نو کانتی ها،- مخالف سوسیالیسم و ماتریالیسم دیالکتیکی

neukantism.نو افلاتونی آرام بختیاری نو کانتی ها؛ نیم قرن میان مارکسیسم و…

غم دوشینه و سرنوشت نافرجام و دردناک مردم افغانستان

نویسنده: مهرالدین مشید کشتی شکستگانیم ای بادشرطه برخیز  باشد که باز بینیم …

برگردان شعرهایی از ژنرال پاییز

زنده‌یاد “محمدعمر عثمان” ملقب به “ژنرال پاییز” در سال ۱۹۵۷…

خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

«
»

حسن روحانی شوخی کرد !

پیشنهاد همه پرسی از طرف حسن  روحانی نشان میدهد که حاجی هم اهل شوخی است ! اما این شوخی جالبی نبود. در تاریخ حکومت اسلامی ایران ، موضوع همه پرسی 3 بار اتفاق افتاده است . بار اول رای مثبت یا منفی به نوع حکومت بود که آری یا نه ؟ به تعبیر روشنفکران این شیوه عملکرد ربطی به همه پرسی نداشت و به بیعت کردن میماند ! 2 بار هم در مورد قانون اساسی حکومت اسلامی همه پرسی کردند .

بعد از سقوط نظام سلطنتی ، خمینی با تلفیق جمهوری و دموکراسی ، نظامي به وجود آورد که نمونه آن را در تاریخ نظامهاي سياسي بشر ندیده بودیم . قانون اساسی ناسازگار ولايت فقيه با هر نوع همه پرسی ، تناقض همیشگی این سیستم است . حاکميت فقيه و حاکميت مردم در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران با يکديگر تناقض ریشه ای دارند . سالها پیش شخص خمینی صراحتا گفت : اگر همه مردم یک چیزی بخواهند که ولایت فقیه نخواهد حرف یا رای مردم ارزش یا اعتباری ندارد ، چون مردم صغار هستند ! با همین تئوری ، جنبش عمومی مردم در خرداد 1388 را مغول وار سرکوب کردند و البته آن “نه” بزرگ تاریخی مردم ایران آنقدر سوزش داشت که هیچوقت یادشان نرفته و سوزنشان به “فتنه” گیرکرده است !


حسن روحانی مدعی شد : باید شرایطی فراهم شود تا بنابر اصل ۵۹ قانون اساسی، در مسایل مهم اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به جای تصویب یک قانون در مجلس ، مستقیم به آرای عمومی مردم و همه‌پرسی مراجعه شود . با این حال او به موضوع مشخص پیشنهادش مبنی بر همه‌پرسی اشاره‌ای نکرد . بعید میدانم منظور حسن روحانی این باشد که صندوق رای برای مردم بیاورد ! در سیستم حکومت اسلامی هرمسئولی برای هرحرف و حرکتی قبل از رای مردم ، باید چراغ سبز ولی فقیه را داشته باشد ! بعد ازتمام شدن تاریخ اعتبار کل سیستم توسط مردم در خرداد 1388 ، نگاهی واقعی به سازوکار همه پرسی در این سیستم میکنیم ! آنجا که با شخص ولی فقیه همه چیز شروع میشود و همه چیز تمام میشود ! تقاضای همه‌پرسی در ایران باید به تصویب یک سوم نمایندگان مجلس برسد . خود مجلس زیر نظر شورای نگهبان باید کار کند ! شورای نگهبان توسط ولی فقیه انتخاب میشود !  ولی فقیه توسط مجلس خبرگان انتصاب میشود و مجلس خبرگان کارش تثبیت ولی فقیه است . پیدا کنید سبزی فروش را….!…!

روحانی در سخنرانی خود درباره محور‌های اصلی در مذاکرات هسته‌ای ژنو گفت: « آرمان ما به سانتریفیوژ وصل نیست، آرمان ما به مغز، قلب و اراده ما وصل است.» مطرح كردن همه پرسي از سوی حسن روحانی تلاشی فردی نیست و بدون اذن رهبر وارد چنین میدانی حتی به شوخی نمیشود . پیشنهاد حسن روحانی برای همه پرسی تلاش براي حل اختلاف نظر ميان دولت با دیگر نهادهاي حکومتی است . مطرح کردن همه پرسی از طرف حسن روحانی ، وزن سیاسی یا اجتماعی و اعتباری بیرونی ندارد . دولت با هر وزنی در سیستم ولایت فقیه اساسا قدرت اجرایی ندارد و باید قبل ازهر حرف یا نظری ، چراغ سبز شخص رهبر را داشته باشد . حتی انتخاب حسن روحانی برای دوران زهرخوران با اذن رهبر انجام شده است . ظاهرا اتاق فکر مقام عظما جهت بستن شکافهای داخلی و تبعات کمتر نوشیدن جام زهر توافق نهایی ، برای بدنه نظام در حال اتخاذ تدابیری است که بیشتر جنبه روانی دارد .

قانون اساسی و سازوکار کل سیستم حکومت اسلامی ، حداقل بعد از جنبش عمومی مردم در خرداد 1388 فاقد ارزش سیاسی و انسانی است و حتی به درد شوخی هم نمیخورد . اعتبار اجتماعی و سیاسی هر نوع همه پرسی در سیستم ولایت فقیه ، ابتدا در گرو تعیین تکلیف نوع حکومت و قانون اساسی آن است . بدون شک آن همه پرسی مد نظر روحانی شامل هر نمایشی یا چیزی میشود به جز همین 2 موردی که اشاره کردم . نوع حکومت و قانون اساسی !

 

اسماعیل هوشیار

05.01.2015