کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

چند خبر جدید از آخرین نتایج حمله ی نظامی روسیه بر اوکراین 

Hahatah magazine

پنجم جون ۲۰۲۲

پوتین نسبت به تحویل موشک های دوربرد به اوکراین هشدار داد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی روسیا ۱ با خاطر جمعی درباره تصمیم دولت آمریکا برای ارائه موشک‌اندازهای چندگانه جدید به اوکراین اظهار نظر کرد. رئیس کرملین خاطرنشان کرد که کیف در حال حاضر دارای تسلیحات مشابه ساخت شوروی و روسیه است. 

“اینجا هیچ چیز جدیدی وجود ندارد.”

پوتین توضیح داد که تا آنجایی که او می دانست، این موضوع در مورد موشک هایی با برد ۴۵ تا ۷۰ کیلومتر است. راکت‌اندازهای چندگانه گراد، ئوراگان و اسمرش که بخشی از تسلیحات نیروهای مسلح اوکراین هستند نیز همین برد را خواهند داشت. 

همزمان، رئیس دولت روسیه نسبت به تحویل موشک های دوربرد به اوکراین هشدار داد. 

اگر آنها تحویل داده شوند، ما از این تحریک آشکارنتیجه گیری های مناسب را خواهیم کرد و از وسایل تخریب خود که به اندازه کافی در اختیار داریم برای حمله به اهدافی که هنوز به آنها حمله نکرده ایم استفاده خواهیم کرد. 

پیش از این، ایالات متحده تصمیم گرفته بود که پرتابگرهای موشک انداز چندگانه های مارس را در اختیار اوکراین قرار دهد. واشنگتن شرط گذاشت که کیف نباید هیچ حمله ای به خاک روسیه با این سلاح ها انجام دهد. ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین علناً با این شرط موافقت کرد. 

وزارت دفاع روسیه حملات موشکی به کیف را تأیید کرد: تانک های کشورهای اروپای شرقی منهدم شدند


وزارت دفاع روسیه حملات راکتی به کیف پایتخت اوکراین در صبح امروز را تایید کرد. سرلشکر ایگور کوناشنکوف سخنگوی آژانس در نشست خبری خود گفت که موشک های هوایی با دقت بالا به یک مرکز تعمیراتی در حومه کیف حاوی تانک های T-72 و سایر خودروهای زرهی ارسال شده از کشورهای اروپای شرقی اصابت کردند. دیگر کارخانه های تعمیر تجهیزات نظامی آسیب دیده اوکراینی در شهرهای کراماتورسک، دروژکووکا و چاسوف یار مورد حمله قرار گرفتند. ارتش روسیه با حملات دقیق بیشتر، دو مرکز فرماندهی، سه انبار توپخانه و مهمات راکتی و شش انباشته فناوری و پرسنل نیروهای مسلح اوکراین را منهدم کرد. یک رادار شناسایی توپخانه ای AN/TPQ-50 ساخت ایالات متحده در نزدیکی سورسک از کار افتاد. 

به گفته کوناشنکوف، نیروی هوایی روسیه سه پایگاه فرماندهی، سه زاغه مهمات و 65 مجموعه تجهیزات و پرسنل ارتش اوکراین را منهدم کرد. در نتیجه، بیش از 350 ملی‌گرای فاشیست اوکراینی کشته شدند. یک هواپیمای جنگنده میگ 29 اوکراینی در نزدیکی اسلاویانسک در جریان یک درگیری سرنگون شد. 

سخنگوی ارتش همچنین گفت که در نزدیکی اودسا، پدافند ضد هوایی روسیه یک هواپیمای ترابری نظامی An-25 را با تسلیحات در هواپیما سرنگون کرد. در 24 ساعت گذشته، ده پهپاد، یکی از آنها Bayraktar TB2، در آسمان جمهوری های خلق لوگانسک و دونتسک و بر فراز منطقه خارکف اوکراین سرنگون شده است. پدافند ضدهوایی همچنین دو موشک زیردریایی توچکا اوکراینی را در منطقه نیکولایف اوکراین و سه موشک واکنشی اوراگان را در منطقه خارکف اوکراین رهگیری کرد. 

به گفته وزارت دفاع روسیه، از آغاز عملیات ویژه در 24 فوریه، اوکراین 189 هواپیما، 129 هلیکوپتر، 1114 پهپاد، 330 مجتمع موشکی ضد هوایی، 3416 تانک و خودروی زرهی و 470 موشک انداز متعدد را از دست داده است. 

پوتین: نابودی سلاح های ارسالی آمریکائی یکی از سرگرمی های ارتش ما است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی تأیید کرد که نیروی هوایی روسیه به راحتی سلاح های جدید آمریکایی در اوکراین از بین میبرند. آنها تاکنون ده ها مورد از این سلاح های ارسالی را منهدم کرده اند.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، پیشتر بسته کمک نظامی جدیدی به اوکراین را اعلام کرد که شامل پرتابگرهای موشک دوربرد های مارس است، که کیف و ناتو بسیار به آن تکیه کرده اند چرا که معتقدند میتواند موازنه درگیری را تغییر دهد.

ارزش تسلیحات و کمک های نظامی آمریکا به اوکراین تاکنون به ۵۳ میلیارد دلار رسیده است، در حالی که اتحادیه اروپا و ناتو همچنان به تامین تسلیحات و تجهیزات نیروهای کیف و کمک های لجستیکی و مادی به آنها ادامه می دهند.

