ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

«
»

گزارش جدید امنیت ملی آمریکا؛ کمبود خلاقیت، پُر از شرارت

نویسنده: سرمقاله گلوبال تایمزمترجم: سایت «۱۰ مهر»برگرفته از : گلوبال تایمز، ۱۴ اکتبر ۲۰۲۲ *

کاخ سفید روز چهارشنبه استراتژی جدید امنیت ملی خود (NSS) را منتشر کرد. این یک روال در هر دولت ایالات متحده و یک سند مهم است که منعکس‌کننده و هدایت‌کننده امور داخلی و دیپلماسی دولت در قدرت می‌باشد. اما پس از خواندن این سند ۴۸ صفحه‌ای، جامعه بین‌المللی به‌طور کلی احساس ناراحتی و نگرانی می‌کند. «امنیت ملی» که آمریکا دنبال می‌کند به قیمت امنیت سایر کشورها تمام خواهد شد. اگر مسیر و جهتی که در گزارش آمده است طی شود، ابرقدرت آمریکا دیر یا زود به‌سمت مخالف صلح و ثبات جهانی خواهد رفت و عواقب آن غیرقابل تصور خواهد بود.



انتشار گزارش استراتژی به دلیل بحران روسیه و اوکراین چند ماهی به تعویق افتاد، اما ما در این گزارش ندیدیم که ایالات متحده در مورد علت اصلی مناقشه عمیقاً فکر کرده باشد، چه رسد به اینکه درس‌هایی گرفته باشد. در عوض، تقابل اردوگاهی و طرز تفکر تقابل دوگانه را که منجر به بروز درگیری بین روسیه و اوکراین شد، بیشتر تقویت کرد.  به‌طور جدی‌تر، ایالات متحده این ذهنیت جنگ سرد را در روابط خود با چین دوچندان کرده است، «هر فصل [گزارش] مملو است از رقابت با چین»، و چین را به‌عنوان «مهم‌ترین چالش استراتژیک» در نظر می‌گیرد. 



اگرچه برخی رسانه‌های آمریکایی مدعی‌اند که این گزارش «شامل هیچ تغییر اساسی در تفکر نیست»، اما در واقع به این معناست که دولت بایدن در ایجاد تغییر در موضع رادیکال دولت ترامپ در مورد چین شکست خورده است. در عوض، تا حدی به‌نظر می‌رسد که این محاسبه اشتباه را تداوم یا حتی تقویت می‌کند. این نتیجه رقابت شرورانه بین دو حزب در ایالات متحده است. هر دو طرف ضدیت با چین را نوعی «شرط انتخاباتی» می‌دانند و ناخواسته در روند افزایش ریسک‌های یکدیگر به بن‌بست رسیده‌اند.



افکار عمومی‌ در این گزارش متوجه قضاوت بسیار قابل توجهی شده است و آن این است که «دوران پس از جنگ سرد به‌طور قطع به پایان رسیده است.» بعد الان چه دورانی است؟ گزارش پاسخی نمی‌دهد. این سند فقط به‌صورت مکانیکی تکرار می‌کند که «ما به‌دنبال درگیری یا جنگ سرد جدید نیستیم.» با این حال، این گزارش همچنین مملو از لاف زدن در مورد دستاوردهای به اصطلاح اتحادهای نظامی‌ مانند ناتو و AUKUS است. این گزارش به تفصیل گام‌های ایالات متحده برای هماهنگی با متحدانش به‌منظور راه‌اندازی رقابت ژئوپلیتیکی علیه سایر کشورها را فهرست می‌کند و تعهد گزارش را مبنی بر عدم جستجوی جنگ سرد جدید، تبدیل به یک سوگند ارزان می‌کند.



این گزارش همچنین به سادگی و منطبق بر خواست آمریکا، جهان کثرت‌گرا را به «رقابت بین دموکراسی‌ها و خودکامگی‌ها» تقسیم می‌کند و هدف آن قطع امکان همزیستی مسالمت‌آمیز و هماهنگِ تمدن‌های گونگون است. این واضح‌ترین بیان به سبک جنگ سرد در استراتژی امنیت ملی ایالات متحده از زمان پایان جنگ سرد است. رویه‌های واقعی واشنگتن همچنین بازتاب یک بازی مجموع صفر پنهانی است که ادعای ایالات متحده را مبنی بر «مدیریت مسئولانه رقابت [با چین]» ریاکارانه جلوه می‌دهد. 

۳۱ سال از پایان جنگ سرد می‌گذرد، اما نخبگان سیاسی در واشنگتن هنوز همزیستی با کشورهای دیگر را به شیوه‌ای جدید نیاموخته‌اند. آنها یا نتوانسته‌اند، یا از پذیرش و سازگاری با تغییرات اساسی زمانه خودداری کرده‌اند. گویی که هنوز نمی‌دانند چگونه می‌توانند بدون داشتن «دشمن خیالی» حرکت کنند، باید برای هدایت خود مختصاتی را ایجاد کنند. با این حال، این رویکرد عوارض جانبی بزرگ و خطرناکی دارد. به‌ویژه، اینکه آنها «دشمن خیالی» اشتباهی پیدا کرده‌اند و حتی «دشمنان» و «دشمنانی» ایجاد کرده‌اند که ایالات متحده قادر به مقابله با آنها نیست. 



