کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

پیروزی بایدن در انتخابات ۲۰۲۴ به چه فاکتورهایی بستگی دارد؟

تحلیل‌گران سیاسی تاکید کردند، دورنمای پیروزی مجدد جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ به موفقیتش در جلوگیری از رکود اقتصادی آمریکا، توانایی‌اش برای ترغیب و کمک به تحقق صلح در جنگ اوکراین و نقشی که دونالد ترامپ در کمپین انتخاباتی جمهوری‌خواهان ایفا می‌کند، بستگی دارد.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، جو بایدن ۸۰ ساله، پیرترین رئیس جمهور آمریکا صبح سه‌شنبه اعلام کرد که برای دومین دوره در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۴ آمریکا نامزد می‌شود.

بایدن در توییتی گفت، مجددا نامزد انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد چرا که “هر نسلی فرصت کوتاهی دارد که باید برای دفاع از دموکراسی” و “آزادی‌های اساسی‌شان” بایستد و به اعتقاد وی الان زمان این کار است.

شانس معقول

جرالد هورن، استاد تاریخ و مطالعات آفریقایی-آمریکایی دانشگاه هوستون گفت، بایدن علی‌رغم انتقادات و میزان پایین محبوبیتش در نظرسنجی‌ها، همچنان یک شانس معقول برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۴ برای دومین دوره ریاست جمهوری دارد.

وی افزود: بایدن یک شانس ۵۰-۵۰ برای انتخاب مجدد دارد اما اگر ترامپ اصلی‌ترین رقیب او شود، شانس به نفع بایدن خواهد بود.

این استاد دانشگاه هوستون تصریح کرد: با این حال، دورنمای پیروزی بایدن به شدت به سابقه‌اش در اقتصاد و بحران اوکراین بستگی دارد.

وی اذعان کرد: یک رکود اقتصادی یا بدتر شدن جنگ در اوکراین می‌تواند شانس پیروزی بایدن در انتخابات را به خطر اندازد.

هورن گفت: بایدن در چهارمین سالروز اعلام نامزدی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، نامزدی‌اش برای انتخابات ۲۰۲۴ را اعلام کرد. در کمال شگفتی، رون دی‌سانتیس، فرماندار فلوریدا شانس بیشتری برای شکست دادن بایدن دارد اما از الان در نظرسنجی‌ها از ترامپ عقب مانده است.

اقتصاد حیاتی

مارتین هاچینسون، تحلیل‌گر اقتصادی، ستون‌نویس و بانکدار سابق موافق است که سابقه اقتصادی بایدن در انتخابات بسیار مهم و حیاتی است.

وی گفت: شانس بایدن برای انتخاب مجدد به اوضاع اقتصادی الان تا زمان انتخابات بستگی دارد. اگر ما دچار رکود اقتصادی اساسی شویم، بایدن نابود می‌شود.

هاچینسون معتقد است، اما حتی اگر اقتصاد و دیگر مسائل در مقابل بایدن منفجر شوند، وی همچنان پیروز انتخابات خواهد بود.

وی افزود: بایدن احتمالا همچنان ۱۰ درصد شانس پیروزی مجدد در انتخابات را دارد چرا که جمهوری‌خواهان ممکن است با ایجاد یک شورش گسترده علیه ترامپ در صورت اعلام نامزدی‌اش، همه چیز را خراب کنند.

این تحلیل‌گر اقتصادی توضیح داد، بایدن عمدا یک سال و نیم مانده به زمان انتخابات نامزدی‌اش را اعلام کرد تا از ظهور هرگونه رقیب جدی در حزب دموکرات جلوگیری کند.

وی گفت: فکر می‌کنم الان شبیه سال ۲۰۱۹ میلادی است. اگر بایدن در اعلام نامزدی‌اش تاخیر می‌کرد، شانس ظهور یک رقیب دموکرات جدی افزایش می‌یافت. اعلام نامزدی اش در حال حاضر از وقوع چنین رویدادی جلوگیری می‌کند.

