ریباز سالار

آقای "ریباز سالار" (به کُردی: ڕێباز سالار) با نام کامل…

تهاجمی خونین و آغاز مداخله ها و پایان حاکمیت ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجمی که افغانستان را به میدان جنگ های…

میا پیشم!

امین الله مفکرامینی        2024-28-12! میا پیشم تو دلـــدارممزن زخمه دلی زارم رهی دوستی…

شماره چهارم سال ۲۷ م محبت

شماره چهارم سال ۲۷ م محبت از چاپ برآمد. پیشکش می…

دولت پدیده عقلی – تحلیل موردی حمله پاکستان در ولایت پکتیکا

دولت پدیده قوم و یا دینی مطلق نیست. و دین…

هر شکستی ما را شکست و هیچ شکستی شکست ما…

نویسنده: مهرالدین مشید با تاسف که تنها ما نسل شکست خورده…

نوروز نبودت

- بیژن باران چه کنم با این همه گل و…

عرفان در مغز

دکتر بیژن باران     لامارک 200 سال پیش گفت: به پذیرش…

نماد های تاریخی- ملی و نقش آن در حفظ هویت…

نور محمد غفوری اشیاء، تصاویر، نشان‌ها، مفاهیم، یا شخصیت‌هایی که نمایانگر…

در دنیای دیجیتالی امروز، انسان‌ها به مراتب آسیب پذیرتر شده…

دیوارها موش دارند و موش‌ها گوش! این مثل یا زبانزد عام…

خالق تروریستهای اسلامی؛ الله است یا امریکا؟

افشاگری جسورانه از ژرفای حقیقت سلیمان کبیر نوری بخش نخست  درین جا می…

چگونه این بار حقانی ها روی آنتن رسانه ها قرار…

نویسنده: مهرالدین مشید از یک خلیفه ی انتحاری تا "امید تغییر"…

شب یلدا 

شب یلدا شبی شور و سرور است  شب تجلیل از مدت…

سجده ی عشق!

امین الله مفکر امینی      2024-21-12! بیا کــــه دل ز تنهایــی به کفیدن…

فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد

Immanuel Kant (1724-1804) آرام بختیاری  نیاز انسان عقلگرا به فلسفه انتقادی. کانت (1804-1724.م)،…

حال: زمانست یا هستی؟

بیت: غم فردا، کز غصه دیروز ریزد به هجوم انرژی، کشف زمان…

درختی سرشار از روح حماسی  و جلوه های معبودایی

نویسنده: مهرالدین مشید تک "درخت توت" و دغدغه های شکوهمند خاطره…

کهن میلاد خورشید 

رسول پویان  شـب یلـدا بـه دور صندلی بـسـیار زیبا بود  نشـاط و…

مبانی میتودیک طرح و تدوین اساسنامهٔ سازمانهای مدنی

نور محمد غفوری شاید همه خوانندگان محترم روش تحریر و طُرق…

انحصار طلبی ملا هبت الله، کشته شدن حقانی و سرنوشت…

نویسنده: مهرالدین مشید ختلاف های درونی طالبان و کش و قوس…

«
»

آهنگ رنگ‌ها و لحظه‌های تاریخی در هنر چندوجهی

فریدالله ادیب‌آیین:

فریدالله ادیب‌آیین، متولد ۱۳۴۴ در افغانستان، یک نقاش برجسته و مجموعه‌دار آثار هنری است که با ترکیب هنرهای مختلف از جمله موسیقی و نقاشی، جایگاهی ممتاز در دنیای هنر چندوجهی دارد. او در آثار خود، مفاهیم عمیق فرهنگی و تاریخی را با تلفیق موسیقی کلاسیک هندوستان، به‌ویژه راگ‌ها، و سبک‌های انتزاعی به تصویر می‌کشد و به بیان موسیقی با زبان رنگ می‌پردازد. ادیب‌آیین در این راستا پیشگام است و آثارش برای ادیبان و هنرشناسان جهان، ترکیبی ملموس و ناملموس از مفاهیم عمیق تاریخی، فرهنگی و هنری را ارائه می‌دهد.

