از مبارزه طبقاتی به مبارزه طبقات

ترجمه. رحیم کاکایی یوری آنتونوف اجازه دهید در واژگان بالا یکی را…

یک تصویر و هزاران هزار  سخن

نویسنده: مهرالدین مشید روزی خواستم، چیزی بنویسم و موضوع را انتخاب…

د ادب او فرهنګ له مخکښ، تاند او هڅاند استازي…

مرکوال: انجنير عبدالقادر مسعود د پوهې، فرهنګ، شعر او پښتو ادب…

اختلال فکری و روحی در عرفان

دکتر بیژن باران قشر روشنفکر ایران زیر سنت چند هزار…

                 ریشۀ معضلات جاری افغانستان 

 میرعنایت الله سادات              …

افکار سازی عمومی در ماهیت حقوق رسانه ها برای افغانستان

چکیده اختلال و اختلاف سازی سازماندهی شده٬ در مبانی پدیده های…

چتر بزرگ ملی افغانستان، چراغ راه امید مردم افغانستان

نور محمد غفوری متن مکمل بیانیهٔ اینجانب نور محمد غفوری در…

پلخانف،- از چریک نارودنیکی، منشویک، تا مبارز پارلمانی

plechanow, G.W (1856- 1918) آرام بختیاری پلخانف،- میان تاریخ فلسفه و ماتریالیسم…

تاریخچه ی ضرب المثلها و حکم

دوکتور فیض الله نهال ایماق باید گفت که فولکلور – خزینه…

جهان برای مهار نمودن طالبان فراتر از دادگاهی شدن آنان…

نویسنده: مهرالدین مشید آیا با دادگاهی شدن طالبان بن بست موجود…

در مورد تهاجم ارتش اسرائیل به لبنان

اعلامیۀ سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان موج جدید حملات و بمباردمان مناطق…

تئوری تجزیه !

درین روزگار که سواد سیاسی و فهم حقوقی برخی مدعیان…

جنرال جمال عبدالناصر صدیقی یا آقای هیچ!

مدیریت جهان یا گردانندگان جهان٬ که شامل ۱۳ خانواده در…

تصفیه کاری های درون حاکمیت و قدرت

در نظامهای ایدئولوژیک معمول بوده است که صاحبان قدرت با…

اشکی در پای فراق و فریادی در برهوت تنهایی و…

نویسنده: مهرالدین مشید صدایی که وجودم را تا ژرفنای استخوان لرزاند در…

ترجمه‌ی شعرهایی از ابراهیم اورامانی شاعر عراقی

(١) آمدن بهار و تابستان و  زمستان عادی‌ست  مشکل پاییز است، چو می‌آید، تو می‌روی!. (٢) با…

رسوایی ها!

امین الله مفکر امینی        2024-23-09! به رسوایی هــا ی میهن گره خورده…

فرهنگ روبرو در سیاست!

فرهنگ روبرو در سیاست عبارت از شتاب عمل بسوی نتیجه٬…

هشدار به مردم درون افغانستان و باشندگان شمال کشور

 تحریر از : مهریه شهاب گرچه فعالیت گروپ های مافیایی رهزن…

تشکیل حکومت در تبعید؛ بخشی از راه حل و به…

نویسنده: مهرالدین مشید تشکیل حکومت در تبعید و دراز راه ی…

«
»

آیا ایران و اسرائیل خود را به یک جنگ همه‌جانبه آماده می‌کنند!؟

بهرام رحمانی

bahram.rehmani@gmail.com 

علی خامنه‌ای، حسن نصرالله و اسماعیل هنیه

مقدمه

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، شامگاه ۱۰ مهر- یکم اکتبر در عملیات «وعده صادق دو» ۱۸۰ تا ۲۰۰ موشک به اسرائیل شلیک کرد. 

گریگوری برو، تحلیلگر اوراسیا گروپ گفت: ۱۲ دقیقه طول می کشد که موشک بالستیک از ایران به اسرائیل برسد؛ ۲ ساعت برای موشک‌های کروز و حدود ۸ تا ۹ ساعت برای پهپادها.

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، در بیانیه‌ای از پرتاب موشک به سوی اسرائیل خبر داد. سپاه گفته در پاسخ به کشته‌شدن اسماعیل هنیه، حسن نصرالله و  عباس نیلفروشان قلب سرزمین‌های اسرائيل را هدف گرفته است. بیاینه سپاه گفته این عملیات با تصویب شورای‌عالی امنیت ملی انجام شده است.

رویترز نوشته است: «ایران پیش از حمله موشکی، روسیه و ایالات متحده آمریکا را از حمله به اسرائیل مطلع کرده بود.»

سپاه پاسداران، تهدید کرده چنان‌چه اسرائيل «به این عملیات که منطبق بر حقوق قانونی کشور و قوانین بین‌المللی است واکنش نظامی نشان دهد با حملات کوبنده و ویران‌گر بعدی مواجه خواهد شد.»

سپاه پاسداران در حمله سه‌شنبه ۱۱ مهر-یکم اکتبر، از موشک‌های بالستیک استفاده کرد و «فتاح» مهم‌ترین موشکی بود که برای اولین بار در این عملیات استفاده شد.

سپاه پاسداران گفت علاوه بر موشک هایپرسونیک فتاح، در حمله به اسرائیل از موشک‌های بالستیک شهاب ۳، عماد و قدر هم استفاده کرده است.

سپاه پاسداران می‌گوید موشک فتاح ۱۴۰۰ کیلومتر برد دارد و قادر است از تمامی سامانه‌های سپر موشکی عبور کند و این سامانه‌ها هم را منهدم کند.

ایران موشک‌هایی که برد بیش‌تر از ۱۳۰۰ کیلومتر داشته باشد، «اسرائیل‌زن» می‌خواند، از همین‌رو بعد از رونمایی از موشک بالستیک فتاح-۱، در تهران بیلبوردی با شعار «۴۰۰ ثانیه تا تل‌آویو» در میدان فسلطین به منظور تهدید اسرائیل نصب شد.

هم‌زمان دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نیویورک نیز در بیانیه‌ای پاسخ جمهوری اسلامی به اسرائيل را «حقوقی، منطقی و مشروع» خواند که در برابر هدف قرار دادن اتباع و منافع ایران و تعرض به حاکمیت ملی جمهوری اسلامی صورت گرفت.

دفتر نمایندگی ایران همانند سپاه پاسداران تهدید کرد در صورت واکنش اسرائیل، «پاسخ‌ بعدی و ویران‌کننده به دنبال خواهد داشت.»

منابع خبری گزارش دادند که صدای آژيرهای خطر در چند پایگاه نظامی اسرائیل در «النقب»، «دیمونا» و تل‌آویو به صدا درآمده است.

سخن‌گوی ارتش اسرائیل نیز تایید کرده که از ایران به سمت اسرائیل موشک شلیک شده است. شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گفته ۴۰۰ موشک از ایران به سمت اسرائیل شلیک شده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد پدافندهای هوایی آمریکا در‌ کونیکو و التنف در سوریه، شماری از موشک‌های ایران را که از آسمان این منطقه عبور می‌کردند، منهدم کردند.

رویترز نیز گزارش داد شماری از موشک‌های ایران را در آسمان اردن رهگیری شده‌اند.

آکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت آمریکا و اسرائیل موفق شدند حمله ایران را خنثی کنند. این حمله بی‌اثر بود.

دانیل هاگاری، سخن‌گوی ارتش اسرائیل ساعتی پس از پایان موشک‌باران ایران اعلام کرد: «تعداد زیادی موشک ایرانی را رهگیری کردیم و تلفات خاصی هم داشتیم.»

او هم‌چنین خطاب به جمهوری اسلامی ایران، گفت:  «این حمله عواقبی خواهد داشت و ما نقشه‌های تهاجمی داریم و در زمان مناسب تصمیم مناسب را خواهیم گرفت. واکنش اسرائیل به ایران این بار متفاوت خواهد بود.»

اطلاعیه دوم سپاه: ۹۰ درصد شلیک‌ها با موفقیت به اهداف اصابت کردسپاه پاسداران با انتشار بیاینه دوم، ادعا کرده است که «۹۰ درصد شلیک‌ها با موفقیت به اهداف اصابت کرده است.»

در اطلاعیه دوم سپاه گفته شده: «در این عملیات برخی از پایگاه‌های هوایی و راداری؛ مراکز توطئه و طراحی ترور علیه رهبران مقاومت به خصوص شهید دکتر اسماعیل هنیه و رهبر حزب‌الله لبنان شهید حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله و فرماندهان نظامی حزب الله، مقاومت اسلامی فلسطین و فرماندهان سپاه پاسداران مورد اصابت قرار گرفتند.»

خاورمیانه بزرگ در طول نیم قرن گذشته، بیش از هر منطقه دیگری شاهد جنگ بوده است. کشورهای خاورمیانه یک سوم همه درگیری‌های مسلحانه در سراسر جهان را از آغاز قرن بیست و یک، به خود اختصاص داده‌اند. 

این دوره جنگ را دولت اسرائیل با انفجار پیجرها و دستگاه‌های ارتباطی در اختیار مردم لبنان، آغاز کرد؛ انفجار پیجرها و دستگاه‌های ارتباطی غیرمعمول از جنگ بود و احتمالا جنایت جنگی محسوب می‌شود.

انفجار هم‌زمان هزاران پیجر و رادیوهای دستی در لبنان توسط دولت اسرائیل، دست‌کم ۳۷ نفر را قربانی و بیش از ۳ هزار نفر را مجروح کرد.

در حال حاضر نتانیاهو، نشان داده که هیچ محدودیتی در برابر او وجود ندارد و هیچ چیز نمی‌تواند او را متوقف کند. 

اکنون ایران و اسرائيل وارد یک درگیری مستقیم شده‌اند بعید و دور از ذهن نیست که اسرائيل تاسیسات هسته‌ای ایران را مورد هدف قرار دهد چون سابقه طولانی در این مورد را هم دارد. آن‌ها در سال ۱۹۸۰ به نیروگاه هسته‌ای عراق و ۲۰۰۵ به نیروگاه دیر الزور سوریه حمله کردند و بارها هم اعلام کرده‌اند که ممکن است به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کنند. با این حال اسرائيل برای این کار به یک دست‌آویز و بهانه بسیار بزرگ نیاز دارد و این هم در حالی است که جمهوری اسلامی نمی‌خواهد این بهانه را به اسرائيل بدهد.

اکنون به‌نظر می‌رسد اسرائيل در این مرحله متوقف نخواهد شد و اقدامات خود را چه در غزه و چه در لبنان و حتی کرانه باختری ادامه خواهد داد چرا که نتانیاهو به یک اعلام پیروزی قاطع نیاز دارد که جنگ را خاتمه دهد و اعلام کند اسرائيل از این جنگ پیروز بیرون آمده تا بتواند موقعیت خود را در داخل اسرائيل و در برابر اپوزیسیون تقویت کند. 

نظرسنجی‌هایی که اخیرا  برگزار شده نشان می‌دهد حمایت‌های مردمی از حزب لیکود  نتانیاهو برخلاف چند ماه گذشته در حال افزایش است که بی ارتباط با اقدامات او در غزه و ضرباتی که به حزب‌الله و حماس وارد کرده نیست. با توجه به این مسئله نتانیاهو مسیری که در آن قرار گرفته را موفق می‌داند و تلاش می‌کند باز هم در ادامه بیشتر رهبران حماس و حزب‌الله را ترور کند و به زیرساخت‌های نظامی و تسلحیاتی آن‌ها آسیب بزند تا در نهایت یک اجماع نظر نسبی بین سیاسیون و نظامی‌ها و نیروهای استخباراتی و اطلاعاتی ایجاد کند مبنی بر اینکه اسرائيل به پیروزی ملموس و روشن دست یافته و همین پیروزی را دست‌مایه تحکیم قدرت خود در اسرائيل قرار دهد.

ژروم پلیستراندی، خبرنگار ارشد دفاعی شبکه بی‌اف‌ام‌تی‌وی (BFMTV)‌ می‌گوید: «ایران هیچ وزن نظامی در برابر اسرائیل یا ایالات متحده ندارند. افزون بر این، شرایط پیچیده اجتماعی و اقتصادی کشور نیز اجازه رویارویی نظامی به این کشور نمی‌دهد.»

ژان پل شانیولا، رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات خاورمیانه و مدیترانه (iReMMO)  هم می‌گوید: «حمله هوایی ایران به اسرائیل و کلید زدنِ جنگ با این کشور هم موجب افزایش مشکلات داخلی و هم موجب به خطر افتادن حکومت حاکم بر این کشور می‌شود. باید پذیرفت که حکومت ایران به ویژه با برخوردی که با زنان کرده و اصرار بر ادامه مشی اقتداگرایانه‌اش، منفور شده و هم‌زمان، با مسائل عمده اقتصادی و اجتماعی دست و پنجه نرم می‌کند، پس به این دلایل، به‌نظر من ایران وارد رویارویی نظامی مستقیم با اسرائیل نمی‌شود.»

ایران پنج ماه پیش گزینه حمله موشکی و پهپادی تلافی‌جویانه به اسرائیل را در پاسخ به کشته‌شدن فرمانده سپاه پاسداران در سوریه امتحان کرد، حمله‌ای که در بعد وسیعی توسط ائتلاف بین‌المللی و منطقه‌ای به رهبری آمریکا و اسرائیل خنثی شد و بیش از پیش دقت پایین موشک‌های ساخت این کشور را عیان کرد.

در چنین شرایطی است که علی خامنه‌ای، رهبر ایران، در پی کشته‌شدن حسن نصرالله نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن سکوت در قبال «انتقام ایران» وعده داد که «ضربات جبهه مقاومت» به اسرائیل کوبنده‌تر خواهد شد.

قتل نصرالله آن‌هم در ستاد فرماندهی حزب‌الله، تنها یک هفته پس از انفجار صدها پیجر و ارتباطات رادیویی بمب‌گذاری شده انجام شد. در این مدت نیز مجموعه‌ای از حملات پیاپی سریع و پیچیده، باعث شد تا نیمی از اعضای شورای رهبری و فرماندهان ارشد حزب‌الله حذف شوند.

درگیری مستقیم بین ایران و اسرائیل، بسیار خطرناک است و می‌‌‌تواند محرکی برای رکود جهانی باشد. افزایش شدید قیمت نفت و کاهش دارایی‌‌‌های ریسک، ضربه مهمی به رشد اقتصادی وارد می‌کند و تورم را یک‌پله بالاتر می‌‌‌برد. 

با وجود حدود یک‌پنجم عرضه نفت جهان از منطقه خلیج‌فارس، قیمت‌ها سر به فلک می‌‌‌کشد. تکرار حمله به تاسیسات آرامکو توسط شبه‌‌‌نظامیان طرفدار ایران در سال ۲۰۱۹ که تقریبا نیمی از عرضه نفت عربستان را قطع کرد، دور از ذهن نیست. قیمت نفت خام ممکن است چهار برابر نشود.

اگر جمهوری اسلامی ایران، تصمیم بگیرد تنگه هرمز را ببندد، قیمت نفت در بازارهای جهانی به‌سرعت گران‌تر خواهد شد زیرا، زیرا یک‌پنجم تجارت نفت روزانه جهان از آن عبور می‌کند.

توجه به این نکته ضروری است که فلسفه و منطق مقاومت ریشه در بی‌عدالتی و ظلم و جنگی دارد که بعد از ۱۹۴۸ و تاسیس اسرائيل به مردم فلسطین وارد شده است. از ۱۹۴۸ به بعد ایستادگی و مقاومت در برابر اقدامات اسرائيل اشکال متفاوتی به خود گرفته است. در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ جریان های چپ مارکسیستی پرچم دار این مقاومت بودند و بعد از ۱۹۸۰ و ظهور اسلام سیاسی در خاورمیانه گروه‌های اسلام‌گرا پرچم مخالفت و مقاومت و ایستادگی در برابر اسرائيل را به دست گرفتند و شاهد این بودیم که به مرور اسلام سیاسی با راه‌حل جدیدی به نام «مقاومت» تلاش کرده در مقابل اسرائيل بایستد.

پناه گرفتن اسرائیلی ها در شهر روش هاعین در یکم اکتبر ۲۰۲۴

تصویری از اسرائیل – غروب سه‌شنبه یکم اکتبر- ۱۰ مهر، هنگامی که موشک های جمهوری اسلامی به اسرائیل رسیدند

پیش زمینه‌های تشدید جنگ بین اسرائیل و ایران

تحرک سلطنت‌طلبان

اکنون سلطنت‌طلبان بیش از گذشته شیفته سیاست‌های آمریکایی-اسرائیلی شده‌اند و وابستگی خود به این دولت‌ها را صریح‌تر از گذشته به زبان می‌آورند. آن‌ها بر این تصورند و یا به این نتجیه رسیده‌اند که تنها راه احیای سلطنت در ایران، از راه حمله نظامی آمریکایی-اسرائیلی به ایران، یعنی جنگ و کودتا امکان‌پذیر است. به این ترتیب، تلاش رضا پهلوی و رسانه‌های نزدیک به او، برای کشاندن جنگ به مرزهای جغرافیایی ایران، صراحت بیش‌تری یافته است.

همه تلاش رسانه‌‌ای این طیف که کم‌ترین ربطی به اپوزیسیون سرنگونی‌طلب ندارد و خواهان احیای سلطنت هستند و در این مسیر، به دلیل این که پایگاه چندانی در جامعه ایران ندارند به دولت‌های غربی و در راس همه آمریکا و اسرائیل متوسل شده‌اند و در طول یک سال اخیر که جنگ اسرائیل در غزه در جریان است ضمن دفاع از دولت اسرائیل، خواهان ان هستند که دامنه جنگ را به ایران برسانند. بارها در این رسانه‌ها پیرامون جنگ غزه و در موضع‌گیری‌های خود، همواره تاکید کرده‌اند که «سر مار در تهران است»؛ یعنی ابایی ندارند که بمب و موشک روی سر مردم ایران ریخته شود و ایران ویران گردد. 

رضا پهلوی در گفت‌و‌گو با یک مجری بریتانیایی با موضوع جنگ اسرائیل- غزه، موضوع را به ایران کشاند و مطابق آن‌چه بی‌بی‌سی فارسی نوشته، «در مورد نقش جمهوری اسلامی در اشاعه اسلام افراطی و خطرات آن گفت: چشم اختاپوس در تهران است و ما سرگرم مقابله با پاها‌(در منطقه) هستیم.»

