خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

«
»

چین در مبارزه با تروریسم به کمک سوریه می‌رود

cn-cn

ایالات متحده آمریکا را از خاورمیانه بیرون می‌کنند

نشانی ویدیوی خبر:

http://www.vesti.ru/doc.html?id=2789260

برگردان توسط: ا. م. شیری

۲۹ مرداد- اسد ۱٣۹۵

چین در مبارزه با تروریسم در سوریه شرکت می‌کند. پکن بطور رسمی اعلام نمود، که کارشناسان نظامی و همچنین، تسلیحات به دمشق می‌فرستد. این امر، به آموزش و تجهیر واحدهای تازه ارتش سوریه کمک می‌کند. چنین است نتیجه دیدار هیأت نمایندگی شورای‌عالی ارتش جمهوری خلق چین از سوریه.

روزنامه‌نگاران آمریکایی می‌نویسند: «ما را با اردنگی از خاورمیانه بیرون می‌کنند». موضوع استفاده روسیه از پایگاه هوایی ایران و همزمان با آن، تجدید مناسبات با ترکیه، یکی از بحث‌انگیزترین موضوعات در فضای رسانه‌ایی آمریکاست.

جان کربی، سخنگوی رسمی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سؤال گوینده تلویزیون «فاکس نیوز» مبنی بر اینکه روسیه برای وارد آوردن ضربات هوایی به سوریه از پایگاه هوایی ایران استفاده می‌کند. روسیه پیمان اتحاد با ترکیه دارد. بنظر می‌رسد، در واقع، ما را از خاورمیانه اخراج می‌کنند و روسیه جایگزین ما می‌شود. نظر شما چیست «سر»، چنین گفت: «نه، من بطور قطع، با این فرمولبندی موافق نیستم. به عقیده من، این تصویر ارائه شده از حوادث جاری، بسیار مبالغه‌آمیز و بزرگ می‌باشد.

خبر مربوط به اعزام کارشناسان نظامی چین به سوریه و کمک به این کشور در آموزش نیروهای نظامی خود موجب تشدید عصبانیت تحلیلگران آمریکایی گردیده است. هیأت نمایندگی نظامی چین از دمشق دیدن کرد.

بنگاه خبری شینهوا با استناد به رئیس شعبه بین المللی همکاری نظامی شورای مرکزی ارتش جمهوری خلق چین، دریادار گوآن یوفی، خبر داد: «چین از مبارزه سوریه برای دفاع از استقلال خود پشتیبانی می‌کند. نظامیان چین و سوریه با هم در ارتباط هستند، نظامیان چینی تصمیم دارند همکاری و رابطه خود با ارتش سوریه را تحکیم نمایند.

بر اساس گزارشات منتشره، وزیر دفاع سوریه ضمن یادآوری دوستی دیرین دمشق و پکن اظهار  داشت که سوریه از موضع چین در دریای جنوبی چین حمایت می‌کند. همه این گزارشات، به دلایل روشنی، موجب نگرانی واشینگتن گردیده است. بخصوص اینکه وزیر خارجه ترکیه، کشور عضو ناتو، اظهار داشت که آنکارا در موضوع سوریه با روسیه و ایران همکاری می‌کند. او گفت: «حل و فصل پایدار مسئله سوریه بدون شرکت روسیه ممکن نیست. ما به همکاری با مسکو پای می‌فشاریم. این رویکرد ما در رابطه با ایران نیز صدق می کند، که ما با آن کشور هم گفت‌و‌گو می‌کنیم و تصمیم داریم در این زمینه همکاری‌مان را تقویت کنیم».

روشن است مسائل مورد بحث در رابطه با سوریه بین ترکیه و روسیه بسیار است. اما مسکو و آنکارا که روابط سیاسی و اقتصادی خود را به حالت تعلیق درآوردند، در نظر دارند در رابطه با سوریه به تفاهم برسند. ماریا زاخاراوا، رئیس شعبۀ اطلاع‌رسانی و مطبوعاتی وزارت خارجه روسیه می‌گوید: «اختلافات موجود نمی‌توانند یک روزه حل و فصل گردند، برای اینکه این اختلافات اساسی و مسائل جدی وجود دارند، برای حل و فصل آنها کوشش می‌شود و ما آن را سازنده  و امیدوارکننده ارزیابی می‌کنیم. البته، این کار در سطوح مختلف و در اشکال متفاوت انجام خواهد شد».

در عین حال، لحن ترکیه در رابطه با آمریکا و اتحادیه اروپا پس از تلاش برای کودتای ضد دولتی هر چه تندتر شده است. وزیر خارجه در همان گفت‌و‌گو با خبرگزاری «اسپوتنیک» سیاستهای غرب در رابطه با مسائل زیادی را غیرسازنده خواند و بصراحت غرب را به ایجاد بحران متهم نمود. وزیر خارجه ترکیه اظهار داشت: «ببینید چه حادثه‌ایی در اوکراین رخ داد. آنها بطور دائم اوکراین را تهدید نمودند و به انتخاب بین روسیه و خودشان مجبور کردند. گفتند یا باید با ما باشی یا با روسیه. این رویکرد بهیچوجه کارساز نیست».

در متن سردی ناگهانی مناسبات بین ترکیه و آمریکا، امروز گزارشاتی دایر بر اینکه گویا نظامیان آمریکایی به خارج کردن فوری تسلیحات اتمی از پایگاههای ترکیه دست زده‌اند، منتشر می‌شود. بگفته منابع مطبوعاتی، ایالات متحده آمریکا در مسئله نگهداری تسلیحات دیگر به ترکیه اعتماد نمی‌کند و تصمیم دارد ۲۰ کلاهک هسته‌ایی خود را به رومانی منتقل نماید (بیجا نبود که آمریکاییها چاوشسکوها را بسرعت ترور کردند. م).

با توجه به سرعت انتشار خبر در رسانه‌ها، وزارت دفاع رومانی مجبور گردید در مورد آن توضیح بدهد. میهنیا موتوک(Mihnea Motoc)، وزیر دفاع ملی رومانی ضمن تکذیب خبر گفت: «ما برای انجام این کار هیچ برنامه‌ایی نداریم. بنا بر این، تنها واکنش ما این است که صحبتها در حد حدس و گمان است».

اما اگر این صحبتها در حد همان حدس و گمان باشد، مشکل بتواند بعد از اعلام پنتاگون مبنی بر این که «ایالات متحده آمریکا وجود یا فقدان تسلیحات اتمی خود را در ترکیه یا در رومانی تأیید یا تکذیب نمی‌کند»، فروکش کند.