ساعت "کنزل" نمادی از نوستالوژی؛ اما به روایتی دیگر

نویسنده: مهرالدین مشید نه یک ساعت؛ بلکه حماسه ای در فضای…

ریبوار طاها

آقای "ریبوار طاها" (به کُردی: ڕێبوار تەها) با نام کامل…

نقارۀ جنگ 

رسول پویان  نـوای ســال نــویــن تـا نقـارۀ جـنگ است  به خون خلق…

عرفان و زبان

– دکتر بیژن باران من در جهان لغات دیگران می…

ای حزب قهرمان انیس  ستمکشان

      به افتخارسالگرد حزب پر   افتخاردموکراتیک خلق افغانستان ای حزب قهرمان انیس  ستمکشان یادت…

ریباز سالار

آقای "ریباز سالار" (به کُردی: ڕێباز سالار) با نام کامل…

تهاجمی خونین و آغاز مداخله ها و پایان حاکمیت ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجمی که افغانستان را به میدان جنگ های…

میا پیشم!

امین الله مفکرامینی        2024-28-12! میا پیشم تو دلـــدارممزن زخمه دلی زارم رهی دوستی…

شماره چهارم سال ۲۷ م محبت

شماره چهارم سال ۲۷ م محبت از چاپ برآمد. پیشکش می…

دولت پدیده عقلی – تحلیل موردی حمله پاکستان در ولایت پکتیکا

دولت پدیده قوم و یا دینی مطلق نیست. و دین…

هر شکستی ما را شکست و هیچ شکستی شکست ما…

نویسنده: مهرالدین مشید با تاسف که تنها ما نسل شکست خورده…

نوروز نبودت

- بیژن باران چه کنم با این همه گل و…

عرفان در مغز

دکتر بیژن باران     لامارک 200 سال پیش گفت: به پذیرش…

نماد های تاریخی- ملی و نقش آن در حفظ هویت…

نور محمد غفوری اشیاء، تصاویر، نشان‌ها، مفاهیم، یا شخصیت‌هایی که نمایانگر…

در دنیای دیجیتالی امروز، انسان‌ها به مراتب آسیب پذیرتر شده…

دیوارها موش دارند و موش‌ها گوش! این مثل یا زبانزد عام…

خالق تروریستهای اسلامی؛ الله است یا امریکا؟

افشاگری جسورانه از ژرفای حقیقت سلیمان کبیر نوری بخش نخست  درین جا می…

چگونه این بار حقانی ها روی آنتن رسانه ها قرار…

نویسنده: مهرالدین مشید از یک خلیفه ی انتحاری تا "امید تغییر"…

شب یلدا 

شب یلدا شبی شور و سرور است  شب تجلیل از مدت…

سجده ی عشق!

امین الله مفکر امینی      2024-21-12! بیا کــــه دل ز تنهایــی به کفیدن…

فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد

Immanuel Kant (1724-1804) آرام بختیاری  نیاز انسان عقلگرا به فلسفه انتقادی. کانت (1804-1724.م)،…

«
»

عصر نمایش

رسول پویان

گویی که عصر ما همه فیلم و نمایش است

جنگ رسـانـه غلغـل نقـل و گـزارش است

کاری بـرای صلـح و سـلامـت نمی کـنـنـد

تنها نشست وجلسه و حرف وهمایش است

تحـلـیـل و نـقــد رفــتــه ز یـاد خــردوران

بازار گـرم تبلیغ و وصف و سـتایش است

تخـریب باغ و حمله به جـان طبیعت است

زهـر اسـید و کاربـن و آلـوده بارش است

از بـس که وزن دنبه و چـربـی شـده زیاد

هرجا سخن زکاستن اوزان و کاهش است

در سـرزمـیـن فـقــر نبـاشــد غــذای روز

آن جـا بـرای وزن بـدن باز کوشش است

یک بام و دو هـواسـت به دنیای مـا کنون

زانرو پایـه های عـدالـت به لـرزش است

در هــرطـــرف ز گــرمـی بازار مـافـیـا

دود مخـدر است و بخارات خـارش است

قـتـل و تــرور و همهـمۀ انتحـاری اسـت

در زیـر تـیغ تـشـنۀ افـراط کُـرنـش است

رنگ خـزان گـرفـتـه گلـسـتان و بـاغ را

لیکن بهـار طالـب و دوران داعـش است

آتــش فـتـاده در دل گلــزار و بـوســتـان

مرغ از نـوا فتاده نـه میل سـرایش است

آیا رحم و عاطفه را گرگ خـورده است

دلهای همچو سنگ بری ازنوازش است

مغـز بـشر بـه محبس ماشین شـده اسـیر

عصرزوال فلسفه وعقل و خوانش است

عشـق ار به داد مـا نرسـد وای بـر همه

بر دورعشق عالم و آدم به گردش است

30/4/2016