دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

مردم ما در دو راهۀ  استبداد طالبانی و بی اعتمادی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی در پرتگاۀ ناکجاآباد تاریخ مردم افغانستان مخالف…

ترجمه‌ی شعرهابی از دریا هورامی

بانو "دریا هورامی" (به کُردی: دەریا هەورامی) شاعر، دوبلور و…

تلویزیون حقوق ناشر یک اندیشه ملی و روشنگری 

نوشته از بصیر دهزاد  تلویزیون حقوق در پنجشنبه آینده،  ۱۱ جولای، …

افراطیت دینی و دین ستیزی دو روی یک سکه ی…

نویسنده: مهرالدین مشید در حاشیه ی بحث های دگر اندیشان افراط گرایی…

د مدني ټولنې په اړه په ساده ژبه څو خبرې

 زموږ په ګران هېواد افغانستان کې دا ډیر کلونه او…

«
»

صف آرایی جریان های سیاسی برای انتخابات ریاست جمهوری

امرالله پنجشیری

با نزدیک شدن زمان برگزاری ریاست جمهوری که قرار است در بهار سال آینده خورشیدی برگزار شود صف آرای احزاب سیاسی نیز اوج گرفته است.

افغانستان در حالی تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را مشخص می‌کند که فعلاً مصروف آمادگی‌های انتخابات پارلمانی ماه اکتوبر است؛ انتخاباتی که هم با مشکلات امنیتی و ساختاری مواجه است و هم به دلیل اتهامات تقلب و جعل‌کاری در جریان ثبت نام رای دهندگان مورد انتقاد قرار دارد.

احزاب سیاسی  با نزدیک شدن این پروسه سخت در تلاش اند تا با رایزنی های طولانی شخص مورد نظر شان را برای انتخابات ریاست جمهوری دریافت کنند که آن شخص دارای صفات به خصوص مانند شناخت جهانی و ملی داشته باشد و همچنان از سوی تمام گروه ها مورد پسند باشد.

احزاب سیاسی همچنان می خواهند فردی را برای نامزدی ریاست جمهوری انتخاب کنند که بتواند در برابر رییس جمهور غنی در انتخابات آینده رقابت کند چون اقای غنی در انتخابات سال آینده از کرسی حاکمیت کاندید شده و تمام منابع لازم دولتی را با خود دارد که در برابر این فرد یگانه راه انتخابات یک فرد شایسته و با نفوذ در کرسی نامزدی ریاست جمهوری از سوی احزاب سیاسی است.

برخی منابع می گویند شماری از احزاب کلان سیاسی تلاش دارند تا حنیف اتمر مشاور پیشین شورای امنیت ملی را در تکت های انتخاباتی شان داشته باشند و صحبت های ابتدایی نیز آغاز شده است. اقای اتمر نیز طرح های به این احزاب ارایه کرده است تا نامزدی کرسی ریاست جمهوری را قبول کند.

این طرح شامل چند مورد عمده به احزاب سیاسی است .

موضوع صلح : طرح حنیف اتمر در مورد صلح این است که احزاب سیاسی باید طرح روشن در مورد صلح داشته باشد که این طرح بتواند راه را برای مذاکره با گروه های مخالف باز کند تا شهروندان افغانستان بتوانند به ثبات اساسی دست یابند و طرح های بی اثر و کهنه مورد پسند نبوده و نمی تواند بر مشکل جنگ خاتمه دهد.

موضوع تقویت نیرو های امنیتی : مدیریت جنگ و چگونگی رهبری نیرو های امنیتی نیز شامل درخواست اقای اتمر است که از احزاب سیاسی خواسته است تا برنامه امنیتی شان را ارایه کنند چون این برنامه می تواند یک رهنمود موثر پس از کامیاب شدن در انتخابات ریاست جمهوری است و می تواند از دست و پاچگی های که در چند سال گذشته حکومت شاهد آن بود تجربه شود.

مسله اقتصاد : رییس جمهور غنی در زمان کمپاین های انتخابات از طرح های بلند اقتصادی خبر داد که با گذشت چهار سال هیچ یک از این طرح های عملی نشده و اقای اتمر می خواهد که این تجربه تکرار نشود و جریان های سیاسی پیش از رفتن به انتخابات باید طرح های موثر را برای بیرون رفت از مشکلات اقتصادی کشور ارایه کنند تا فقر و بیکاری گسترده یی که در چهار سال گذشته دامن گیر مردم شده است یک راهی حل برای آن دریافت شود.

وحدت میان مردم این کشور : اقای حنیف اتمر بار ها گفته است که بدون وحدت هیچگاه نمی توان به ثبات دایمی در کشور رسید و نباید کمپاین های انتخاباتی ریاست جمهوری سبب چند پارچگی مردم متحد این کشور شود چون چند پارچگی مردم کشور را به بحران بیشتر از این خواهند کشاند. اقای اتمر می گویند در تیم انتخاباتی شریک خواهد شد که در آن همه مردم افغانستان خود را در یابند و اثر گذاری آن نیز برای همه مردم باشد.

حقوق زنان : زنان به اساس قوانین کشور حق دارند که در نظام موجود خود را بگونه فعال در یابند و نباید دادن حق به زنان بگونه سمبولیک باشد . احزاب سیاسی در این مورد نیز باید نشان دهند که حق قانونی زنان افغانستان پایمال نیست و با پیروزی در انتخابات علیه حق تلفی زنان مبارزه کرده و نمی گذارند که خشونت دامن مادران و خواهران این کشور را بگیرد .

توزیع کرسی های حکومتی : این یک چالش کلان برای حکومت های گذشته بوده است که هر کس بدون نظر گرفتن شایسته سالاری به کرسی های حکومتی لنگر انداخته و فرصت های به وجود آمده را تلف کرده اند ، کابینه افغانستان پس از پیروزی تیم انتخاباتی باید بگونه کم سابقه از شایسته سالاری برخوردار باشد و افراد صادق در آن به کرسی قرار گیرند تا از تجربه های تلخ دوری شود و کابینه در صورت امکان پیش از انتخابات در ورق مشخص شود.

مورد روابط خارجی : افغانستان در شرایط کنونی نیاز سخت با داشتن روابط با کشور های خارجی دارد و باید یک طرح اثر گذار را برای این روابط داشته باشیم یعنی داشتن سیاست خارجی مطرح شود.