دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

مردم ما در دو راهۀ  استبداد طالبانی و بی اعتمادی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی در پرتگاۀ ناکجاآباد تاریخ مردم افغانستان مخالف…

ترجمه‌ی شعرهابی از دریا هورامی

بانو "دریا هورامی" (به کُردی: دەریا هەورامی) شاعر، دوبلور و…

تلویزیون حقوق ناشر یک اندیشه ملی و روشنگری 

نوشته از بصیر دهزاد  تلویزیون حقوق در پنجشنبه آینده،  ۱۱ جولای، …

افراطیت دینی و دین ستیزی دو روی یک سکه ی…

نویسنده: مهرالدین مشید در حاشیه ی بحث های دگر اندیشان افراط گرایی…

د مدني ټولنې په اړه په ساده ژبه څو خبرې

 زموږ په ګران هېواد افغانستان کې دا ډیر کلونه او…

«
»

ما و انتخابات

 

8 اکتوبر 2018

انتخابات یك پروسه ملی و مربوط و مرتبط با سرنوشت ملی مورد توجه قرار میگیرد ، بدینرو انجمن حقوقدانان افغان در اروپا با احساس مسئولیت در قبال سرنوشت مردم پروسه انتخابات را تعقیب و بخاطر جلب توجه هموطنان عزیز در داخل و خارج كشور موارد اتی را مطرح مینماید :

با تمام موانع و مشكلات عدیده كه در برابر اعمال حق حاكمیت ملی كه مطابق به اصول قبول شده حقوق بین المللی و بر طبق قانون اساسی نافذ كشور به طور انحصاری بمردم تعلق دارد ، هرگونه بی تفاوتی در قبال اعمال دقیق این حق كه از طریق انتخابات تحقق میابد ، به مفهوم بی توجهی به سرنوشت وطن پنداشته میشود . بدینرو اشتراك گسترده مردم در پروسه انتخابات مبین سیاسی شدن جامعه و ارتقای درك از اهمیت حقوق سیاسی شان میباشد .

این حق مردم و شهروندان در حقوق بین المللی و در مواد ( ٢١ ) و ( ٢٥ ) اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مسجل گردیده و بر طبق ان ” هر كس از حق انتخاب شدن و انتخاب كردن برخوردار ” میباشد . ماده چهارم قانون اساسی افغانستان حاكمیت ملی را متعلق بملت میداند و مردم به صورت مستقیم و یا از طریق نمایندگان انرا اعمال میدارد . ماده ( ٣٣ ) حقوق انتخاب كردن و انتخاب شدن مردم را مسجل و در ماده ( ٨٣ ) قانون اساسی شرایط انتخاب شدن به ولسی جرگه بقانون خاص كه همانا قانون انتخابات است محول گردیده است .

انتخابات بمثابه پروسه ملی باید بیك كمپاین بزرگ ملی دربرابر موانع و عوامل مانع اعمال این حقوق مردم مبدل گردد.  در بعد داخلی بزرگترین مانع اعمال حق مردم همانا فساد و فسادسالاران است ، یك اقلیت منفور متشكل از تاجران دین ، تیكه داران ” جهاد ” ، دكانداران قوم و جلابان سیاسی مانع گذار افغانستان بشاهراه صلح و ترقی و حاكم شدن مردم بسرنوشت ملی شان میباشند . در افغانستان فعلی که ” اكثریت ” های واقعی عبارت از زنان ، جوانان و فقیران میباشند ، بسیار خوب است كه قانون انتخابات ” تبعیض مثبت ” را در مورد زنان مرعی و حضور حداقل شصت تن از زنان را حتمی ساخته و همچنان یك تن از هموطنان هندوباور و سك باید عضویت ولسی جرگه را كسب نمایند . مشروعیت نسبی انتخابات در گرو تطبیق قانون نهفته است تا زمینه های واقعی برای ابراز رای مردم ایجاد گردد . البته در كمرنگ شدن سایه زور و زر سالاران مردم مجال میابند تا بهترین نمایندگان زنان و جوانان اینده نگر و با برنامه ، غیر الوده به فساد و فساد سالاران را انتخاب و ” چورالمان ” موجود را به پارلمان و خانه مردم مبدل سازند .

پروسه انتخابات باید فرهنگ سیاسی نو مبنی بر تساهل ، همدیگر پذیری را عام سازد و زمینه های تقرب و وفاق ملی را استحكام بخشد . رای در انتخابات نه تنها حق ، بل عزت و وسیله تغیر جامعه و ” نه”  گفتن بدشمنان اسایش مردم است و چگونگی كاربرد درست ان به شهروند ازاد معنی می بخشد ، بدینرو وجیبه انسانی و قانونی هر شهروند افغان است تا از ان بمثابه آبرو خود پاسداری نماید . شفافیت در انتخابات یكی از اصول اساسی اعمال دقیق حقوق مردم است و این مأمول فقط در حضور گسترده و اگاهانه مردم و نظارت مستدام شان بر پروسه ها تحقق خواهد یافت . البته درین ارتباط پذیریش نتایج انتخابات شفاف نیز یك ركن اساسی پنداشته میشود ، جلابان سیاسی از اصطلاح شفافیت استفاده ابزاری مینمایند و برای این اقایان شفافیت یعنی اعلام پیروزی خودشان معنی میدهد .

انجمن با مراجعه به كمیسیون مركزی انتخابات أكیداٌ متقاضی است تا زمینه اشتراك افغانان خارج از كشور را در پروسه انتخابات فراهم سازند ، تا هر افغان ، بشمول افغانان دارایی تابعیت دوم که بر طبق قوانین نافذ افغانستان و کشور های پناهنده پذیر دارای حق راٌی میباشند ، نیز در هر كجایی از جهان كه قراردارد و بر طبق حكم قانون حق اشتراك در انتخابات را دارد ازین حق خود استفاده نماید . در پیوند با همین موضوع انجمن از كاندیدان پیشگام و تمام نهاد حقوقی و مدنی و مدافعان حقوق بشر متمنی است تا ازین داعیه برحق دفاع و با ما همصدا باشند.

.

با تجدید احترامات فائقه

 

از نام هیاٌت اجرائیه انجمن حقوقدانان افغان در اروپا

میر عبد الواحد سادات

رئیس انجمن