نو کانتی ها،- مخالف سوسیالیسم و ماتریالیسم دیالکتیکی

neukantism.نو افلاتونی آرام بختیاری نو کانتی ها؛ نیم قرن میان مارکسیسم و…

غم دوشینه و سرنوشت نافرجام و دردناک مردم افغانستان

نویسنده: مهرالدین مشید کشتی شکستگانیم ای بادشرطه برخیز  باشد که باز بینیم …

برگردان شعرهایی از ژنرال پاییز

زنده‌یاد “محمدعمر عثمان” ملقب به “ژنرال پاییز” در سال ۱۹۵۷…

خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

«
»

آفتاب به دو انگشت پنهان نمیشود

فرهاد

همه جا دکان رنگ است همه رنگ میفروشند

دل من به شیشه سوزد همه سنگ میفروشند

(فانی)

اشرف غنی به تاریخ 29/1/1394 پس از یک هفته حمله هراس افگنان و ترورستان به ارتش که سبب کشته شدن 28 تن سربازان و زخمی شدن ده ها تن گردید به ولایت بدخشان سفر کرد. شماری از مسئولین بلندپایه از جمله وزیر خارجه و مسئولین امنیتی وی را همراهی میکردند در یک نشست که با نمایندگان 27 ولسوالی و مردم بدخشان داشت سرپرست ولایت بدخشان گفت شورشیان تمرکزشان را در این ولایت ساخته اند در تلاش هستند در ولسوالی های مرزی این ولایت رخنه کنند.

اشرف غنی در این نشست در بخشی از صحبت هایش گفت دولت را به ارث برده که کشور با کسر بودجه 125 میلیون دالری و شش ولایت در حالت فروپاشی بودند. وی در ادامه گفت متأسفانه امروز تمامی نیروهای ما وابسته به کمک های جهانی است وی یگانه دلیل بی ثباتی در افغانستان تروریزم، هراس افکنی، مافیای اقتصادی، گروه های مسلح غیرمسئول را خواند. تأکید کرد ترورست ها از خاک و خون افغانها برای جنگ نیابتی شان استفاده مینمایند. این جنگ ما نیست از علما و سایر مردم افغانستان تقاضا نمود که در جهاد ملی برضد هراس افکنان، ترورستان و سایر جنایت کاران اشتراک نمایند.

در همین حال یکی از علت های کشته شدن سی سرباز، دستگیری ده ها تن که چند تن آنها سر بریده شده اند نبود سوخت مورد ضرورت غفلت عده از افسران ارتش ملی در وظیفه بواسطه مردم خوانده شده است. مردم و آگاهان امور در رابطه به گفته های فوق دیدگاه های خویش را طی محافل، مجالس، و وسایل اطلاعات جمعی چنین بیان داشته اند:

با در نظرداشت گفته های فوق که بخش از واقعیت ها را بیان میدارد باید گفت بیش از چهاردهه میشود که مردم ما در آتش جنگ اعلان ناشده و تحمیلی از خارج زیر بهانه های مختلف که به واسطه ادارات استخباراتی آی. اس. آی کشورهای ایران، وهابی های سعودی، قطر، کویت، امارات عربی، بریتانیا، امریکا و سایر متحدین منطقه ای و جهانی شان که بخاطر دستیابی به ثروت های مادی و معنوی کشورهای منطقه از جمله کشور ما راه اندازی شده میسوزند و جان میدهند با تأسف هنوز هم ادامه دارد. تشدید شدن جنگهای خونین غارتگرانه در حال حاضر در کشور ما بخش از سناریو طراحی شده خارج از مرزهای افغانستان بوده که در این جنگ خانمانسوز میلیونها تن افغانهای بیگناه قربانی مواد سوخت و گوشت دهن توب گردیده و میگردند. جای تأسف است که هنوز هم عده از مسؤلین  مثل سایر گروه ها شهامت و شجاعت آنرا نداشته و ندارند که مردم ما را در روشنایی پلانهای خصمانه جنگهای غارتگرانه و تجاوزگرانه متجاوزین قرار دهند. به گفته یک تن اعضای پارلمان گاهی صدا بلند مینمایند از طالبان معذرت خواسته شود و گاهی بزرگترین جنایت کاران قرن بیست و یک را که بیست سال قبل سرزمین انگور یعنی سرزمین شاداب کوهدامن را با قطع کردن ده ها میلیون تاک و سایر درختان میوه دار به سرزمین سوخته مبدل، بت های بامیان را انفجار، کشتارهای جمعی را در ولسوالی های یکاولنگ، قیصار، بلخ انجام داده هزاران تن را در محضر عام خودسرانه اعدام، دست و پاها را قطع در چهارراهی ها آویزان، زنها را سنگسار در بین مردم کیبل زده و دروازه های علم و معرفت را بر روی آنها بسته کشور ما را طبق پلانهای خصمانه کشورهای فوق الذکر به یک جهنم مبدل ساخته بودند مخالفین مسلح خوانده و غرض اغفال مردم کشور و جهانیان ادعا مینمایند که مسئولیت جنایات بازی های خونین اخیر گروه داعش میباشد نه طالبان تا بتوانند آفتاب را با دو انگشت پنهان سازند. در حالیکه مردم پی برده تمام گروه های هراس افکن ترورست ها، جنایتکاران ،مافیای اقتصادی، غاضبین میلیونها جریب زمین، مافیای مواد مخدر، زورمندان، گروه های مسلح غیرمسئول، جنگسالاران، قانون ستیزان، عاملین فساد گسترده، دامن زدن انواع خشونت های خانوادگی، خصومت های قومی، لسانی، سمتی، تنظیمی، حزبی، مذهبی، قانون ستیزان، مردم ستیزان، فرهنگ ستیزان، زن ستیزان، تمدن ستیزان، که طی بیش از چهاردهه میشود بر ضد مردم و کشور بزرگترین جنایات را انجام داده و میدهند دست پرورده ادارات فوق الذکر بوده حالا بخاطر فریب مردم طالب، القاعده، داعش نامگذاری شده اند.

اظهارات اخیر والی پکتیکا اثبات ادعای ما میباشد که به تاریخ 30/1/1394 از طریق طلوع نیوز گفت شورای امنیت دوصد هزار دالر به خانواده های داعش در ولسوالی برمک کمک کرده است. وزیر داخله کشور میگوید دشمن اصلی را که یک روز القاعده، طالب و داعش  میسازند به کلی فراموش شده افزود کدام فرد از خارج نیامده مردم با بلند کردن بیرق سفید بجای سیاه امروز خود را داعش معرفی می نمایند.

کوهستانی عضو ولسی جرگه در جریان جلسه امنیتی بتاریخ 30/1/1394 گفت عده از سران دولت به شمول ما به بازیچه امریکایی ها، انگلیسها و اداره ای اس ای مبدل شده اند. پس باید تصمیم بگیریم که یا امریکایی ها امنیت مارا تضمین نمایند یا کشور را ترک نمایند.

در حالیکه زاخیلوال در پرونده فساد بیش از یک صد میلیون دالری سوخت بار وزارت دفاع ملی همراه شصت و سه تن متهم هستند. یک تن از نمایندگان مجلس پارلمان میگوید که زاخیلوال در دوران انتخابات اشرف غنی را کمک کرده بعید است که رئیس جمهور در این رابطه اقدامی کند. در همین حال یک منبع نزدیک به رئیس جمهور به خبرنگار طلوع نیوز گفته که در میان پرونده های فساد سوخت با وزارت دفاع ملی که زیر بررسی رئیس جمهور است نام حضرت عمر زاخیلوال مشاور اقتصادی رئیس جمهور دیده نمیشود.