منبع: RT

قدیروف، رئیس چچن: “در چند روز آینده عملیات ویژه واقعی را خواهید دید”

رمضان قدیروف، رئیس جمهوری چچن روسیه در پیامی ویدیویی که در تلگرام منتشر شده، ادعای طرف اوکراینی مبنی بر عقب نشینی ارتش روسیه از منطقه سورودونتسک را رد کرد. قدیروف گفت که نیروهای روسی یک منطقه صنعتی در شهر و یک شهرک نزدیک را تصرف کردند. در روزهای آینده این شهر به طور کامل تحت کنترل روسیه خواهد بود. 

قدیروف همچنین وعده سورپرایز را برای ارتش اوکراین داد. تازه شروع شده است. رئیس جمهور چچن شخصاً ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین را خطاب قرار داد و به او گفت:

“من برای آخرین بار هشدار می دهم! دستان خود را بالا بیاورید و بگویید “تیراندازی نکنید! عزیزان من، اعلام کنید ما تسلیم شدیم!” بیائید بیرون. وگرنه کارتان تمام شده است.”

به گفته قدیروف، نیروهای روسیه به زودی از تاکتیک های جدیدی استفاده خواهند کرد. کارایی عملیات ویژه روزانه افزایش می یابد.

محاکمه سه مزدور بریتانیائی و مراکشی در دونتسک! 

مقامات جمهوری خلق دونتسک محاکمه سه  مزدور خارجی، دو انگلیسی و یک مراکشی را آغاز کردند که ممکن است به دلیل اینکه قوانین اسیران جنگی شامل حال آنان نمی شود به اعدام محکوم شوند.

دفتر دادستانی عمومی در بیانیه‌ای که امروز منتشر شد، اعلام کرد: “اداره تحقیقات دفتر دادستانی جمهوری خلق دونتسک تحقیقات یک پرونده جنایی علیه مزدوران خارجی، شهروندان بریتانیایی شان بونر و اندرو هیل و شهروند مراکشی، سعدون ابراهیم را تکمیل کرده است. آنها متهم به ارتکاب جنایات جنگی و تروریسم در قلمرو جمهوری خلق دونتسک شده اند.

تحقیقات نشان داد که آنها به خاطر دریافت دستمزد در تهاجم مسلحانه علیه جمهوری خلق دونتسک که توسط اوکراین سازماندهی شده بود شرکت کرده و در کشتار غیر  دست داشتند.

منبع: ریانووستی

اوکراین از کشته شدن یک مزدور آلمانی خبر می دهد

“لژیون بین المللی برای دفاع از اوکراین” (ستیزه جویان فاشیست خارجی ) روز شنبه در کیف از کشته شدن یک آلمانی که به مبارزه!! با “مهاجمان روسی” پیوسته بود، خبر داد. سه داوطلب از فرانسه، استرالیا و هلند نیز در میان “برادران اسلحه بدست کشته شده” بودند. 

اسامی چهار مرد نیز ذکر شد، اما زمان و محل مرگ آنها مشخص نشد. وزارت امور خارجه در برلین گفت سفارت در کیف در تلاش برای یافتن اطلاعات بیشتر است و “با مقامات اوکراینی که اخبار مربوطه را منتشر کرده اند در تماس است.”

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، از داوطلبان سراسر جهان خواسته بود تا به نبرد علیه ارتش روسیه بپیوندند. برای این منظور، لژیون تأسیس شد که اکنون به طور فعال در حال جذب نیرو است. ارتش روسیه بارها از کشته شدن مزدوران خبر می دهد و به گفته مسکو تعداد خارجی های کشته شده هزاران نفر است.

یک ژنرال آمریکایی خواستار از سرگیری مذاکرات بین مسکو و کیف شد

استفان توئیتی، معاون سابق فرمانده نیروهای آمریکایی در اروپا، خواستار ازسرگیری سریع مذاکرات روسیه و اوکراین شده است.

توییتی گفت: “هرچه درگیری بیشتر ادامه یابد، موقعیت اوکراین در مذاکرات آینده ضعیف‌تر خواهد شد. اگر چیزی برای ارائه نداشته باشد، ممکن است بیش از آنچه که برنامه‌ریزی کرده بود، از دست بدهد.”

وی خاطرنشان کرد که ارتش روسیه در اوکراین “نیروی جنگی بزرگی” دارد که طرف اوکراینی آن را در اختیار ندارد.

کرملین پیشتر اعلام کرد که مسکو به وضوح خواسته های خود را برای حل مناقشه اوکراین بیان کرده است و کی یف به خوبی آن را می داند، اما در مذاکرات خرابکاری می کند.

منبع: RT

ستاد کل اوکراین از حملات موشکی متعدد به کیف خبر داد

صبح یکشنبه، ستاد کل اوکراین روسیه را متهم کرد که بار دیگر به سمت کیف پایتخت و حومه شهر شلیک کرده است. مراکز زیرساختی نظامی و غیرنظامی مورد اصابت قرار گرفت. ویتالی کلیچکو، شهردار کیف نیز از حملات موشکی به کیف در تلگرام گزارش کرد. مناطق دارنیزکی و دنپروفسکی در کلانشهر میلیونی تحت تأثیر قرار گرفتند. تاکنون یک مصدوم گزارش شده است. در ابتدا گزارشی از تلفات احتمالی وجود نداشت. 

به گفته مقامات اوکراینی، حومه برواری نیز که چندین بار گلوله باران شده است مورد اصابت راکت قرار گرفته است. میزان دقیق خسارت در ابتدا مشخص نبود. از صبح امروز در سراسر کشور هشدار هوایی اعلام شد. 

مردم تصاویر و فیلم هایی از آتش سوزی و ابرهای دود در شبکه های اجتماعی منتشر کردند. صداهای انفجار نیز شنیده می شد.