کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

پیشگام ادبیات اروتیک فمنیستی،- خانم آنائیس نین 

  Anais Nin 1903-1977,      henry miller 1891-1980

آرام بختیاری

اشاره به یاد داشت های روزانه اروتیک خانم نین.  

خانم آنائیس نین (1977-1903)، نویسنده امریکایی-فرانسوی، خالق چند رمان و هزاران صفحه یادداشت های روزانه اروتیک است. مشهوریت او بدلیل آثار بی پرده و سبک مدرن نویسندگی اش است. در آثار او میتوان تاثیر روانشناسی و فن ادبی جویس، یعنی ترکیب هنر و احساسات تجربی زندگی را مشاهده نمود. وی یکی از چهرههای ادبیات فمنیستی اروتیک در اروپاست. او تاثیز مهمی روی فمنیست های امریکایی و نویسندگالن جوان جهان داشت. شاید فروغ فرخزاد نیز از او تاثیر گرفته باشد. ادبیات اروتیک میتواند سکولار، فمنیستی ، نقد اجتماعی ،و سرمایه ای ادبی باشد. نثر او نشانه هایی از ادبیات سوررئالیستی و سبک روایتی جویس را به نمایش میگذارد. وی از طریق تماس و دیدار با افراد هنری ادبی مختلف، با جریانات گوناگون فمنیستی هنری در پاریس آشنا شد.. او از نوجوانی موضعی شورشی نسبت به روابط اجتماعی و فرهنگ حاکم بورژوایی داشت. آثارش آینه زندگی و نوعی خوددرمانی، یا کلید رمز سفر وی به هزارتوی منیت اش میباشد. خانم نین در آثارش تصویری آوانگارد از جامعه و فرهنگ زمان و افراد مشهور آشنایش مانند دالی،لااورنس، دورل، راینر، میلر، براون،  ویلسون، و ماکس ارنست  میدهد.

نیم قرن است که ادبیات اروتیک غیرمبتذل میکوشد علیه سانسور اخلاقی حاکم و اتوریته بوروکراتیک دولتی خود را در غرب   به عرضه بگذارد. ادبیات اروتیک آینه انعکاس استتیک و زیبایی، نیروی لذت و نزدیکی جسمی میان دو انسان است، یعنی رابطه عشقی جنسی زنان و مردان بشکل ژانری ادبی هنری، یعنی نیم قرن است که با علنی شدن، موضوعی اجتماعی سیاسی و فرهنگی شده. یادداشت های روزانه آنائیس نین تاثیر مهمی روی خوانندگان غربی گذاشت و باعث شد تا زنان نیز افکار و احساسات درونی خود را با علاقمندان مطرح کنند. 

خانم نین در پاریس بدنیا آمد. پدرش یک موسیقیدان اسپانیایی و مادرش یک رقصنده فرانسوی-دانمارکی بود. خود وی با یک فیلمساز ازدواج نمود. او در سن 11 سالگی با شروع جنگ جهانی در اروپا، همراه مادرش به امریکا مهاجرت نمود. از آن زمان به سفارش پدرش شروع به نوشتن یادداشت های روزانه نمود. در سن 20 سالگی دوباره به پاریس بازگشت و مدام از نظر شغلی و خانوادگی، با هنری میلر،نویسنده امریکایی ساکن پاریس، و با همسرش در ارتباط بود. آنائیسن نین هم در امریکا و هم در فرانسه سالها زندگی نمود. وی در پاریس یکی از افراد مرکزی و فعال یک محفل ادبی هنری بود که غالب اعضایش از سرشناسان ادبی  وهنر نقاشی بودند که به فرانسه مهاجرت نموده بودند. او با هنری میلر و همسرش ،غیر از رابطه ادبی هنری، رابطه ای عشقی اروتیک نیز دلشت. آنائیس نین در هنر و ادبیات، خودآموز بود. شغلش مدلی و رقصندگی بود. او مدتی دچار مشکلات روانی بود، ولی سپس به شغل روان درمانی دیگران نیز می پرداخت. سرانجام در سال 1977  بر اثر بیماری سرطات درکذشت.

آنائیس نین را یکی از چهرههای منحصربفرد جنبش فمنیستی غرب میدانند. آثار وی سندی ارزشمند در باره هنر، تاریخ فرهنگ، و زندگی فکری روشنفکران غربی در قرن 20 است. سبک رمان هایش شباهت زیادی به سبک یادداشت های روزانه اش دارد. غالب رمان هایش با تکیه بر یادداشت های بی پرده اروتیک او نوشته شده اند. او در پاریس چاپخانه و دفتر نشری برای چاپ آثار خود و دیگران به راه انداخته بود. 150 جلد خاطرات و یادداشت های روزانه او شامل جنبه های ادبی هنری روانشناسانه فرهنگی و خود شناسانه هستند که میتوان گفت ترکیب هنر و زندگی هستند.

آز جمله آثار وی،- میوههای مخفی، حساسیتی تازه،  خانه رابطه با محارم، 7 جلد یادداشت های روزانه اروتیک، نردبانی بسوی آتش، هزار توی غول انسان نما،دلتای ونوس یا مثلث آلت تناسلی، لطافت ملایم، جوجه های مرغ دریایی، پرندگان کوچک، در باره لاورنس و آثارش، مجموعه 2703 صفحه ای11-7جلدی خاطرات روزانه، من و هنری میلر و همسرش، و قلب 4 حفره ای، هستند. 

کتاب “خانه رابطه با محارم”، از جمله  نخستین آثار او بود. کتاب 7 جلدی “یادداشت های روزانه” وی، موجب مشهوریت جهانی وی شد . در رمان نبرد بسوی آتش، رابطه او با خانواده میلر پیرامون عشق و اروتیک در دهه 40 قرن گذشته است. در رمان هزارتوی غول انسان نما، خاطرات کودکی و نوجوانی نویسنده نمایش داده میشود. دو کتاب “دلتای ونوس” و” میوههای مخفی” را مهمترین کتب اروتیکای زنان نامیده اند. در رمان حساسیستی تازه، نویسنده با قلمی بی پرده به روابط عشقی میان زن و مرد میپردازد. در کتاب لطافت خشم، آنائیس نین احساس زن بودن خود را به قلم می آورد و با شوقی بی نظیر به بررسی احساسات درونی خود می پردازد.

تماس-                  falsaf@web.de