انسان گرایی پاسخی ناتمام در برابر ناپاسخگویی اندیشه های فلسفی…

نویسنده: مهرالدین مشید  انسان گرایی به مثابه ی داعیه ی برگشت…

گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

«
»

درباره نتایج انتخابات ولایت کابل ووضع کاندیدان حزب

محمدولی
طولانی ساختن زمان اعلان نتایج انتخابات خود گواه بر مهندسی این نتایج میباشد. رژیم مسلط برکشور ازهمان جا تمویل وتسلیح ورهبری میشود که ح.د.خ.ا. هر ۲۶ ماه حمل در برابر سفارت ان میتنگهای وسیع دایر میکرد وان سفارت خانه را بنام لانه جاسوسی تحت ضربات کوبنده بیانیه ها قرار میداد زیرا ان کشور در صف مقابل حزب وحاکمیت کشور وحمایت وتسلیح وتمویل جنگنده های جهادی قرارداشت .بقایای ان حزب وشخصیتهای منفرد ان هرقدر تغیر لباس ، تغیر مشی وتغیر کلمات بدهند از ذره بین ان کشور جهانخوار وکینه توز وانتقامجو دور نمی مانند ازین جهت دوعامل را باید درین افتضاح در نظر داشت:
۱- کین توزی دموکراسی که با تقلب دراوردن کاندیدان مهندسی شده خواست وزنه چپ را در پایتخت کشور با ۳۰۰ رای برابر سازد.
۲- عدم انسجام وهماهنگی اعضای حزب وشاید هم عکس العمل منفی انها در برابر کاندیدان .ورنه ازسنجش بدور است که یک حزب با داشتن ۳۰۰ عضودر پایتخت کشور بتواند ثبت وراجستر قانونی شود .
نتیجه انتخابات باید در میان این دو مخمصه نهفته باشد .
بهر حالت باید ازین روند دو درس اموخت :
۱- باید خط صریح برناموی دربرابر جنگ واشغال داشت ودشمن را مشخص ساخت وبا شعار های مشخص علیه ان موضع سیاسی گرفت .
۲- به پرورش ذهنی اعضای حزب باید پرداخت تانشود که خلاف تعهدات سیاسی بحزب خود، رای خودرا بر اساس تعلقات قومی وسمتی وزبانی به کاندید مورد نظر خودش داده باشد .
تاجایکه دیده میشود این گرایش بحدی در بین احزاب معمول شده که حتی رهبران باوقار وصاحب اندیشه فرا قومی حزب را بزعم خود تعلق به قوم وزبان وسمت میدهند .
ببرک کارملی که درنهاد تفکر وعملش ذره ای از ین گرایشات منفی وجود نداشت کسی در صفحه فیسبوکش تصویرش را با برهان الدین ربانی بحیث چهره قومگرا وقهرمان این راه قرارداده بود اماکسی از پیروانش صدا بر نیاورد که در پای ان چهره تاریخی جنبش چپ کشور چنین اتهام وارد نیست.
دکتور نجیب الله که باتمام امکانات برای مناطق جنوبی کشور یک کندک قومی هم دست وپا نکرد وبرمبنای تفکر حزبی اش خودرا رئیس جمهور افعانستان نه یک قوم میدانست امروز قوم پرستان پشتون اورا یک چهره پشتون گرا ومتعصب معرفی میدارند وانتی پشتونهای حزبی وغیر حزبی بروی از همین زاویه می تازند .
اساسگذاران ح.د.خ.ا.(حزب وطن) مردمان صاحب فهم بلند سیاسی فرا قومی بودند .
محترم سلطانعلی کشتمند که از لحاظ تباری به ملیت هزاره تعلق دارند من در تمام دروان کارشان حرفی یا سخنی در مورد اینکه ایشان برای قوم خودشان کار بیشتر از سائر اقوام را انجام دهند نه شنیده بودم ایشان خودرا خدمتگار مردم افغانستان میدانستند نه قوم خودشان . وهمچنین دیگران .
اما امروز عده ای از کادر های سر خورده از شکست حاکمیت قلم میگیرندو با بی مسئولیتی تمام همان حزب ورهبران دارای طرح طبقاتی را متهم به طرح ملی وقومی وزبانی وسمتی میسازند این مصیبت از عقده ها وخوشبینی ها وبد بینی ها نشآت میکند که متآسفانه با این عمل شان تاریخ درخشان حزب سراسری وفرا قومی مارا به منجلابهای متعفن گرایشات منفی الوده میسازندواین جفای است که شاید دست دشمن دران بیدخل نباشد.
ماکه ازروز اول در حوزهای حزبی نشستیم تعلق به قوم وزبان وتبار را اخلاق جامعه فیودالی میگفتند وکسی نمی پرسید که اصل ونسب تباری ات چه است .
ما به انسان بودن وانسانیت وخدمت به مردم فخر میکردیم نه به تعلق تباری واین نوع اخلاق در سرشت سیاسی ما عجین شده بود ولی حالا فهمیده نمیشود که چرا به ارمانها وتعهدات خدمت به خلق به سوی کوچک اندیشی های تباری وزبانی رانده میشویم .
باید از درگیری به این جال شیاطین لا حول والله گفت وازان خودرا رهانید.