب تشخیص داده می‌شود. ردیاب‌هایی که در امتداد یک محور حرکت می‌کنند، می‌توانند رد پا را تشخیص دهند و بدانند چه کسی و حتی چه زمانی از خط عبور کرده است. در اینجا، همه روزه قبل از طلوع، مراسم «صبگاهی» اجرا می‌شود. در این ساعت همۀ نیروها بیدارند، شیفت شب جای خود را به شیفت روز می‌دهد. فرمانده هر گروه، محور امنیتی را بازرسی می‌کند تا مطمئن شود که در طول شب هیچ گونه نفوذی روی نداده است… و این دقیقاً همان ساعتی بود که صدها رزمندۀ حماس به اسرائیل حمله کردند. به دلیل عمل نکردن آژیر خطر، صدها سرباز ارتش اسرائیل درست در اردوگاه‌‌ها و پادگان‌ها کشته شدند.

تحلیلگران کانادایی به این نتیجۀ ساده و قابل فهم رسیدند: «واضح است که این حمله مجوز بسته شدن کتاب موجودیت فلسطین را داشته است».

عجایب شماره ۴: امتیازاتی به حماس و فلسطینی‌ها در آستانه تهاجم.

از درگیری‌هایی که در رسانه‌ها و منابع اینترنتی اسرائیل بین چپ‌ها و راست‌های محلی به راه انداخته شد، چنین برمی‌آید که اندکی قبل از حملۀ حماس، روزانه تعداد زیادی فلسطینی (روزانه تا ۲۰ هزار نفر) اجازه داشتند برای کار از غزه به اسرائیل بروند. جناح راست معتقد است که اعراب عمداً از دسترسی به مسجد الاقصی، واقع در کوه معبد و نقطه اصلی وحدت مذهبی و در عین حال، موضوع مورد اختلاف بین مسلمانان و یهودیان، محروم نشدند: چرا مقامات این همه امتیازات کوچک و بزرگ به حماس دادند تا جایی که یکی از رهبران آن، احیا سنور ، ضمن گذراندن دورۀ محکومیت خود در زندان اسرائیل، با تصمیم دادگاه عالی این کشور (همان دادگاهی که نتانیاهو و حامیان او با آن مبارزه می‌کنند)، تحصیلات خود را در یکی از دانشگاه‌های اسرائیل به پایان رساند. با پول اسرائیل از بیماری سرطان شفا یافت. سنور اکنون در یک ویلای زیرزمینی زندگی می‌کند و همچنان رهبری حماس را بر عهده دارد.

در پاسخ به راست‌ها، چپ‌ها این موضوع را مطرح می‌کنند که چرا در میان کشته‌شدگان حماس تعداد زیادی فعال چپ وجود دارد. دیدگاه جناح راست آمریکا (مثلاً، پل کریگ رابرتز، اقتصاددان مشهور و مفسر سیاسی) نیز به عنوان استدلال مطرح می‌شود و با یادآوری اینکه چگونه در مارس ۲۰۱۹، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر راست افراطی، در بیانیۀ حزب لیکود خطاب به اعضای کنست، اتحاد نزدیک راست‌گرایان اسرائیلی با حماس را تأئید کرد: «هر کس می‌خواهد از تشکیل کشور فلسطینی جلوگیری کند، باید از حماس حمایت کند و به آن پول بدهد. این بخشی از راهبرد ما برای جدا کردن فلسطینیان غزه از فلسطینیان کرانۀ باختری است».

عجایب شماره ۵: بی‌تفاوتی نیروهای امنیتی در برابر نفوذ شبه‌نظامیان

بر خلاف تصور عمومی، فلسطینی‌ها از استحکامات و پایگاه‌های ارتش اسرائیل عبور نکردند. آن‌ها به شکل تهاجمی به پست‌های بازرسی و پایگاه‌هایی که خودروهای زرهی در آن قرار داشتند، حمله کردند. هنوز معلوم نیست که نگهبانان، نیروهای امنیتی و پوششی در آن زمان کجا بودند. در نتیجه، اسلام‌گرایان پاسگاه‌ها، یک پایگاه نظامی عظیم با دسته‌ای از خودروهای زرهی را به راحتی تصرف کردند و با آرامش به نزدیک‌ترین شهرها به غزه نفوذ کردند. دولت تا چند ساعت پس از شروع حمله واکنش نشان نداد.

لازم به ذکر است، که سازه‌های دفاعی محیط امنیتی اطراف نوار غزه بسیار ماهرانه طراحی شده و با کوچکترین جزئیات ساخته شده است. خط اول: خندق‌ها، دیوارهای حصارها، مسلسل‌های خودکار، هواپیماهای بدون سرنشین و گروه‌های هشدار – همۀ این‌ها به طرز خاصی برای از بین بردن هر دو نفوذ- انفرادی و گروهی- برای به تأخیر انداختن پیشروی عظیم برای مدت زمان کافی تا هشدار خط دوم دفاعی طراحی شده‌اند. علاوه بر این، حتی اگر آن‌ها با شکست مواجه شوند، ارتش، توپخانه، نیروهای هوابردی و نیروی دریایی وارد بازی می‌شوند. با وجود این، خط دفاعی دوم این بار به هیچ‌وجه به این نفوذ واکنش نشان نداد؛ نظامیان درست در پادگان مورد اصابت گلوله قرار گرفتند. خود ارتش نیز بعد از ۶-۸ ساعت وارد شد. به چه دلیل کل ساختار به یکباره فروپاشید، باید دید که چگونه می‌توان به این پرسش، که این چه بود، پاسخ داد – هرج و مرج و زوال، یا اقدامات آگاهانه از طرف اسرائیل!

موارد عجیب و غریب زیادی دال بر حمله به اسرائیل وجود دارد و آنقدر متنوع است که بحث‌ها در مورد آن‌ها، دقیقاً مانند مناقشه خاورمیانه به طور کلی، هنوز تمام نشده است.

منتشره در: بنیاد فرهنگ راهبردی

مطلب مرتبط: برای اروپا «اسرائیل» آماده می‌شود

https://eb1384.wordpress.com/2023/11/03/

۱۲ آبان-عقرب ۱۴۰۲