عبدالهادی ارغندیوال وزیر پیشین اقتصاد که عضو کمیسیون قرار دارد سوخت بار وزارت دفاع ملی بود از طریق طلوع نیوز دو هفته قبل گفت که زاخیلوال در رأس کمیسیون قرارداشت حالا جواب بگوید عرفان الله عرفان نایب دبیر مجلس نمایندهگان میگوید بارزترین نمونه فساد در وزارت دفاع ملی قضیه سربریدن بیش از بیست و هشت تن جوان اردوی ملی در بدخشان است که تیل موترهایشان از سوی فاسدان غارتگران فروخته شده بود به علت نبود تیل این افسران از حمله طالبان فرار نتوانستند. افزود من از رئیس جمهور خواهش میکنم هر کس که در این فساد دست دارد باید محاکمه شود. علی اکبر قاسمی معاون کمیسیون دفاعی مجلس نمایندگان در ادامه سخنانش گفت بر بنیاد گفته های جنرالهای وزارت دفاع ملی در تمامی پیمان های این وزارت فساد وجود دارد یافته های هیئت بررسی های پیمان های وزارت دفاع ملی با رئیس جمهور غنی هم در میان گذاشته شده است و این یافته ها مورد تأیید رئیس جمهور قرار گرفته است این هیئت افزون بر برکناری و مجازات این مقامات از رئیس جمهور خواسته است تا مقامهای حکومت که در این فساد متهم هستند و دارایی را که در زمان ما ماموریت بدست آورده اند بررسی کنند.

مردم و آگاهان امور را عقیده برآنست تا زمانی که ارگانهای دولتی از جمله وزارت دفاع ملی داخله  وغیره از لوث عناصر فاسد وابسته، گماشته، کورمغز، غیرماهر، بیسواد پاک نشود نمیتوان به ختم جنگ در کشور امیدوار بود. جنرال شیرمحمد کریمی ستاد ارتش کشور در جریان صحبت که در اکادمی نظامی پاکستان داشت گفت برای رهایی منطقه از شر هراس افکنان کابل اسلام آباد باید متحدانه کار نمایند افزود درباره روند کنونی گفتگوهای راهبردی میان کابل و اسلام خوشبین است در ادامه گفت دشمن تازه که دشمن مشترک همه ما و نظامیان ما در منطقه است مرزها را نمی شناسند و این دشمن به مذهب و اصول اخلاقی هم وابسته نیست تلاش آن این است از راه زور و وحشت کشورها را به خطر روبرو سازند. وی خاطر نشان کرد گفتگوهای راهبردی روان میان دو کشور ما برای من یک امید بزرگ می بخشد همه ما نیاز داریم تا برای دست یافتن به آرمانهای میلیونها شهروندان کشورهای مان که صلح و ثبات عزت و سعادت است تلاشهای مان را دوبرابر کنیم.

مردم و آگاهان امور میگویند جای تأسف است که هنوز هم مسئولین مقامات ذیصلاح از تاریخ گذشته بخوبی درس عبرت نگرفته اند یا اینکه خود را در عالم بی خبری و تاریکی قرار داده اند در حالیکه عامل دشواریهای خونین طی چندین دهه گذشته نظامیان خون آشام از جمله اداره آی. اس. آی که منحیث افزار خونین در خدمت کشورهای بزرگ توسعه طلب قرار داشته و دارد بوده و میباشد نمیدانم آقای کریمی و سایر مسئولین به کدام امید جادویی دل بسته اند که سران نظامیان پاکستان و حامیان خارجی شان را میتوانند از مسیر اصلی آنها که تجاوز، غارتگری، بی عزتی، به سایر کشورها میباشند منصرف سازند این یک خواب و خیال وقت کشی چیز دیگری نبوده و نخواهد بود.