اثر نقاشی از فریدالله ادیب آیین

در آثار او، آب همچون عنصری حیاتی در جریان هنر جاری است؛ به‌گونه‌ای که رنگ‌ها و صداها همانند آب زلال، در مسیر هنری او به هم می‌پیوندند و با قدرتی که در ژرف‌بینی خود دارد، آثارش را همچون فرسودن زمان و خاطرات در حافظه ثبت می‌کند. او با دقتی بارز در ترکیب رنگ‌ها و فرم‌ها، به‌گونه‌ای عمل می‌کند که هر اثرش، تصویری از ظاهر و باطن موسیقی را به نمایش می‌گذارد. همانطور که موسیقی در روح جاری می‌شود، رنگ‌ها نیز در بوم او نقش می‌بندند و مخاطب را به دنیایی از مفاهیم رسا و ژرف دعوت می‌کنند.

اثر نقاشی از فریدالله ادیب آیین

ادیب‌آیین در مسیر خلاقیت هنری خود، همانند یک جانشین برای هنرمندان گذشته عمل می‌کند، اما با نگاه تازه‌ای که در چندوجهی‌گرایی دارد. او از دانش و ذائقه‌های مختلف در زمینه هنر و موسیقی بهره می‌گیرد و توانسته است با ساختارهای نوآورانه، جایگاهی پایدار برای خود در هنر جهان ایجاد کند. هر یک از آثار او، همچون گامی به‌سوی آینده‌ای است که از گذشته تغذیه می‌شود؛ گویی او در هر اثر، صفحه‌ای از تاریخ و فرهنگ جهان را ورق می‌زند و به بیننده عرضه می‌کند.

اثر نقاشی از فریدالله ادیب آیین

در هنر او، موسیقی و نقاشی به‌گونه‌ای با هم ترکیب می‌شوند که گویی صداها و نواها به شکل‌های بصری تبدیل می‌شوند. او در این راه، همچون یک طبیب هنری، ظرافت و دقت خاصی به خرج می‌دهد تا آثارش از حالت جامد و ایستا به حالت پویا و جاری تغییر کنند. او همچون کسی که زمین‌های بایر را آباد می‌کند، دنیای هنر را با خلاقیت‌های خود سرشار از زندگی می‌سازد. آثار او همچون رودی جاری‌اند که هر شاخه آن، به‌سوی دریایی از مفاهیم عمیق تاریخی و فرهنگی هدایت می‌شود.

فریدالله ادیب آیین

فریدالله ادیب‌آیین در هر اثر خود، ظاهر و باطن هنر را به هم پیوند می‌دهد و با استفاده از رنگ‌ها و صداها، مفاهیم پیچیده و ظریف را به زبانی ساده و روان بیان می‌کند. او با بهره‌گیری از ژرف‌نگری در تاریخ و فرهنگ، آثارش را به‌گونه‌ای خلق می‌کند که همگان بتوانند از آن لذت ببرند و به عمق مفاهیم آن پی ببرند. هنر او مانند آیینه‌ای است که تاریخ و فرهنگ جهان را در آن می‌توان دید و درک کرد. 

او با ذائقه‌ای خاص و نگاهی عمیق، توانسته است در هنر چندوجهی، به ویژه در تلفیق موسیقی و نقاشی، اثری جاودانه و ماندگار خلق کند. هر اثر او گواهی بر تلاش بی‌پایانش برای نشان‌دادن زیبایی‌های ناملموس جهان است؛ آثاری که همچون سنگ‌های گرانبها در دنیای هنر می‌درخشند و مخاطبان را به تفکر و تأمل فرا می‌خوانند.

نویسنده: محمد کاظمی