بی‌بی‌سی در ادامه می‌نویسد: «آقای پهلوی اسلام افراطی و رادیکالیسم را «دیو و بیماری» توصیف کرد که «باید به صورت ریشه‌ای درمان شود» و گفت: دیگر بر کسی پوشیده نیست که رژیم تهران با حمایت و مسلح کردن بسیاری از گروه‌ها از آن‌ها به‌عنوان نیروی نیابتی بهره برده است تا مقاصد خود را در منطقه پیش ببرد. هدف نهایی رژیم صدور ایدئولوژی و اجبار جهان به پذیرفتن آن به عنوان یک حکومت «خلافت امروزی» است.»

تلاش رضا پهلوی، برای کشاندن جنگ به مرزهای جغرافیایی ایران، حتی صدای حامی و مشاور سابق رضا پهلوی را هم درآورده است.

«رامین پرهام» در واکنش به این سخنان رضا پهلوی، گفته است: «کشاندن پای ایران به جنگ، خیانت به مردم، خیانت به میهن و به منافع ملی ایران است. تشویق غرب برای حمله نظامی به ایران و آماده کردن اذهان عمومی غرب برای چنین اقدام شومی، خیانت به ایران و ایرانی است. فقدان صلاحیت سیاسی و فقدان حس مسئولیت را نه فراموش می‌کنیم و نه خواهیم بخشید.»

در چنین شرایطی حساس و خطرناکی، رضا پهلوی روز جمعه ۳۰ شهریورماه در کنفرانس ملی «شورای اسرائیلی- آمریکایی» (IAC)‌که در «هتل هیلتون» واشنگتن برگزار شد، سخنرانی کرد.

ساعاتی پیش از سخنرانی رضا پهلوی در این کنفرانس دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا سخنرانی داشت. رضا پهلوی در بخشی از سخنرانی خود در این کنفرانس، بر لزوم حمایت جامعه جهانی از مردم ایران، ادعا کرد: «مردم ایران موضع خود را روشن کرده‌اند. آن‌ها هر روز علیه این رژیم مبارزه می‌کنند و این کار را بدون هیچ حمایتی از جهان بیرون انجام می‌دهند و مرا با پیامی به این‌جا فرستاده‌اند: آن‌ها نه‌تنها برای آزادی خود، بلکه برای آزادی خاورمیانه و جهان از شرّ این رژیم واپسگرا مبارزه می‌کنند.»

رضا پهلوی در بخش دیگری از سخنرانی خود درباره حمایت آمریکا و اسرائیل برای عبور از جمهوری اسلامی، گفت: «از طریق شراکت و اقدام هماهنگ می‌توانیم آزادی مردم ایران، امنیت اسرائیل، ایالات متحده، جهان عرب و فرصتی واقعی جهت آینده‌ای روشن برای فلسطینیان به دست آوریم.»

او هم‌چنین خطاب به رهبران غرب گفت: «آن‌چه ما در این مشارکت به آن نیاز داریم فراتر از عکس گرفتن و تجمع و پست‌های رسانه‌های اجتماعی است. آن‌چه ما نیاز داریم یک کمپین مشترک و هماهنگ است. ما باید فشار حداکثری را علیه جمهوری اسلامی به کار بگیریم. ما باید از مردم ایران حمایت حداکثری کنیم. و ما نیاز داریم که حداکثر ریزش از رژیم را تسهیل کنیم تا بتوانیم به‌طور مسالمت‌آمیز از این دیکتاتوری جنایت‌کار به دموکراسی سکولاری که مردم ایران برای آن مبارزه می کنند، گذر کنیم.»

به‌نظر می‌رسد که رضا پهلوی، نقش کرزای‌ها را به خود گرفته و از آمریکا و اسرائیل می‌خواهد فجایع لیبی، عراق و افغانستان را در ایران نیز تکرار کنند و او را به قدرت برسانند. آرزویی ارتجاعی و واپس‌گرا و دست نیافتنی!

جنگ‌های آمریکا و متحدانش در افغانستان و عراق و لیبی فریب‌کارانه، پرهزینه و مخرب بوده است. در این جنگ‌ها، تعداد بیش‌تری از افغان‌ها، عراقی‌ها و مردم لیبی و حتی سربازان آمریکایی‌ بیهوده جان خود را از دست داده‌اند و پس از سال‌ها اشغال‌گری و ادعاهای پیشرفت، هیچ‌گونه امنیتی جانی شهروندان در این کشورها وجود ندارد.

ایران به چه اهدافی در اسرائیل حمله کرده است؟‌

بر اساس گزارش‌ها و ویدیوهای موجود ایران به پایگاه هوایی نواتیم، پایگاه هوایی تل‌ نوف در نزدیکی شهر رخووت،‌ و احتمالا مقر موساد در تل‌آویو و نقاط دیگر در داخل و اطراف تل‌آویو و بیت‌المقدس حمله کرده است.

جمهوری اسلامی ایران در اولین حمله موشکی خود به اسرائیل هم به پایگاه هوایی نواتیم حمله کرده بود و بر اساس تحقیقات بی‌بی‌سی فارسی، دست‌کم به سه نقطه از این پایگاه، موشک‌ اصابت کرده و خسارت‌هایی به جا گذاشته بود.

فلسطینی‌های ساکن رام‌الله در کرانه باختری در اطراف پوکه یک موشک شلیک‌شده از سوی ایران جمع شده‌اند

فلسطینی‌های ساکن رام‌الله در کرانه باختری در اطراف پوکه یک موشک شلیک‌شده از سوی ایران جمع شده‌اند

ادعاهای مقامات جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل درباره تاثیر موشک‌های ایرانی در خاک اسرائیل

اگر چه هنوز خبر مشخصی از بیلان این حملات و تعداد کشته یا زخمی آن در دست نیست، ولی تصاویری داریم از آژیرهای خطر در سراسر اسرائیل و ساکنان وحشت زده که برای پناه گرفتن در میان امواج حملات موشکی ایران در شامگاه سه‌شنبه در حال دویدن و پنهان شدن در پناهگاه‌ها بودند.

اما به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و بر اساس تصاویر ماهواره‌ای شرکت پلنت لبز از فراز پایگاه هوایی «نواتیم» در جنوب اسرائیل، وارد شدن آسیب به سقف آشیانه، آوار ریخته‌شده در کنار سازه و سوراخی در باند فرودگاه دیده می‌شود.

مشخص نیست آیا آسیب‌ها ناشی از اصابت مستقیم موشک‌های بالستیک شلیک‌شده از سوی ایران بوده یا موشک‌های شلیک‌شده از سامانه‌های رهگیری خود اسرائیل.

ارتش اسرائیل به درخواست این خبرگزاری برای اظهارنظر در این باره هنوز پاسخ نداده، اما سخن‌گوی ارتش اسرائیل یک روز پیش از انتشار این تصاویر گفته بود آسیب‌ها عمدتا در نتیجه رهگیری‌های اسرائیل بود.

دانیل هگاری ۱۱ مهرماه در نشست خبری گفت برخی سازه‌ها، مراکز نگهداری و «دفاتر اداری» در «چند پایگاه هوایی» آسیب اندکی دیدند، اما به نام آن‌ها اشاره نکرد.

او هم‌چنین تاکید کرد که «هیچ سلاح و سربازی» آسیب ندیده و هواپیماها در آشیانه‌ها سالم‌اند.

«نواتیم» آشیانه جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل از مدل رادارگریز اف-۳۵ و از سری دوم این هواپیماهای پیشرفته موسوم به Lightning II است.

سابقه پایگاه«نواتیم» در بخش شمالی صحرای نگب، به سال ۱۹۵۸ بازمی‌گردد، اما مدل مدرن پایگاه در سال ۱۹۸۳ میلادی ساخته شد که در سال‌های اخیر آشیانه چند اسکادران از جنگنده‌های اف ۳۵ شده است.
بنیامین نتانیاهو و هم‌چنین یائیر لاپید، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، بارها با ایستادن در کنار جنگنده‌های اف‌۳۵ از این پایگاه به جمهوری اسلامی ایران هشدار داده و گفته بودند این هواپیماها قادر به رسیدن به هر نقطه‌ای در خاورمیانه از جمله ایران هستند

این پایگاه آشیانه اسکادران‌های ۱۰۳، ۱۱۶، ۱۱۷، ۱۲۰، ۱۲۲ و ۱۳۱ نیروی هوایی اسرائیل نیز هست که جنگنده‌ها و بالگردهایی از مدل‌های دیگر را هدایت می‌کنند.

اسکادران ۱۴۰ این پایگاه با نام «عقاب طلایی» هدایتگر جنگنده‌های اف ۳۵آی است.

به گزارش هاآرتص، براساس ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی اسرائیلی، غیر از چندین موج حمله موشکی سپاه در شب دهم مهر برای ضربه زدن به پایگاه هوایی «نواتیم»، حملات دیگری نیز در آن شب به نزدیکی پایگاه‌های دیگر نیروی هوایی و هم‌چنین یک منطقه در شمال تل‌آویو صورت گرفت.

منطقه مورد هدف در شمال تل‌آویو ظاهرا مقر موساد بود که اسرائیلی‌ها خود اصطلاح منطقه «گلیلوت» در نزدیکی شهر ساحلی هرتصلیا در شمال تل‌آویو را برای آن به کار می‌برند.

یک حفره در یک پارک در این محل ایجاد شد که شهرداری منطقه با نظارت ارتش فردای حمله آن را پر کرد و نظامیان قطعات پراکنده‌شده موشک را با خود بردند.

اما در مورد این محل نیز گفته نشد که حفره در این پارک ناشی از اصابت موشک ایرانی بود یا موشک‌های شلیک‌شده از سامانه «حتص ۳». خبرنگاران غربی از این محل دیدار کرده و گزارش مستقیم دادند.

شهرداری «هود شارون» در مرکز اسرائیل اعلام کرد حدود ۱۰۰ خانه شهروندان اسرائیلی در این شهر هر یک به میزانی آسیب دیده‌اند.

این شهر که یکی از شهرهای قوی در اقتصاد اسرائیل است و ساکنین آن طبقات متوسط رو به بالا هستند، در فاصلهٔ نزدیکی با همان «مقر موساد» قرار دارد.

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی با بیان این‌که موشک‌ها اهدافی شامل «سه پایگاه نظامی» در اطراف تل‌آویو را هدف قرار داده‌اند، ادعا کرده‌اند که ۹۰ درصد آن‌ها «به اهداف خود اصابت کردند.»

محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران، می‌گوید موشک‌های ایران پایگاه هوایی نواتیم، پایگاه هوایی هاتسریم و مقر موساد را هدف قرار داده است.

اسرائیل این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید تنها ۲۰ موشک فرود آمده و بقیه رهگیری شده‌اند. ایران در ویدیوی رسمی که از ستاد فرماندهی حمله وعده صادق۲ منتشر کرده، سخنان حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، در مورد موفقیت‌آمیز بودن شلیک‌ها را سانسور کرده است.

در این ویدیو، او در تماسی تلفنی به مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران می‌گوید: «آقای دکتر! به فضل الهی از ۲۰۰ فروند موشکی که شلیک شد … موفق بود.»

مقام‌های اسرائیلی پیش از این گفته بودند که سامانه نظامی گنبد آهنین بر اساس الگوریتمی پیچیده کار می‌کند که ریسک موشک‌ها را بر پایه نقطه اصابت احتمالی آن‌ها می‌سنجد.

این بدین معنی است که اگر نقطه فرود موشک، مکانی به جز مناطق نظامی یا غیرنظامی تشخیص داده شود‌(و برای مثال منطقه‌ای غیرمسکونی یا بیابانی باشد) سامانه دفاعی آن را رها می‌کند چرا که هدف‌گیری آن‌ها توجیه اقتصادی و امنیتی نخواهد داشت.

ایران مدعی شده است که ساختمان مرکزی موساد، آژانس اطلاعاتی اسرائیل، را در حمله دیشب هدف قرار داده است. با این حال اسرائیل چنین امری را رد کرده و گفته است که برخی از موشک‌ها در زمین خالی فرود آمده‌اند.

مطابق یک ویدئوی منتشره در شبکه‌های اجتماعی، تنها یک موشک و آن هم در فاصله ۵۰۰ متری از ساختمان این بنا به زمین برخورد کرده است.

جمهوری اسلامی ایران، هم‌چنین دو ادعای متناقض را نیز در این خصوص منتشر کرده، از یک سو، ایران مدعی شد که رهگیری فتاح دشوار است و به همین دلیل به اهداف تعیین شده اصابت کرده و از سوی دیگر برخی رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران مدعی شدند که هم‌زمان با حمله موشکی ایران، سامانه گندآهنین اسرائیل با عملیات سایبری ایران از کار افتاده بود.

با این وجود، این ادعاها با مخالفت اسراییل روبرو شده زیرا آن‌ها می‌گویند اکثر موشک‌های شلیک‌شده را رهگیری کرده‌اند.

مقامات نظامی جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند فتاح یک موشک هایپرسونیک با برد ۱۴۰۰ کیلومتر و سرعت ۱۳ تا ۱۵ ماخ است. به گفته رسانه‌های ایران، نام این موشک را علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی شخصا انتخاب کرده است.

اسرائیل گفته است که در این حملات یک فلسطینی کشته و سه نفر دیگر زخمی شده‌اند.

مطابق فیلمی که از یک دوربین مداربسته در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، بقایای یک موشک بالستیک بر مردی در حال قدم زدن در اریحا در کرانه باختری سقوط کرده و او را نقش بر زمین می‌کند.

هم‌زمان مقامات اسرائیل گفته‌اند که امواج شوک ناشی از حمله موشکی ایران، به خانه‌ها در مرکز اسرائیل آسیب رسانده است.

مسئولان شهرداری شهر هود هشارون، واقع در نزدیکی تل‌آویو، گفته‌اند که به حدود ۱۰۰ خانوار آسیب‌دیده کمک می‌کنند. هرچند آنان افزوده‌اند که هیچ خسارت و آسیب عمده‌ای گزارش نشده است.

کارگران روز چهارشنبه در حال پاکسازی آوار از مدرسه‌ای در شهر هود هاشارون در مرکز اسرائیل بودند، جایی که یک موشک ایرانی در شبانه به آن اصابت کرد و به ساختمان آسیب رساند.

امیر کوچاوی شهردار هود هاشارون گفت: «اندکی پس از دریافت اعلان‌های هشدار موشکی و پس از به صدا درآمدن آژیر، اعلان‌هایی در مورد مکان‌های مختلف شهر که مورد اصابت قرار گرفته بودند، پخش شد. من برای ملاقات با افرادی که این اعلانات را گزارش کرده بودند، رفتم. و وقتی به اینج‌ا رسیدم، آتش‌سوزی بزرگی را دیدم که به دلیل ضربه به همین منطقه پشت سرم، رخ داده است. این حمله در واقع خسارات زیادی به خانه‌های اطراف این پارک وارد کرد و ما اکنون کارگران شهری هستیم که سعی می‌کنیم به شهروندان کمک کنیم تا قبل از شروع تعطیلات امشب خانه‌های خود را تعمیر کنند.»

حجم خسارت ناشی از حملات موشکی ایران نامشخص است. یک فلسطینی در شهر اریحا در بخش اشغالی کرانه باختری به‌دنبال سقوط پوکه موشک شلیک‌شده توسط ایران کشته شد.

فرد کشته‌شده بر اثر فرود لاشه یک موشک ایرانی، سامح الاصلی، کارگر ۳۸ ساله فلسطینی اصالتاً اهل غزه و ساکن منطقه جبالیا در شمال غزه بود. او که سه فرزند داشت، یکی از هزاران کارگر اهل غزه بود که تا پیش از حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل، از سوی نهادهای امنیتی اسرائیل برای کار در این کشور مجوز گرفته بود.

به گزارش خبرگزاری‌ها و تایمز اسرائیل، با شروع جنگ غزه، سامح الاصلی گرفتار شد و چون نتوانست به غزه بازگردد، در یک سال اخیر در کرانه باختری زندگی کرد. او در یک سال گذشته خانواده خود را ندید.

حسین حمایل، شهردار اریحا گفت سامح الاصلی ساکن دهکده نعیمه در حومه اریحا کشته شده و ۴ فلسطینی دیگر نیز در این روستا بر اثر اصابت همان موشک ایران زخمی شدند.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص به نقل از سازمان امداد و نجات اسرائیل گزارش داد که در پی حمله موشکی ایران دو نفر در تل آویو زخمی شده‌اند.

در حمله ۲۷ فروردین ایران به اسرائیل با ۳۱۳ پرتابه، تنها یک دختر ۷ ساله از اعراب بادیه‌نشین مسلمان در اسرائیل از ناحیه سر زخمی شد.

پدر او به رسانه‌های اسرائیل گفت اعراب بادیه‌نشین تا پیش از این حمله دارای پناهگاه نبودند و قطعه از موشک ضد موشک که برای شکار و منهدم کردن موشک ایرانی شلیک شده بود، به بام چادر این خانواده اصابت کرد که بر سر دخترک ۷ ساله فرود آمد.

این دختر به نام آمینه الحسونی در بیمارستان «سوروکا» در شهر بئرشبع در جنوب اسرائیل با گذراندن چند عمل جراحی مغزی، از کما خارج شد.

دو پایگاه هوایی اسرائیل مورد حمله موشکی ایران قرار گرفت و برخی موشک‌ها در نزدیکی مقر سازمان جاسوسی اسرائیل، موساد، در تل‌آویو فرود آمد.

اما ارتش اسرائیل می‌گوید پایگاه‌های هوایی این کشور در حمله موشکی ایران تنها آسیب جزئی دیدند. به گفته ارتش اسرائیل در حمله موشکی ایران آسیبی به هواپیماها، پهپادها و دیگر زیرساخت‌های حیاتی نرسید.

ارتش اسرائيل هم‌چنین اعلام کرد، هیچ آسیبی به آمادگی نیروی هوایی وارد نشد و امشب به حملات قوی در منطقه خاورمیانه ادامه خواهیم داد.