به باور ما زمانی میتوان به این وعده های سرخرمن امیدوار شد که سران نظامیان پاکستانی صادقانه در مسدود نمودن ده ها هزار لانه های تروریزم که در سراسر پاکستان زیر نام مدارس دینی فعالیت دارند عملاً گام بردارند و از مداخله صریح در امور داخلی کشور ما جلوگیری نمایند و خواستهای غیرمشروع و جابرانه مانند قرار داد ترانزیتی بالای ما تحمیل ننمایند. به گفته مردم هر زمانی که سران و نظامیان پاکستان عملاً از حمایت گروه های هراس افکن، مافیای مواد مخدر، دست بردار شوند نمیتوانند به زندگی خویش مانند امروز ادامه دهند زیرا که میلیاردها دالر پولهای مالیه دهندگان امریکا و سایر کشورها غرض آموزش و پرورش هراس افکنان زیر نام مبارزه با هراس افکنی به نظامیان پاکستانی پرداخته میشود.

به نسبت حمله انتحاری به تاریخ 29/1/1394 در شهر جلال آباد سی و هشت تن کشته، یک صد و چهل تن زخمی شدند در حالیکه گروه بنام داعش مسئولیت این حمله جنایت بار را به دوش گرفته است. آگاهان میگویند انجام فعالیت های زیر نام گروه داعش در افغانستان به این اندازه گسترده نمیباشد در هر حالت یکبار دیگر یادآور میشوم هر گروه که دست به چنین جنایات زده و میزنند دست پرورده اداره آی. اس. آی و حامیان خارجی شان بوده و میباشند خانواده های سی و یک تن از ربایندگان که بیش از دو ماه میشود در مسیر شاهراه زابل کابل ربوده شده به رسم اعتراض راه های ورود پارلمان را به تاریخ 29/1/1394 بر روی اعضای آن بستند عده از جوانان به رسم اعتراض به نسبت عدم توجه دولت در رهایی ربوده شده گان در شهر کابل دیگ های خالی را کوبیدند آنها گفته اند حکومت وحدت ملی گوش شنوا و چشم بینا ندارند. اشرف غنی میگوید حمله بالای شهر جلال آباد را طالبان رد کرده داعش به دوش گرفته است. اشرف غنی در دیدارش با حسن روحانی رئیس جمهور ایران خواهان همکاری در مبارزه برضد هراس افکنان شد. آقای روحانی میگوید برای نابودی هراس افکنان، قاچاقبران مواد مخدر نیاز است کشورهای ایران و افغانستان عملیات مشترک را در داخل خاک یکدیگر انجام دهند.

خلاصه اینکه انجام بازیهای خونین فوق ثابت میسازد که عاملین دشواری های فوق میخواهند از این بیشتر مردم افغانستان را از پا در آورند عملا مشاهده میشود. در یک طرف نیروهای سالم اندیش جامعه مدنی و قریب به نود و پنج فیصد مردم به شمول قوتهای مصلح با افتخار ما و در جانب مقابل غاضبین میلیونها جریب زمین عاملین فساد و غارتگران صدها میلیارد دالر، جنگ افروزان هراس افکنان، ترورستان، مافیای اقتصادی، مواد مخدر، قانون ستیزان، مردم ستیزان، زن ستیزان، فرهنگ ستیزان، عاملین دامن زدن انواع خشونت های خانوادگی، خصومت های قومی، لسانی، سمتی، مذهبی، تنظیمی، حزبی، جنایتکاران سازمان یافته، زورمندان، متجاوزین بالای زنان و کودکان و حامیان خارجی شان قرار داشته و دارند.

نظر به آیات قرآنکریم کتاب مقدس مسلمانان جهان پیروزی حق بر باطل حتمی بوده و میباشد. بخاطر پیروزی حق بر باطل و کاهش دشواریهای خونین وقت آن رسیده که ده ها میلیون مردم را از حقایق آگاه سازیم و نگذاریم از این بیشتر عاملین دشواریهای فوق و سایر جنایات خونین آفتاب را به دو انگشت پنهان سازند تا به یاری خداوند متعال پیوستن نیروهای آگاه و سالم اندیش در صف حق و عدالت خواهی زمینه صلح ثبات پایدار را با جلب همکاری نهادها، سازمانها، احزاب صلح جو و ترقی پسند منطقه و جهان در کشور مساعد سازیم.