مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

چرا انگلیس و آمریکا بدنبال شکست پوتین در اوکراین هستند؟

اوجود مخالفت نهادهای بین المللی و بسیاری از کشورها با تداوم جنگ اوکراین ؛ برخی کشورهای غربی بویژه انگلیس و آمریکا نه تنها صحبت از پایان مناقشه روسیه – اوکراین نمی کنند ؛ بلکه تاکید دارند که این جنگ باید به شکست پوتین منجر شود ؛ حتی اگر سالها طول بکشد.

چرا انگلیس و آمریکا بدنبال شکست پوتین در اوکراین هستند؟

به گزارش روزپلاس، در حالیکه جنگ اوکراین وارد چهل و ششمین روز خود شده است ؛ نخست وزیر انگلیس دیروز در یک کنفرانس خبری مشترک با اولاف شولتس صدر اعظم آلمان گفت که پوتین به تهدیدی برای اروپا تبدیل شده و باید در اوکراین شکست بخورد.”جانسون این موضوع را که ارائه تسلیحات به اوکراین باعث طولانی شدن جنگ می‌شود را رد کرد و گفت : انگلیس به ارسال تسلیحات و تجهیزات دفاعی مفید برای ارتش اوکراین پرداخته است.”از سوی دیگر سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز  دیروز گفت که واشنگتن خواستار آن است که شاهد شکست پوتین و ارتش روسیه در اوکراین باشد.«جان کربی» که در کنفرانس خبری پنتاگون صحبت می‌کرد، گفت: «به ارائه اطلاعات به ارتش اوکراین برای دفاع از کشورش ادامه خواهیم داد».وی گفت: «آمریکا خواستار آن است که شاهد شکست پوتین و ارتش روسیه در اوکراین باشد».این نوع نگاه کشورهای انگلیس و آمریکا به جنگ اوکراین در حالی است که دیگر کشورهای بزرگ اروپایی از جمله آلمان و فرانسه هر چند به ظاهر، اما تاکید بر پایان جنگ و اتمام خونریزی در شرق اروپا را دارند.اولاف شولتس صدراعظم آلمان درکنفرانس خبری با بوریس جانسون گفت:«جنگ علیه اوکراین باید فورا متوقف شود و خواستار بازگشایی گذرگاه‌های امن برای ارائه کمک‌ به غیرنظامیان هستیم».امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه نیز روز جمعه در اظهاراتی گفت که هر روز خصومت «فردا را سخت‌تر می‌کند». وی تاکید کرد: اگر به فردا فکر نکنیم، صلح در اروپا برقرار نخواهد شد.روسیه در تاریخ ۲۴فوریه (5 اسفندماه  گذشته) عملیات نظامی ویژه خود را در اوکراین آغاز کرد.«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هدف این عملیات را «حمایت از افرادی(روس های مقیم اوکراین) که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل‌کشی رژیم کی‌یف قرار گرفته‌اند»، عنوان کرد.
نگاهی به گفته ها و نوع نگاه مقامات غربی به جنگ اوکراین نشان می دهد که کشورهای انگلیس و آمریکا به این جنگ به عنوان فرصتی نگاه می کنند تا روسیه بویژه شخص پوتین را که در داخل با محبوبیت و علاقمندی زیادی روبرو شده با چالش مواجه کرده و از این جنگ به عنوان فرصتی برای انتقام و به شکست کشاندن روسیه استفاده کنند.
در همین راستا طی روزهای گذشته با راهبری آمریکا کشورهای غربی انواع و اقسام سلاح های پیشرفته وفوق پیشرفته را همراه بااطلاعات نظامی جهت مقابله اوکراین با روسیه و ناکام گذاشتن مسکو در این جنگ در اختیار کی یف قرار دادند و جنگ رسانه ای قوی نیز در حمایت از اوکراین و علیه روسیه در رسانه های جمعی و فضای مجازی براه افتاده است.
چرا غرب مشتاق شکست روسیه در جنگ است؟
اوکراین یک منطقه امنیتی است و پیوستن اوکراین به ناتو می تواند یک تهدید را برای روسیه در مرزهایش به وجود آورد، زیرا اوکراین با پیوستن به ناتو میزبان موشک ها و نیروهای ناتو خواهد شد.قلمرو اوکراین از سال ۱۸۱۲ به عنوان یک منطقه امنیتی برای روسیه بوده است. اوکراین که در امتداد مرز غربی روسیه قرار دارد. در طول جنگ جهانی دوم در تحولات این جنگ و شکست آلمان موثر بود، زیرا آلمانی ها مجبور بودند بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر را از اوکراین عبور کنند تا به مسکو برسند. اگر اوکراین در دست ناتو باشد ، این فاصله به ۴۰۰ کیلومتر کاهش پیدا می‌کند. اوکراین بخشی از چیزی بوده که روسیه را از دست ناپلئون نجات داده است.روسیه بشدت مخالف این مسئله است که اوکراین بخشی از ناتو باشد و این درخواست های امنیتی را برای ایالات متحده آمریکا و دیگر اعضای ناتو فرستاده است. فهرست خواسته های روسیه توقف هرگونه رزمایش نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه و همچنین خروج ناتو از اروپای شرقی را شامل می شود. همچنین روسیه به دنبال تضمین های حقوقی است که سیستم های تسلیحاتی در مجاورت خاک روسیه مستقر نشوند.