کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

گزارش خبری مجمع انجمن حقوقدانان افغان در اروپا

 

محفل بزرگداشت از شخصیت اکادمیک کاندید اکادمیسین پوهاند دوکتور احمد شاه جلال

 

مجمع انجمن حقوقدانان افغان در اروپا  و محفل بزرگداشت از شخصیت محترم علمی کشور  کاندید اکادمیسین پوهاند دوکتور احمد شاه جلال بروز شنبه 25 نوامبر 2017 در شهر اوتریخت  کشور شاهی هالند تدویر یافتند.

 

در این روز  تعداد از اعضاٌی انجمن ار کشورهای آلمان، دنمارک ، بلجیم و هالند اشتراک نموده بودند. علاوه بر آنان  تعداد از چهره ها و شخصیت های محترم و سرشناس افغان در کشور های اروپائی نیز حضور بهم رسانیده بودند.

سومین مجمع انجمن در مطابقت با محتوای اساسنامه انجمن  ساعت دو بعد از ظهر با اظهار خیر مقدم اعضا و مهمانان توسط محترم بصیر دهزاد معاون و سکرتر مسئول انجمن  آغاز گردید .

بعد از تثبیت آجندای جلسه محترم دهزاد  از جناب میر عبدالواحد سادات رئیس انجمن تقاضا نمود تا گزارش کار شورای رهبری در فاصله بین دو مجمع را به جلسه ارائه نمایند.

 

محترم سادات قبل از ارائه گزارش مراتب سلام های گرم استاد بزرگ پوهاند دوکتور غلام سخی مصئون موسس و رئیس افتخاری انجمن را به شرکت کننده گان محفل رسانید. استاد بزرگوار ما نسبت معاذیر صحی نمیتوانستند شخصاٌ در محفل حضور یاب گردند.

محترم سادات ضمن ارائه گزارش موضع و نکات نظر انجمن را روی قضایای افغانستان، وضع پناهجویان افغان در کشور های اروپائی و موقف مسئولانه و مسلکی انجمن را به توضیح گرفتند. در این گزارش بخش های مختلفه کار های عملی انجمن منجمله ویبسایت انجمن، صفحه فیس بوک ، امور کاری هیاٌت تحریر ویبسایت و فیس بوک، خدمات رایگان به آن هموطنان  افغان  که بیشتر آن  شامل پناه جویان هموطن ما میباشد ، را برجسته گردید.  

 

متعاقباٌ محترم بصیر دهزاد گزارش امور مالی انجمن را به اعضا ارائه و به سوالات حاصرین جلسه  جواب و توضیحات  ارائه نمودند.

بعد از ختم بخش گزارشدهی، در مطابقت با مواد اساسنامه،  رئیس و اعضای شورای رهبری به نسبت ختم دوره کاری شان  صلاحیت کاری خویش را ختم شده اعلام نمودند و از شخصیت محترم و دیپلومات سابقه دارد کشور جناب محمد یونس فرمان تقاضا نمودند تا ریاست جلسه را  به عوض  جناب دهزاد به عهده گیرند.

 

جناب فرمان در این بخش پیشنهاد انتخاب رئیس و شورای رهبری جدید انجمن را برای سه سال آینده پیشنهاد نمودند. بعد از ابراز نظریات و پیشنهادات از جناب سادات و اعضای شورای رهبری که در امور فعال بوده و در رهبری انجمن با تفاهم و همکاری کامل با هم  همکار نموده اند، تقاضا صورت گرفت تا خویش را دوباره کاندید نمایند. ولی ّبا  آنهم رئیس و شورای رهبری آرزومند کاندید شدن چهره های جدید در ریاست و شورای رهبری گردیدند. بعد از جر و بحث های گرم و صمیمانه جناب میر عبد الواحد سادات به اتفاق آراٌ دوباره بحیث رئیس انجمن حقوقدانان افغان در اروپا برگزیده شد.

در این بخش تشکیلاتی همچنان اعضای انجمن بعد از ارائه کاندیداتوری بحیث اعضای شورای رهبری مورد راٌی گیری قرار گرفتند. اعضای جدید شورای رهبری حسب ذیل انتخاب گردیند:

 

1.محترم بصیر دهزاد

2.محترم سخی صمیم

3.محترمه لیلا ابراهیم

4.محترم عبدالواسع غفاری

5.محترم سخی میرباز

6.محترم پرویز صمیم

7.محترمه عفیفه جان آزاد زوی

8.محترم محمد یونس فرمان

 

بعد از انتخاب رئیس و شورای رهبری در فضای تفاهم، صمیمیت و اعتماد اعضای انجمن، محترم میر عبدالواحد سادات یکبار دیگر رشته سخن را بدست گرفته از اعتماد اعضا اظهار تشکر نموده و وعده نمود تا در همکاری با اعضای انجمن و شورای رهبری امور انجمن را کیفیت  بهتر داده  تا اهداف انجمن را به شیوه های بهتر عملی سازد.

 

در این جلسه محترم اسد زمری بحیث مسئول  و محترما محسن جمشید و وحید قدرتی بحیث اعضای کمیسیون نظارت انجمن  انتخاب گردیدند.

 

مجمع در اخیر به شورای رهبری صلاحیت سپرد تا گزارش کاری مجمع را آماده و به نشر بسپارد.

مجمع انجمن در فضای دوستانه ، باز و اعتماد ساعت 18:00 شام به پایان رسید.

 

بعد از یک تفریح برای صرف غذا دومین برنامه انجمن ساعت 19:00 شام غاز گردید.