اسرائیلی‌ها به‌دنبال حمله موشکی ایران در محل خاصی پناه گرفته‌اند دو پایگاه هوایی اسرائیل مورد حمله موشکی ایران قرار گرفت و برخی موشک‌ها در نزدیکی مقر سازمان جاسوسی اسرائیل، موساد، در تل‌آویو فرود آمد

اسرائیلی‌ها به‌دنبال حمله موشکی ایران در محل خاصی پناه گرفته‌اند

واکنش بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در واکنش به حمله موشکی ایران

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در واکنش به حمله موشکی ایران، گفته است: «ایران امشب اشتباه بزرگی مرتکب شد  و تاوان آن را خواهد داد. هر کس به ما حمله کند به او حمله خواهیم کرد.»

او افزود: «رژیم ایران چیزی از عزم و اراده ما برای دفاع از خود و اقدام تلافی‌جویانه علیه دشمنانمان نمی‌داند.»

نتانیاهو ادامه داد: «سینوار و نصرالله این را درک نکردند و ظاهرا برخی هم در تهران این را درک نمی‌کنند. آن‌ها خواهند فهمید، ما به اصولی که تعیین کرده‌ایم پایبند خواهیم بود: هرکس به ما حمله کند، ما به او حمله خواهیم کرد. این در هر جایی که با محور شر مبارزه می‌کنیم صدق می‌کند … از جمله برای ایران.»

خط قرمز ایران کجاست؟

هزینه‌های موشک‌پراکنی‌های جمهوری اسلامی به اسرائیل و هزینه‌های دفاعی اسرائیل

به گزارش گاردین، موشک‌های عماد و قدر قادرند با سرعتی معادل شش برابر سرعت صوت حرکت کنند و با سرعتی بیش از هفت هزار و ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت فاصله ایران و اسرائيل را در ۱۲ دقیقه بپیمایند.

سپاه در حملات ۱۳ آوریل به اسرائيل از ۱۸۵ پهپاد انتحاری شاهد ۱۳۶ و ۱۳۱، ۳۶ موشک کروز و ۱۱۰ موشک زمین به زمین استفاده کرده و بنابر تخمین‌ها هزینه کل این تسلیحات حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار بود.

اما سپاه پاسداران این‌بار تنها از سه نوع موشک بالستیک و یک هایپرسونیک استفاده کرد که قیمت هر کدام از آن‌ها بین ۵ تا ۱۵ میلیون دلار است. با محاسبه‌ای ساده مشخص می‌شود که سپاه پاسداران برای حمله اول اکتبر حدود دو میلیارد دلار هزینه کرده است و این یعنی هزینه این حمله حدود سه الی چهار برابر حمله پیشین به اسرائيل بوده است.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، اسرائیل برای سرنگون کردن موشک‌های ایرانی ناچار به استفاده از سامانه پیکان (Arrow System)‌است.

رام آمیناخ، مشاور مالی سابق رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل در ماه آوریل در گفت‌و‌گو با نشریه اسرائیلی یدیعوت آهرونوت گفت: «موشک‌های بالستیک باید با استفاده از سامانه پیکان (Arrow System)‌سرنگون شوند و موشک‌های کروز را می‌توان با موشک‌های دیگر ساقط کرد.»

او افزود: «هزینه هر موشک سامانه پیکان ۵/۳ میلیون دلار و قیمت هر فلاخن داوود یک میلیون دلار است.»

به گزارش گاردین، اسرائيل برای سرنگونی موشک‌های جمهوری اسلامی باید از سامانه پیکان با پشتیبانی فلاخن داوود استفاده کند.

بنابر گفته آمیناخ، اسرائيل برای دفاع در برابر حمله ماه آوریل حدودا چهار تا پنج میلیارد شکل‌(معادل ۳۵/۱ میلیارد دلار) هزینه کرده بود و به‌نظر می‌رسد هزینه این بار اسرائيل هم چیزی در همین حدود باشد.

رایزنی نتانیاهو با فرماندهان امنیتی اسرائیل برای دادن پاسخ در هماهنگی با آمریکا

ایالات متحده آمریکا در چارچوب تعهد خود به دفاع از اسرائیل در برابر تهدیدات، نیروها و جنگ‌افزارهای بیش‌تری به منطقه خاورمیانه اعزام کرده است.

در پی تهدید اسرائیل به دادن پاسخی کوبنده و دردناک به ایران پس از حمله موشکی بالستیک آن در روز گذشته، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، جلسه‌ای به‌منظور انجام رایزنی‌های لازم با روسای دستگاه‌های امنیتی برگزار کرد.

دفتر نخست‌وزیر اسرائیل چهارشنبه ۱۱ مهر در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد که نتانیاهو با روسای سرویس‌های امنیتی در مقر وزارت دفاع در تل‌آویو دیدار کرده است.

در همین راستا، یک مقام اسرائیلی طی ساعات اولیه چهارشنبه تایید کرد که تل‌آویو در حال بررسی چارچوب‌ها، زمان‌بندی و چگونگی دادن پاسخ شدید به حمله ایران است.

این مقام اسرائیلی با بیان این که اسرائیل به تنهایی به ایران پاسخ خواهد داد، در عین توضیح داد که پیش از دادن چنین پاسخی کشورش تمایل دارد با ایالات متحده که حامی اصلی تل‌آویو است، هماهنگی کند.

وب‌سایت «آکسیوس» به نقل از این مقام آگاه افزود که هر پاسخ اسرائیلی نیازمند همکاری دفاعی با ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده «سنتکام» است.

در عین حال، یک مقام آمریکایی دیگر تاکید کرد که ایالات متحده به‌طور واضح تاکید کرده است که از پاسخ اسرائیل حمایت می‌کند و به دفاع از این کشور متعهد است.

هم‌زمان با تشدید تنش‌های اخیر ایالات متحده نیروها و جنگنده‌ها و ناوهای جنگی بیش‌تری را به منطقه اعزام و در آن مستقر کرده است تا با هر گونه حمله احتمالی ایران به اسرائیل یا به پایگاه‌های آمریکایی در منطقه، به ویژه در سوریه و عراق، مقابله شود.

پرچمهای ایران و اسرائیل دو طرف یک مغاک

رهبران گروه هفت در حال بررسی تحریم‌های جدید علیه ایران هستند

رهبران کشوهای عضو گروه هفت شامل ژاپن، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان، کانادا، ایتالیا در حال بررسی تحریم‌های جدید علیه ایران در واکنش به حمله موشکی به اسرائیل هستند. این اقدامات طی تماسی بین جو بایدن و همتایانش در این گروه مورد بحث قرار گرفت.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: «رئیس جمهور بایدن و گروه ۷ به صراحت حمله ایران به اسرائیل را محکوم کردند. پرزیدنت بایدن همبستگی و حمایت کامل ایالات متحده را از اسرائیل و مردم آن ابراز کرد و بر تعهد آهنین ایالات متحده به امنیت اسرائیل تاکید کرد.»

بایدن با «حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به مراکز هسته‌ای ایران» مخالفت کرد

جو بایدن، ‌رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که از حمله احتمالی اسرائیل به سایت‌های هسته‌ای ایران حمایت نمی‌کند. در عوض او گفته است که تحریم‌هایی را علیه تهران اعمال خواهد کرد.

بایدن در پاسخ به سئوالی درباره احتمال حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به سایت‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران گفت: «پاسخ منفی است.»

او گفت که ایالات متحده با اسرائیلی‌ها در مورد چگونگی واکنش آن‌ها به حمله موشکی ایران بحث خواهد کرد.

وزیر دفاع آمریکا: نیروهای ما چند موشک ایران را رهگیری کردند

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه در شبکه ایکس‌(توئیتر سابق) گفت که نیروهای این کشور چند موشک ایران را در جریان حمله شامگاه سه‌شنبه به اسرائیل رهگیری کردند.

وزیر دفاع آمریکا در ادامه بر تعهد کشورش به دفاع از اسرائیل تاکید کرد.

هند و فرانسه و آلمان از شهروندان خود خواستند تا از ایران خارج شوند و یا از سفر به ایران اجتناب کنند

وزارت خارجه هند روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که به دلیل نگرانی شدید از تشدید تنش‌های در خاورمیانه نسبت به سفر شهروندانش به ایران هشدار می‌دهد.

در این بیانیه ضمن تاکید بر لزوم حل همه مسائل از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی به اتباع هند توصیه شده که از سفرهای غیرضروری به ایران خودداری کنند.

وزارت خارجه هند از هندی‌هایی که در حال حاضر در ایران مقیم هستند خواسته تا ضمن حفظ هوشیاری خود با سفارت هند در تهران در تماس باشند.

پیش‌ نیز فرانسه و آلمان از شهروندان خود خواسته بودند ایران را ترک کنند.

تداوم درگیری در جنوب لبنان

نیروی زمینی اسرائیل به‌طور مستقیم در خاک لبنان با حزب‌الله درگیر شد. گزارش‌ها از جنوب لبنان حاکی است که نیروهای اسرائیلی روز چهارشنبه در خاک لبنان با جنگجویان حزب‌الله درگیر شدند.

بنا به این گزارش‌ها سربازان اسرائیلی حدود ۴۰۰ متر وارد خاک جنوب لبنان شدند اما پس از آن به داخل اسرائیل عقب‌نشینی کردند.

در مقابل سخن‌گوی حزب‌الله درگیری با نیروهای اسرائیلی را بخشی از «دور اول جنگ» خواند.

ارتش اسرائیل روز چهارشنبه، دو روز پس از آغاز عملیات زمینی خود علیه حزب‌الله در خاک لبنان، اعلام کرد که یکی از سربازانش در درگیری در لبنان کشته شده است. حزب‌الله هم با تاکید بر ادامه مبارزه خود با نیروهای اسرائیلی در این منطقه، گفت که چندین راکت به شمال اسرائیل شلیک کرده است.

ارتش اسرائیل بعدازظهر چهارشنبه اعلام کرد که هفت سرباز دیگر این کشور در جنوب لبنان کشته شدند.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که ارتش اسرائیل صبح چهارشنبه نیز از کشته شدن یک سرباز خود در خاک لبنان خبر داده بود. به این ترتیب در مجموع هشت سرباز اسرائیلی در جنوب لبنان کشته شده‌اند.

حزب‌الله روز چهارشنبه اعلام کرد که در حال مبارزه با نیروهای اسرائیلی است که به جنوب لبنان «نفوذ» کرده‌اند. این جریان، هم‌چنین اعلام کرد که چندین هدف را در شمال اسرائیل بمباران کرده است.

نیروی هوایی اسرائیل هم حملات جدیدی علیه مواضع حزب‌الله در حومه جنوبی بیروت انجام داد.

حزب‌الله لبنان می‌گوید که شبه‌نظامیان این گروه با ارتش اسرائیل در خاک لبنان درگیر شده‌اند. این اولین بار پس از شروع تهاجم زمینی اسرائیل به جنوب لبنان است که حزب‌الله درگیری شبه‌نظامیان خود با سربازان اسرائیلی را گزارش می‌دهد.

هم‌زمان، ارتش اسرائیل اعلام کرد که واحدهای پیاده‌نظام و زرهی به عملیات این کشور در جنوب لبنان پیوسته‌اند.

این تحولات یک روز پس از حمله موشکی ایران به اسرائیل روی می‌دهد که نگرانی‌ها در مورد گسترش جنگ در خاورمیانه را افزایش داده است.

ارتش اسرائیل کشته‌شدن هفت سرباز و فرمانده یک واحد کماندویی کوچک خود در جریان درگیری‌های جنوب لبنان در روز چهارشنبه ۱۱ مهرماه را تایید کرد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، شش تن از این هشت نفر، کماندوهای واحد ۶۲۱ موسوم به «اگوز» بودند که در جریان تبادل آتش با حزب‌الله در دهکده‌ای در جنوب لبنان کشته شدند.

ارتش اسرائیل می‌گوید یک افسر و چهار سرباز دیگر نیز در این درگیری زخمی شدند. هم‌چنین دو سرباز تیپ «گولانی» ارتش اسرائیل نیز در یک درگیری دیگر کشته و یک عضو امدادگر این واحد به‌شدت زخمی شد.

اعزام واحدهای پیاده و زرهی از لشکر ۳۶، از جمله تیپ گولانی، تیپ زرهی ۱۸۸ و تیپ پیاده ششم، به جنوب لبنان نشان می‌دهد که دامنه عملیات ارتش اسرائیل احتمالا از یک حمله کماندویی فراتر خواهد رفت.

ارتش اسرائیل اعلام کرده که هدف این عملیات نابود کردن شبکه تونل‌ها و سایر استحکامات حزب‌الله در نواحی مرزی لبنان است و قصد ندارد دامنه حملات را به بیروت و یا سایر شهرهای بزرگ لبنان گسترش دهد.

با این همه، ارتش اسرائیل به ساکنان بیش از ده شهر دیگر هشدار داده که این مناطق را تخلیه کرده و به سوی شمال رودخانه لیتانی بروند که در حدود ۶۰ کیلومتری شمال مرز دو کشور از شرق به غرب امتداد دارد.

براساس آمارهای دولت لبنان در طول یک سالی که از آغاز درگیری بین حزب‌الله و اسرائیل می‌گذرد حدود هزار و ۹۰۰ لبنانی کشته و بیش از ۹ هزار نفر نیز مجروح شده‌اند. بخش اعظم این تلفات نتیجه حملات هوایی اسرائیل در دو هفته اخیر است.

بیش از یک میلیون نفر نیز از مناطق جنوبی فرار کرده و آواره شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه: چهار نفر در عملیات اسرائیل در المزه کشته شدند

دیده‌بان حقوق بشر سوریه روز پنج‌شنبه، ۱۲ مهر، اعلام کرد در حمله منتسب به اسرائیل که یک روز قبل از آن در محله المزه در دمشق رخ داد و در آن داماد حسن نصرالله، دبیرکل کشته‌شده گروه حزب‌الله لبنان هم کشته‌شده، در مجموع چهار نفر جان خود را از دست دادند.

حسن جعفر قصیر، داماد حسن نصرالله، همسر زینب نصرالله، در حمله روز چهارشنبه در المزه دمشق کشته شد. او ظاهرا تازه از لبنان وارد سوریه شده بود که در یک آپارتمان هدف قرار گرفت.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد یک عضو دیگر حزب‌الله، یک مرد دیگر که شناسایی نشده و یک دختر جوان سوری همراه با داماد حسن نصرالله چهار کشته حمله بودند. سه تن دیگر نیز در این رویداد زخمی شدند که این نهاد اعلام کرده هویت آن‌ها نیز هنوز تعیین نشده است.

حسن جعفر خلیل قصیر برادر محمد جعفر قصیر بود که بیش از ۱۵ سال فرمانده یگان ۴۴۰۰ حزب‌الله بود. محمد جعفر قصیر سه‌شنبه شب این هفته در بمباران اسرائیل در ضاحیه در بیروت کشته شد.

ارتش اسرائیل محمد جعفر قصیر، ۵۷ ساله، را حلقه ارتباطی ایران، سوریه و لبنان نامیده و گفته بود او «صدها مورد عملیات نقل و انتقال تسلیحات راهبردی برای حزب‌الله را رهبری کرد و بر طرح توسعه موشک‌های دقیق این گروه نظارت داشت.»

رسانه‌های اسرائیل مانند معاریو حسن و محمد را مهره‌های نزدیک به حکومت‌های ایران و سوریه توصیف کردند.

آمریکا از چند سال برای اطلاعاتی که به شناسایی و بازداشت محمد جعفر قصیر منجر شود، ده میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود.

او به دلیل «خدمات و کمک‌هایی که به نیروی قدس سپاه پاسداران، حوثی‌‍‌ها و حزب‌الله»، «تسهیل‌کننده کلیدی در پرداخت‌های مالی حزب‌الله»، تخصص در آموزش و تسلیحات از جمله به شورشی‌ها در عراق و حماس، در فهرست سیاه آمریکا قرار گرفت.

داماد حسن نصرالله و برادرش هر یک چند روز پس از کشته شدن حسن نصرالله در بمباران اسرائیلی در ضاحیه در روز ششم مهر، خود در دو عملیات جداگانه اسرائیلی در ضاحیه و نیز در دمشق، کشته شدند.

اسرائیل مسئولیت حمله به منطقه المزه دمشق را برعهده نگرفته اما به حمله خود به ضاحیه که به مرگ محمد جعفر قصیر منجر شد، اشاره کرده بود.

جنگ های عبث خاورمیانه

ارتش اسرائیل برای جنگ در چند جبهه آماده می‌شود

سال گذشته، شبکه عبری زبان کان اعلام کرده بود که وزارت جنگ دولت اسرائیل هم‌زمان با تقویت نیروهای خود در کرانه باختری، خود را برای جنگ در چند جبهه به‌طور هم‌زمان آماده می‌کند.

از زمان حملات حماس به اسرائيل در هفتم اکتبر سال گذشته تاکنون، مردم خاورمیانه، همواره نگران گسترش جنگ به کشورهایشان هستند.

اکنون گسترش جنگ از نوار غزه به لبنان و موشک‌رانی‌های جمهوری اسلامی و اسرائیل، احتمال تبدیل این درگیری و جنگ یک ساله را به جنگی تمام عیار در منطقه افزایش دهد.

پولیتیکو روز جمعه گذشته نوشته بود که مقامات آمریکایی جنگ تمام‌عیار میان حزب‌الله و اسرائيل را قریب‌الوقوع می‌دانند و پیش‌بینی می‌کنند که این درگیری به جنگی گسترده در خاورمیانه تبدیل شود.

دنی دانون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل نیز روز جمعه در جلسه شورای امنیت که برای بررسی انفجار بی‌سیم‌ها و پیجرهای حزب‌الله تشکیل شده بود، عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان که به‌عنوان نماینده این کشور در این جلسه حضور یافت را تهدید کرد که اگر دولت این کشور جلوی اقدامات حزب‌الله را نگیرد، بار رنج مردم لبنان به دوش آن‌ها خواهد بود.

از سوی دیگر، جمهوری اسلامی بارها تهدید کرده است که ترور اسماعیل هنیه، رهبر پیشین حماس در تهران بی‌پاسخ نمی‌ماند.  و اکنون پاسخ خود را داده است.

