گنج شایگان 

رسول پویان  همیـشـه ثـروت و کاخ طلا نمی ماند  شــکـوه و دبـدبـه…

همخوابگی های سیاسی نافرجام طالبان افغانستان و آخوند های ایران

نویسنده: مهرالدین مشید افتضاح دیپلوماسی هوتل محور ایران در افغانستان عباس عراقچی، روز…

عالم دگر

نوشته نذیر ظفردیــــــده از امیــــــال دنیا بسته امدر دلـــــــم…

بشدار سامی

آقای "بشدار سامی" (به کُردی: بەشدار سامی)، شاعر و فتوگرافیست…

کابل آبستن یک تحول در موجی از اختلاف های درونی…

نویسنده: مهرالدین مشید سرنوشت ملاهبت الله در گرو عصیان همرزمان و…

هم پیوندی

جهان با حفظ،نا همگونی ها یک کل به هم پیوند…

آن لوله های آب پا های ما نه؛ بلکه آرزو…

نویسنده: مهرالدین مشید روایتی از به زنجیر کشاندن آفتابه ناوقت های شب…

هنر عشق ورزیدن....! (1)

" زیبایی عشق در این است که نه به چیزی…

آب در هاون کوبیدن یا سراغاز یک بازی جدید

نویسنده: مهرالدین مشید حکم بازداشت ملاهبت الله یک بازی استخباراتی و…

فتوای خرد 

رسول پویان  برون کردم به قتوای خرد تا حلقه از گوشم  بـرای…

خوشروی بؤلسه خاتینینگ

خوشروی بؤلسه خاتینینگ ، کیفیتینگ بوزیلمس چیور بؤلسه خاتینینگ، توگمنگ اصلا…

"سوسیالیسم سلطنتی"،- فیلسوف سرنوشت و زوال

Oswald Spengler(1880- 1936) آرام بختیاری اسوالد اسپنگلر،- فیلسوف راستگرا، نیهلیست فرهنگی. اسپنگلر(1936-1880م)، فیلسوف…

قلم "نی" ایکه "ناسر" ماند

نویسنده: مهرالدین مشید قلم "نی" و نشانه های بی نشانی آن آن…

در مورد ادب شفاهی  اوزبیکان افغانستان

برنامه  اوزبیکی رادیو تاشکند جمهوری اوزبیکستان در باره  کار کرد های…

پاینده باد افغانستان

میر عنایت الله سادات                                                   مدتی است که بعضی حلقات معين از…

هر وسیله‌ برای رسیدن به هدف مجاز نیست!

نور محمد غفوری در تویتر محترم امرالله صالح یک جمله را…

افغانستان و درهم تنیده گی و مد و جزر حوادث…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی کوهستانی و محاط به خشکه است که…

فتنه خوابیده

 قدم هلال شد و مایلم به ابرویش  فتاده مرغ دل من…

شیفته ی ترانه های مردم

 برنامه ی رادیو تلویزیون شهر تاشکند جمهوری اوزبیکستان در مورد کار…

گزیده‌ای از «درسگفتارهای کاپیتال» رفیق فقید جوانشیر در زندان

از نظر مارکس دو نوع بخش خصوصی وجود دارد مارکس ……

«
»

ز اغفال خود کردیم !

امین الله مفکرامینی 2022-12-05

زاغــــفال خود کردیم روزخــــود سیاه

فـرق خوب وبد نکردیم ، گشتــیم تبـاه

خدمتگاران به کــــفروالحـــاد بستیـــم

زدوست بریدیم وبا دشمن پیـــوستـیم

قدوم دشمن لبیک گفتیـــم به میهــــن

عنان ملک شیران دادیـــم بد شمــــن

خندیدند برساده دلـــی مـــــــا دشمنان

کـه بطومارمذهــــب گــــرفتند عنــــان

چو بقدرت رسیدنـــــد بهـــر آقـــــایی

هیچ دستاوردی نداشتند جز تبـــــایی

بستند دانشگاه و مکاتب بـــرزنـــا ن

به چترحجاب گــــرفتند حـــــــق آنــان

زظًلمان ترک میهن کرد اهـــل خــــرد

که اهل وطن را نبـــود تحمـــــل در د

شعارآزادی خـــــفه شــــد بهـــربـاب

که دشمـــــن را نبود آزادی درکـــتـاب

بپــــا خاستند شیــران زهرکنـج وکنا ر

تــــا دشمنان هرکه اند، دارند تـارومار

نـــدای پرچمداران آب داد این جوشش

کـــه باید درید زابلیس رخ، ازپــوشش

باین خیزش وجوشش،خلق لبیک گفتند

انانکه فرق خوب وبد را نمودنـــــد

دیگرنخورند فریب کذب ،اهل وطــــن

که دین حق نیست بــهر تاراج میهن

دین حق، دین انسانیت است زپیدایش

به هردینی دیگربودن است نیکوهش

نیست هیچ دینی بهترازصالح وصفــا

هم عدل وانصاف ومهراست راه خدا

گویم به طالب وداعش والقــــــاعده

پروبال آزاده گان بستن،است بیفایده

یکه تازی بربن تک قومی خطا سـت

این رسم خلاف رسم وآییـن خداسـت

بقای شما را نیست جای به ملک آبا

هر فرد وطن است باین پندار همنوا

ندای پرچمدار حــق اینست همـوطن

که جان دهند وندهدد وطن بدشـمن

مفکـــــرهرکه ستاید پرچــــــم حق

معنی که بین هرخوب وبدکرده فرق ”

که هرکه نیاموخت زگذشت روزگار

هیچ و نیاموزد او زهیـــــچ آموزگار”