 

محفل بزرگداشت از شخصیت بزرگ علمی و اکادمیک کشور ، عضو افتخاری انجمن حقوقدانان افغان در اروپا ، کاندید اکادمیسین پوهاند دوکتور احمد شاه جلال که یکی از چهره های برجسته اتحادیه استادان پوهنتون در سالهای دهه 60 بودند،  ساعت هفت شام آغاز گردید.

در این محفل که جمع وسیعتر مهمانان که شامل تعداد از استادان اسبق پوهنتون کابل نیز میشد و فامیل استاد نیز تشریف داشتند.

نخست صحبت کوتاه خوش آمدید توسط محترم میر عبدالواحد سادات صورت گرفت. در بخش دیگر این محفل محترم بصیر دهزاد بیوگرافی استاد را که شامل  لست از آثار علمی ، اشتراک در سیمینار های علمی و فعالیت های اجتماعی استاد میشدند، به معرفی گرفت. جناب دهزاد در این بخش صحبت شان دهه دموکراسی سالهای 60 را که یک دوران  خاص رشد آگاهی سیاسی ملت بوده است، نیز به توضیح گرفت. در این قسمت نقش کاندید اکادمیسین پوهاند جلال که برای اولین بار تلاش هایش برای تشکیل صنوف مشترک در سی  برای محصلین دختر و پسر در فاکولته ساینس پوهنتون کابل ثمربخش گردید ، نیز برجسته بود. این تلاش های دانشگاهی استاد در موسسات عملی و اکادمیک در دانشگاه جلال آباد نیر بی اثر و بی ثمر  نبود.

 

پوهنیار دهزاد  در اخیر صحبت شان 87 مین سالگرد تولد است جلال را به ایشان را تبریک و تهنیت گفتند و از جناب قاضی صاحب سخی صمیم تقاضا نمودند تا تحفه انجمن را به استاد تفویض نمایند. در همین فاصله فوتو های زیاد یادگاری با استاد از جانب دوستان استاد گرفته شد.

در بخش صحبت کننده گان در اول جناب دوکتور نجیب الله مسیر معاون صدر اعظم و وزیر معادن و صنایع اسبق پیرامون اهمیت تاریخی دهه 60 در رشد شعور سیاسی ملت و نهضت روشنفکری ترقیخواه صحبت نمود.

متعاقبا محترم دوکتور محمد احسان فایر سابق استاد دانشگاه کابل به نماینده گی استادان سابق صحبت ارائه نمودند.

همچنان دوکتورس ذکیه زمانی خاطراتش را از دوران محصلی اش در پوهنتون ننگرهار که چانش شمول را بر اثر تلاش های استاد جلال در آن محیط عملی برای بار اول بدست آورد، بیان نمود.

صحبت کننده بعدی محترم دوکتور تیمورشاه جلال فرزند پوهاند جلال  رشته صحبت را گرفته طی ارائه مطالب دلچسب در مورد پدرش، از ابتکار انجمن حقوقدانان افغان در اروپا و قدرانی از شخصیت پوهاند صاحب جلال اظهار تشکر و قدردانی نمودند

در همین بخش جناب بصیر دهزاد پیام شادباش و تبریکی را که از دانشمند توانای کشور دوکتور اسد الله حبیب سابق رئیس دانشگاه کابل که عنوانی محفل مواصلت نموده بود  به استاد و مهمانان قرائت نمود.

صحبت کننده بعدی جناب ولی محمد شاهپور رئیس اتحادیه انجمن های افغان در هالند بود که ضمن توضیح همکاری های اجتماعی استاد با این اتحادیه سالگرد تولد را تبریک گفتند. همچنان در این محفل محترم بشیر مومن که نویسنده دو اثر هستند، ضمن صحبت دو اثر تحریر شده شان را به استاد اهداٌ نمودند.

در اخیر کاندید اکادمیسین پوهاند دوکتور جلال صحبت نموده از براه انداری این محفل و قدردانی از کار های علمی و اجتماعی اش توسط انجمن عمیقاٌ ابراز سپاس نموده  چند خاطره جالب اش را از زنده گی علمی و اجتماعی اش  به حاضرین بیان نمودند که مورد دلچسپی همه قرار گرفت.

 

در اخیر محفل محترم غفار امینی یک چهره جوان و با استعداد افغان با موزیک و آواز رسا و حنجره طلائی اش الی ختم با آهنگ های زیبایش برای شنونده هایش گرمی و شادی خاصی بخشید. این آوازخوان با استعداد مورد تشویق خیلی ها گرم مهمانان قرار گرفت. در اخیر  محترم عبدالواسع غفاری به نماینده گی از شورای رهبری  با ابراز سپاسگزاری از جناب امینی دسته گلی را برایش اهداٌ نموئد.

قابل تذکر میدانیم که یک گزارش تصویری همرا ه به پیام های شاد باش از دیپارتمنت بیولوژی پوهنتون کابل نیز مواصلت نمود که  با کمال تاٌسف یکروز بعد ازجلسه  دست یاب گردید. بدین وسیله از همکاری دانشمند محترم جناب بالاکرزی صاحب معین علمی وزارت تحصیلات عالی و مسلکی دولت اسلامی افغانستان سپاسگزاریم .

 

قابل یاد آوری است که محترم حاجی سمیع پوپل عضو انجمن ویکی از تاجران و متشبثین با استعداد در شهر اتریخت هالند یکی از تالار هایش را بصورت رایگان در اختیار انجمن گذاشته بود که ویسلتاٌ از ایشان تشکر و سپاسگزاری میگردد.

محفل حوالی ساعت 23 شب با پایان رسید.