ذهن ستم گستر 

رسول پویان  زمیـــن در آتـش خـودکامگان آز می سوزد  سـرا و مـزرع…

شناخت با 13 نوع سوگیری در داوری در عرفان

دکتر بیژن باران شناخت کارکرد مغز است که سوگیری در آن…

نتیجه انتخابات امریکا در ترازوی منافع ملی افغانستان

ا میرعبدالواحد سادات  متاسفانه در منجلاب پر جنجال کنونی که :اساس تراژیدی…

دین وسیاست

نوشته دکتر حمیدالله مفید در این پسین روز ها دیدگاه های…

موسم پیری

این نقد جای اگر نپذیری، کجا برم ؟  وین هدیه ام…

معاهده ی افتضاح بار دوحه؛ پروندۀ ناتمام افغانستان

نویسنده: مهرالدین مشید افزایش فشار سیاسی بر طالبان، یگانه گزینه برای…

ماردین ابراهیم

آقای "ماردین ابراهیم" (به کُردی: ماردین ئیبڕاهیم)، شاعر معاصر کُرد،…

وجدان ودادگاه آن 

***   داد گاه وجدان بامعراج عدالت اصدار حکم میکند ـ وتصمیم…

افتخار برکارمل واعضای حزبم!

امین الله مفکر امینی          2024-12-11! فــــــخر به پــــرچمدارانی رهی عدل وانصـــاف کـــــه نیست…

بازگشت به خوییشتن؛ گفتمان رسیدن به پویایی های فکر و…

نویسنده: مهرالدین مشید هر بازگشت آغازی برای برگشت به ارزش های…

اسرار عشق 

رسول پویان  شدم تا همدم نـور آشیان در کهکشان دارم  از این…

کابل زیبا

سیمین بارکزی فرزند عبدالکبیر خان بارکزی 1953 میلادی در یک…

خالە بکر

استاد "بکر محمد امین" (به کُردی: به‌کر محه‌ممه‌د ئەمین) متخلص…

احتمال تحولات بعد از انتخابات در آمریکا و صدای تکانه…

نویسنده: مهرالدین مشید آیا با پیروزی ترامپ آمریکا به افغانستان باز…

                   من وتو 

چرا صدا ی ما را  جها ن  نمی  شنود برای  آنکه …

شناخت با 30 نوع سوگیری در عرفان

دکتر بیژن باران اگر ما بتوانیم خود را تغییر دهیم؛…

خواب  و  رویا

فرزانه ساحل  حسینی دوش  دیدم  که در آغوش  تو ام با…

سارتر،- مبارزی عملگرا، روشنفکری التقاطی؟

Sartre, jean paul(1905-1980) آرام بختیاری سارتر و انقلاب؛ روشنفکران جایگزین پرولتاریا. سارتر(1980-1905.م)، نویسنده…

هجران

شعر تورکی اوزبیکی داکتر فیض الله ایماق با ترجمه ی دری…

قامت با شکوه ی آسمایی و شیر دروازه بار دیگر…

نویسنده: مهرالدین مشید به راستی که جهان بی وطنی دنیای سرد و…

«
»

تغییر!

تحلیل موردی به نشست آینده دوحه٬که نتیجه مطلوب و اساسی نخواهد داشت…!

ورود به موضوع:

تغییر محصول درون سازی افکار می باشد٬ که اعضاء جامعه چون فعالیت روزانه شان مطالعه است و پژوهشگران که حقیقت را درک کرده اند٬ شناسایی نموده٬ استفاده می کنند.  

برخلاف افغانستان٬ که ۷ و ۸ ثور نه از منشاء فلاسفه و حکمت بود و نه نسلی میراث گذاشت تا مطالعه و تحقیق فعالیت روزانه شان باشد. البته با حفظ احترام به شهدای که فی سیبل الله در مقابل تجاوز ایستاده و شهید شدند. الخصوص پسا ۲۰۰۱ یا پسا احمدشاه مسعود قهرمان ملی چنان وحشت و دهشت را شاهد بودیم٬ که عمیق تر از طالب و آنچه پسا احمد شاه مسعود بروز داد٬ تکرار آن تلخ تر از طالب امروز٬ از افکار عمومی قابل دریافت می باشد. 

عدم انسجام فکری از نبود راهکار علمی از مبانی معرفت علوم انسانی٬ اساسی ترین دلیل استکه بخش مهم معاهده دوحه ۲۰۱۹ همانا حکومت قانون که نفع و خیر همه را شامل می شود٬ اجرا نشد. و انسجام از وحدت روح٬ یا جمعی بودن روح انسان ها ریشه می گیرد. که به گفته سعدی: بنی آدم در آفرینش از یک گوهر اند … یعنی انسجام منوط می شود به خرد محض و رویکرد علمی که متاسفانه اکثر فعالیت ها٬ برای تغییر افغانستان صوری و برای منافع خصوصی و گروهی و سمتی … که همه ریشه در جهل دارد و نتیجه چند پارچه شدن مردم در تضاد سیر ملت سازی می گردد. 

محمدآصف فقیری

مرتبط به موضوع فوق:

– ماهیت ساختار در قانون اساسی http://www.hoqooq.eu/Faqiri-061223.pdf

ماهیت ساختار ساز در قانون اساسی

– چرا بخش مهم معاهده دوحه عملی نشد http://www.hoqooq.eu/Faqiri-011223.pdf

فلسفه حق در تز آفرینی عملhttp://www.hoqooq.eu/faqiri-251123.pdf

بررسی حقوقی لایحه محاکم طالبان http://www.hoqooq.eu/faqiri-231123.pdf

– حکمت حاکمیت قانون در ارزش های اسلام- مبانی جمهوریت در افغانستان http://hoqooq.eu/Faqiri-011023.pdf