جنگ‌ها و زدوخوردهای میان اسرائیل و کشورهای عرب در خاورمیانه از زمان تاسیس کشور اسرائیل در مه ۱۹۴۸، بی‌‌شمار بوده است. مهم‌ترین این جنگ‌ها عبارتند از: 

از جنگ ۱۹۴۹-۱۹۴۸،  جنگ سوئز۱ بین اسرائیل و مصر ۱۹۵۶، جنگ شش روزه۲ ۱۹۶۷، که اسرائیل بقیه سرزمین فلسطین را که تحت حاکمیت اردن بود و بخش‌هایی از خاک سوریه و سینای مصر را اشغال کرد، جنگ اکتبر۳ ۱۹۷۳ و جنگ ۱۹۸۲-۱۹۸۵، جنگ ۲۰۰۶ میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان و جنگ سک ساله اسرائیل در نوار غزه و اکنون در لبنان. در فاصله بین این جنگ‌ها تنش در منطقه در سطح بالایی قرار داشت و به زدوخوردهای منطقه‌ای و اشغال عملیات تروریستی از طرف اسرائیل و از سوی فلسطینیان انجامید. 

در چهاردهم مه ۱۹۴۸ که تاسیس دولت اسرائیل در سرزمین فلسطین اعلام شد، نیروهای مشترک اعراب برای مقابله با این توطئه تاریخی به فلسطین اشغالی حمله کردند و جنگی تمام عیار آغاز شد ولی به دلیل حمایت‌های همه‌جانبه کشورهای غربی از دولت اسرائیل، سرانجام با پیروزی این اسرائیل و آتش‌بس‌های موقت پایان یافت. اسرائیل بخش غربی بیت‌المقدس‌(اورشلیم)، جلیل۴ و صحرای نَقَب۵ را اشغال و ۷۵ درصد از خاک فلسطین تحت قیمومیت انگلستان را به قلمرو خود منضم کرد. در نتیجه، کشورهای عرب اسرائیل را تحریم اقتصادی کردند. در ۱۹۵۵ اسرائیل به پادگان نظامی مصر در نوار غزه۶ حمله کرد. جنگ سبب شد که سیل پناهندگان عرب از اسرائیل و مناطق جنگ زده بگریزند. دومین جنگ اعراب و اسرائیل.‌(۲۹ اکتبر ـ چهارم نوامبر ۱۹۵۶) پس از آن که مصر کنترل کانال سوئز۷ را در اختیار گرفت و تنگه تیران۸ را مسدود کرد، بحران سوئز۹ آغاز شد. اسرائیل با پشتیبانی انگلستان و فرانسه به مصر حمله، و شبه جزیرۀ سینا۱۰ و نوار غزه را اشغال کرد. پس از ورود نیروهای سازمان ملل متحد۱۱‌(۱۹۵۷)، سرانجام اسرائیل نیروهایش را عقب کشید. سومین جنگ اعراب و اسرائیل مشهور به جنگ شش روزه.‌(از پنجم تا دهم ژوئن ۱۹۶۷) در رویدادهایی که به جنگ ۱۹۶۷ انجامید، مصر، که در آن زمان جمهوری متحد عربی نام داشت، تنگه تیران را مسدود و نیروهای خود را وارد شبه جزیره سینا کرد. جنگ در پنجم ژوئن ۱۹۶۷ در سه جبهه آغاز شد، اما نیروهای مسلح اسرائیل که توسط ارتش‌های کشورهای غربی به شدت تقویت و تجهیز شده بود ظرف شش روز به پیروزی‌هایی دست یافتند؛ و بلندی‌های جولان۱۲ را از سوریه، نیمه شرقی بیت المقدس و کرانه باختری۱۳ را از اردن گرفتند و در جنوب، نوار غزه و شبه جزیره سینا تا کانال سوئز را اشغال کردند. گرچه سرزمین‌های اشغالی، احساس امنیت اسرائیل را به شدت تقویت کرده بود، این پیروزی فقط صلحی محدود به‌دنبال آورد. چهارمین جنگ اعراب و اسرائیل، معروف به جنگ اکتبر یا جنگ یوم کیپور۱۴.‌(ششم تا ۲۴ اکتبر ۱۹۷۳) این جنگ را به این دلیل به این نام می خواندند که نیروهای اسرائیلی در روز آمرزش گناهان۱۵‌(یوم کیپور) که از ایام تعطیلی مذهبی یهودیان است غافلگیر شدند. کشورهای عرب به جبران شکست‌های خود از ۱۹۴۸ به بعد، تصمیم گرفتند جنگ را در روزی آغاز کنند که اسرائیلیان در موضعی آسیب‌پذیر قرار داشتند، زیرا در یوم کیپور سراسر کشور عملاً به مدت ۲۴ ساعت تعطیل بود. سربازان مصر با عبور از کانال سوئز جنگ را آغاز کردند و در مراحل نخست به پیروزی‌هایی دست یافتند، گرچه سوری‌ها در جبهه شمال سرزمین‌هایی را از دست دادند. این جنگ که ۱۹ هزار نفر تلفات داشت، سبب تغییر بخشی از افکار عمومی جهان برضد اسرائیل شد و چهره اسرائیل را بیش از پیش، به‌عنوان کشوری متجاوز به جهانیان معرفی کرد. 

پنجمین جنگ اعراب و اسرائیل.‌(از ششم ژوئن ۱۹۸۲ تا فوریه ۱۹۸۵) حضور نیروهای مقاومت فلسطینی در لبنان، از ۱۹۷۸، به گسترش عملیات مقاومت بر ضد اشغالگران منجر شد و اسرائیل به تلافی، دست به حمله ای تمام عیار به لبنان زد. در ۱۴ ژوئن بیروت محاصره شد و افراد سازمان آزادی بخش فلسطین‌(ساف)۱۶ و نیروهای سوریه بیروت را (عمدتا به مقصد سوریه) از ۲۱ تا ۳۱ اوت تخلیه کردند. سرانجام در پی عملیات متعدد «مقاومت اسلامی لبنان»‌‌(حزب‌الله) علیه نیروهای اشغال‌گر اسرائیل در فوریه ۱۹۸۵ اسرائیلی‌ها، بی‌آن که نفعی عایدشان شده باشد یا کاری از پیش برده باشند ناچار به‌صورت یک‌جانبه از لبنان عقب‌نشینی کردند. با وجود این، اسرائیل «منطقه‌ای امنیتی» را در جنوب لبنان حفظ کرد و ارتش مزدور جنوب لبنان۱۷ به فرماندهی سعد حداد را به منزله حایلی در برابر حمله‌های فلسطینیان و نیروهای مقاومت حزب‌الله قرار داد.

رویدادهای دهه ۱۹۹۰؛ در ژوئیۀ ۱۹۹۳ به‌دنبال قتل هفت سرباز اسرائیلی در جنوب لبنان، توسط رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان اسرائیل اقدام به حمله‌ای یک هفته‌ای به منطقه مزبور کرد. در اکتبر ۱۹۹۴ اسرائیل و اردن رسما به «حالت جنگ» بین خود پایان دادند. در آوریل ۱۹۹۶ پس از آن که نیروهای مقاومت حزب‌الله از جنوب لبنان به شمال اسرائیل موشک‌هایی شلیک کردند، اسرائیل هفده روز به لبنان حمله کرد. در مه ۲۰۰۰ سربازان اسرائیلی پس از تشدید عملیات «مقاومت اسلامی» لبنان ناچار از جنوب لبنان عقب‌نشینی کردند و به جای آنان سربازان لبنانی و نیروهای سازمان ملل متحد مستقر شدند اما در مذاکرات با سوریه درباره بلندی‌های جولان به توافق نرسیدند. در ۲۰۰۶ اسرائیل برای نابودی حزب‌الله به لبنان حمله کرد که به جنگی ۳۳ روزه انجامید. در این جنگ هرچند خرابی های زیادی در لبنان به بار آمد اما نیروهای حزب‌الله با موشک‌باران مناطق شمالی اسرائیل و مقاومت در برابر نیروهای اسرائیل شکست نسبتا بزرگی را بر اسرائیل تحمیل کرد.

حمله اوایل فروردین اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق و کشته شدن تعدادی از فرماندهان ارشد سپاه با واکنش ایران روبرو شد. برای نخستین بار موشک‌ها و پهپادهایی از خاک ایران به سمت اسرائیل روانه شدند و برگی مهم در کتاب نزاع طولانی جمهوری اسلامی و اسرائیل ورق خورد.

تا پیش از فروردین امسال، رویارویی و نزاع دو طرف به‌صورت غیرمستقیم و نیابتی بود. اسرائیل ترورها و خرابکاری‌هایی در داخل ایران انجام می‌داد ولی مسئولیت آن را نمی‌پذیرفت. ایران هم عملیات‌های ترور، انفجار یا حملات راکتی را با استفاده از نیروهای شبه‌نظامی وابسته به خودش در اسرائیل و خارج از آن علیه منافع تل‌آویو انجام می‌داد.

هم عملیات غیرمستقیم اسرائیل علیه ایران و هم اقدامات ایران در مقاطعی تهاجمی و در مقاطعی واکنشی بودند. یعنی هر دو طرف هم عملیات غیرمستقیم پیش‌دستانه علیه دیگری اجرا کرده‌اند، هم پاسخ غیرمستقیم به حمله طرف مقابل داده‌اند.

از شامگاه سه‌شنبه ۱۰ مهر و پس از حمله موشکی دوم ایران به خاک اسرائیل صحبت‌ها در اسرائیل و آمریکا حول حرکت به سطح دوم درگیری است. اکسیوس بامداد چهارشنبه در خبری نوشت که تاسیسات نفتی ایران در فهرست حملات چند روز آینده اسرائیل به ایران قرار دارد.

اکانت‌های امنیتی اسرائيل در شبکه اجتماعی ایکس هم تصاویری از نیروگاه حرارتی دماوند در اطراف تهران منتشر کرده‌اند. با این توضیح که این بزرگ‌ترین نیروگاه برق ایران است و لابد قرار است هدف حمله متقابل قرار گیرد.

یک چهره روابط عمومی فارسی زبان دولت اسرائیل هم پس از حمله دیشب نوشت که به ایرانی‌ها توصیه می‌کند از شهرهای بزرگ خارج شوند.

وارد شدن به سطح دوم درگیری، یعنی هدف قرار دادن زیرساخت‌ها برای هر دو طرف بسیار خطرناک است. ضربه محدود و کنترل‌شده به اهداف نظامی یک معنا دارد و ضربه به زیرساخت‌هایی که با زندگی روزمره شهروندان پیوند دارد موضوعی است به‌کلی خطرناک و ویران‌گر!

گوترش: منطقه به سرعت در حال تبدیل شدن به یک جهنم است

جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل


نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد

این جلسه به درخواست اسرائیل و فرانسه تشکیل شد.

سوئیس برگزاری این جلسه را بر عهده داشت.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در این نشست اضطراری شورای امنیت گفت: آتش ناشی از درگیری‌(بحران) در خاورمیانه به سرعت در حال تبدیل شدن به یک جهنم است. اکنون زمان آتش‌بس در غزه و توقف خصومت‌ها در لبنان است.

او افزود: آمریکا و فرانسه – با حمایت چند کشور دیگر – یک آتش بس موقت را پیشنهاد کرده اند که امکان از سرگیری مذاکرات را فراهم می کند.

اسرائیل این پیشنهاد را رد کرد و حملات خود را از جمله بمباران مقر حزب‌الله که در آن رهبر آن کشته شد، افزایش داد. حزب‌الله به حملات راکتی و موشکی به اسرائیل ادامه داده است. و دیروز، نیروهای اسرائیل آنچه را «تجاوزات محدود» به جنوب لبنان اعلام کردند، انجام دادند.

دبیرکل سازمان ملل افزود: دیروز ایران حدود ۲۰۰ موشک بالستیک به سمت اسرائیل شلیک کرد. ایران اعلام کرد که این اقدام در واکنش به قتل حسن نصرالله و فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عباس نیلفروشان در هفته گذشته و هم‌چنین کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران در ماه ژوئیه بوده است.

گوترش اضافه کرد: میلیون‌ها نفر در سراسر اسرائیل و سرزمین‌های اشغالی فلسطین مجبور به جست‌و‌جوی سرپناه شدند. در حملات ایران یک نفر فلسطینی در کرانه باختری اشغالی کشته شد. همان‌طور که در رابطه با حمله ایران در ماه آوریل اعلام کردم، من دوباره حمله موشکی گسترده دیروز ایران به اسرائیل را به‌شدت محکوم می‌کنم.

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد:  این حملات به طور متناقض هیچ کمکی به آرمان مردم فلسطین یا کاهش رنج آن‌ها نمی‌کند. اکنون زمان توقف خصومت‌ها در لبنان، اقدام واقعی برای اجرای کامل قطع‌نامه‌های ۱۵۵۹ و ۱۷۰۱ شورای امنیت، هموار کردن راه برای تلاش‌های دیپلماتیک برای صلح پایدار فرا رسیده است. زمان آن فرا رسیده است که چرخه بیمارگونه تشدید تنش که مردم خاورمیانه را مستقیما به سمت دره هدایت می‌کند، متوقف شود.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: هر تشدید بهانه‌ای برای تشدید بعدی بوده است. ما هرگز نباید تلفات عظیمی را که این درگیری فزاینده بر غیرنظامیان وارد می‌کند، فراموش کنیم. ما نمی‌توانیم از نقض سیستماتیک قوانین بین‌المللی بشردوستانه چشم بپوشیم. این چرخه مرگ‌بار خشونت باید متوقف شود. زمان رو به پایان است.

پس از سخنان دبیرکل سازمان ملل، سفیر و نماینده اسرائیل در سازمان ملل در نشست اضطراری شورای امنیت درباره وضعیت خاورمیانه، جمهوری اسلامی را «تجسم واقعی وحشت، مرگ و هرج‌و‌مرج» نامید و گفت: «زمان بیانیه‌های توخالی برای تنش‌زدايی به سر آمده است.»

«دنی دنون»، با اشاره به حمله موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل در شامگاه سه‌شنبه افزود: «حکومت ایران اکنون یک خطر بسیار جدی و واقعی برای جهان است و اگر جلوی این حکومت گرفته نشود، موج بعدی موشک‌ها صرفا اسرائیل را هدف قرار نخواهد داد.»

او این موشک‌پرانی را «حمله‌ به ۱۰ میلیون غیرنظامی» و «یک اقدام تجاوزکارانه بی‌سابقه» خواند و تصریح کرد: «جهان باید بفهمد که اسرائیل از خود دفاع خواهد کرد و این کار را با رعایت عدالت و در عین قدرت انجام خواهد داد و تا زمانی که همه گروگان‌های اسیر شده توسط حماس و سایر تروریست‌ها به اسرائیل باز نگردند، متوقف نخواهد شد.»

در مقابل، نماینده جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای امنیت، حمله موشکی حکومت ایران به اسرائیل را «پاسخی ضروری و متناسب» به اقدامات اسرائیل در دو ماه گذشته توصیف و ادعا کرد که حکومت تهران «مداوم به دنبال صلح و ثبات بوده است» و اسرائیل از «خویشتنداری ایران» به‌عنوان یک نقطه ضعف بهره‌برداری کرده است.

در همین حال، سفیر لبنان در سازمان ملل گفت که دولت لبنان از جنگ بین اسرائیل و حزب‌الله حمایت نمی‌کند.

هادی هاشم افزود دولت لبنان خواهان اجرای قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل است مصوب سال ۲۰۰۶ و پایان جنگ میان اسرائیل و حزب‌الله است. او با انتقاد از حمایت جمهوری اسلامی از حزب‌الله تصریح کرد: «لبنان امروز بین ماشین تخریب اسرائیل و جاه‌طلبی‌های دیگران در منطقه گیر کرده است.»

در حمله موشکی روز سه‌شنبه، که دومین و بزرگ‌ترین حمله مستقیم ایران به اسرائیل بود، نزدیک به ۲۰۰ موشک بالستیک به سوی اسرائیل پرتاب شد. در حمله نخست که در فروردین سال جاری انجام شد، بیش از ۳۰۰ پهپاد و موشک مورد استفاده قرار گرفته بودند.

بر اساس این گزارش، در هر دو حمله، سامانه‌های دفاعی اسرائیل با پشتیبانی نیروهای آمریکایی، اکثر موشک‌ها را رهگیری و از وارد آمدن آسیب‌های قابل‌توجه جلوگیری کردند ولی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اعلام کرد که رهبران جمهوری اسلامی مرتکب یک «اشتباه بزرگ» شدند که «هزینه آن را خواهند پرداخت.»

نماینده فرانسه؛ از ایران می‌خواهیم تنش را تشدید نکند. نماینده فرانسه با محکوم کردن حمله ایران به اسرائیل، گفت فرانسه از امکانات نظامی‌ خود برای مقابله با حمله موشکی ایران به اسرائیل استفاده کرده است.

او هم‌چنین حملات متقابل اسرائیل و حزب‌الله به غیرنظامیان را محکوم کرد و خواستار حفظ تمامیت ارضی لبنان و بازگشت شرایط پایدار به مرز اسرائیل و لبنان شد.

باربارا وود وارد سفیر و نماینده انگلیس در سازمان ملل در نشست شورای امنیت، در ارتباط با پاسخ موشکی ایران به اسرائیل افزود: گفت: صلح یک انتخاب شجاعانه برای همه طرف ها به جای جنگ است. اسرائیل از حمایت کامل ما برخوردار است. اسرائیل از حق دفاع از خود برخوردار است و ما از آن حمایت می‌کنیم.

سفیر انگلیس در سازمان ملل در این نشست شورای امنیت  در رابطه با جنگ غزه نیز با دفاع از قطع‌نامه ۱۷۰۱ سازمان ملل خواستار کاهش تنش‌ها و آتش‌بس در منطقه شد و گفت: «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که لبنان غزه دیگری شود.»

سفیر انگلیس در سازمان ملل، بدون اشاره به حملات و جنایات اسرائیل، پاسخ موشکی ایران به این اسرائیل را «اقدامی تهاجمی» و «خطرناک» خواند.

 باربارا وودوارد تشدید درگیری‌ها را «به شدت نگران‌کننده» خواند و حمله موشکی ایران به اسرائیل را محکوم کرد و گفت: «ما این اقدام تجاوزکارانه را که وضعیت  را خطرناکتر از قبل می کند، قاطعانه محکوم می‌کنیم.