یک سوم جمعیت اوکراین که عمدتاً در مناطق شرقی این کشور در مرز با روسیه حضور دارند به زبان روسی صحبت می کنند. همچنین بخش دیگری از مردمان ساکن در بخش غربی و شمالی این کشور نیز به طور گسترده به زبان روسی صحبت می کنند.مورد بعدی این است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را به عنوان بزرگترین فاتحه ژئوپلیتیک قرن توصیف کرده است. روسیه از جدا شدن جمهوری های سابق از مسکو خوشحال نیست . این کشورها دارای میلیون‌ها روس زبان هستند که دراوکراین، لیتوانی و قزاقستان تحت کنترل دولت های غیر روس قرار دارند.حرکت اوکراین به سمت بلوک غرب باعث شده که نظام روسیه احساس کند که به هویت ملی و تاریخی این کشور خیانت شده است . اوکراین به طور فزاینده ای به یک کشور هوادار غرب تبدیل شده که این مسئله خشم روسیه را برانگیخته است. در همین راستا روسیه شبه جزیره کریمه را در سال ۲۰۱۴ به عنوان یک منطقه استراتژیک در دریای سیاه به خاک خود ضمیمه کرد و از اواخر سال ۲۰۱۳ از جدایی‌طلبان روس در اوکراین حمایت کرده است.روسیه پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی کشورهای بالتیک را از دست داد.همچنین نفوذ روسیه در سراسر شرق اروپا نسبت به زمانی که مسکو قدرت پیشرو در این منطقه بوده به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. برای همین روسیه احساس می‌کند که نباید اوکراین را به غرب واگذار کند.همچنین روسیه دوست ندارد که در امتداد مرزهای غربی خود با اعضای زیادی از اتحادیه اروپا همسایه باشد. تلاش مسکو برای مقابله با حضور ناتو و اتحادیه اروپا در اوکراین درراستای جلوگیری از خطرات بیشتر برای منافع ملی و منافع امنیتی روسیه است.اوکراین بزرگترین کشوری است که پتانسیل واقعی و تمایل طیف گسترده ای از پیش نیازها را برای عضویت در اتحادیه اروپا دارد و می‌تواند به یکی از بزرگترین کشورهای اتحادیه اروپا تبدیل شود. اتحادیه اروپا نیز در راستای منافع خود و مقابله با گسترش ژئوپولتیک روسیه تمایل به پیوستن اوکراین به این اتحادیه را دارد.این حساسیت مسکو نسبت به سایر همسایگانش نیز وجود دارد واعلام کرده است در صورتی که سوئد و فنلاند تصمیم به پیوستن به ناتو را داشته باشند به این اقدام آنها پاسخ نظامی خواهد داد. همچنین بنا به گفته دبیرکل ناتو، روسیه در نمایش های نظامی از جمله جنگ شبیه‌سازی شده علیه سوئد را انجام داده است. 
اوکراین مستقل و قوی روسیه را خنثی می کند وزیر خارجه روسیه چند روز قبل ضمن تاکید بر آمادگی مسکو برای همکاری”صادقانه” با اوکراین برسر مذاکرات، غرب را به تلاش برای به شکست کشاندن مذاکرات صلح با کی‌یف متهم کرد.سرگئی لاوروف گفت که غرب در تلاش است با ایجاد “هیستیری “در باره وضعیت بوچا، مذاکرات بین روسیه و اوکراین را از مسیر خود خارج کند.اما چرا غرب به دنبال به شکست کشاندن مذاکرات و ناکامی و شکست پوتین در جنگ است؟نشریه اکونومیست در سرمقاله شماره ۲ آوریل خود با عنوان «حمایت غربی؛ چرا اوکراین باید برنده شود؟» نوشت :زمانی که ولادیمیر پوتین به نیروهای روسیه دستور ورود به اوکراین را داد، او تنها نبود که فکر می کرد پیروزی سریع خواهد بود. بسیاری از تحلیلگران غربی نیز انتظار داشتند که کی یف، ظرف 72 ساعت سقوط کند.اما ایستادگی اوکراینی ها این فرضیات را مخدوش کرد.درحالی که جنگ ادامه دارد طرفی که به پیروزی می اندیشد،روسیه نیست، بلکه اوکراین هم چنین فکری (عدم شکست) می کند و اگر این پیروزی شکل بگیرد نقشه امنیت اروپا دوباره ترسیم خواهد شد.پاداش شکست روسیه در اوکراین برای غرب تقریباً به همان اندازه بزرگ خواهد بود. اوکراین نه تنها می‌تواند انگیزه دموکراسی و استقلال از روسیه را در بین جمهوری های شوروی سابق تقویت کرده و روسیه را مشغول کند، بلکه امنیت اروپا را نیز تقویت خواهد کرد.در طول 300 سال، روسیه بارها در اروپا در حال جنگ بوده است. گاهی اوقات، مانند لهستان و فنلاند، مهاجم بود. در موارد دیگر، مانند آلمان نازی و فرانسه ناپلئونی، به عنوان یک تهدید مرگبار تلقی شد و خود قربانی تجاوز شد.یک اوکراین قوی توسعه‌ طلبی روسیه را خنثی می‌کند و به گفته «نیکولاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا غرب با شکست روسیه در اوکراین می تواند برای «تجزیه» روسیه و پایان دادن به «امید جهانی چند قطبی» اقدام کند.مرزهای ناامن برای روسیه در غرب یک دولت عصبانی و شکست خورده در کرملین را شاهد خواهد بود که درگیر مشکلات داخلی خود خواهد بود و با این کار، ناتو به نسبت بودجه و دیپلماسی را کاهش می دهد. ایالات متحده آزادتر خواهد بود تا به رقابت فزاینده خود با چین رسیدگی کند.