هاچینسون تصریح کرد: بایدن به عنوان رئیس‌جمهور کنونی آمریکا همچنین از این مزیت برخوردار خواهد بود که از قبل از انتخابات توسط مناظره‌های طاقت‌فرسا با دیگر نامزدها از حزب خود تضعیف نمی‌شود؛ چیزی که جمهوری خواهان مجبور به تحملش هستند.

وی گفت: شرکت نکردن در مناظرات زندگی را برای بایدن راحت‌تر می‌کند و کابوسش تنها مناظره در برابر اصلی‌ترین رقیبش خواهد بود.

این تحلیل‌گر معتقد است، اگر ترامپ برای سومین دوره متوالی نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ شود، دموکرات‌ها درصدد دستکاری سیستم برخواهند آمد تا از قرار دادن بایدن در معرض هرگونه مناظره تند با او جلوگیری کنند.

تقابل با ترامپ

فرانسیس باکلی، مفسر سیاسی و استاد حقوق دانشگاه جورج میسون به خبرگزاری اسپوتنیک گفت، بسیاری از دموکرات‌ها از نامزدی مجدد ترامپ در انتخابات استقبال می‌کنند چرا که معتقدند این کار احتمالا منجر به تکرار پیروزی آنها در برابر ترامپ می‌شود.

وی افزود: استراتژی دموکرات‌ها این است که ترامپ را تحریک کنند تا نامزد انتخابات شود. اعلام نامزدی بایدن در این انتخابات نیز بخشی از این استراتژی است.

باکلی خاطرنشان کرد: بایدن همچنین از این که به عنوان یک فرد میانه‌رو نسبی تلقی می‌شود، سود خواهد برد در حالی که تصویر ترامپ مانند یک فرد خارجی، شورشی و تندرو باقی مانده است.

وی گفت: بایدن همچنین در برابر ترامپ از جایگاه خوبی برخوردار است چرا که دیگر افراد در حزب دموکرات به شدت چپ افراطی هستند. بنابراین، آنچه بایدن به رای دهندگان ارائه می‌دهد ظاهری از اعتدال است، در حالی که آنچه او به مترقی‌خواهان ارائه می‌دهد، دولتی است که در واقع آنها کنترلش خواهند کرد.

باکلی افزود، با این حال ممکن است ترامپ بار دیگر شانس بیاورد و همه انتظارات را برهم زند درست مثل کاری که قبلا انجام داده است.

وی تصریح کرد: یک شانس وجود دارد که ترامپ پیروز انتخابات شود. او نامزد بهتری از دی‌سانتیس است چرا که در واقعیت او یک جنگجوی فرهنگی نیست. و مردم از صمیم قلب از دموکرات‌ها خسته شده‌اند.

اوکراین

دن لازاره، مورخ و مفسر سیاسی به خبرگزاری اسپوتنیک گفت، اوکراین عامل دیگری است که می‌تواند بر دورنمای انتخاب مجدد بایدن تاثیر بگذارد.

وی ضمن پیش‌بینی تشدید درگیری‌ها در اوکراین، گفت، دولت کنونی آمریکا موافق پیروزی در اوکراین یا دست‌کم یک آتش‌بس است.

لازاره افزود: من شرط می‌بندم که اوضاع بدتر و درگیری‌ها شدیدتر می‌شود تا کمتر. اوضاع در اوکراین به شدت خطرناک است و فکر می کنم احمقانه است اگر تصور کنیم که اوضاع مثل یک سال و نیم گذشته ادامه پیدا می کند. مسکو دست و پنجه نرم می‌کند اما به نظر من این کی‌یف است که احتمالا شکست می‌خورد.

وی در ادامه گفت: اگر چنین شود، بحران بزرگی روی دست بایدن می‌ماند که او قادر به نجات از آن نیست.

این کارشناس تصریح کرد: همین مساله برای چین و تایوان نیز صدق می‌کند؛ منطقه‌ای که آمریکا به صلح یا دست‌کم در نگرفتن جنگ در آن نیاز دارد.