 وی با تاکید بر درخواست انگلیس برای آتش‌بس و آزادی اسرا در دست حماس، گفت: ایران و همه متحدانش در منطقه باید خویشتن داری کنند و از پرتگاه فاصله بگیرند. تمام تلاش‌های ما اکنون باید بر توقف این چرخه خشونت متمرکز شود.»

لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز در این نشست  شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره وضعیت خاورمیانه، گفت که ایران در دست‌یابی به اهداف حمله موشکی دیروز خود شکست خورد.

سفیر آمریکا در سازمان ملل ، شورای امنیت را ترغیب کرد که «عواقب» لازم را بر ایران به دلیل این اقدامات تحمیل کند و خواستار تحریم‌های بیش‌تر علیه ایران به دلیل حمایت از تروریسم و نادیده گرفتن قطع‌نامه‌های شورای امنیت شد.

سفیر آمریکا در سازمان ملل، مطرح کرد که ایران در حملات ۷ اکتبر «همدست» بوده است. نماینده آمریکا، افزود: حملات موشکی ایران به هیچ‌وجه یک اقدام دفاعی نبود. این کشور خواستار تحریم‌های بیش‌تر علیه ایران به دلیل حمایت از تروریسم و نادیده گرفتن قطع‌نامه‌های شورای امنیت شد.

عمار بن جامع سفیر و نماینده الجزایر در سازمان ملل، در سخنانی در نشست شورای امنیت درباره تحولات خاورمیانه گفت: به دلیل خشونت های اسرائیل علیه مردم لبنان شرایط هر روز وخیم‌تر می‌شود. این اسرائیلی‌ها بودند که عملیات تروریستی انفجار پیجر را اجرا و مردم را با هواپیما بمباران کردند.

سفیر الجزایر در سازمان ملل تصریح کرد: ما جنایات اسرائیل علیه مردم لبنان را محکوم می‌کنیم و باید هر چه سریع‌تر خشونت علیه لبنان و فلسطین متوقف شود.

این دیپلمات ارشد الجزایری در سازمان ملل، افزود: شورای امنیت برای انجام وظایف خود برای کاهش خشونت‌ها ناتوان بوده  و باعث شده اشت اسرائیل هزار نفر را در لبنان را به خاک و خون بکشد.

او تاکید کرد:  اسرائیل بالاتر از قانون نیست باید پاسخگو باشد.نباید اجازه بدهیم تنش‌ها در لبنان افزایش یابد و تراژدی غزه را تحت سایه خود قرار بدهد.

سفیر الجزایر ادامه داد: برخی غزه را فراموش کرده‌اند. باید هر چه سریع‌تر خشونت‌ها در غزه پایان یابد. اکنون باید در غزه آتش‌بس برقرار شود.

او تاکید کرد: اسرائیلی‌ها به خشونت علاقه دارند و عامل افزایش خشونت هستند. باید قطع‌نامه ۱۷۰۱ هر چه زودتر اجرا شود و اسرائیل از سرزمین‌های لبنان خارج شود. این یک راه‌حل کلیدی است.

نماینده ژاپن در سازمان ملل نیز در این نشست با بیان این‌که ما نگران وضعیت غیرنظامیان در لبنان هستیم، گفت: ما نگران حمله زمینی اسرائیل به لبنان هستیم و  باید هر چه سریع‌تر آتش‎بس برقرار شود.

نماینده ژاپن در این نشست اضطراری شورای امنیت، افزود: ما شاهد خشونت‌های بسیار گسترده در غزه و لبنان و سوریه و کرانه باختری و یمن هستیم و اتفاقات اخیر لبنان، ما را به‌شدت نگران کرده است و باید هر چه سریع‌تر آتش بس در مرزهای لبنان و اسرائیل اتفاق بیفتد و قطع‌نامه ۱۷۰۱ سازمان ملل هر چه زودتر اجرا شود.

 نماینده کشور مالت در سازمان ملل در این نشست شورای امنیت  به «تهدیدهای لفاظی و مرتبط» اشاره  کرد  که در کنار حملات مستقیم نظامی از منابع متعدد، تصویری ناگوار را برای منطقه ترسیم می‌کند و الزام‌آور بودن قطع‌نامه‌های شورای امنیت را یادآور شد. سفیر و نماینده مالت در شورای امنیت تاکید کرد که جهان در انتظار تصمیم‌گیری ماست.

 نماینده روسیه در جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل برای رسیدگی به حمله موشکی شب گذشته جمهوری اسلامی ایران به اسرائیلُ گفت «خاورمیانه جلوی چشم ما به سمت یک جنگ تمام عیار می‌رود.«

او گفت پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران، ایران به این رویارویی کشیده شد. او در ادامه گفت ایران در دو ماه گذشته در شرایطی خاص «خویشتنداری کرد.» به گفته نماینده روسیه «این اتفاقات در خلاء نیفتاده است.»

او ضمن انتقاد از حملات اسرائیل به لبنان، ترور سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان را محکوم کرد و گفت این حمله در شرایطی رخ داد که به گفته نماینده روسیه، «حسن نصرالله در یک منطقه مسکونی مستقر بود.» 

او گفت «عملیات خشونت‌آمیز اسرائیل در غزه» ادامه دارد و اکنون ماشین جنگی اسرائیل به لبنان» رفته است.

ارتش اسرائیل برای جنگ در چند جبهه آماده می‌شود/نگرانی شدید از غزه

تجمع تانک‌های اسرائیل در مرز لبنان

وزیر خارجه اسرائیل: دبیرکل سازمان ملل متحد را «عنصر نامطلوب»

وزیر خارجه اسرائیل روز چهارشنبه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد را «عنصر نامطلوب» خواند و ورود او را به اسرائیل ممنوع کرد.

اسرائیل کاتز گفت تصمیم او پاسخی به امتناع آقای گوترش از «محکومیت صریح» حمله موشکی روز سه‌شنبه ایران به اسرائیل است.

او دبیرکل سازمان ملل را به «ضد اسرائیل» بودن و «حمایت از تروریست‌ها، متجاوزان و قاتلان» متهم کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه در واکنش به حمله ایران، «گسترش درگیری‌ها منجر به تشدید تنش‌ها در خاورمیانه» را محکوم کرد و خواستار آتش‌بس شد.

اسرائیل ورود آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، به این کشور را ممنوع کرد. اسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل، روز چهارشنبه با انتقاد شدید از گوترش، او را به جانبداری و تعصب علیه اسرائیل متهم کرد و او را «عنطر نامطلوب» نامید. کاتز ادعا کرد که گوترش حمله موشکی ایران به اسرائیل را محکوم نکرده و این موضوع را دلیل تصمیم اسرائیل برای منع ورود او عنوان کرد.

به گزارش روزنامه آلمانی تاتس؛ آنتونیو گوترش، عصر پنج‌شنبه پس از حمله موشکی ایران به اسرائیل، از تمامی طرف‌های درگیر در خاورمیانه درخواست کرد تا از گسترش درگیری جلوگیری کنند. او با انتشار پیامی در پلتفرم X (توییتر سابق) گفت: «من گسترش درگیری در خاورمیانه را که هم‌چنان در حال افزایش است، محکوم می‌کنم. این باید متوقف شود. ما کاملاً به یک آتش‌بس نیاز داریم.»

این اظهارات گوترش، واکنش تند اسرائیل کاتز را برانگیخت. او مدعی شد که گوترش نه تنها حملات موشکی ایران را به وضوح محکوم نکرده است، بلکه در گذشته نیز کشتار انجام شده توسط حماس در جنوب اسرائیل در تاریخ ۷ اکتبر سال گذشته را محکوم نکرده و هیچ تلاشی برای اعلام حماس به عنوان یک سازمان تروریستی انجام نداده است.

از زمان حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر سال گذشته و پس از آن عملیات نظامی اسرائیل در غزه، آنتونیو گوترش بارها خواستار آتش‌بس شده بود. در دسامبر ۲۰۲۳، گوترش از حق ویژه خود به‌عنوان دبیرکل سازمان ملل استفاده کرد و جلسه‌ای مستقل در شورای امنیت برگزار کرد. در این جلسه، او به شدت کشتار حماس را محکوم کرد، اما در عین حال تاکید کرد که باید از وقوع یک فاجعه انسانی در غزه جلوگیری شود.

در ماه ژانویه، گوترش از کشورهای عضو سازمان ملل خواست که به آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (UNRWA) کمک مالی بیشتری ارائه دهند. این درخواست او با واکنش‌های متفاوتی روبرو شد، زیرا سازمان آنروا به شدت مورد انتقاد قرار گرفته بود. گفته می‌شد که برخی از کارکنان این سازمان در حمله حماس به اسرائیل دخالت داشته‌اند.

در ماه فوریه، گوترش اسرائیل را به نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه در اقدامات خود در غزه متهم کرد. او تاکید کرد که اسرائیل باید حفاظت از غیرنظامیان و تامین نیازهای اولیه آن‌ها را تضمین کند. در ماه سپتامبر نیز، گوترش با اشاره به اوضاع در غزه گفت: «هرگز چنین سطحی از مرگ و ویرانی را ندیده‌ام.»

این اظهارات گوترش موجب خشم دولت اسرائیل شد. کاتز و دیگر مقامات اسرائیلی گوترش را متهم می‌کنند که در ارزیابی‌های خود از وضعیت خاورمیانه به شدت جانبدارانه عمل کرده و دیدگاه‌هایی به نفع فلسطینیان و مخالف با سیاست‌های اسرائیل اتخاذ کرده است.

در حالی که گوترش بارها از اقدامات حماس انتقاد کرده است، او به دلیل حمایت‌هایش از فلسطینیان و درخواست برای آتش‌بس در مناطق جنگی مورد انتقاد اسرائیل قرار گرفته است. مقامات اسرائیلی معتقدند که گوترش در اظهارات خود توجه کافی به حملات و تهدیدات امنیتی که از سوی گروه‌های مسلح همچون حماس و ایران متوجه اسرائیل است، نکرده و بیش‌تر بر مسائل انسانی و بحران‌های ناشی از درگیری‌ها در غزه تاکید داشته است.

این اولین باری نیست که یک دبیرکل سازمان ملل متحد با انتقادات و مخالفت‌های شدید از سوی یکی از کشورهای عضو این سازمان مواجه می‌شود. با این حال، اقدام اسرائیل در منع ورود گوترش به کشور خود، یک گام غیرمعمول و بی‌سابقه در روابط بین‌الملل است. این اقدام می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای بر روابط اسرائیل و سازمان ملل و همچنین وضعیت خاورمیانه داشته باشد.

حمله اسرائیل به ساختمانی در بیروت

کشته شدن سیدحسن نصرالله و همراهانش

روز شنبه ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۴، حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، به‌همراه به همراه تعدادی از فرماندهان این حزب در حمله هوایی هدفمند اسرائیل در بیروت کشته شدند. 

یک روز بعد حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای این خبر را تایید کرد.

این حمله در حالی صورت گرفت که رهبران حزب‌الله در یکی از مقرهای اصلی خود در حومه ضاحیه در جنوب بیروت جلسه داشتند. این عملیات توسط اسکادران ۱۱۹ معروف به «خفاش»، نیروی هوایی اسرائیل با استفاده از جنگنده‌های اف‌۱۶ آی انجام شد که شامل پرتاب بیش از ۸۰ بمب از جمله بمب‌های سنگرشکن ۵۰۰۰ پوندی‌(۲۳۰۰ کیلوگرمی) ساخت آمریکا بود تا مقر فرماندهی که بنا بر گزارش‌ها در زیر زمین قرار داشت منهدم شود. در این حمله حداقل ۱۱ نفر کشته و بیش از ۹۱ نفر زخمی شدند. عباس نلفروشان، معاون عملیات سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، فرمانده جبهه جنوبی حزب‌الله از دیگر کشته‌شدگان این حمله بودند. نیروهای دفاعی اسرائیل‌(تزاحال) نام رمز عمیلات را «نظم جدید» گذاشتند.

پس از عملیات، در ابتدا وضعیت نصرالله نامشخص بود. اما در ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۴، نیروهای دفاعی اسرائیل کشته شدن او را اعلام کردند. ادعایی که بعداً توسط حزب‌الله تأیید شد.

این حمله یکی از بزرگ‌ترین حملاتی بود که بیروت تاکنون شاهد بوده است، که شش ساختمان ویران شد و منطقه‌ای که در نزدیکی مقر حزب‌الله قرار داشت به لرزه درآمد.برابر با ۲۹ سِپتامبر ۲۰۲۴ ۱۴:۴۵

گزارش‌ها حاکی از آن است که چند ساعت پیش از این حمله، جاسوسی ایرانی اطلاعات حیاتی در مورد محل اختفای نصرالله را در اختیار مقام‌های اسرائیلی قرار داده بود.

به گزارش روزنامه فرانسوی لو پاریزین، به نقل از یک منبع امنیتی لبنان،  این فرد به مقام‌های اسرائیلی اطلاع داده بود که نصرالله برای شرکت در جلسه‌ای با اعضای ارشد حز‌ب‌الله، در مقر زیرزمینی این سازمان در حومه جنوبی بیروت حضور دارد.

در این گزارش آمده است که نصرالله همراه عباس نیلفروشان، معاون عملیاتی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با خودرویی به آن‌جا رفته بود تا در جلسه‌ای با حضور ۱۲ فرمانده ارشد دیگر حزب‌الله شرکت کنند. اسرائیل پس از آغاز جلسه که در عمق ۳۰ متری زمین برگزار می‌شد، محل را با بمب‌ سنگرشکن هدف قرار داد.

حمله هوایی اخیر بخشی از کارزار مداوم اسرائیل علیه حزب‌الله است، که با تلاش‌های اطلاعاتی قابل‌توجه تقویت شده است. گزارشی از نیویورک تایمز نشان می‌دهد که اسرائیل از جنگ سال ۲۰۰۶ به این‌سو، منابع بیش‌تری را به‌ جمع‌آوری اطلاعات درباره حزب‌الله اختصاص داده است.

این تغییر راهبردی به اسرائیل امکان داده است تا رهبری و عملیات نظامی حزب‌الله را بهتر درک کند.

واحد ۸۲۰۰ اسرائیل، سازمان اطلاعات سیگنال‌ها، ابزارهای سایبری پیشرفته‌ای برای رهگیری ارتباطات حزب‌الله طراحی و تولید کرده است. علاوه بر این، گروه‌های جدیدی در ارتش ایجاد شده‌اند تا اطمینان حاصل شود اطلاعات حیاتی به‌موقع و به‌سرعت با نیروهای عملیاتی به اشتراک گذاشته می‌شود. این تمرکز بر اطلاعات نقشی محوری در موفقیت‌های اخیر اسرائیل مقابل حزب‌الله داشته است.

حزب‌الله تلاش کرده بود با جایگزینی دستگاه‌هایی مانند پیجر، مانع رهگیری اطلاعات و ارتباطاتش شود. اما نفوذ و خرابکاری اسرائیل که به انفجار پیجرها و بی‌سیم‌ها منجر شد تلفات و خسارات قابل‌توجهی به حزب‌الله وارد کرد.

به‌نظر می‌رسد که موساد شرکتی صوری در مجارستان تاسیس کرده و پیجرها را تحت مجوز شرکتی تایوانی تولید کرده بود، پیجرهایی که مواد منفجره در آن‌ها جاسازی و برای اعضای حزب‌الله ارسال شد.

مارک ۸۴ می‌تواند تا ۳۸ سانتی‌متر به درون فلز و ۳/۴ متر به درون بتن نفوذ کند. ترکش‌های آن نیز تا فاصله ۳۷۰ متری مرگ‌بار هستند.

خلبانان بمب‌افکن‌های نایت‌هاوک آمریکا در جنگ خلیج فارس به دلیل نیروی ویرانگر و شعاع تخریب زیاد این بمب نام آن را «چکش» گذاشته بودند.

ارتش آمریکا برای به‌روز رسانی این بمب، آن را به دستگاه‌های جهت‌یابی با قابلیت هدایت لیزری دقیق مجهز کرده و این بمب‌ها تبدیل به «مهمات تهاجم مستقیم مشترک» شده‌اند. به عبارت دیگر، بمب‌های غیر هدایت‌شونده قبلی با استفاده از نصب باله‌ها و سیستم هدایت جی‌پی‌اس به یک سلاح هدایت شونده تبدیل می‌شوند.

ایالات متحده متحد دیرینه اسرائیل و بزرگ‌ترین تامین کننده چنین تسلیحاتی است. این کشور از این مهمات علاوه بر جنگ ویتنام، در عملیات طوفان صحرا در خلیج فارس، جنگ افغانستان و همینطور بمباران یوگسلاوی در سال ۱۹۹۹ استفاده کرده است.

در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴، ایالات متحده بیش از ۱۴ هزار بمب مارک ۸۴ را به اسرائیل منتقل کرد که در طول جنگ اسرائیل و حماس از آن‌ها به طور گسترده در نوار غزه استفاده شده است.

نام این بمب‌ها در جنگ غزه همچنین پس از آن خبرساز شد که ایالات متحده در پر نگرانی از ورود زمینی اسرائیل به رفح در نوار غزه، تحویل ۱۸۰۰ بمب مارک ۸۴ را به حالت تعلیق درآورد.

اسرائیل برای بیرون راندن ستیزه‌جویان حماس، که در شبکه پیچیده‌ای از تونل‌های زیرزمینی در غزه مستقر شده‌اند، بر این بمب‌های ویرانگر که توسط ایالات متحده عرضه می‌شود تکیه دارد.

رهبر و رئیس‌جمهوری ایران در کنار عکس رئیس‌جمهوری فقید ابراهیم رئیسی

انفعال و یا تعلل جمهوری اسلامی ایران در گرفتن «انتقام سخت از اسرائیل»

انفعال جمهوری اسلامی در برابر تحولات روزها و ماه‌های اخیر خاورمیانه انتقادهایی را در داخل ساختار حکومت برانگیخته است.

گروه‌های تندرو و مخالف مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری جدید ایران طی روزهای اخیر تلاش کرده‌اند تا مسئولیت انفعال کنونی ایران در برابر اسرائیل را به گردن او و دولتش بیاندازند. بارزترین نمونه از این انتقادها را می‌توان در اظهارات امیرحسین ثابتی، نماینده مجلس و از اعضای جبهه پایداری و نزدیک به سعید جلیلی، رقیب انتخاباتی مسعود پزشکیان مشاهده کرد.