گزارش جدید آینه‌ای است که خودخواهی‌ها، جاه‌طلبی و عمیق‌ترین ترس نخبگان سیاسی واشنگتن را منعکس می‌کند. واشنگتن در تمام گزارش‌های استراتژی ملی خود بر «رهبری» ایالات متحده تأکید می‌کند. جاه‌طلبی ایرادی ندارد، اما ایالات متحده می‌خواهد با «رهبری» جهان به چه چیزی برسد؟ این گزارش نشان می‌دهد که ایالات متحده همچنان در تلاش است تا یک گروه را مهار کند و با گروهی دیگر بجنگد و در این دنیا تفرقه و تقابل ایجاد کند. همچنین مطالب متناقض و گیج‌کننده زیادی در این گزارش وجود دارد که نشان‌دهنده ناتوانی و بی‌کفایتی آمریکا در مواجهه با مسائل واقعی جهانی است. چه از نظر شناخت و چه از نظر مبانی ذهنی و بینش، واشنگتن به‌طور جدی از تحول پیچیده ساختار بین‌المللی و نیازهای زمان ما عقب مانده است.



واشنگتن در تلاش برای سرکوب و مهار چین، عقل خود را از دست داده است. در‌واقع، با مقایسه برنامه‌های آینده چین و آمریکا، در حالی که برنامه‌های چین بر توسعه خود و با جامعه بین‌المللی بر همکاری برد ــ برد متمرکز است، نمی‌توان دریافت که چشم‌انداز واشنگتن برای ۱۰ سال آینده مملو از تقابل و تفکر جمع صفر است. آنها ایده‌های توسعه کاملاً متفاوتی دارند که یکی پُر از خصومت و دیگری مهربان و دوستانه است. یکی در همه جا به‌دنبال دشمن می‌گردد، و دیگری در پی یافتن دوست. این که کدام جاده عریض‌تر خواهد بود، تاریخ پاسخ خواهد داد. 

در بارۀ این آخرین گزارش استراتژی امنیت ملی، مانند یک «توطئه» است که تازگی ندارد، اما مملو از نیت‌های بدخواهانه است که برای جهان خطرناک و برای ایالات متحده مایه تأسف است. یک آمریکای کوته‌فکر چگونه می‌تواند مدعی «رهبری» جهان باشد در حالیکه این چنین جامعه بین‌المللی را دچار اضطراب و نگرانی می‌کند؟

https://www.globaltimes.cn/page/۲۰۲۲۱۰/۱۲۷۷۱۲۳.shtml

«بازدارندگی روسیه»: آمریکا استراتژی امنیتی جدیدی را منتشر کرد
 

راشا تودی، ۱۴ اکتبر ۲۰۲۲ *

کاخ سفید استراتژی جدید امنیتی آمریکا را منتشر کرد. این استراتژی اهداف ایالات متحده برای مهار روسیه و رقابت با چین را تضمین می‌کند. این سند بر اهمیت عدم اجازه جنگ هسته‌ای تأکید می‌کند.

کاخ سفید اولین استراتژی امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست جمهوری جو بایدن را منتشر کرد و جایگزین نسخه موقتی شد که در مارس ۲۰۲۱ تصویب شده بود. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، با ارائه این سند در ۱۳ اکتبر، دو «چالش اساسی» را برجسته کرد: رقابت برای «شکل دادن به آینده نظم بین‌المللی» و پرداختن به «چالش‌های فراملی» مانند تروریسم، تغییرات آب و هوا و بیماری‌های همه‌گیر.

این روزنامه می‌گوید واشنگتن قصد دارد مسکو را به دلیل تهدیدی علیه نظام بین‌الملل «بازدارد». کاخ سفید مسکو را «تهدید امنیتی فعلی برای اروپا» توصیف کرد. با این حال، ایالات متحده قصد دارد «رویکردی عمل‌گرایانه» در قبال مسکو اتخاذ کند و در زمینه‌های مورد علاقه دوجانبه همکاری کند. به‌ویژه، همکاری احتمالی سیاست امنیتی ذکر شد: آمریکا همچنان علاقه‌مند به حفظ ثبات استراتژیک و توسعه زیرساخت کنترل تسلیحاتی گسترده‌تر، شفاف‌تر و قابل راستی‌آزمایی برای جایگزینی معاهده استارت و همچنین بازگرداندن مکانیسم‌های امنیتی اروپا است.

ایالات متحده همچنین «به‌طور موثر با چین رقابت خواهد کرد». با این وجود، این سند حاوی پرهیز این کشور آمریکای شمالی از «دیدن جهان صرفاً از طریق یک لنز رقابتی» است. با این حال، این به کشورهایی اشاره دارد که «آماده مقابله سازنده با چالش‌های مشترک در چارچوب نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین هستند.»

در عین‌حال، ایالات متحده امکان «همزیستی مسالمت‌آمیز» با چین را پذیرفته است. واشنگتن سهم مهم چین در اقتصاد جهانی و حل مشکلات جهانی را به‌رسمیت شناخت. این استراتژی همچنین بر علاقه به حفظ صلح در تنگه تایوان و تعهد به سیاست چین واحد تأکید کرد.

این استراتژی همچنین بیان می‌کند که مقامات ایالات متحده می‌خواهند خطرات جنگ هسته‌ای را کاهش دهند. واشنگتن خاطرنشان می‌کند که می‌خواهد از استفاده سایر کشورها از سلاح هسته‌ای جلوگیری کند. علاوه بر این، کاخ سفید قصد دارد نیروهای هسته‌ای خود را مدرن کرده و تعهدات خود را در قبال متحدان در این زمینه تقویت کند.

* https://deutsch.rt.com/international/۱۵۱۴۸۴-usa-veroffentlichen-neue-sicherheitsstrategie-abschreckung/‎