او در اظهارات خود دولت مسعود پزشکیان را به سرپیچی از تصمیم علی خامنه‌ای، رهبر ایران برای واکنش به کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران متهم کرد. علی مطهری، نماینده پیشین مجلس نیز در شبکه ایکس‌(توئیتر سابق) نوشت که اگر ایران به کشته شدن اسماعیل هنیه در خاک خود واکنش نشان داده بود و «فریب» نخورده بود اسرائیل «جرات» کشتن حسن نصرالله را پیدا نمی‌کرد.

در مقابل یوسف پزشکیان، فرزند رئیس‌جمهوری ایران در دفاع از پدرش که از سوی مخالفان سیاسی خود در داخل به «سرپیچی» از رهبر ایران متهم شده است از او دفاع کرد و خواستار «پیگیری» اظهارات «وقاق ستیزانه» شد.

فرزند رئیس‌جمهوری ایران نوشت: «سیاست‌های کلی نظام و امور جنگ و صلح با ولی فقیه است و پزشکیان دلبسته رهبری است و هرگز از دستورات فرمانده کل قوا سرپیچی نمی کند. القای سرپیچی رییس‌جمهور از دستورات رهبری ادامه علمیات اسرائیلی‌ها است.»

با این حال اظهارات مسعود پزشکیان در نیویورک که گفته بود قدرت‌های خارجی به ایران در ازای عدم واکنش به کشته شدن اسماعیل هنیه وعده برقرای آتش‌بس در نوار غزه را داده بودند به مخالفان داخلی او فرصت داده است تا از شخص او و دولتش انتقاد کنند.

کشمکش کنونی در ساختار جمهوری اسلامی ایران بر سر مسئولیت‌پذیری در قبال نیروهای به اصطلاح «محور مقاومت»، تصمیمی است که به‌نظر می‌رسد پس از کشته‌شدن اسماعیل هنیه برای عدم واکنش نظامی به آن حادثه گرفته شد. هرچند رئیس‌جمهوری ایران ریاست شورای امنیت ملی یعنی عالی‌ترین نهاد تصمیم‌گیری در مورد چنین مسائلی را برعهده دارد اما تقریبا همه صاحب‌نظران و تحلیل‌گران بر این نکته اتفاق نظر دارند که اتخاذ این‌گونه تصمیم‌ها در ساختار جمهوری اسلامی ایران با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است. به‌ویژه که اکثر اعضای شورای عالی امنیت ملی ایران را نزدیکان رهبر ایران و منصوبان او تشکیل می‌دهند.

علی خامنه‌ای از یک سو از نظر قانونی طبق اصل ۱۱۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی، اختیارات گسترده‌ای در زمینه تصمیم‌گیری در این‌گونه مسائل دارد و از سوی دیگر تجربه بیش از سه دهه حضور او در راس قدرت نشان داده است که حرف نهایی در زمینه مسائل سیاست خارجی و داخلی را او می‌زند.

با این حال علی خامنه‌ای در طول دوران رهبری خود، همواره تلاش کرده است که مسئولیت برخی از تصمیم‌هایش به ویژه آن دسته که از تصمیم‌ها را که توجیه آن برای طرفداران تندرو و سرسخت حکومت دشوار است بر گردن دولت‌های مختلف بیاندازد.

خامنه‌ای در ابتدای دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی از «نرمش قهرمانانه» دفاع کرد. او هم‌چنین در نهایت با ابراز نارضایتی از برخی نکات با توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی موافقت کرد. با این حال علی خامنه‌ای چند سال بعد و پس از خروج آمریکا از برجام به منتقد تصمیمی تبدیل شد که قاعدتا بدون رضایت شخص او نمی‌توانست اجرایی شود.

کشته شدن ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری سابق که به‌عنوان فرد نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی ایران و هم‌چنین جانشینی او شناخته می‌شد اکنون در روزهای بحرانی سیاست خارجی ایران به او و اصول‌گرایان فرصت داده است تا بار دیگر مسئولیت تصمیم‌ها را بر گردن دولتی بیاندازند که در ساختار جمهوری اسلامی به‌عنوان «اصلاح‌طلب» یا «معتدل» شناخته می‌شود.

رویکرد علی خامنه‌ای در برابر سیاست‌های دوران معروف به اصلاحات‌(ریاست جمهوری محمد خاتمی) از جمله مخالفت با مذاکره با آمریکا و تعطیلی روزنامه‌ها در سال ۱۳۷۸، دور دوم ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد و ماجرای برکناری وزیر اطلاعات و قهر چند روزه رئیس‌جمهور وقت و دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی نشان می‌دهد که او در صورتی که لازم بداند برای ابراز مخالفت خود با تصمیم‌های دولت وارد عرصه خواهد شد.

این در حالی است که رهبر ایران از زمان کشته‌شدن اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران تاکنون اظهارنظری در مخالفت با دولت مسعود پزشکیان و شخص رئیس‌جمهوری نکرده است. او در پیام خود روز شنبه خود به‌مناسبت کشته شدن حسن نصرالله نیز برخلاف پیامی که برای کشته شدن اسماعیل هنیه صادر کرده بود اشاره‌ای به لزوم «انتقام‌گیری» و «خون‌خواهی» نکرد.

این در حالی است که جمهوری اسلامی به گروه حزب‌الله و شخص حسن نصرالله به مراتب نزدیک‌تر از حماس و اسماعیل هنیه بود.

بحث‌ها و کشمکش‌های کنونی در درون ساختار جمهوری اسلامی ایران را می‌توان بازتابی از موقعیت پیچیده‌ای دانست که جمهوری اسلامی این روزها با تضعیف گروه حزب‌الله با آن روبرو شده است. جمهوری اسلامی ایران، از یک‌سو به‌دنبال عدم پرهیز از رویارویی مستقیم و جنگ تمام عیار با اسرائیل است و از سوی دیگر، وجهه خود در داخل و نزد طرفدارانش در ساختار حکومت را بیش از هر زمان دیگری خدشه‌دار شده می‌بیند.

جمهوری اسلامی، طی سال‌های اخیر در تبلیغات داخلی خود بر قدرت «محور مقاومت» و نفوذ زیاد خود در منطقه که قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس به‌صورت نماد آن درآمده بود تاکید زیادی می‌کرد. تحولات سریع خاورمیانه طی ماه‌های اخیر و تضعیف بازوهای نیابتی ایران در منطقه بیش از پیش این تبلیغات را نزد مردم و حتی معتقدان به جمهوری اسلامی زیر سئوال برده است.

دو روز پس از حمله اسرائیل به مقر حزب‌الله در جنوب بیروت و کشته شدن عده‌ای از فرماندهان حزب‌الله از جمله حسن نصرالله، سپاه پاسداران سرانجام خبر کشته‌شدن عباس نیلفروشان، فرمانده نیروی قدس در لبنان را تایید کرد.

از ساعاتی بعد از انتشار خبر حمله جمعه‌شب اسرائیل به مقر حزب‌الله در ضاحیه در جنوب بیروت، بعضی رسانه‌ها در ایران خبر کشته‌شدن این فرمانده نیروی قدس سپاه را منتشر کرده بودند. مشخص نیست که چرا اعلام رسمی خبر مرگ او با تاخیر بوده است.

او دومین فرمانده ارشد نیروی قدس سپاه در حوزه لبنان است که در شش ماه گذشته هدف حمله اسرائیل قرار گرفت و کشته شد.

سرتیپ عباس نیلفروشان از سال ۱۳۹۸ سمت معاونت عملیات نیروی قدس سپاه پاسداران را داشت اما از فروردین امسال به‌عنوان جانشین محمدرضا زاهدی،‌ که درحمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق کشته شد، فرماندهی نیروی قدس سپاه را در لبنان و سوریه به‌عهده گرفت.

در پی بیانیه امروز سپاه، سفارت ایران دربیروت هم بیانیه‌ای صادر کرد و در آن کشته‌شدن عباس نیلفروشان را در کنار «رهبران مقاومت نشان‌دهنده تایید همخونی» خواند که «ملت‌ها را در مقابله با تهدیدات متحد می‌کند.»

عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، هم در پیام تسلیت خود کشته‌شدن این فرمانده سپاه را «جنایت هولناک» اسرائیل خواند و تاکید کرد که این اقدام «هرگز بی‌پاسخ» نمی‌ماند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، مدعی شد که وزارت خارجه تمامی ظرفیت‌های سیاسی، دیپلماتیک،‌ حقوقی و بین‌المللی خود را برای «پیگیرد جنایت‌کاران و حامیان آن‌ها» به کار می‌گیرد.

محمدجواد ظریف می‌گوید که جمهوری اسلامی با تصمیم رهبری «در زمان مناسب» به حمله اسرائیل پاسخ خواهد داد. حزب‌الله لبنان کشته شدن فرمانده ارشدش «علی کرکی» را تایید کرد. یک وزیر کابینه اسرائیل به جمهوری اسلامی هشدار جدی داد.

محمدجواد ظریف، معاون راهبردی رئیس جمهوری اسلامی، در حاشیه مراسم یادبود حسن نصرالله که در دفتر حزب‌الله لبنان در تهران برگزار شد،‌ در برابر خبرنگاران از شخصیت این رهبر کشته شده حزب‌الله تجلیل کرد.

به گزارش سایت انتخاب، ظریف گفت که حسن نصرالله «به هدف خودش رسید و به جایگاه عالی که همواره منتظرش بود دست پیدا کرد و به یاران شهیدش پیوست.» از نظر ظریف مقاومت مردم منطقه علیه اسرائیل ادامه دارد و «در لبنان هم همین گونه خواهد بود.»

ظریف، معاون راهبردی مسعود پزشکیان، همچنین خاطرنشان کرد که واکنش ایران «در زمان مناسب و به انتخاب ایران» در برابر اسرائیل صورت خواهد گرفت و «در سطح رهبری و در سطح عالی آن حتماً تصمیم‌گیری خواهد شد.»

به گزارش تلویزیون ایران، عباس نیلفروشان «نقش مهمی در هماهنگی نیروهای مقاومت در منطقه» داشت و «حامی بی‌چون‌و‌چرای مقاومت» بود.

محور مقاومت ائتلاف گروه‌های شبه‌نظامی متحد ایران در خاورمیانه است که شامل حزب‌الله لبنان،‌ حماس در غزه، گروه‌های شبه نظامی در عراق و سوریه و انصارالله در یمن می‌شود.

تلویزیون ایران تصاویری هم از عزاداری در خانه پدری نیلفروشان در شهر اصفهان را پخش کرد که نوحه‌خوان مراسم آمریکا را تهدید می‌کند و می‌گوید که به‌زودی از «کافران انتقام» می‌گیرند.

نوحه‌خوان مراسم، هم‌چنین از «فتح حیفا»، بندری در شمال اسرائیل گفت و در نوحه خود خاندان سلطنتی عربستان سعودی را «لعنت» کرد: «ان‌شاالله به‌زودی عربستان، حسن‌ستان می‌شود.»

در حالی که درگیری‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله در لبنان به سمت یک جنگ تمام عیار پیش می‌رود، بسیاری این سئوال را مطرح می‌کنند که آیا لبنان ارتشی هم دارد  و اگر آری چرا نیروهای ارگان رسمی این کشور در این شرایط منفعل است؟

اما نقش و جایگاه ارتش لبنان در این بحران بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که به‌نظر می‌رسد.

ژنرال خلیل حلو، استاد ژئوپولیتیک در دانشگاه سنت جوزف بیروت، به یورونیوز توضیح داد که نقش ارتش لبنان تنها دفاع از مرزهای کشور نیست. به گفته او: «ارتش لبنان یک ارتش کلاسیک مانند ارتش‌های غربی نیست. ارتش لبنان تابع دستورهای دولت لبنان است.»

او ادامه داد: «در حال حاضر مدت‌هاست که اختلافات شدیدی در دولت وجود دارد و ارتش به حال خود رها شده است. حالا هر کس که فرماندهی ارتش را بر عهده دارد، باید تصمیماتی را که مناسب می‌داند، اتخاذ کند.»

رهبری لبنان با چندین مسئله مهم روبه‌روست که هر یک پیامدهای جدی به دنبال دارد. اگر ارتش اسرائیل حملات هوایی کنونی را به عملیاتی زمینی بدل کند، همان‌طور که در سال ۲۰۰۶ انجام داد، و خشونت‌ها از جنوب لبنان و منطقه دره بقاع به سایر نقاط کشور کشیده شود، کل خاورمیانه در معرض خطری جدی قرار خواهد گرفت.

جنوب لبنان و منطقه دره بقاع تحت پوشش قانونی قطع‌نامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل قرار دارند. پس از تصویب این قطع‌نامه نیروی حافظ صلح‌ سازمان ملل موسوم به «یونفیل»، در جنوب لبنان، مستقر و همچنین نقش فعالی برای ارتش رسمی لبنان در نظر گرفته شد.

براساس این قطع‌نامه از بیروت و یونفیل خواسته شد که نیروهای خود را به‌صورت مشترک در منطقه مستقر کنند تا پس از خروج نیروهای دفاعی اسرائیل، تنها قدرت دست دولت لبنان باشد و «هیچ سلاحی بدون رضایت دولت» در منطقه جابه‌جا نشود.

در صورت وقوع یک حمله نظامی بزرگ، نیروهای مسلح لبنان با یک معضل روبرو خواهند شد، آن‌ها یا باید با ارتش اسرائیل مقابله کنند یا به زور، حزب‌الله را خلع سلاح کنند که در هر دو صورت باید از قطع‌نامه سازمان ملل تبعیت کند.

بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰، لبنان تحت تاثیر جنگ داخلی قرار گرفت و به میدان نبرد نظامی بین بازیگران منطقه‌ای و قدرت‌های بزرگ تبدیل شد.

نظام سیاسی کنونی لبنان بر اساس توازن حساسی میان نمایندگان جوامع مذهبی مختلف شکل گرفته و ارتش در حال حاضر به‌طور قانونی تحت‌ فرمان نهادهای سیاسی است که اعضای آن دیدگاه‌های متضادی در مورد بحران جاری دارند.

 ژنرال خلیل حلو بر این باور است که اگر روزی حمله‌ای زمینی به این کشور صورت گیرد، واحدهای مستقر در جنوب باید با ابزارهایی که در اختیار دارند از خود و از خاک لبنان، دفاع کنند.

او در ادامه به یورونیوز می‌گوید: «اما اساسا، ماموریت تیپ‌های مستقر در جنوب همکاری با نیروهای حافظ صلح سازمان ملل‌(یونیفل) است و نه استفاده از نیروی نظامی. بنابراین، این یک نیروی تهاجمی نیست و قصد مقابله با اسرائیل را ندارد. در این وضعیت، توازن قوا به هیچ وجه به نفع ما نیست.»

بر اساس قطع‌نامه ۱۷۰۱، حزب‌الله باید گروه‌های مسلح خود را از جنوب لبنان خارج کند، به‌ویژه سیستم‌های موشکی‌اش که قادر به هدف قرار دادن اسرائیل هستند، اما حزب‌الله به این تعهدات پایبند نبوده است.

حزب‌الله به‌طور رسمی یک نیروی سیاسی قانونی و فعال در لبنان است که عمدتا از مسلمانان شیعه لبنانی تشکیل شده است. نیروی مسلح این گروه به‌عنوان واحدهای عملیاتی بسیار فعال، خارج از ساختار فرماندهی ارتش لبنان عمل می‌کند و به‌عنوان نیرویی وابسته به جمهوری اسلامی ایران شناخته می‌شود.

وقتی حزب‌الله به‌طور یک‌جانبه اسرائیل را هدف قرار می‌دهد، سایر نیروهای سیاسی لبنانی و ارتش کاملا ناتوان و فلج می‌شوند.

بسیاری از لبنانی‌ها از مذاهب مختلف، شکست حزب‌الله را مسئله‌ای نگران‌کننده نمی‌دانند و شاید بتوانند با این وضعیت کنار بیایند، مشابه بخشی از ارتش لبنان. با این حال، همه می‌دانند در لبنان خطوط قرمزی میان‌جامعه‌ وجود دارد که نمی‌توان از آن عبور کرد. خلیل حلو می‌گوید: «مقابله با حزب‌الله به‌طور خودکار و فوری به جنگ داخلی منجر می‌شود و فرماندهی ارتش می‌داند که حفظ ثبات داخلی اولویت اول است.»

روابط بین حزب‌الله و ساختارهای امنیتی لبنان گاهی نیز منجر به همکاری‌های سازنده‌ای شده است. کلاودیو بورتولوتی، پژوهش‌گر موسسه تحقیقاتی سیاست بین‌الملل میلان، دراینباره به یورونیوز گفت: «تنها کافی است به همکاری بین حزب‌الله و ارتش لبنان در زمان گسترش داعش در سوریه و عراق فکر کنیم، زمانی که عناصر وابسته به داعش و النصره در لبنان فعال بودند و در زمینه‌های آماده‌سازی، آموزش و استخدام فعالیت می‌کردند.»

حزب‌الله ساختار شبه‌نظامی خاصی دارد. در عین حال که ظرفیت بالستیکی بالایی دارد، اما فاقد نیروی هوایی کلاسیک و تانک و یا تیپ‌های زرهی است و از واحدهای چریکی به‌عنوان پیاده‌نظام استفاده می‌کند. در مقابل، ارتش رسمی لبنان ساختار نظامی معمولی دارد، اما تسلیحات کافی ندارد.

اگنس هلو، خبرنگار امنیتی لبنان در این باره معتقد است: «اتحادیه اروپا همیشه در تلاش بوده تا توانمندی‌های نیروهای مسلح لبنان را تقویت کند و این موضوع جدیدی نیست. آن‌ها به ارتش لبنان کمک کرده‌اند.»

او توضیح داد: «به عنوان مثال، آلمان به ارتش لبنان کمک کرده است تا همه برج‌های مراقبت را، چه در سمت دریا و چه در مرزهای زمینی با سوریه، و چه در سامانه‌های دریای مدیترانه، نگه‌داری و مدیریت کند.»

به گفته او: «برخی از کشورهای اتحادیه اروپا و ایالات متحده احتمالاً تلاش خواهند کرد تا کنفرانسی برای تجهیز ارتش لبنان در مرزهای جنوبی برگزار کنند، البته در صورتی که تصمیم سیاسی برای اعزام ارتش لبنان به مرز جنوبی گرفته شود.»

این خبرنگار تاکید کرد: «بنابراین مشکل با تسلیحات یا توانایی‌ها نیست، بلکه موضوع به تصمیم سیاسی لبنان برای اعزام یا مستقر کردن نیروها بر می‌گردد.»

فادی عجالی، سفیر لبنان در اتحادیه اروپا، از کمک‌های این بلوک تمجید کرد و گفت: «تاسیسات صلح اروپا، منابع مالی برای ارتش لبنان فراهم می‌کند تا نقش مرکزی و حیاتی خود را در ترویج قطع‌نامه ۱۷۰۱ ایفا کند، که صلح و امنیت را برای کشور و منطقه تامین خواهد کرد.»

با این حال، او تاکید کرد: «ارتش لبنان تحت فشار قرار دارد زیرا باید به امور امنیت داخلی لبنان از جمله کنترل سیل مهاجران به اتحادیه اروپا مقابله کند.»

عجالی در ادامه افزود: «ارتش لبنان هم‌چنین در تلاش است تا امنیت پناهجویان، از جمله پناهجویان سوری و اردوگاه‌های فلسطینی، را تامین کند.»

روز همبستگی با کودکان فلسطینی؛ اصلی‌ترین قربانیان استراتژی نسل‌کشی رژیم صهیونیستی

کودکان غزه

نسل‌کشی ارتش اسرائیل در غزه

غزه که تا پیش از حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر ۲۰۲۴-۱۵ مهر ۱۴۰۲،  و بلافاصله به افصله یک روز آغاز جنگ دولت اسرائیل در ۸ اکتبر، به‌عنوان بزرگ‌ترین زندان روباز جهان شناخته می‌شد، درپی جنایت‌های یک ساله ارتش اسرائیل به بزرگ‌ترین گورستان به ویژه کودکان در جهان تبدیل شده است.

براساس آمار‌های موجود بیش از ۴۱ هزار نفر از مردم فلسطینی غزه جان خود را از دست داده‌اند. در جریان جنگ جاری ارتش اسرائیل علیه مردم غزه، بیش از ۱۴ هزار کودک جان خود را از دست داده‌اند؛ حدود ۱۷ هزار کودک بتیم شده اند؛ کودکان سهم قابل‌توجهی از جمعیت ۴ هزار فطع عضو دارند؛ هزاران کودک ناپدید شده‌اند؛ بیش از ۶۰۰ هزار کودک از تحصیل باز مانده‌اند و حدود ۱۱ هزار دانش‌آموز جان باخته‌اند. 

از ۲ میلیون و  ۳۰۰ هزار تن جمعیت آواره در نوار غزه، سهم بزرگی را کودکان دارند و…

دولت اسرائیل طی بیش از ۷ دهه گذشته به اشکال مختلف جنایت‌های گسترده‌ای را علیه کودکان فلسطینی انجام داده است.

جنگ غزه ۶۷ میلیارد دلار هزینه برای رژیم صهیونیستی داشته است

از زمان آغاز جنگ ارتش اسرائیل علیه غزه، تاکنون بیش از ۴۲ هزار فلسطینی جان باخته‌اند؛ ۸۵ درصد جمعیت غزه تحت دستورهای تخلیه دولت اسرائیل قرار دارند؛ بیش از ۱۱ هزار نفر زیر آوار مانده و حدود ۱۰۰ هزار نفر مجروح شده‌اند؛ آوارگی‌های مکرر منجر به جدایی خانواده‌ها و قطع دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و کمک‌های غذایی شده است؛ زیرساخت‌های مختلف ویران شده‌اند و…

اقدام‌ها و تلاش‌های سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری برای پایان دادن به جنایت دولت اسرائیل علیه غزه ناکام مانده‌اند.

آمریکا علاوه بر ارائه تسلیحات و کمک‌های مالی و نظامی مانع مهمی در مسیر تصویب قطع‌نامه‌هایی بوده که می‌توانستند پایان جنگ غزه را رقم بزنند.

روزنامه اسرائیلی «کالکالیست» نیز با اشاره به مشکلات اقتصادی دولت اسرائیل ناشی از جنگ علیه غزه و لبنان نوشت: ارتش هزینه جنگ را – به جز عملیات زمینی‌(احتمالی) در لبنان یا مقابله با ایران- بیش از ۴۰ میلیارد دلار تخمین زده است.

اظهارات «یائیر لاپید» رهبر مخالفان کابینه کنونی دولت اسرائیل و گزارش روزنامه اسرائیلی «کالکالیست» درخصوص مشکلات اقتصادی این دولت ناشی از جنگ در حالی مطرح شده است که پیش از این روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در گزارشی تاکید کرده بود که با گسترش جنگ و افزایش هزینه‌های عملیات نظامی، به ویژه پس از بسته شدن درهای ده‌ها هزار شرکت اسرائیلی، اقتصاد این کشور در خطر شدید قرار گرفته است.

این روزنامه آمریکایی به نقل از «دان بن دیوید» رئیس «موسسه تحقیقات اجتماعی و اقتصادی شوریش» افزود: باتوجه به این‌که دولت‌ اکنون به‌طور کامل به جز جنگ که در چشم‌انداز آن پایانی نیست، به هیچ چیز توجه ندارد، اقتصاد دولت اسرائیل در خطر جدی قرار دارد مگر این‌که کابینه از خواب بیدار شود.

بانک مرکزی اسرائیل نیز در گزارشی اعلام کرد که هزینه حملات به غزه به حدود ۲۴۵ میلیارد شیکل‌(۶۷ میلیارد دلار) رسیده که بالاترین هزینه در تاریخ جنگ اسرائیل است. علاوه بر این، طبق گزارش ۳۱ مارس موسسه رتبه‌بندی اعتباری فیچ، این رقم شامل خسارات ناشی از تنش با حزب‌الله در شمال اسرائیل نمی‌شود. انتظار می‌رود افزایش تنش در شمال اسرائیل این رقم را دو برابر کند.

اظهارات مسئولان اقتصادی و مالی اسرائیل نیز از تاثیرات نامطلوب این وضعیت گواهی می‌دهد. هزینه‌های جنگ بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ برآورد شده و به حدود ۲۲۰ میلیارد شکل می‌رسد که این مبلغ شامل خسارت‌های اقتصادی و از دست رفتن درآمد‌ها ناشی از جنگ می‌شود.

تاثیرات جنگ بر بخش‌های مختلف اقتصاد اسرائیلی متنوع بوده و در بسیاری از صنایع و بخش‌های اقتصادی تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. به‌عنوان مثال، بخش گاز، صنعت حیاتی اقتصاد اسرائیل، نیز در نتیجه توقف تولید و صادرات خسارت جدی دیده است.

علاوه بر این، بخش گردشگری نیز از تاثیرات منفی جنگ در امان نبوده است. لغو پرواز‌ها و کاهش تعداد گردشگران باعث افت چشم‌گیر درآمد‌های این بخش شده است. هتل‌ها و اماکن اقامتی در اسرائیل تحت فشار قرار گرفته‌اند و به‌طور قابل توجهی کاهش یافته است. هم‌چنین، برخی از شهر‌ها و مناطق اسرائیلی به‌شدت از این فشار‌ها رنج می‌برند و مشکلات اقتصادی و اجتماعی را تجربه می‌کنند.

بعد از آغاز جنگ غزه و پس از حملات نیروهای مقاومت بارها سواحل عمومی در دریای جلیل و دریای مدیترانه و شهر حیفا تعطیل شده و اثرات منفی اقتصادی بر اسرائیل داشت.

بر اساس داده‌های «سازمان همکاری اقتصادی و توسعه» (OECD)، اقتصاد اسرائیل در ماه‌های ابتدایی جنگ به میزان ۴.۱ درصد کاهش یافته و در طول سه ماهه اول و دوم سال ۲۰۲۴ هم‌چنان روندی کاهشی داشته است. این سازمان در گزارش سه ماهه خود اعلام کرد که از بین ۳۸ کشور عضو «سازمان همکاری اقتصادی و توسعه»، اسرائیل شدیدترین کندی اقتصادی را بین آوریل تا ژوئن سال جاری نشان داد.

چنین وضعیتی در شرایطی رخ می‌دهد که هزینه‌های نظامی اسرائیل سر به فلک کشیده است. رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که در اوایل سال جاری، «امیر یارون»، رئیس بانک مرکزی اسرائیل، هشدار داده که این جنگ احتمالا بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ برای اسرائیل ۲۵۳ میلیارد مثقال اسرائیل‌(۶۷ میلیارد دلار) هزینه خواهد داشت. این تقریبا ۱۳ درصد از تولید ناخالص داخلی اسرائیل است. افزون بر این، اقتصاد اسرائیل به‌طور منظم هزینه‌های نظامی را هم متحمل می‌شود. این هزینه‌ها طبق داده‌های بانک جهانی، سالانه ۵/۴ تا ۵/۶ درصد تولید ناخالص داخلی را در بر می‌گیرد.

جنگ اسرائیل در لبنان

اسرائیل، هم‌چنان به حملات هوایی خود علیه مناطق مختلف لبنان ادامه می‌دهد و حتی مرکز بیروت نیز هدف این حملات قرار گرفته است. در آخرین تحولات، ارتش اسرائیل امروز پنج‌شنبه، اعلام کرد که طی حمله‌ای، حدود ۱۵ نفر از اعضای گروه حزب‌الله لبنان را در ساختمان شهرداری بیت جبیل در جنوب لبنان کشته است.

طبق گزارش‌ها، این افراد در این ساختمان مستقر بودند. همچنین ارتش اسرائیل اعلام کرد که طی ساعات اخیر، ۲۰۰ هدف متعلق به حزب‌الله را مورد حمله قرار داده است.

در مقابل، گروه حزب‌الله لبنان اعلام کرد که روز پنج‌شنبه تلاش نیروهای اسرائیلی برای پیشروی در منطقه مرزی «بوابه فاطمه» را با استفاده از گلوله‌های توپخانه‌ای دفع کرده است. به‌علاوه، خبرنگار «العربیه» گزارش داد که چندین موشک به سوی مناطق صفد، پایگاه هوایی میرون و طبریه در شمال اسرائیل شلیک شده است.

پیش از این، خبرگزاری رسمی لبنان گزارش داد که توپخانه اسرائیل شهرهای یارین، علما الشعب، ضهیره و ورودی شهر البازوریه را هدف قرار داده است. هم‌چنین، حزب‌الله اعلام کرد که ٣٠ موشک به سوی شهر نهاریا و منطقه الجلیل شمالی اسرائیل شلیک کرده است. ارتش اسرائیل نیز از رهگیری ٢٥ موشک شلیک شده از لبنان خبر داده و اعلام کرد که اغلب آن‌ها را رهگیری کرده است.

هم‌چنین، خبرگزاری ملی لبنان گزارش داد که اسرائیل در حمله به منطقه الباشوره از بمب‌های فسفری استفاده کرده است.

این حمله بخشی از مجموعه حملات هوایی اسرائیل به منطقه جنوبی بیروت در روز چهارشنبه و بامداد پنج‌شنبه بود که برای سومین بار در کم‌تر از ۲۴ ساعت این منطقه هدف قرار گرفت. هنوز گزارشی از خسارت‌های این حملات منتشر نشده است.

همزمان با این حملات، ارتش اسرائیل بامداد پنج‌شنبه از ساکنان پنج ساختمان در منطقه جنوبی بیروت و اطراف آن خواست محل سکونت خود را فوری تخلیه کنند. در پیامی که سخنگوی ارتش اسرائیل منتشر کرد، به ساکنان محله‌های حارة حریک، برج البراجنه و غرب حدث هشدار داده شد که این مناطق در نزدیکی تاسیسات وابسته به حزب‌الله قرار دارند و برای حفظ جان خود باید این ساختمان‌ها را ترک کنند.

همزمان با ادامه حملات هوایی اسرائیل به مواضع حزب‌الله در لبنان، چین خواستار «اقدامات فوری» شورای امنیت سازمان ملل برای کاستن از تنش‌ها در خاورمیانه شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، با ادامه یافتن حملات هوایی اسرائیل به لبنان، چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا «اقدامات فوری» برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه اتخاذ کند.

فو کونگ نماینده دائم چین در سازمان ملل، در جریان نشست روز چهارشنبه شورای امنیت، اظهار داشت که «سازمان ملل برای توقف چرخه خشونت در مناقشه میان اسرائیل و لبنان، باید خواسته‌های روشن و صریح مطرح کند.»

بنا به نوشته خبرگزاری رسمی شین‌هوا، فو کونگ هم‌چنین تاکید کرد: «شورای امنیت مسئولیت اصلی حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را بر عهده دارد.»

نماینده دائم چین در سازمان ملل، در ادامه گفت: «همه طرف‌های درگیر، باید به مسیر راه‌حل‌های سیاسی و دیپلماتیک بازگردند.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل

«نظم نوین» اسرائیل در «خاورمیانه‌ای جدید» با تضعیف ایران و «همراهی عربستان»!

جو بایدن روز دوشنبه، در جمع مدیران کسب‌و‌کارها در کاخ سفید، وقتی به «نظم نوین جهانی» در پی بحران اوکراین اشاره کرد، جنجال برانگیخت، و به نظر می‌رسد تامل نکرده بود تا شهرت و میراث ناخوشایند این عبارت را در نظر بگیرد.

بایدن در میزگرد کاری نشست سه ماهانه مدیرعاملان سخنرانی می‌کرد، که روسای جنرال موتورز، اپل و آمازون نیز در آن حضور داشتند، و سخنانش را با این جمله به پایان رساند: «اکنون زمانی است که اوضاع دارد تغییر می‌کند. ما قرار است‌ــ قرار است یک نظم نوین جهانی شکل بگیرد، و ما باید آن را رهبری کنیم. و در انجام این کار، باید بقیه دنیای آزاد را متحد کنیم.»

از لحاظ تاریخی، عبارت «نظم نوین جهانی» رایج بوده است و امثال وودرو ویلسون پس از جنگ جهانی اول و سر وینستون چرچیل پس از جنگ جهانی دوم و در دوره متاخرتر، جورج اچ‌دبلیو بوش در واکنش به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، آن را تقریبا همان‌طور به کار بردند که بایدن به کار برده است.

در ۱۱ سپتامبر ۱۹۹۰، بوش پدر در نشست مشترک کنگره، نطقی ایراد کرد با عنوان «به سوی نظم نوین جهانی» و در آن از چرچیل نقل قول مستقیم آورد. او این‌گونه شروع کرد: «تاکنون، دنیایی که شناخته‌ایم دنیایی دچار شکاف بوده است‌ــ دنیای سیم‌ خاردار و بلوک‌های سیمانی، درگیری و جنگ سرد.»

جورج بوش پسر به این منظور در سال ۲۰۰۱ حمله‌ای علیه افغانستان ترتیب داد و دو سال بعد درحالی که مجوزی از سوی شورای امنیت نداشت، تهاجم مرگبار خود به عراق را آغاز کرد. در آن دوره «کاندولیزا رایس» به عنوان وزیر خارجه طراح اصلی سیاست‌های خارجی ایالات متحده بود. رایس از نو محافظه‌کارانی تعریف بود که به «استثناگرایی امریکا» و «برتری انگاری» این کشور در مقابل دیگر کشورهای دنیا باور داشتند.

پروژه «خاورمیانه جدید» نیز در چارچوب همین دکترین نظم نوین جهانی آمریکا بود که بعد از حمله دولت اسرائیل به لبنان در جولای سال ۲۰۰۶ مطرح شد؛ جایی که رایس اعلام کرد این جنگ درد زایمان خاورمیانه جدید است.

تقریبا یک سال پس از حملات هفتم اکتبر حماس، اسرائيل حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، بزرگ‌ترین نیروی نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه را از میان برداشت و سپس با حمایت واشنگتن عملیات نظامی زمینی در درون خاک لبنان را آغاز کرد. آیا اقدامات اخیر اسرائیل می‌تواند نویدبخش آغاز «نظم نوین» در خاورمیانه باشد؟

عملیات بمباران حومه جنوبی بیروت و کشتن حسن نصرالله با نام رمز «نظم نوین» انجام شد و به‌نظر می‌رسد که دولت جنگی و راست‌گرای اسرائیل قصد دارد ساختار خاورمیانه را در راستای بقای خود تغییر دهد. اما چنین بلندپروازی تا چه حد عملی است؟ 

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل «حذف نصرالله»، رهبر حزب‌الله لبنان را به‌عنوان «شرطی اساسی برای تغییر توازن قدرت در منطقه» توصیف کرد.

او هم‌چنین طی پیامی خطاب به ملت ایران، محمد ضیف، از رهبران نظامی حماس که چند پیش در حملات اسرائیل به غزه کشته شد و حسن نصرالله را «عروسک خیمه‌شب‌بازی» جمهوری اسلامی ایران نامید و گفت: «ایران زود‌تر از آن‌چه بسیاری از مردم تصورش را می‌کنند، آزاد می‌شود و آنگاه همه‌چیز دگرگون خواهد شد.»

ناکامی‌های موساد در جلوگیری از حملات هفتم اکتبر و شکست اطلاعاتی اسرائیل، اکنون با حملات مبتکرانه به حزب‌الله از جمله «انفجار پیجرها و بیسیم‌ها» و بمباران مقر اصلی حزب‌الله که به کشته شدن حسن نصرالله انجامید، تا حدودی جبران شده و حس غرور همیشگی اسرائیلی‌ها نسبت به سرویس‌های اطلاعاتی‌شان بازگشته است.

اکنون طرح اسرائيل برای دست‌یابی به چنین تغییری در توازن قدرت منطقه بر مبنای نابودی «محور مقاومت»، ائتلاف شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی است. اسرائيل در حال حاضر به حماس و حزب‌الله، دو گروه اصلی این ائتلاف شبه‌نظامی ضربات سهمگینی وارد کرده است و آن‌طور که می‌نماید با برخورداری از حمایت آمریکا قصد دارد این ضربات را تشدید بخشد.

جمهوری اسلامی ایران، پیش‌تر از حزب‌الله در جنوب لبنان به‌عنوان چوبی بالای سر اسرائيل استفاده می‌کرد و اکنون با ضعیف شدن این سازمان، به‌نظر می‌رسد که اسرائیل قصد دارد از فرصت استفاده کرده و جمهوری اسلامی ایران که در حالت تدافعی قرار گرفته است را نیز تحت فشار قرار داده و حتی به آن حمله کند.

بر خلاف جنگ غزه که سرنوشت گروگان‌های حماس شکافی عمیق در جامعه اسرائيل به‌وجود آورده است، جنگ با حزب‌الله از حمایت گسترده‌ای در اسرائيل برخوردار است.

بسیاری از بازیگران مهم منطقه‌ای هم در پس زمینه از تحقیر جمهوری اسلامی ایران و شکست محور مقاومت خرسند‌ هستند و اسرائيل را تشویق می‌کنند. رهبران عربستان سعودی، امارات عربی متحده، بحرین و مصر اگرچه مخفیانه اما از ترور اسماعیل هنیه در ۳۱ ژوئیه در تهران، تخریب ساختار نظامی حماس و هم‌چنین کشته شدن حسن نصرالله خوشحال‌اند.

جنگ اسرائیل با حزب‌الله، هم‌چنین هوادارانی در سوریه دارد، مخالفان بشار اسد که از ورود حزب‌الله لبنان به جنگ داخلی سوریه را هیچ‌وقت برنتافتند.

اسرائیل پس از شکست روند صلحی که در سال ۱۹۹۳ میلادی با «پیمان اسلو» آغاز شده بود، به این باور رسیده بود که اکنون می‌تواند مسئله فلسطین را برای خود حل و فصل کند. اما چنین تفکری می‌تواند آتش جنگ بزرگی را در منطقه شعله‌ور سازد و تر و خشک را با هم بسوزاند.

لبنان و اسرائيل

احتمال ورود اسرائیل به جنگ تمام‌عیار با ایران

سه تن از گزارشگران نیویورک‌تایمز در اورشلیم، واشنگتن و تل‌آویو، در گزارشی به تحلیل افزایش تنش‌های میان ایران و اسرائیل پرداخته و نوشته‌اند اسرائیل ممکن است به زودی به‌سمت یک واکنش نظامی شدیدتر و مستقیم‌تر علیه ایران حرکت کند، که می‌تواند به یک درگیری گسترده و پرهزینه منجر شود.

نیویورک‌تایمز
نویسندگان: پاتریک کینگزلی، اریک اشمیت و رونن برگمن

گزارش از: اورشلیم، واشنگتن و تل‌آویو

چهارشنبه دوم اکتبر ۲۰۲۴

پس از حمله موشکی، اسرائیل ممکن است آماده پذیرش جنگ تمام عیار با ایران باشد

به گفته تحلیل‌گران و مقامات، اسرائیل به‌نظر می‌رسد آماده است که پس از دومین حمله موشکی گسترده ایران به این کشور در سال جاری، واکنشی بسیار قوی‌تر و عمومی‌تر نسبت به ایران نشان دهد.

سال‌ها، اسرائیل و ایران از رویارویی مستقیم اجتناب می‌کردند؛ اسرائیل به طور مخفیانه به منافع تهران ضربه می‌زد و مقامات آن را ترور می‌کرد بدون اینکه مسئولیت آن را به عهده بگیرد، و ایران متحدانش را تشویق می‌کرد تا به اسرائیل حمله کنند، در حالی که خود به ندرت وارد عمل می‌شد.

اکنون به نظر می‌رسد دو کشور آماده پذیرش یک درگیری مستقیم، طولانی و به‌شدت پرهزینه هستند.

پس از حمله اسرائیل به لبنان برای مقابله با قوی‌ترین متحد ایران، حزب‌الله، و دومین حمله موشکی گسترده ایران به اسرائیل در کم‌تر از شش ماه، به‌نظر می‌رسد اسرائیل آماده است تا به‌طور مستقیم و با قدرت بیش‌تری نسبت به گذشته به ایران ضربه بزند و ایران نیز هشدار داده که در صورت وقوع چنین حمله‌ای، با واکنش گسترده‌ای مواجه خواهد شد.

یویل گوزانسکی، یکی از مقامات امنیتی ارشد سابق که استراتژی ایران را در شورای امنیت ملی اسرائیل مدیریت می‌کرد، گفت: «ما در حال حاضر در یک داستان متفاوت قرار داریم. در اسرائیل اجماعی وجود دارد -در میان نظامیان، کارشناسان دفاعی، تحلیل‌گران و سیاست‌مداران- که باید با قدرت به حمله ایران پاسخ دهد.»

برای بسیاری از اسرائیلی‌ها، اکنون چیزی برای از دست دادن باقی نمانده است: تلاش‌های ایران برای حمله به مناطق شهری اطراف تل‌آویو، از خط قرمزی عبور کرده که تهران قبلا هرگز آن را نقض نکرده بود، حتی در جریان حمله موشکی قبلی خود در آوریل، که پایگاه‌های هوایی را هدف قرار داده بود اما مناطق غیرنظامی را هدف نگرفته بود.

منتقدان اسرائیل، اغلب این کشور را به عنوان عامل اصلی بی‌ثباتی در خاورمیانه می‌دانند. اما بیش‌تر اسرائیلی‌ها خود را قربانی حملات مداوم از سوی نیروهای نیابتی ایران می‌دانند -به‌ویژه حماس در غزه، حوثی‌ها در یمن و حزب‌الله در لبنان- و احساس می‌کنند که برای دفاع از خود به اندازه کافی اقدام نکرده‌اند. به همین دلیل، درخواست‌هایی در حال افزایش است که اسرائیل ایران را به طور کامل مسئول حملات متحدانش بداند، حتی اگر این امر خطر واکنش انفجاری را به همراه داشته باشد.

گوزانسکی، که اکنون یک محقق در مؤسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل است، گفت: «بسیاری در اسرائیل این را فرصتی می‌بینند که برای وارد کردن ضربات بیشتر به ایران استفاده شود تا آن را متوقف کنند.»

شش مقام اسرائیلی و یک مقام ارشد آمریکایی گفتند که اسرائیل هنوز تصمیمی درباره نحوه دقیق پاسخ خود نگرفته است و شدت واکنش آن تحت تاثیر سطح حمایت -هم عملی و هم بیانی- آمریکا قرار خواهد گرفت. نیروهای آمریکایی به اسرائیل کمک کردند تا موشک‌های ورودی از هر دو حمله ایران را سرنگون کنند.

ماهیت دقیق پاسخ ممکن است تا پس از روش هشانا، جشن سال نو یهودیان که تا غروب جمعه ادامه دارد، مشخص نشود، به گفته مقاماتی که همگی خواستند نامشان فاش نشود زیرا این موضوع حساس است.

در مذاکرات با دولت اسرائیل، انتظار می‌رفت کاخ سفید به خسارت نسبتا کم حمله موشکی ایران در روز سه‌شنبه اشاره کند و از اسرائیل بخواهد که با احتیاط بیشتری عمل کند، به گفته مقام ارشد آمریکایی. اما این درخواست‌ها احتمالاً تأثیر کمی خواهند داشت.

مقامات اسرائیلی به همتایان آمریکایی خود گفته‌اند که فکر می‌کنند واکنش در آوریل بسیار کم و محدود بوده است. رهبران اسرائیل احساس می‌کنند که اشتباه کرده‌اند که به توصیه‌های کاخ سفید برای انجام یک حمله تلافی‌جویانه محدود گوش داده‌اند.

این بار، اسرائیل ممکن است سایت‌های تولید نفت و پایگاه‌های نظامی را هدف قرار دهد. آسیب رساندن به پالایشگاه‌های نفت می‌تواند به اقتصاد شکننده ایران ضربه بزند و بازارهای جهانی نفت را نیز درست یک ماه قبل از انتخابات آمریکا دچار بحران کند.

علیرغم گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای، اسرائیل در حال حاضر قصد ندارد تأسیسات هسته‌ای ایران را هدف قرار دهد، هرچند اسرائیل تلاش‌های ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای را یک تهدید وجودی می‌داند.

با این حال، آقای گوزانسکی تأکید کرد که واکنش اسرائیل «باید همه جا دیده شود. باید برای ایران احساس شود و باید به آن آسیب بزند.» او افزود: «برای رسیدن به این هدف، نمی‌توان یک ایستگاه رادار را دوباره هدف قرار داد.»

حمله به رهبری حماس در ۷ اکتبر به اسرائیل و پیامدهای آن، اسرائیلی‌ها را عمیقاً تکان داد و حمله‌ای به خود مفهوم اسرائیل به عنوان پناهگاهی برای یهودیان بود.

اکنون، بسیاری از اسرائیلی‌ها تحمل بیشتری برای خطرات کوتاه‌مدت دارند تا به امنیت بلندمدت دست یابند، به گفته سیما شاین، یکی از مقامات ارشد سابق اطلاعاتی که در شکل‌دهی استراتژی اسرائیل در قبال ایران نقش داشت. شاین گفت که اکنون بیش‌تر اسرائیلی‌ها خواستار این هستند که دولت اقداماتی را انجام دهد که «در گذشته انجام نمی‌دادیم، زیرا نمی‌توانیم تحت حملات مداوم از همه طرف‌ها باشیم.»

شاین افزود: «این بخشی از اشتباه محاسباتی دشمنان ماست. آن‌ها نمی‌فهمند که ۷ اکتبر چه تغییری در مردم اسرائیل ایجاد کرده و چگونه میل آنها به پذیرش خطرات بیشتر را تقویت کرده است.»

برای اسرائیلی‌ها، اکنون ایران آسیب‌پذیرتر از سال‌های گذشته به‌نظر می‌رسد. پس از اینکه اسرائیل بیشتر رهبران حزب‌الله را در هفته‌های اخیر کشته و بخش بزرگی از موشک‌های این گروه را نابود کرده است، ایران دیگر نمی‌تواند روی حمایت قابل‌توجهی از سوی این نیروی نیابتی خود در لبنان حساب کند، اگر اسرائیل حمله‌ای قوی‌تر به تهران انجام دهد.

گوزانسکی، مقام سابق اسرائیلی، گفت: «ایران اکنون بسیار ضعیف‌تر از قبل است. اسرائیل آزادتر است تا اقدامات بیش‌تری انجام دهد.»

به گفته مقام ارشد آمریکایی، تعداد قابل توجهی از موشک‌های ایران هنگام پرتاب یا قبل از رسیدن به حریم هوایی اسرائیل با شکست مواجه شدند و این ضعف در زرادخانه موشک‌های بالستیک ایران که برای اولین بار در حمله ماه آوریل آشکار شده بود، مجددا فاش شد.

دومین دفاع موفق اسرائیل در برابر موشک‌های بالستیک پیشرفته، همراه با شرایط ضعیف حزب‌الله، احتمالاً اسرائیل را به واکنشی تهاجمی‌تر از ماه آوریل تشویق خواهد کرد، به گفته مقام ارشد آمریکایی.

اظهارات اخیر رهبران اسرائیل نشان‌دهنده جاه‌طلبی و اعتماد به نفس فزاینده آن‌هاست. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در بیانیه‌ای که اوایل این هفته خطاب به مردم ایران ارائه کرد، به حمایت خود از تغییر رژیم در تهران اشاره کرد.

نتانیاهو پس از حمله سه‌شنبه شب نیز لحن به‌ویژه مبارزه‌جویانه‌ای به خود گرفت. او گفت: «امشب، ایران اشتباه بزرگی مرتکب شد – و بهای آن را خواهد پرداخت. اسرائیل در حال حرکت است و «محور شرارت» در حال عقب‌نشینی است. ما هر کاری که لازم باشد برای ادامه این روند انجام خواهیم داد.»

با این حال، برخی کارشناسان معتقدند که اسرائیل ممکن است انعطاف‌پذیری ایران را دست کم بگیرد و توانایی خود را برای وارد کردن آسیب‌های معنادار بیش از حد ارزیابی کند.

آندریاس کریگ، کارشناس جنگ در کینگز کالج لندن، گفت: «رویکرد اسرائیل در طول ۷۵ سال گذشته همواره این بوده است که دشمن خود را سخت‌تر از آن‌چه خود مورد حمله قرار می‌گیرد، هدف قرار دهد. اما این کار با رژیمی مانند ایران جواب نمی‌دهد. من فکر نمی‌کنم بتوانید آن‌ها را بازدارید.»

به همین دلیل، اسرائیل ممکن است بتواند خسارت کوتاه‌مدتی وارد کند، اما در تغییرات بلندمدت موفق نشود.

کریگ گفت: «من هنوز استراتژی‌ای ندیده‌ام. این همان چیزی است که من از اسرائیلی‌ها می‌خواهم بفهمم: استراتژی شما برای تضعیف رژیم چیست؟»


* پاتریک کینگزلی رئیس دفتر نیویورک تایمز در اورشلیم است و پوشش خبری درباره اسرائیل، غزه و کرانه باختری را رهبری می‌کند.

* اریک اشمیت خبرنگار امنیت ملی نیویورک تایمز است که تمرکز او بر امور نظامی آمریکا و مسائل ضدتروریسم در خارج از کشور است. او بیش از سه دهه در این زمینه گزارش داده است. اطلاعات بیشتر در مورد اریک اشمیت

* رونن برگمن نویسنده‌ای در مجله نیویورک تایمز است و در تل‌آویو مستقر است. آخرین کتاب او با عنوان «برخیز و ابتدا بکش: تاریخچه مخفی ترورهای هدفمند اسرائیل» توسط انتشارات رندوم هاوس منتشر شده است.

نتیجه‌گیری

جمهوری اسلامی ایران، با بحران‌های عدیده داخلی و خارجی روبه‌رو است. بحران بزرگ اقتصادی ایران ضعیف و شکننده شده است و به همین دلیل، در صورت گسترش جنگ توان مقاومت در مقابل ارتش اسرائیل را ندارد. مضاف بر این که حضور گسترده نیروهای آمریکایی در منطقه در پشتیبانی از اسرائیل در حال آماده‌باش به‌سر می‌برند.

بوعاز لوی، رئیس صنایع هوایی اسرائیل، ۱۱ مهرماه به شبکه‌های ۱۴ و ۱۲ تلویزیون اسرائیل گفت حمله شامگاه ۱۰ مهرماه ایران به اسرائیل «سنگین‌ترین حمله موشکی تاریخ جهان» بود و اگر اسرائیل از سال‌ها قبل برای مقابله با این تجاوزات دشمنان خود سامانه‌های دفاع هوایی قدرتمند طراحی نکرده و نساخته بود، این حملات می‌توانست قدرت تخریبی و مرگ‌بار زیادی داشته باشد.

هاآرتص، روزنامه اسرائیلی در تحلیلی که چهارشنبه دوم اکتبر منتشر کرد نوشته‌ است که شکی نیست که اسرائیل به حمله ایران با قدرت بسیار قوی پاسخ خواهد داد. به گزارش این روزنامه، دریادار دانیل هاگاری، سخن‌گوی نیروهای دفاعی اسرائیل گفت این حمله «عواقبی خواهد داشت.»

ارتش اسرائیل اکنون می‌تواند ضربات کوبنده و ویران‌گری بر علیه ایران انجام دهد. حمله هوایی و موشکی بزرگ‌تر اسرائیل می‌تواند زیرساخت‌های بیش‌تری را از بین ببرد. 

احتمال دارد اسرائیل زیرساخت‌های استراتژیک ایران، به ویژه تاسیسات نفتی ایران را در خلیج فارس هدف قرار دهد.

سفیر اسرائیل نیز در سازمان ملل متحد شامگاه چهارشنبه ۱۱ مهر گفت: کابینه جنگی اسرائیل در حال بررسی گزینه‌های خود برای پاسخ به حمله موشکی جمهوری اسلامی است و «واکنش تلافی‌جویانه اسرائیل» به‌زودی صورت می‌گیرد.

دنی دانون به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «آن‌چه رخ داد یک اقدام بی‌سابقه بود و همان‌طور که امروز در شورای امنیت گفتم پاسخ ما به زودی، بسیار قوی و دردناک خواهد بود.»

سفیر اسرائیل در سازمان ملل با اشاره به مقامات جمهوری اسلامی تصریح کرد: «فکر می‌کنم آن‌ها می‌دانند که ما توانایی رسیدن به هر نقطه‌ای در خاورمیانه را داریم و این ما هستیم که تصمیم می‌گیریم چگونه این کار را انجام دهیم و چه چیزی را هدف قرار دهیم.»

به این ترتیب، باید منتظر ماند و دید حمله متقابل اسرائیل به ایران، در چه سطحی و چه هدفی‌هایی را مدنظر قرار داده است.

حسن یهشتی، یک کارشناس جمهوری اسلامی در روابط بین‌الملل، گفته است: اسرائیل به دنبال این بود که به هر شکلی که شده جمهوری اسلامی را به جنگ بکشاند. اکنون زمان دیپلماسی به پایان رسیده است، چرا که ما عملا وارد مرحله رودررویی نظامی شده‌ایم. باید دید اقدامی که اسرائیل در برابر حمله روز سه‌شنبه انجام می‌دهد چگونه و در چه سطحی است. از اسرائیل، هر اقدامی بر می‌آید و هیچ اقدامی از این آن‌ها بعید نیست. جمهوری اسلامی باید در شرایط فعلی، به سرعت در جهت تقویت پدافند عامل و پدافند غیرعامل تلاش کند.

بی‌تردید در چنین وضعیتی، دولت اسرائیل متوقف نخواهد شد و آمریکا و متحدانش نیز بی‌وقفه به موتور ماشین جنگی اسرائیل و هم‌چنین ماشین جنگی اوکراین تغذیه می‌رسانند. از سوی دیگر، پوتین رئیس جمهور روسیه نیز آمریکا و اعضای ناتو را به استفاده از بمب اتم تهدید کرده است. در این میان، شکی نیست که بازنده اصلی مردم و برنده دولت‌های جنگ‌طلب و فاشیستی و شرکت‌های چندی ملیتی سیستم سرمایه‌داری هستند!

اما تردید نیست که اگر جنگی بین ایران و رقبایش بگیرد جنبش‌های اجتماعی و نیروهای آزادی‌خواه و چپ سرنگونی‌طلب نباید به حمایت از جمهوری اسلامی و یا رقبای او برخیزند بلکه برعکس، به‌طور مستقل فعال‌تر و حدی‌تر از گذشته، در جهت سرنگونی جمهوری اسلامی و برعلیه هرگونه جنگ و دخالت خارجی موضع بگیرند.

پنج‌شنبه دوازدهم مهر ۱۴۰۳-سوم اکتبر ۲۰۲۴